supherb_Fly
Thymoquin_Fly

מזונות וצמחים לשיפור הזיכרון

מאת: עדן פלד, פסיכותרפיה הוליסטית, נטורופתיה והרבליזם קליני
זמן קריאה: 2 דקות
מנסים לעצור את הזמן? רוצים לזכור את כל מה שהיה ואינכם מצליחים להיזכר היכן המפתח לבית שראיתם הבוקר? מתבלבלים בין שמות הילדים? אולי תוסיפו קצת רוזמרין, שורש מאקה ובטטה לתפריט.
Thymoquin_In

הזיכרון הוא אמצעי עזר חיוני להתנהלות טובה בחיים שלנו. ללא הזיכרון אנחנו עומדים חסרי הכרה במה שכבר אספנו עד כה, ובעיקר בלי המקרא למפה של מה שאנחנו רוצים לעבור עכשיו בחיים.

מה נעשה עם הגיל שמתקדם, או עם מילוי הראש בפרטים חשובים יותר מלזכור את מה שהיה? לא נוכל לעשות דבר, אבל נוכל למנוע בלאי מואץ של התאים בגלל פגיעה של אורח חיים לא מתאים ובריא, ולשלב מזונות וצמחי מרפא שיועילו לנו.

זיכרון מאופסן בתיקיות

אנו מקשרים את הזיכרון מבחינה מערבית לאיבר המח ומערכת העצבים כולה. המח מקבל אספקה סדירה של דם וכשאינו מקבל זאת, הוא מאותת במצוקה ומכבה את הפעולות שאינו נזקק להם בחיוניות, כמו זיכרון. כשאנו מדברים על זיכרון, אנחנו כוללים אותו בתפקודים קוגניטיביים, לצד ריכוז, שיפור החשיבה ויכולת התמצאות.

מבחינה מסורתית, ברפואה הסינית נחשב איבר הטחול האיבר המקושר לזיכרון, והוא גם האמון על אספקת הדם החדש לאחר סינון מרכיביו, לתאי הגוף, כולל תאי המח.
אנו לא מקלים ראש בכך שהזיכרון עצמו אינו מגיע מהראש, אלא מגיע מההכרה, שהיא איבר אנרגטי שאינו מצוי בגוף הפיזיולוגי, אך מתבטא דרכו, והזיכרון הוא אחד הכלים שבאמצעותו הוא חווה את המציאות ומקטלג בתיקייה לשעת הצורך.

אם כך, אילו מזונות וצמחי מרפא יועילו לזיכרון?

מזונות שונים

אומגה 3: נהוג למצוא את חומצת השומן החיונית הזו בדגי ים צפוני, אך כיום אנו יודעים כי הם מזוהמים במתכות רעילות ומוזנים בשמנים מזוככים צמחיים אחרים, ובשל ההעדפה למזון צמחי כאידיאל לבריאות, נבחר באומגה 3 ממקור צמחי בכמות גדולה ובידיעה שהגוף יכול ויודע להפיק ממנה את חומצת השומן היעילה יותר בתוך הגוף.
אומגה 3 מצויה בעלים ירוקים בכלל ובפרט ברגלת הגינה, בזרעים כמו פשתן וצ'יה (מרווה ספרדית) ובזרעי מרווה מרושתת (ממנה מפיקים היום תוספי אומגה 3 יציבים), באגוזי מלך טריים שאינם מחומצנים.

מזונות נוגדי חימצון: מזונות עשירים בנוגדי חימצון ימנעו את פגיעת הרדיקלים החופשיים שאוהבים בעיקר להשחית את תאי המח. אלו מצויים במזונות עשירים בויטמין C,E  בטא קרוטן ופיטוכימיקלים שונים בפירות וירקות (ובצמחים שמיד נדבר עליהם).
גזר ובטטה עשירים בבטא קרוטן, ובכלל כל הפירות והירקות הכתומים, הידועים גם ברפואה הסינית כמשוייכים לבריאות הטחול.
גמבה היא מקור עשיר של ויטמין C, ברוקולי ידוע כמקור עשיר ביותר גם כן, עלים ירוקים, ובכלל, פירות וירקות טריים טריים.
מקור עשיר של ויטמין E הוא נבט חיטה ואף שקדים שאינם קלויים.

צמחי מרפא

בראשית צמחי המרפא נציב את השילוב בין מזון וצמחי מרפא, והם צמחי התבלין בהם אנו משתמשים במטבח שלנו בכל יום ביומו, מי יותר ומי פחות. אלו הם הצמחים שיעזרו לנו למנוע את מרבית המחלות, ולתת טען וגוון של בריאות ועושר למזון שאנו אוכלים.

רוזמרין: צמח תבלין זה ידוע מימים קדומים כמשפר זיכרון. הוא מזרים דם למח ומעורר, ואף ידוע כאנטיאוקסידנט חזק ביותר.

ציפורן: תבלין זה שמוצאו מניצני עץ אפריקאי, גם הוא ידוע כמחדד את הזיכרון, מעבר ליכולתה לטהר את הגוף, לחטא בעוצמה ולעורר חשק מיני.

סנטלה: המכונה גם גוטו קולה, הוא צמח הודי המגן על תאי המח, מרגיע ומשקם רקמה פגועה. שימושו המסורתי נעשה בכל הנוגע לבעיות קוגנטיביות, בהן ריכוז וזיכרון, כמו גם דכאון וכדומה. יכולתו הוכחה במחקרים, בהם נצפה כי יש שיפור משמעותי בזיכרון מרחבי וזיכרון פעיל בעת השימוש בצמח.

ג'ינסנג סיבירי: זהו שורש ששימושו בעיקר סובב סביב תפקוד המח והעצבים, בנוסף לסגולותיו לשיפור עיכול וספיגה, זרימת דם וחיוניות, שרק מאוששים את התמיכה בשיפור הזיכרון עצמו. הוכח גם כן במחקרים רבים שלצמח יש יכולת לשפר את תפקודי הגוף, וכשדם וחמצן מגיעים למח, כמו למערכות האחרות, כך הזיכרון משתפר.

זכרו! מזון בריא הינו חיוני להרגשה טובה ואף כדי לזכור זאת.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. דינה

    הגינסנג הקוריאני נחשב לטוב ביעצר. יש הטוענים שהסיבירי אינו אמיתי.