Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

מה משותף לבננה, לאבוקדו, לפרמז'ן וליין אדום?

גם אם אינכם סובלים מאלרגיה, יכול להיות שאתם רגישים להיסטמין!
Laisha_In

הם כולם עשירים בהיסטמין… והיסטמין יכול לגרום לבעיות מגוונות, מאלרגיה ועד להפרעות בקצב הלב, גרד עורי, מיגרנות, בעיות עיכול ועוד.

שמעתם כבר על המולקולה שנקראית היסטמין? אם כן, זה בטח היה בהקשר של אלרגיות, כי התרופות הנפוצות ביותר נגד אלרגיות הן מסוג "אנטי-היסטמינים" – תרופות נגד היסטמין. אולם, חלק גדול מהאוכלוסיה סובל דווקא מבעיה אחרת שקשורה להיסטמין. בעיה זו עדיין לא מאוד מוכרת בארץ. היא נקראית "אי-סבילות להיסטמין" ומובילה לבעיות רבות ומגוונות כמו אלה שציינתי קודם.

אז מה זה היסטמין ואיך הוא משפיע על הבריאות?

היסטמין מיוצר ע"י הגוף עצמו, אך נמצא גם באופן טבעי במזונות רבים ונוצר ע"י חיידקים, למשל בתהליכי תסיסה.

בתוך הגוף, היסטמין נאגר בתאי מאסט ומשתחרר לזרם הדם במצבים מסוימים, לדוגמה כשנחשפים לחומר שהגוף אלרגי או רגיש אליו. פחות ידוע הוא שהיסטמין גם משתחרר כשאנחנו במתח נפשי או חווים פחד גדול. ההיסטמין שנמצא במזונות אמור עקרונית לעבור פירוק בתוך מערכת העיכול דרך אנזים בשם DAO ולא להיספג לזרם הדם. אולם, כאשר האנזים לא עובד בצורה יעילה, או קיים מצב של "מעי דליף" ההיסטמין יכול לעבור לזרם הדם. שם הוא מצטרף להיסטמין ששוחרר מתאי המאסט. מצב זה נקרא אי-סבילות (או רגישות) להיסטמין.

שומנים טובים

אבוקדו. עשיר בהיסטמין (123RF)

 

מה קורה כשרמות ההיסטמין בזרם הדם עולות?

היסטמין מעורב בתהליכים רבים מאוד בתוך הגוף, כך שרמות גבוהות יכולות לגרום לבעיות מאוד מגוונות. היסטמין משפיע על הכיווץ של השרירים החלקים (שנמצאים במערכת העיכול, הריאות והרחם), הוא גורם להרחבת כלי דם, מתווך כאב ואלרגיה ומשחק תפקיד בתהליכי דלקת.

היסטמין אחראי על כל הסימפטומים המוכרים של האלרגיות: מגרד, נפיחות, אדמומיות ונזלת ועד לקשיי נשימה, קריסת מערכות ומוות. בנוסף לכך, הוא יכול לגרום לבעיות רבות נוספות, כגון: בעיות עיכול (במיוחד שילשול כרוני וכאבי בטן), כאבי ראש ומיגרנה, בעיות עור (אקזמה, גרד, פריחות), נזלת כרונית, אסתמה וקשיי נשימה, לחץ דם נמוך, סחרחורות, תשישות ועייפות, פלפיטציות (דפיקות לב מורגשות), דופק מהיר והפרעות בקצב הלב, הפרעות במחזור וכאבי מחזור, רגישות גבוהה יותר לכאבים (למשל בחולי פיברומיאלגיה).

עוד קצת על "אי-סבילות להיסטמין"…

כאשר מישהו סובל מרגישות להיסטמין, צריכת מזונות עשירים בהיסטמין יגרום לו (או לה) לסימפטומים. חלק מהסימפטומים יכולים להופיע ישר אחרי הצריכה, חלק אחרי שעות רבות.

באופן מעניין, אותן רמות של היסטמין יכולות לגרום לסימפטומים שונים אצל אנשים שונים ואף להשתנות אצל אותו האדם מפעם לפעם. דבר זה נובע חלקית מהעובדה שרמות ההיסטמין הסופיות בזרם הדם (והסימפטומים הנוצרים בעקבותיהן) נוצרות מההצטברות של ההיסטמין ששוחרר בתוך הגוף וההיסטמין שעבר ממערכת העיכול אל זרם הדם. רמות ההסיטמין המשוחררות בתוך הגוף משתנות בהתאם לכמה סטרס או פחד אתם חווים באותו הרגע, וגם לכמה חומרים אלרגניים אתם נחשפים (=חומרים שאתם אלרגיים או רגישים אליהם). ההיסטמין שעובר לזרם הדם משתנה בהתאם לכמות ההיסטמין שהיה במזונות וכמות ההיסטמין העבר פירוק ע"י אנזים ה-DAO.

חשוב גם לציין שכמות ההיסטמין במזון מסוים יכולה להשתנות מאוד, בהתאם לכמה בשל או טרי המזון.

הסימפטומים החמורים ביותר יתקבלו אם תאכלו משהו עשיר בהיסטמין שאתם אלרגיים או רגישים אליו. הסימפטומים גם יחמירו אם אתם נמצאים בסטרס נפשי (או חווים כרגע פחד גדול). אם אתם סובלים מאלרגיות שלא-קשורות לאוכל, כמו לדוגמה אבק, אלרגיות אלו יכולות להחמיר כאשר אתם אוכלים מזונות עשירים בהיסטמין.

איך מטפלים ב"אי-סבילות להיסטמין"?

ברגע שכל הסימפטומים נעלמו ואתם מרגישים מעולה, אתם יכולים לנסות אט אט להחזיר מזונות מסוימים בכמויות קטנות לתפריט שלכם בלי שהיסמפטומים יחזרו.

איך תוכלו לדעת אם אתם סובלים מ"אי-סבילות להיסטמין"?

ישנן כמה דרכים:

  1. תוכלו להוריד את כל המזונות העשירים בהיסטמין מהתפריט לשישה שבועות עד חודשיים. אם תרגישו הקלה בסימפטומים – אתם בוודאות סובלים מרגישות להיסטמין. אולם, אם אתם סובלים מכמה בעיות במקביל, ייתכן שלא תוכלו להבחין בהבדל בהרגשה למרות שאתם אכן רגישים להיסטמין.

 

כבר השלמתם את אתגר היין האדום?

  1. תוכלו לנסות "The Austrian Red Wine Challenge" (האתגר האוסטרי ליין אדום): בערב שישי נעים שתו לפחות רבע ליטר של יין אדום טוב שעבר יישון ארוך. ליתר ביטחון כדאי לצרוך עם היין קצת גבינה טובה, למשל פקורינו, גאודה ישנה או גבינה ישנה אחרת שאתם אוהבים. אם בבוקר למחרת אתם מתעוררים "הפוכים", עייפים או עם כאב ראש או מיגרנה – אתם סובלים מרגישות להיסטמין.
  2. תוכלו לבוא אליי לקליניקה. בעזרת הקינסיולוגיה היישומית אוכל לאבחן בקלות אם אתם סובלים מאי-סבילות להיסטמין. אסביר לכם לעומק מאילו מזונות אתם צריכים להימנע כי הם עשירים בהיסטמין. לאחר מכן נבדוק אילו תוספים יעזרו לכם להוריד רמות היסטמין בגוף. בעזרת הקינסיולוגיה היישומית נוכל להתאים לכם את התוספים שיעשו את העבודה הטובה ביותר עבורכם (ושאין לכם רגישות אליהם). אם יש צורך בכך, נאבחן גם לאילו מזונות נוספים אתם רגישים ואותם תצטרכו גם להוריד מהתפריט כדי שכל הסימפטומים שלכם יעלמו לגמרי.
צרו קשר עם שיטת צופיה – מניעה וטיפול בנזקי סטרס



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו