PassoverFocus_Fly
PassoverFocus_Fly

פיצוחים שפויים למונדיאל ולטבעונים

מאת: ליאורה גולדברג, מומחית לתזונה טבעית ואנטי אייג'ינג
זמן קריאה: 2 דקות
המונדיאל הוא זמן מצוין להפנות את הזרקורים האישיים שלנו למה שנקרא בשפה מדוברת "פיצוחים", קרי כל הגרעינים, אגוזים, שקדים, בוטנים ופיסטוקים. ליאורה סוקרת את יתרונותיהם הבריאותיים ומזכירה לנו את חשיבות השמירה על איזון.
PassoverFocus_IN

בתקופת המונדיאל הפיצוחים מגיעים לשולחננו עם הרבה מלח ולאחר שעברו תהליך קלייה שמשנה את הערכים התזונתיים שלהם וכמובן הורס את החומצות השומניות הבלתי רוויות. לקלות פיצוחים בתנור זה כמו להפוך את כל היתרונות התזונתיים שלהם לחסרונות וכמה חבל….

בואו ונבין למה?

גרעינים ואגוזים טריים לפני הקלייה מכילים שפע של ויטמינים, מינרלים, שומנים בלתי רווים, אנזימים וחלבונים. כשמשרים אותם במים כ- 6-8 שעות קל יותר לעכל ולספוג אותם.

הפיצוחים שלנו- מאגר של בריאות

אגוזי מלך – עשירים באשלגן, מגניזיום, אבץ, סלניום. הם טובים למערכת העיכול, ליצירת תחושת שובע, מאזנים רמות סוכר בדם וחשובים לפעילות שרירית ועצבית תקינה.

גרעיני דלעת – מכילים כ- 30% שומן בלתי רווי והמון מינרלים. כמות האבץ הגבוהה מסייעת בפיריון הגבר ובשיפור הזיכרון ותאי העור.

גרעיני חמניות – הם מקור מצוין לחלבונים זמינים וויטמינים מקבוצת B ו- E, ברזל וסידן.

בוטנים ופיסטוקים – עשירים בויטמינים מקבוצת B והם היחידים שמומלץ לצרוך אותם קלויים בגלל שהם יוצרים תגובות אלרגתיות.

שקדים – עשירים בסידן, ברזל, אשלגן, חומצה פולית, חלבון (לא מלא), ויטמינים B1'B2'B3, אשלגן והרבה תכונות אנטיאוקסידנטיות לניטרול רדיקלים חופשיים הפוגעים ב- DNA של התא. השקדים טובים לצרבות, הורדת לחץ דם, מגבירים חשק מיני, טובים לבריאות כלי הדם ואף מכילים חומרים בעלי יכולת למנוע התפתחות מואצת של גרורות סרטניות.

השומנים הבלתי רווים מסייעים ב:

* חילוף חומרים

* איזון הורמונלי

* ריפוי פצעים בשל ריכוזי האבץ הגבוהים והשומנים "הטובים".

כשממליחים את הפיצוחים מקבלים הרבה תיאבון עם הרבה נתרן, בואו ונראה איך זה משפיע עלינו:

השפעות עודפי הנתרן על חילוף החומרים

הנתרן הוא מינרל חשוב לאיזון ה- ph בגופנו וכן לתפקוד תקין של פעילות עיצבית שרירית. אולם כשצורכים מזונות מלוחים מאוד כמו פיצוחים ובכמות גדולה, יש לזה גם השפעה על מאזן תקין של נוזלי הגוף. הרבה מלח גורם לצבירת נוזלים בגוף ובמקרים קיצוניים יותר לבצקות ולעליית לחץ הדם.

עוד עובדה מעניינת – הנתרן מתחרה עם סידן, ז"א יותר מידי נתרן בתזונה שלנו מפריע לספיגת הסידן בגופנו. חשוב לציין שהנתרן (בצורת מלח בישול) מצוי במזוננו בכל מקרה גם אם אנחנו לא מודעים לכך ותעשו כבר לבד את החישוב כמה נתרן נכנס לגוף עם המונדיאל או בלי.

שמירה על איזון- הכל במידה

הטבעונים אוכלים יותר מידי פיצוחים – לא פעם אני רואה מטופלים שמחוסר ידע אוכלים יותר מידי גרעינים ואגוזים (ופחות מידי ירקות, נבטים ודגנים). תעשיית הגורמה הטיבעוני בארץ ובעולם מתפתחת בקצב מטורף ואפשר לפגוש בתפריטים במסעדות ובשיעורי הבישול מתכונים טעימים להפליא, אבל עשירים בשומן והרבה מאוד קלוריות. מה לעשות מי ששומרת על גיזרה לא ממש תצליח לאורך זמן לעמוד במשימה…

אני לא מסכימה עם ההנחה שמי שטבעוני יכול לאכול שומנים "טובים" כמו שקדים ואגוזים בלי חשבון וממליצה לאכול אותם בכמות ובמידה הנכונה. 100 גרם של שקדים או אגוזים מכיל כ- 700 קלוריות בממוצע ואני ממליצה לאכול בן 30 -50 גרם ביום. אלה שרוצים להוריד במשקל צריכים להקטין את הכמות. באופן כללי אני ממליצה לאכול לפחות 60-70% של ירקות ונבטים והשאר מתחלק בן דגנים, שקדים, אגוזים, אצות ים ופירות.

רגעים של "חטאים קטנים"

לרשותכם מתכון חביב, אמנם עשוי משקדי קשיו אבל באופן יחסי קל לעיכול ועם ערך קלורי נמוך.

מוס שוקולד ואגוזי קשיו – 4 מנות

מצרכים:

1 כוס אגוזי קשיו
2 כוס מים
1 תמצית ונילה טבעית
2 כפות אגבה
1 כף קקאו טהור אורגני
(אפשר להוסיף גם בננה קטנה)

אופן הכנה:

מכניסים את הכל למערבל מג'מיקס עד לקבלת מירקם אחיד בדומה למילק- שייק שוקולד חלב רק מאיכות גבוהה יותר.

אז בתאבון לכולם וזכרו שמילת המפתח גם בטיבעונות היא איזון.
ליאורה

 

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו