Sunrider_Fly
bari14_Fly

מניעת הזדקנות מבפנים ומבחוץ

מאת: ד"ר דורית יוסף, נטורופתית
זמן קריאה: 4 דקות
מסנני קרינה ומקדמי הגנה הם ממש לא כל מה שאתם יכולים לעשות בשביל למנוע את הזדקנות העור שלכם. אם עור חלק וזוהר הוא משהו שאתם באמת רוצים, עליכם לעבור לנוסחה המנצחת שתשמור עליו צעיר ובריא

איך אפשר להישאר צעירים ולמנוע תהליכי הזדקות? (123RF)

bari14_In

בכתבה הקודמת דנו באחת מאבני הבניין החשובות ביותר לשמירה על בריאות העור שלנו, ועל היותו חלק, זוהר וללא קמטים – החלבון. בכתבה זו אתרכז באופן המיטבי שבו יש להשתמש בנוגדי החמצון המגנים על העור והגוף מפני הזדקנות, ומה הן הדרכים המומלצות ביותר לצרוך אותם.

תהליך טבעי שחבל להאיץ

נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) הם קבוצה של תרכובות המיוצרות על ידי הגוף ומצויות באופן טבעי במזונות. תרכובות אלה מגינות עלינו מפני הנזק שגורמים רדיקלים חופשיים, המתחילים תגובת שרשרת הפוגעות ברקמות הגוף ומביאות להרס תאים בריאים בגופנו. אותם רדיקלים חופשיים מיוצרים בגוף עצמו, כחלק מתהליך ייצור האנרגיה הבריא שלו. אך קיימים גם גורמים חיצוניים המפיקים רדיקלים חופשיים – חומרים כימיים, עשן, קרינת שמש ועוד. כל אלה מדרדרים את מצבנו הבריאותי ומאיצים את תהליך הזדקנות הגוף והעור.

רבים צורכים נוגדי חמצון כדי לשמור על איזון של נוגדי חמצון וכך מנסים לשלוט בהשפעת הרדיקלים החופשיים. נוגדי החמצון פועלים בגוף באופן הדדי. כדי למלא ולשמור פעילותם התקינה, יש צורך למלא מחדש את המאגרים של נוגדי החמצון בגופנו.

המדע והרפואה המודרנית דחו בעבר את האפשרות שלמזון יש חשיבות גדולה בשמירת איזון זה. אך ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות, עולה בבירור כי מזונות מסוימים מגנים על האוכלים אותם מפני מחלות, ושאנשים שצורכים שפע של מזונות מן הצומח בריאים יותר וחיים חיים ארוכים יותר מאנשים שניזונו מתפריט מערבי ממוצע.

ויטמין C, ויטמין E קו-אנזים Q-10, ביופלבונואידים, משפחת הקרטנואידים והבטא קרוטן, סלניום – כל אלה הם דוגמאות לנוגדי חמצון חזקים. כל אלה נמצאים בשפע של פירות וירקות.

נוגדי החמצון אינם פועלים רק בתוך גופנו. הם יכולים להשפיע על מראה העור באופן דרמטי ומערכת זו רגישה לפגיעה של רדיקלים חופשיים. העור מצריך טיפול והגנה, כיוון שהוא קו ההגנה הראשון שלנו מפני נזקי הסביבה. כל תא בגופנו זקוק לנוגדי חמצון, ותאי העור אינם שונים בכך. ממש כמו מה שמתרחש בתוך הגוף פנימה, גם העור מוגן ברשת של נוגדי חמצון שתפקידה להגן עליו מפני רדיקלים חופשיים המאיצים את תהליך ההזדקנות.

אפילו חשיפה קצרה לקרינת UV מאיצה איבוד של נוגדי חמצון, כמו גם פעולה שנקראת "פוטו איג'ינג". על אף שחשיפה מבוקרת לשמש חשובה לשמירה על בריאות הגוף ולייצור תקין של ויטמין D, יש צורך להגן על העור, ולא רק באמצעות מריחה של מסנני קרינה ומקדמי הגנה. נוגדי החמצון שבעור ובגוף יכולים למחזר זה את זה, כך שמריחה חיצונית של נוגדי חמצון יכולה להגן על העור ולחזק את פעילותה של רשת נוגדי החמצון. כך אנו מונעים נזקים לתאי העור המאיצים התקמטות ומראה עור זקן. מריחת נוגדי החמצון על העור חייבת לבוא כנדבך נוסף על תזונה עשירה בנוגדי חמצון ובחלבון.

מבפנים ומבחוץ

מזונות מומלצים להעשרת התפריט בנוגדי חמצון:

• אגוזי מלך. מקור לחומצה אלגית נוגדת סרטן, חומצות השומן שבהם בריאות ללב ומורידות את רמת הכולסטרול הכללי.

