bari14_Fly
Sunrider_Fly

תפקידן של הרפואות העדינות בהחלמה מסרטן

מאת: מורן אבן
זמן קריאה: 4 דקות
רפואות מסורתיות ומחקר מודרני מגיעים למסקנות משותפות בתחום הסרטן. מה יודעים כבר אלפי שנים ברפואה הסינית, הטיבטית ובאיורוודה ומה יש לרמב"ם להגיד על כל זה? אירוע תעצומות חלק ב

יציאה אפקטיבית מהצום (123RF)

Nadar_IN

המושב על רפואות מסורתיות מפגיש עולמות, ומראה שהמשותף רב מן השונה. רפואה מסין, מהודו, מטיבט ומהגינה של כולנו, כך זה הוצג. זה נשמע בהתחלה כמו שעטנז, אוסף של סיפורי מעשיות, דמיון, שיקויים, ממש אפוף במסתורין, אבל, סוגים שונים של רפואה מתקופות שונות, מתנקזות למסקנות משותפות.

כבר הזכרתי בכתבה הקודמת, שהגישה לחקר הסרטן והטיפול בסרטן נמצאים בעיצומה של מהפכה, ומחקר התא הבודד עוברים לחקר הסביבה של התא. תא הסרטן מפעיל, באמצעות מנגנונים מתוחכמים מאד, פעולות שמטרתן אחת – שהוא יוכל לגדול ללא מפריע.

הגישות השונות לריפוי – כלומר רפואות, מהמזרח הרחוק ומהמזרח התיכון, הסתכלו בדיוק כך על מחלות בכלל ועל הסרטן בפרט. ומה שקורה במאה ה-21, הוא נקודת מפגש מיוחדת במינה: בין מסורות ריפוי לבין המדע (שיום אחד אולי גם לו נקרא מסורת).

סיכול סיני ממוקד

סרטן תעצומות

ד"ר יאיר מימון

הרפואה סינית, שאותה הציג ד"ר יאיר מימון, מייסד ומנהל המחקר במרכז טל לאונקולוגיה אינטגרטיבית בבית חולים שיבא, מסתכלת על הגוף מנקודת המבט של מערכות שונות והיחסים ביניהן, למשל כשמטפלים בצמחי מרפא סינים, משתמשים ב"צוות" של צמחים, חלקם תוקפים את תאי הסרטן, חלקם מחזקים את תאי מערכת החיסון וחלקם מורידים תופעות לוואי של צמחים אחרים ב"צוות". בז'רגון המקצועי, צמחי מרפא שניתנים בצורה כזו נקראים פורמולה. ד"ר מימון הסביר איך פורמולה כזו נבנית; מתוך התבוננות במטופלים וניסיון קליני מצטבר, ומתוך אמונה באינטליגנציה של הטבע ושל גוף האדם כחלק מהטבע.

לבדוק בתנאי מעבדה פורמולת צמחים (101LCS) כזו נחשב הסיוט של העולם הפרמקולוגי: מאות חומרים פעילים שעובדים בסינרגיה, כשההיגיון שעומד מאחוריהם הוא ההיגיון של הרפואה הסינית. ובכל זאת, זה קורה! וד"ר מימון מראה כיצד הוא והצוות שלו מוכיחים שוב ושוב איך החוכמה של הטבע תומכת בסיכול ממוקד של תאים סרטניים, בהפחתה של תופעות הלוואי של כימותרפיה, כמו עייפות, וכן מונעים ירידה של ספירות הדם ומחזקים מערכת החיסון.

ד"ר מימון לא עוצר במחקרים וממשיך להסביר על ההתאמה של צמחי המרפא למטופלים, שנהיית יותר ויותר אישית בזכות התאמת הצמחים לדגימת דם שנלקחה מהמטופל.

לפחות תעשו הפסקה

אורני זקס, מטפלת ברפואה טיבטית, התחילה את ההרצאה עם תמונה של הבודהא הכחול – הבודהא של הרפואה. פסל מלא בסמלים אזוטריים ויש בו מן הסמליות שגם באמונה יש כוח ריפוי שאל לנו לזלזל בו. הרפואה הטיבטית מחלקת את העולם לחמישה אלמנטים ולשלושה כוחות, כבר הפשטה למערכי כוחות ויחסים פנימיים שיוצרים בריאות או חולי.

סרטן תעצומות

אורני זקס

סרטן בראי הרפואה הטיבטית הינו תסמין. כלומר השלב האחרון, או הנראה לעין, של חוסר איזון עמוק יותר. ובמקרה של סרטן הגוף לא הצליח להתמודד עם "קור" ועם "עייפות".

מה זה אומר? אורני מסבירה בקצרה שהגוף יודע להתמודד עם מצבים של חום ועם מצבים של קור. הוא עושה זאת באופן טבעי בכל עונה, למשל בחורף יש לגוף מערכות חימום שיודעות להתמודד עם מזג האוויר הקר שבחוץ. חימום הבית והימנעות ממאכלים קרים, מחליש את מערך ההתמודדות עם הקור, וכשהוא נחלש ונחלש הקור פוגע באיברים הפנימיים של הגוף ואחד מתסמינו הוא סרטן.

אורני מספרת שברפואה הטיבטית נהוגים ארבעה "ניקויים" בשנה. הכוונה היא למנהגים ולתזונה שעוזרים לגוף להיפטר מפסולת לא רצויה; באביב מנקים את הכבד, בקיץ את המעי הדק, בסתיו את המעי הגס ובחורף את הכליות. חלק מהניקוי קשור גם לפסולת נפשית – מדובר בניקוי רגשות דוגמת ניכוס (אטצ'מנט), תעתוע ושנאה.

גם שינה נכנסת כאן למשוואה, ושינה טובה הינה בסיס לבריאות טובה. לסיכום אני רוצה להביא משפט שאמרה אורני: "תהיו חולה בקטנות, 4-5 פעמים בשנה, כדי לא לחלות בגדולות. ואם אתם לא חולים, לפחות תעשו הפסקה".

לאזן בין שלושה כוחות

ד"ר ערן מגון, רופא M.D. וחלוץ האיורוודה בישראל, מתחיל שוב בנקודה המיוחדת שבה המדע פוגש את המסורת. חוקי הפיסיקה, הכימיה והביולוגיה של האדם, זהים למדעים ולחוקים שמתארים את העולם. המיקרו והמאקרו פועלים על פי אותם חוקים ולכן באיורוודה נתנו לכוחות הפועלים באדם ולכוחות הפועלים בעולם את אותם מונחים והם נקראים "דושות".

תעצומות סרטן

ד"ר ערן מגון

הדושה ואטה – תנועה וזרימה. החוק שקשור להשפעת תנועה באדם ובסביבה, על כל המשתמע מכך (והרבה משתמע מכך, מי שרוצה מוזמן להמשיך ולחקור באתר של ד"ר מגון https://ayurveda-center.co.il/.

הדושה פיטה – חום ואנרגיה. החוק שקשור להשפעת החום באדם ובסביבה.

הדושה קאפה – מבנה, הכוח המלכד. קשור למבנה הפיסי, למאסה ולדרך שבה היא מתבטאת בגוף האדם ובסביבה.

האיורוודה מתחילה כל טיפול באבחנה של מערך הדושות האישי, מבנה הטיפוס המולד, וחוסר האיזון של הטיפוס. סרטן ברפואה איורוודית קשור לחוסר איזון בין שתיים או שלוש דושות.

כדי לאבחן איזה דושה שולטת בתפקודיו של האדם, המטפל האיורוודי משתמש בתשאול ובדופק וכך קובע אילו הדושות יצאו מאיזון. הטיפול אינטגרטיבי ומשלב בין תמציות צמחים, תזונה, ניקוי רעלים ואורחות חיים, כאשר זה מתאים ניתנות גם המלצות לעיסוי, פעילות גופנית, תרגולי נשימה, סאונות ועוד. הכל לפי האבחון האישי של הדושות שנקבע לכל אחד.

תפקידו של הרופא

המושב הסתיים, עם החזרה הביתה, למקורותינו, אל הרופא הנעלה – הרמב"ם. ד"ר גיל יוסף שחר, רופא כללי ומנהל המרכז לרפואת הרמב"ם, הביא ציטטות מן הכתובים והסביר אותן בשפה שכולנו יכולנו להבין ועם עומק שהבטיח ידע עמוק, שרק הספקנו להעיף בו הצצה חטופה.

סרטן תעצומות

ד"ר גיל שחר

תפקידו של הרופא על פי הרמב"ם הוא להיות עזר לטבע, לעזור לכוחות הריפוי של הגוף לעשות את תפקידם, להפוך את הריפוי לפעולה אקטיבית של המתמודד עם המחלה. תפקידו של הרופא אם כך הוא להיות מאמן אישי, ליצן, יועץ, איש עניין, וכמטופלים, עליכם להקיף את עצמכם באנשים שמשמחים אתכם, אומר גיל.

ד"ר גיל, ממשיך עם עצות לרוב שנוגעות בכל רגע בחיינו, השינה, פעילות גופנית, איכות המזון, מתי לאכול, כמה לאכול, ואפילו איך להתמודד עם הרפואה ה"רגילה", הנה כמה מן העצות:

עדיף להפסיק לאכול 3 שעות לפני השינה, כדי לאפשר לגוף להפעיל ביתר יעילות את תאי מערכת החיסון ולא להתעסק בעיכול, הכלל הזה בלבד גורם לחיזוק החיוניות, איזון הסוכר, חיזוק מערכת החיסון.

שובע – כשמרגישים שובע זה סימן לכך שהקיבה מלאה וזו בעיה, משום שאז העיכול אינו שלם, הקיבה מעבירה למעיים מזון שלא עבר פירוק מלא ולכן הוא רעיל לגוף.

מה לגבי חוות דעת שניה? כבר בימיו של הרמב"ם אנשים נפטרו בשל טעויות רפואיות, צוות חשיבה יכול למנוע טעות וכמובן שיש מקום להקשיב ללב, איזו מן העצות שקיבלתם מתאימה לכם? מה מתאים לכם, מה מרגיש נכון?

מהם השלבים הנכונים במסע ריפוי? הכלל הראשון הוא להתחיל ברפואות הקלות, אומר הרמב"ם, לנסות לפתור בתזונה, אחר כך לעבור למזונות מרפאים, צמחי מרפא וחוקנים ולבסוף טיפולים חזקים יותר. גם כשהמחלה קשה, חשוב לעבור את התהליך בסדר שהוצג וכך למנוע תופעות לוואי ונזק של תרופות חזקות שעל פי הרמב"ם יש חשיבות מכרעת לתזמון שבו הן ניתנות.

ולסיכום: רפואה בסיכול אותיות = אור פה = לחשוב נכון, לאכול נכון, לדבר נכון.

היה זה מושב מרתק שגם הוא קשור בעיני לתקווה, אנחנו חיים בעידן מיוחד לא רק בגלל שהמדע והמסורת נפגשים בו. זה גם עידן שיש בו הרבה מזל, שבו הידע העתיק שרד והוא נמצא אצל אנשים שיודעים להשתמש בו.

מורן אבן, המרכז לרפואה משולבת – משלימה למטופלי סרטן בבי"ח איכילוב

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו