bari14_Fly
Thymoquin_Fly

שבועות: חג ללא חלב

מאת: אורי שביט
זמן קריאה: 2 דקות
מחזירים את שבועות למקורותיו האמיתיים כחג הקציר וחג הביכורים, וחוגגים עם מתכונים מעולים על טהרת הצומח
Nadar_IN

ככל שמתרבים המחקרים המוכחים שחלב המופק מבעלי חיים אינו בהכרח בריא ואף עלול להזיק לבריאות, כך יותר ויותר אנשים מעדיפים להימנע מצריכתו או לכל הפחות מצמצמים אותה משמעותית.

כאשר מצרפים לכך את מגמת הטבעונות המתגברת, שבראשה קהל גדול הבוחר שלא לתת יד לתעשיות המזון הפוגעות בבעלי חיים, בבריאות ובסביבה, עולה הדרישה להיפרד מהרגלי אכילה ישנים ובריאים פחות, לטובת מנות צמחיות, עשירות, טעימות ובריאות בהרבה. ימי החגים אינם יוצאי דופן משאר ימות השנה מבחינה זו, וגם כאשר מתכוננים לארוחות החג, ניתן לערוך אותן על בסיס מאכלים מרהיבים מן הצומח.

שבועות התקבע בתודעה של רבים מאיתנו כ"חג החלב", הרבה הודות למסעות פרסום אינטנסיביים של יצרניות מוצרי החלב, המרוויחות העיקריות מהחיבור בין החג לבין צריכת חלב פרה. אלא שבמקורות כלל לא מצוינת חובה לצרוך מוצרי חלב, שספק רב אם בכלל היו קיימים באותה תקופה. שבועות במקורות הוא חג שבו לא צורכים בשר – ולכן ראוי ומתאים לחגוג אותו עם מוצרים מן הצומח, שמתחברים היטב למשמעויות המקוריות שלו כחג הקציר וכחג ביכורי האדמה.

מה מעלים על שולחן החג בלי מוצרי חלב? תלוי מה אתם מעדיפים. אפשרות אחת היא להכין מתכונים טבעוניים המבוססים על ירקות ופירות עונתיים, הביכורים של סוף האביב ותחילת הקיץ. בשווקים ניתן למצוא מגוון גדול של ירקות ופירות צבעוניים וטריים כמו משמשים ודובדבנים, ענבים ועלי גפן טריים, חצילונים, קלחי תירס וגבעולי אספרגוס דקיקים – למעשה כל פרי או ירק טריים וצעירים יעשו את העבודה. אליהם ניתן להוסיף כמובן מאכלים מבוססי חיטה, המסמלים את ימות הקציר – תבשילי חיטה ירוקה או חיטה בשלה, מאפים שונים המבוססים על קמחי חיטה וכמובן לחמים.

למי שבכל זאת מתגעגע למאכלים הלבנים המוכרים, כמובן שיש אפשרות להכין גם אותם בגרסאות טבעוניות, ללא חלב בכלל. ניתן להשתמש במקבילי גבינה מבוססי סויה שנמכרים במרכולים וברשתות הטבע, או להשתמש למשל באגוזי קשיו או בשקדים על מנת להכין מהם ממרחים נפלאים דמויי גבינה. אפשר להכין פשטידות מבוססות ירקות, קמחים עם או ללא גלוטן וטופו, מאפי פסטה שונים כמו קנלוני ופשטידות וגם קינוחים נהדרים בין היתר על בסיס קרם קוקוס. כמעט לכל מתכון שאתם חושבים עליו ניתן למצוא גרסה טבעונית.

בשורה התחתונה, הרעיון שעומד מאחורי חג השבועות, או כל חג אחר לצורך העניין – כפי שהתקבע במסורת שלנו, קשור בהסבה משותפת של משפחה וחברים סביב שולחן מלא כל טוב. שולחן שהמנות המוצבות עליו מתחברות לסממנים המסורתיים של החג, ויחד עם זאת טעימים ומושכים את הלב והעין. אם אפשר את כל אלה לעשות בדרך בריאה יותר וטובה יותר לעצמנו, לסביבה ולבעלי החיים – זאת בחירה נפלאה בכל יום, וודאי בימות החג.




תבשיל פריקי וירקות

 

מנה פשוטה אך בעלת טעם עשיר במיוחד, בזכות טעמה המעושן של החיטה הירוקה – חיטה שנקטפת טרום הבשלתה, כאשר היא דלה בגלוטן ועשירה בחומרים מזינים.

 

500 גרם פריקי (חיטה ירוקה), מושרית במי ברז כשעה, שטופה ומסוננת
3-4 גזרים מגורדים
1 בצל גדול קצוץ
1 פלפל חריף קצוץ
3-4 שיני שום שלמות, קלופות
4-5 עלי מרווה טריים
מלח גס אטלנטי
שמן זית

 

+ מחממים שמן זית בסיר רחב. מאדים בשמן את הבצל הקצוץ והגזר המגורד במשך 10 דקות תוך כדי ערבוב, עד שהירקות מתרככים קלות. מוסיפים פלפל חריף, שום ומרווה ומערבבים. מוסיפים את החיטה, מאדים יחד עם הירקות 2-3 דקות נוספות ומוסיפים מלח.
+ מוסיפים מים עד מעט מעל הירקות והחיטה, מכסים ומנמיכים את הלהבה. מבשלים ומערבבים מדי פעם, עד שהחיטה סופחת את רוב הנוזלים ומתחילה "להיתפס" בקרקעית הסיר – הבישול נמשך בין חצי שעה לשעה, תלוי בחיטה.

 

נכתב על ידי אורי שביט, בעלת הבלוג "טבעוניות נהנות יותר"

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אם כבר

    אז אם כבר חוזרים למקורות… היו עולים לבית המקדש ו… שוחטים כבש (או חיה אחרת) ומעלים זבחים בחג השבועות…
    לא חלב ולא על טהרת הצומח…
    אני מתאר לעצמי שזה לא פופולרי לכתוב כך באתר טבעוני, אולם חשוב להביא דברים על דיוקם