• גזרים ודלעת. גם גזרים מבושלים מכילים כמות גדולה של אלפא קרטנואיד יעיל ביותר כנגד סרטן היכול להגן מפני שבץ מוחי. בטא קרוטן הוא אחד הקרטנואידים הבודדים שיכול להפוך לוויטמין A בהתאם לדרישת הגוף. על פי מחקר בן 12 שנה – אכילה של מזון עשיר בבטא קרוטן משפר את הראיה ומונע מחלות עיניים שכיחות כמו קטרקט.

אגוזי מלך

מומלצים תמיד (123RF)

• הירוקים מנצחים. בעלים הירוקים יש שפע של וויטמינים ומינרלים, כמו ויטמין C ו-E, כמו גם סידן. עלים ממשפחת המצליבים, כמו עלי חרדל ומנגולד עשירים בקרטנואידים, בבטא קרוטן ובפלבונואידים. ירקות עלים ירוקים דלים בקלוריות ועשירים בסיבים. הסיבים עוזרים לגוף להתנקות מפסולת מיותרת ורעילה.

• הפלא הצהוב, כורכום. זהו תבלי ידוע ורב ערך ממשפחת הזנגויליים (הג'ינג'ר). נוגד החמצון החזק שבו נקרא כורכומינואיד, ונמצא שהוא עוזרת בהתמודדות עם כולסטרול, שהוא מפחית דלקת, יעיל בשיכוך כאבים ועוצר התפתחות של תאים סרטניים.

• משפחת ההדרים. הפירות ממשפחה זו מכילים פלבונואידים, נוגדי חמצון המגבירים את פעילותו של ויטמין C. אשכולית אדומה היא מקור מעולה לליקופן, שבכוחו להגן על גברים מסרטן הערמונית.

• מזונות נוספים העשירים בנוגדי חמצון: תה ירוק, שמן סומסום, מאכלי סויה, עגבניות, ענבים ויין אדום, ירקות ממשפחת המצליבים, פירות יער שום ובצל.

העשרת נוגדי באמצעות אכילה ובמריחה חיצונית היא המפתח לעור בריא, גמיש וחיוני. היא תאט מאוד את תהליך ההזדקנות שלו, ואף תוכל לתקן נזקים שכבר נגרמו.

לטיפוח הסדיר שלנו יש לנו אפשרות להוסיף שלושה נוגדי חמצון עיקריים:

• וויטמין C
• וויטמין E
• תמצית של תה ירוק, המכילה נוגד חמצון חזק בשם פוליפנולים (המצוי גם ביין האדום)

תה ירוק

לא רק לשתייה. תה ירוק (123RF)

מחקרים הראו שמריחה של מיצוי התה הירוק מגן מנזקי הרדיקלים החופשיים שמקורם בחשיפה לא מבוקרת לשמש. לכן אני ממליצה על הכנה קלה של קרם. כיוון שרובנו חיים בערים סואנות, על אף שהיינו רוצים לחיות באי בודד ונקי מזיהומים, כדאי להזין את העור בקרם נוגד חמצון כחלק מההגנה היומית שלנו.

בהכנה של קרם טבעי יש כלל חשוב: את חומרי הגלם אין להוסיף לתכשיר מוכן אלא רק לקרם טבעי. העדיפות היא לקרם בסיס טבעי ונקי. זאת מחשש לשילוב חומרים שנויים במחלוקת והקפדה על מרכיבים פעילים טבעיים. את החומרים להכנה של קרם זה ניתן לרכוש בחנויות מתמחות לחומרי גלם לקוסמטיקה הטבעית או בבתי טבע.

הכנת קרם נוגד חמצון

המצרכים

50 גרם של קרם בסיס טבעי
0.25 גרם של אבקת ויטמין C (חומצה אסקורסבית)
0.1 גרם של ויטמין E (כ-4 טיפות)
כפית של אקסטרקט תה ירוק (או מיצוי חזק של תה ירוק במים מזוקקים)
כלי נקי לאחסון הקרם
קעריות זכוכית להכנה
מקלון עץ לערבוב
3 טיפות של שמן אתרי זרעי גזר (עשיר בבטא קרוטן)
2 טיפות שמן אתרי מור
4 טיפות של שמן אתרי לוטוס

אופן ההכנה

1. בכלי זכוכית מכניסים את אבקת ויטמין C וכפית אקסטרקט תה ירוק.
2. מערבבים את השנים עד לקבלת משחה.
3. שוקלים 50 גרם של קרם בסיס לכלי הזכוכית ומערבבים יחד עם משחת הוויטמין C.
4. מוסיפים לו 4 טיפות של ויטמין E ושאר השמנים האתריים.
5. מערבבים היטב את כל התערובת.
6. מאחסנים בכלי סגור.

הקפידו על הטיפול המשולב של פנים ותקבלו נוסחה מנצחת לטיפול יעיל ושמירה על העור.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו