supherb_Fly
Thymoquin_Fly

מתכות כבדות ורעלים - ד"ר גיל יוסף שחר מסביר הכל

מאת: יעל ענבר
זמן קריאה: 4 דקות
ישנם שני סוגים של רעלים שאנחנו חשופים להם – מתכות כבדות ורעלים אורגניים. ד"ר שחר מסביר איך להימנע מהן וכיצד לנקות אותן מהגוף

צילום: unsplash

Thymoquin_In

הרצאתו של ד"ר גיל יוסף שחר אודות מתכות כבדות ורעלים, שהתקיימה בכנס אוכלים בריא 9, משכה קהל רב. ד"ר שחר מנה את הרעלים שאנו חשופים להם וכיצד יש להתנהג איתם.

הרפואה המודרנית לא מרפאת את המחלות הכרוניות. הרפואה התזונתית חוקרת איך תזונה גורמת למחלות וגם יכולה לרפא אותן. ד"ר גיל יוסף שחר MD מחבר את הרפואה התזונתית לעולם המודרני על ידי שילוב ידע טכנולוגי ופיזיולוגי עם תורת הרפואה של הרמב"ם.

בהרצאתו הראה ד"ר שחר עד כמה אנחנו חשופים למתכות כבדות, איך להימנע מהן וכיצד לנקות אותן מהגוף.

ישנם שני סוגים של רעלים שאנחנו חשופים להם – מתכות כבדות ורעלים אורגניים, שמגיעים מהאדמה ומהמזון ומכילים פחמן.

מקור החשיפה למתכות כבדות – מהאוויר, מגיעות לריאות ולדם, מהמים, מהמזון, במוצרי היגיינה, קוסמטיקה וניקיון ובעבר גם מחיסונים וזריקות נגד אלרגיה. להלן סוגי הרעלים שד"ר שחר דיבר עליהם.

ארסן

מעלה סיכון לסרטן (עור, שלפוחית השתן, ריאות), יתר לחץ דם, סוכרת מסוג II, מחלות לב, קטרקט, פגיעה קוגניטיבית וקושי בהסתגלות חברתית אצל ילדים וכן מומים מולדים בעובר. הגוף לא זקוק לארסן בכלל!

החשיפה לארסן מתרחשת בעיקר במזרח אסיה ובדרום אמריקה. במזרח אסיה מצויות 50% מתחנות הכוח הפחמיות בעולם, ומהן נפלט ארסן בכמויות גדולות לאוויר. עם הגשם, הארסן מגיע למים, והמים, שאיתם משקים את האורז ובהן גדלים דגים ואצות, הם מקור הזיהום העיקרי לארסן.

בנוסף ארסן מגיע למזון דרך ריסוס ודישון, ולריאות דרך לכות בתעשית העץ ומבתי זיקוק.

כמה ארסן יש באורז המשווק בישראל?

תזונה בריאה

צילום: תומר פלד

ד"ר שחר שלח 11 סוגי אורז למעבדה, והתברר שהמזוהמים ביותר הם אורז עגול ואורז הודי (כ- 0.5-0.6 מ"ג/ ק"ג). הרמה הנמוכה ביותר נמדדה באורז בסמטי ויסמין (כ- 0.2-0.3 מ"ג/ק"ג).
לאורז יסמין יש ערך גליקמי גבוה ומעט סיבים, כך שהוא ממילא פחות מומלץ לאכילה.
לאורז בסמטי יש ערך גליקמי נמוך ויותר סיבים, כך שהוא מומלץ יותר לאכילה. בייחוד אורז בסמטי לבן, כי הארסן נמצא בקליפה, ולכן אורז בסמטי מלא עשיר יותר בארסן.

המלצה: כדאי לשטוף את האורז לפני הבישול בהרבה מאוד מים, לבשל בהרבה מים ולסנן.

כמה ארסן יש באצות המשווקות בישראל?

ד"ר שחר שלח 14 סוגי אצות למעבדה, והתברר שבאצות וואקאמה יש בין 37-42 מ"ג/ ק"ג ארסן, ובאצות נורי – 14-18 מ"ג/ק"ג. (יש לזכור שהכמות שאוכלים היא קטנה מאוד. י.ע)

באצת אולווה, המגודלת באופן מלאכותי בארץ, יש 0.1 מ"ג/ ק"ג ארסן (כשהיא קפואה) ו- 2.55 מ"ג/ ק"ג ארסן כשהיא מיובשת.

כדאי לאכול אצות, כי הן מקור ליוד, שהוא חשוב לתפקוד תקין של בלוטת התריס, מערכת החיסון, גדילה של ילדים ותפקוד קוגניטיבי. בפירות, ירקות וגרעינים יש מעט יוד. בדגים ובאצות יש כמות גדולה יותר, ולכן ההמלצה היא לאכול אצות שיש בהן מעט ארסן. לקריאה נוספת על אצות לחצו כאן.

אלומיניום

תזונה בריאה

צילום: pixabay

אלומיניום נמצא בכל העולם באדמה. עיקר הנזק שהוא גורם הוא למערכת העצבים והשלד, פגיעה ביצור תאי דם במח העצם, ויש טענה שהוא גורם לאלצהיימר, שלא הוכחה באופן חד משמעי.

אלומיניום במזון נמצא בעיקר באבקות אפיה ובסודה לשתיה. ד"ר שחר שלח מספר סוגים של אבקות אפיה למעבד, ובכולן נמצא שיעור נמוך של אלומיניום, פרט לאבקה של Rumford, שמצוין עליה במפורש "ללא אלומיניום" שהיה בה יותר מפי עשרה מאשר באבקות האחרות.

סודה לשתיה מרככת קטניות ומקצרת את זמן הבישול שלהן, אך מכיוון שהיא חומר בסיסי, שמנטרל חומציות, היא גורמת לפליטת מתכות מסיר הבישול, ולכן עדיף להמנע מלבשל איתה.

כמו כן נדידה של אלומיניום מנייר האלומיניום המשמש לכיסוי מאכלים. לכן לא מומלץ לאפות איתו, אלא עם נייר אפיה.

כספית

פוגעת במערכת העצבים, וגורמת נזק התפתחותי לילדים.

המזון העיקרי המכיל כספית הוא דגים. ככל שהדג גדול ושמן יותר, יש בו יותר כספית – בטונה ובסלמון יש יותר כספית מאשר בפורל או באמנון וסרדינים. הסיבות – לדג גדול יש יותר שנים לצבור כספית בתוכו, דגים גדולים אוכלים דגים קטנים וצוברים את הכספית שלהם.

הסכנה שבכספית היא עיכוב של סלנו-אנזימים, הדרושים לניטרול רדיקלים חופשיים, בעיקר במערכת העצבים. סלניום בכמות גדולה בתזונה, ייקשר לכספית וימנע קישור לסלנו-אנזימים.

המלצה: באגוזי ברזיל יש כמות סלניום גבוהה, ולכן מומלץ לאכול כ- 2 אגוזי ברזיל ביום.
לא מומלץ להמנע מדגים בכלל, כי מנה או שתיים בשבוע היא הגנה טובה בפני סרטן המעי הגס.

פתלאטים

תזונה בריאה

צילום: pixabay

רעלים הנמצאים בכלי פלסטיק (מקנים גמישות וחוזק), דומים לאסטרוגן במבנה הכימי שלהם, ולכן גורמים להתפתחות מינית מוקדמת בילדות, לרמות טסטוסטרון נמוכות בגברים, לסיכון מוגבר ללידה מוקדמת ולסרטן השד.

לא כל סוגי הפלסטיק זהים מבחינת רמות שחרור של פתלאטים. נדידת פתלאטים מוגברת כשהבקבוקים עומדים בשמש וכן כשהפלסטיק ישן או שבור. קרטוני חלב מצופים מבפנים בפלסטיק שפולט פתלאטים.

המלצה: לא לקנות שישיות של מים מינרלים בבקבוקים, ולאחסן מזון בכלי זכוכית עם מכסה ואקום ולא בכלי פלסטיק.

פתלאטים ופלסטיק נמצאים בכל מקום סביבנו: בקופסאות של מוצרי חלב, בדשא סינתטי, ברצפת PVC, בחומרי ניקוי, במוצרי היגיינה וקוסמטיקה, בתחליבים ושמפו לתינוקות.

חומרי הדברה

במחקר שנערך ב- 2015 בארץ וניתח דגימות זרע של 155 גברים שהגיעו למרפאת פוריות וענו על שאלון רטרואקטיבי לגבי הפירות והירקות שצרכו, התברר שגברים שנחשפו לחומרי הדברה במידה רבה יותר, סבלו מריכוז ותנועתיות נמוכים יותר של תאי זרע.

עובש

עובש בקירות הוא מקור תמידי לרעל, ולכן אסור להזניח בעיות רטיבות ויש לטפל בהן בדחיפות וביסודיות ולא רק לצבוע את הקיר.

איך נמנעים מרעלים?

מצמצמים חשיפה ככל שניתן ומעודדים סילוק וניטרול רעלים שכבר חדרו, על ידי עיסוי, הזעה (בפעילות גופנית או בסאונה), סיום אכילה מספר שעות לפני השינה, תזונה עשירה בנוגדי חמצון – פירות, ירקות, נבטים, עלים ירוקים (רצוי לא מרוססים), להמנע מאכילת מזון עשיר באומגה 6 (המצוי בשמנים מזרעים – קנולה, חמניות), להפחית את מסת השומן (שבה נאגרים הרעלים) באופן הדרגתי ולהמנע ככל הניתן מתרופות.

האתגרים הסביבתיים העומדים בפנינו כוללים מפיצי ריח בחללים ציבוריים, דשא סינתטי, רהיטים עם לק וצבע, שימוש במי קולחין לחקלאות ולהשקיה, ריסוס מהאוויר של שטחים חקלאיים, תחנות כוח פחמיות וצמצום תחבורה פרטית.

סיכום ועריכה: יעל ענבר

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו