himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

צמחי בר למאכל

מאת: אורי מאיר ציזיק, היסטוריון תזונה
זמן קריאה: 2 דקות
"לאורך ההיסטוריה טיילו הצמחים בעולם". אורי מאיר ציזיק מספר בטורו על החוויה של למצוא את אותם צמחי בר ארץ ישראלים מוכרים גם בביקורו בהולנד, ומסביר את המגוון הביולוגי של זני התפוחים. "ללא הבר שסביבנו לא נשרוד".
Sunrider_Article


איפה אתם יושבים? יש לידכם חלון? העיפו מבט החוצה. הצמחייה, אפילו במרכז העיר, היא חלק מהנוף. אצלנו הצמחים הם לא רק חלק מהנוף, הם גם חלק מהארוחה. אני אוהב לדעת אילו מהצמחים שסביבי טעימים למאכל, ואם אני לא מכיר אותם – אני טועם. קצת. ומגלה.

כשנוסעים לארץ אחרת, אחד הדברים שמשתנים כמעט מיד הוא הנוף, ואיתו – הצמחייה. השינוי משפיע ישר על הגוף, דרך העיניים ודרך הטעמים. אבל כמה רחוק צריך לנסוע כדי להיתקל בצמחי בר שונים לגמרי מאלה המוכרים? כנראה שהים הצפוני אינו רחוק מספיק. בחופשתנו בהולנד אנחנו פוגשים אותם שוב ושוב – הסרפד, החומעה, החלמית, כף האווז, ורד הכלב, הפטל…

לאורך ההיסטוריה טיילו הצמחים בעולם

לעיתים לאט – מתקדמים בעזרתה של הרוח או בחריץ נעלו של נווד מזדמן, ולעיתים במהירות – בבטן ספינת סוחר או בשערות סוסו של הסוחר. ממש כמונו הם עוברים ונודדים ממקום למקום, וממש כמו אצל בני האדם – בכל מקום שינו הצמחים את אופיים במעט, מסתגלים למקום החדש כדי לשרוד.

צאצאי הצמח שיצליחו לשרוד במקום החדש יהיו אלה שמתאימים לאקלים החדש. כך, ילקוט הרועים אמנם צומח גם בהולנד וגם בישראל, אבל הוא פורח בעונה שונה וגם טעמו מעט שונה.

גם אצל בעלי החיים וגם אצל הצמחים המגוון הביולוגי הוא מרכיב חשוב ביותר להישרדותנו. אם תבקשו לזרוע זרעים של תפוח-עץ בגינה, תחכו שיצמח וייתן פרי – הפירות לא יהיו דומים כלל וכלל לתפוח שממנו הוצאתם את הזרעים. עשויה להיות להם צורה שונה, הם עשויים להיות חמוצים או מרים מעט וגם המרקם והצבע יהיו שונים.

מהזרעים של התפוח "מתוכנתים" לנבוט תפוחי בר, אלה הזרעים ששרדו באופן המיטבי את האבולוציה של התפוחים. כל עץ תפוח הגדל בר שונה מחבריו בפירות אותם הוא מייצר, השוני הזה מגן עליו – הוא מאפשר לתפוחים המתאימים ביותר לסביבה לשרוד. זהו כוחו של המגוון הביולוגי – עם השתנות התנאים, יש סיכוי גדול יותר שמישהו ממגוון הצאצאים ישרוד הלאה.

אז איך בכל זאת יש מטעי תפוחים גדולים עם תפוחים זהים? 

על זאת אפשר להודות לכושר ההמצאה האנושי – במקרה שצומח עץ תפוחים מושך במיוחד, מרבים אותו על-ידי הרכבה של ענף ממנו על עץ אחר או ייחור (גיזום חלק מהעץ ונטיעתו בקרקע). מקורם של זני התפוחים שאנחנו קונים בחנות, כמו יונתן או פוג'י, בעץ אחד ששמרו עליו היטב, יצרו ממנו ייחורים ולקחו ממנו ענפים להרכבות. כל עצי התפוחים שעליהם גדל זן זה הם בעלי קשר ישיר לעץ ספציפי זה.

אולם המגוון הביולוגי הוא אחת מהדרכים של התפוח להגן על עצמו מפני מזיקים ושינויים אחרים, כשמצמצמים את המגוון לזנים מסוימים קשה לתפוח להגן על עצמו. לכן, התפוחים הם מהגידולים המרוססים ביותר בעולם וכיום נעשים מאמצים כבירים ברחבי העולם לשמר כמה שיותר תפוחי בר. אותו מצב הביא את האו"ם להכריז על חשיבות המגוון הביולוגי של כל המינים. גופים שונים קמו בניסיון לשמר ולהציל את המגוון (biodiversity) הביולוגי הקיים בעולם.

ממש מאותה סיבה חשוב לנו לשמור על צמחיית הבר שסביבנו ולטפח אותה. את הצמחייה עצמה וגם את הידע הקשור בשימוש בה. לאורך כל ההיסטוריה האנושית פיתחנו ושמרנו על צמחיית הבר שמסביבנו במקביל לצמיחת החקלאות. ללא הבר שסביבנו לא ישרדו גם בני-התרבות.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אוסנת

    שורה תחתונה, מומלץ או לא מומלץ לשתול זרע של תפוח? ואם כן? בטוח שיתן פרי? או לא בטוח?