PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

אל תזרקו את הקליפה

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 2 דקות
קילפתם לעצמכם תפוז? תנשנשו גם את החלק הלבן. לאמיצים מומלץ לאכול גם את הקליפה. שניהם מכילים פלבנואידים חשובים שקשה למצוא במקום אחר
Thymoquin_In

פירות הדר, כפי שכולנו יודעים, מכילים כמות נאה של ויטמין c. אבל זה לא הכל. פירות הדר מכילים עוד מגוון רחב של פיטונוטריינטים (Phytonutrients), חומרים המצויים בצמחים והם אלו המעניקים להם את צבעם וכיום ידוע שהם אחראים לכ- 80% מהיכולת הבריאותית של פירות וירקות. המחקר המודרני מסווג אלפי סוגים של  פיטונוטריינטים. אחד הבולטים שבהם, ובטח המפורסם שבהם, הוא הפלבנואיד, המצויי בפירות רבים ובעיקר בפירות הדר.

פלבנואידים מכונים גם ויטמין P וכאמור הם מצויים בפירות וירקות שונים. הפלוונואידים של ההדרים עוזרים לנימי הדם ומשפרים את מחזור הדם, בזכות היכולת נוגדת הדלקות הגבוהה שלהם. פעולה זו חשובה ביותר לאספקת חמצן נאותה לתאים ולרקמות. פעולת הנשימה של הריאות משתפרת אף היא בזכות פעולתם.

תכונה נוספת שניתן לזקוף לזכותם של אותם פלבנואידים היא שחומרים אלו  הם גם מונעי בצקות  ודליות. הספרידין, פלבנואיד המצוי בעיקר בקליפה הלבנה של תפוזים ולימונים. משמש לטיפול בדליות וטחורים. מחסור בהספרידין בתפריט נמצא קשור לבעיות של נימי הדם,  כאבים בגפיים והתכווצות ברגליים. פלבנואיד זה ונוספים הפועלים בצורה דומה מצויים בציפה ובקליפה הלבנה של לימונים, אשכוליות ותפוזים.

כבר בשנת 1955 נערך מחקר בו טיפלו ב-69 חולים עם פלבנואידים של הדרים שהומסו במים. המחלות שבהן טיפלו היו מחלות של דרכי הנשימה כמו הצטננות, דלקת שקדים ושפעות.  תוך 8 עד 48 שעות, כולם מלבד משלושה, הבריאו. הרופא שערך ניסוי זה ייחס מחלות אלו לזרימת דם לקויה בנימי הדם.

בשנת 1962 דר' רוברט קרזין טיפל עם מיצוי אתנולי של פלבנואידים של הדרים בפגיעות ספורט שונות. מצבם של  אלו שקיבלו את הפלבנואידים השתפר הרבה יותר מהר.  עוד יותר השתפר שם מצבם של אלו שקיבלו בנוסף ויטמין C ממקורות טבעיים.

איפה מוצאים אותם?

כל ההדרים מכילים פלבנואידים חשובים: לימון, לימון מתוק, אשכוליות, תפוזים ומנדרינות לזניהן השונים. שיא עוצמתם הוא כאשר הפרי בשל. ככל שהם מצויים יותר זמן על העצים, עוצמתם רבה יותר. אם קולפים אותם, תוך מספר ימים פיטוכימיקלים אלו הולכים לאיבוד.

אכלו הרבה פירות הדר וזכרו: רצוי לא לזרוק לימון סחוט או תפוז. יש לאכול את הציפה וגם הקליפה הלבנה.

והמלצה אחרונה לסיום: לא מומלץ לשתות מיץ תפוזים ואשכוליות אלא לאכול את הפרי בשלמותו, מאחר ובמיץ יש עודף סוכר ופחות פלבנואידים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. זלמן

    איך אתם מיעצים לאכולֹ כליפה ???

    אחרי שמרססים את התפוזים עם חומר הדבה מאות פעמים עד שהתפוז מגיע לחנות..

    רוב אנשים מבינים את זה ולא יעשו כמו אתם כותבים.

    יש תפוזים אורגניים ? איפה ???