Thymoquin_Fly
Nadar_Fly

קמח מלא, קמח לבן וההבדל ביניהם

מאת: ורד שומרוני תזונאית קלינית טבעית
זמן קריאה: 2 דקות
בעולם המערבי, אנשים ניזונים בעיקר מקמח לבן ומוצריו מה באמת ההבדלים בין קמח מלא לבין קמח לבן?
bari14_In


קמח מלא מכיל את גרעין החיטה השלם, כפי שמגיע אלינו מן הטבע, כולל הנבט והקליפה.בעת טחינת הקמח הלבן, הוסרו מגרעין הדגן הקליפה והנבט ועמם הויטמינים והמינרלים לעיל, חלבונים וסיבים תזונתיים. למעשה, מה שנשאר – זה רק העמילן, קמח לבן, זו פחמימה ריקה עם ערך תזונתי מאוד נמוך.

החלקים החשובים ביותר בגרעין הדגן הם הנבט והקליפה.
בתוך הנבט מצויה תמציתו של הצמח השלם והוא מכיל שפע ויטמינים. בקליפה, הנקראת גם סובין, מצויים הסיבים התזונתיים, מינרלים כגון: מגנזיום, זרחן, ברזל, אבץ אשלגן וחלבונים.

לסיבים התזונתיים חשיבות רבה בתזונה ומניעת מחלות ובראשם סרטן המעי הגס ששכיחותו בארץ היא גבוהה. הסיבים מסייעים בחילוף החומרים, נותנים תחושת שובע לאורך זמן וכן משתתפים באיזון הסוכר בדם (בכך שהם נכנסים לדם באופן מתון ובכך מעכבים הפרשת אינסולין) ובסילוק רעלים ושומנים רעים מגופנו כ-כולסטרול וטריגליצרידים, לא בכדי הם נקראים: "המטאטא של המעיים".

בעת טחינת הקמח הלבן, הוסרו מגרעין הדגן הקליפה והנבט ועמם הויטמינים והמינרליים לעיל, חלבונים וסיבים תזונתיים. למעשה, מה שנשאר – זה רק העמילן, קמח לבן, זו פחמימה ריקה עם ערך תזונתי מאוד נמוך. העמילן עתיר קלוריות ומשמש כאנרגיה זמינה המתפרקת בקלות, נספגת לדם ומעלה רמות סוכר מהר מאוד (כשם שהסוכר עולה בקצב מהיר, כך הוא צונח באותו הקצב. התוצאה המיידית היא תחושת שובע וערנות אך עם צניחת הסוכר מרגישים חולשה, סחרחורות ובעיקר רעב גדול הגורם לאכילה מרובה).

מאחר וגרעין הקמח הלבן דל בויטמינים ובמינרלים, נשאלת השאלה-מהיכן ייקח הגוף את הויטמינים והמינרלים החיוניים לתהליך עיכול הקמח והפיכתו לאנרגיה זמינה?
באין ברירה, "שודד" הגוף מעצמו, מהלב, מוח, דם, עצמות, שרירים, בלוטות הורמונאליות, כבד, כליות וממערכת העצבים והתוצאה—חוסר איזון בויטמינים ובמינרלים המשפיעים על תפקוד האיברים בגופנו.

להלן הויטמינים והמינרלים העיקריים הנדרשים לעיכול הקמח הלבן והפיכתו לאנרגייה זמינה: ויטמינים מקבוצת B: B1, B2, B3, B5, B6 והמינרלים הבאים: מגנזיום וזרחן.

לסיכום, הקמח הלבן הוא עמילן עתיר קלוריות ריקות, דל ערכים תזונתיים ובנוסף, עם אכילתו, "שודד" הגוף מעצמו-ויטמינים ומינרלים המשמשים כ-קו אנזימים לצורך עיכולו.

בעולם המערבי, אנשים ניזונים בעיקר מקמח לבן ומוצריו זהו מצב של תת-תזונה על קיבה מלאה.

שימו לב, לא כל הלחמים החומים עשויים מקמח מלא!! הלחמניות הנמכרות בתפזורת הן בד"כ אפויות מקמח לבן אשר נצבע בקרמל או במולסה.
על מנת לוודא שבידכם לחם מקמח מלא, שימו לב לרשימת רכיבי המזון שעל גבי האריזה וודאו שהלחם מכיל קמח מלא בלבד ולא משולב עם קמח לבן!

לדוגמא מוצרי קמח לבן: לחם לבן, לחמניה, פיתה, באגט, ביגלה, בורקסים, ביסקוויטים, קרואסונים ועוד.

ומה לגבי אורז לבן?

גם מן האורז הלבן, להבדיל מהאורז החום המלא, הוסרו הקליפה והנבט וגם הוא מהווה פחממות/קלוריות ריקות בדיוק כמו הקמח הלבן.

בנוסף לקמח המלא ולאורז המלא, להלן רשימת דגנים מלאים נוספים אשר מומלץ להכניסם לתפריט היומי, לאכילה מאוזנת ולשמירה על אורח חיים בריא:קמח שיפון, סולת מלאה, כוסמת, שיבולת שועל, קינואה ודוחן.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו