himalayaKrem_Fly
Thymoquin_Fly

אולי חיידקי המעיים הם הסיבה למצברוח שלכם?

מאת: רוני גוטליב, דיאטנית קלינית
זמן קריאה: 3 דקות
מצב הרוח שלכם לא משהו בזמן האחרון? בהחלט ייתכן והאשם הוא בסוג חיידק המעיים שלכם. 3 חיידקים שנחקרו בתחום המוח ומערכת העיכול הוכרו כאפקטיביים במיוחד

צילום: unsplash

Laisha_In

רבות מדברים על חיידקי הגוף הטובים – הם הפרוביוטיקה שבגופינו ועליהם מפורט גם כאן. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על יכולות חדשות של חיידקי המעי הגנטיים (פלורת המעיים) שאיתם אנו נולדים. ההשפעות שנסקרו רבות למדי ועוסקות גם בתחום הנפש: מצב הרוח, נטייה לדכדוך, דיכאון או  על איזון רגשי.

הבנת השפעת חיידקי הפרוביוטיקה על בריאותינו במניעת מחלות, השמנה או תת משקל ועיכול וספיגה מיטביים, היא ענף מחקר חדש יחסית, המבוסס על  זיהוי ה"מיקרוגנום" שם קוד לכל המטען הגנטי של חיידקי המעי שלנו. ענף מחקר זה מתבסס על בדיקת דגימת צואה. בבדיקות אלו נמצא שתפקיד חיידקי המעי במערכות הגוף גדול בהרבה.

במחקרים אלה התגלה קשר הדוק בין מערכת העיכול ("פרופיל" חיידקי המעי) ובין מצב רוחנו. נמצא ש"פרופיל" זה הוא גורם משמעותי בשפעה על רגשותינו, שליליים או חיוביים. מדובר בפריצת דרך המהווה קריאת כיוון משמעותית שעוד לא נחקרה ואינה ברורה דיה, התורמת להבנת הקשר שבין תפקוד המוח ובין מערכת העיכול – המוגדרת על פי תפיסות הוליסטיות שונות כ"מח השני" של גופינו.

הקשר "הנעלם" בין בריאות ותפקוד המעי על מצב הרוח

ביכולתם של החיידקים הפרוביוטיים, להגביר או להפחית את פעילות הורמוני "מצב הרוח" כדוגמת סרטונין. זאת בזכות תפקידם המשמעותי של החיידקים הפרוביוטיים בספיגת רכיבי תזונה חיוניים המשפיעים על רמת ייצור הורמון הסרטונין ועל מערכת העצבים המרכזית, כויטמינים מקבוצת  B,  K וחומצות שומן חיוניות. הפחתה בייצור הורמון זה, כתוצאה מפגיעה בפעילותם של החיידקים הפרוביוטיים, עלולה להוביל למצב רוח שלילי. זאת, בנוסף ליכולתם של החיידקים הפרוביוטיים למנוע היווצרות חסרים תזונתיים, ש לא רק פוגע בתפקוד הפיזי אלא גם בזה הנפשי.

להבדיל מהתיאוריה הטוענת להשפעת יעילות ספיגת רכיבי המזון על הקשר בין המוח ומערכת העיכול, ישנם חוקרים המוצאים  את הקשר הפרוביוטי למצב הרוח שלנו דווקא בעצב הוואגוס – עצב ארוך המתחיל במערכת העיכול ומגיע עד המוח. הוואגוס מקשר בין שתי המערכות החיוניות הללו ומשפיע על שתיהן גם יחד. כחוט המקשר בין שתי המערכות – ככל שהמעי בריא ומתפקד באופן מיטבי, כך השפעת המעיים על המוח, באמצעות עצב זה, חיובית יותר ולהיפך.

אז מי הם השחקנים הטובים ב"משחק" הרגש?

החיידקים שנחקרו בתחום תפקוד המוח ומערכת העיכול והוכרו כאפקטיביים במיוחד הם

סטרפטוקוקוס תרמופילוס. רבים שואלים אותי מיד ולכן ארצה להדגיש – לא מדובר בסטרפטוקוקוס הגורם לדלקות גרון. החיידק שונה רק השם דומה.

ביפידבקטריום – חיידק יעיל במיוחד ועטור מחקרים, הידוע בשימושו לשילוב בזמן גסטריטיס או התוויות גסטרואינטסטינליות אחרות (שלשולים, גזים, כאבי בטן). ניתן להשגה במזון או בתוספי תזונה

לקטובצילוס – חיידק ידוע ומוכר ונמצא הן במזון והן בתוספי תזונה.

כיצד לשקם את מערכת העיכול ע"י צריכה מבוקרת של חיידקי מעי?

פרודיוטיקה הדס

צילום: באדיבות פלוריש- הדס

כל אחד יכול לבחור היום על מדפי המכולות ועל מדפי בתי המרקחת את הפרוביוטיקה המתאימה לו – החל במזון המכיל חיידקים פרוביוטיים (סוגי יוגורטים למשל, חלב תוסס וכו') וכלה בתכשירי סינביוטיקה (פרוביוטיקה ופרה-ביוטיקה בתכשיר אחד יעיל) הנמצאים על מדפי בתי המרקחת עם אפשרויות בחירה של כמותם ואיכותם של הזנים פעילים.

טיפוח מצע חיידקים פעיל ומשגשג הינו נושא חשוב ומשמעותי ותלוי בתנאיהם הסביבתיים המסייעים בשרידותם של החיידקים. סיבים פרה-ביוטיים (פרה-ביוטיקה FOS) הם המצע האידאלי לשגשוגם של החיידקים הטובים – ממש כדשן לצמח. לכן, חשוב לוודא שעם נטילת החיידקים הפרוביוטים ישולבו גם הסיבים הנלווים,  שלמעשה מזינים אותם ומאפשרים להם שגשוג באתרי קשירה והתרבות בריאה.

כאן המקום  להזכיר שתנאי ייצור של פרוביוטיקה חייבים להיות  תנאים ייחודיים ומצריכים ייצור בטמפרטורה מדויקת ומוקפדת ובתנאי תקן גבוהים. יצור שלא לפי התקנים המחמירים ביותר יגרור מצב בו משך חיי החיידק יהיו נמוכים ואף החיידק עשוי "להגיח לעולם מתא הייצור" כשהוא כבר פגוע ולא יעיל. חשוב להזכיר – כאשר אתם בוחרים פרוביוטיקה מהמדפים – שימו לב לא רק על כמות החיידקים והזנים, אלא וודאו שיש תקן על החברה אותה אתם בוחרים לרכוש.

מה מומלץ לאכול כדי לאפשר לחיידקים הטובים לשגשג?

פרודיוטיקה הדס

צילום: באדיבות פלוריש- הדס

התזונה שתאפשר לחיידקי הפרוביוטיקה לשגשג ולגרום לפעילות תקינה של מערכת העיכול בכלל, היא תזונה קבועה המכילה כמה גורמים:

בחרו במזונות שיכילו סיבים תזונתיים כפירות וירקות. מוצרים בעלי סיבים מלאים ממאפים מחיטה מלאה ודגנים יוכלו לסייע.

ירקות כבושים ביתיים במלח, כמלפפון כבוש, כרוב לבן ושאר ירקות, יכולים להיות תוספת מעולה לארוחה וכן הירק והמים בו תססו והחמיצו מהווים כר פורה לשגשוג חיידקי מעי טובים. מומלץ לשלבם בארוחות וכן ניתן ללגום מהנוזל לפי הטעם.

פעילות גופנית גם היא עשויה לתרום לאוכלוסייה הפרוביוטית לשגשג ביעילות יתר – בזכות תרומתה לאיזון המערכת ההורמונאלית והחיסונית של גופינו.

מומלץ כמובן  להפחית אכילת סוכרים פשוטים וכן ממתקים, צבעי מאכל מלאכותיים וחומרים משמרים שעלולים לפגוע בשגשוג החיידקים הפרוביוטים. שלשול ממושך עלול גם הוא לפגוע באוכלוסייה זאת ולכן יש להתייעץ עם רופא במידה ולוקים בו (כתוצאה מרגישות למזון, וירוס, חיידק או כל סיבה סיבה אחרת).

אז עוד רחוק היום שמעדן או תוסף פרוביוטיקה יוכלו להחליף טיפול פסיכיאטרי אמיתי אבל חשוב תמיד להדגיש ששילוב ותמיכה של הפרוביוטיקה עם הטיפול הניתן עשויי להקל על תסמיני הדיכאון, לחזק בחיוב את מצב הרוח ולהוריד את דרגות הסטרס. והמחקר חייב להמשך!

כתבה: רוני גוטליב, דיאטנית קלינית מנהלת מחלקת הסברה רפואית פלוריש-הדס

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו