bari14_Fly
bari14_Fly

מה בשר עושה למוח שלנו?

מאת: ד"ר דין שרזאי וד"ר עאיישה שרזאי
זמן קריאה: 3 דקות
זה לא משנה אם אתם טבעוניים נלהבים או חושבים שבשר חיוני לתזונתנו - אתם חייבים להכיר את המחקרים האחרונים על צריכת בשר והשפעתו על המוח

פליאו או טבעוני? צילום: PEXELS

bari14_In

דיאטות עתירות בשר תורמות להידרדרות קוגניטיבית מעל לכל ספק. זו האמת. מחקר משנת 1993 באוניברסיטת לומה לינדה שכותרתו "שיעור דמנציה וצריכת מוצרים מהחי" הוביל אותנו לחקור את אוכלוסיית היישוב לפני למעלה מעשור. וזאת, כיוון שמצא כי בקרב למעלה מ-3,000 משתתפים, אוכלי הבשר – כולל אלה שניזונו מעוף ומדגים בלבד – היו בסיכון גבוה פי שניים לפתח דמנציה בהשוואה לצמחונים. הקשר המטריד בין צריכת בשר לבין תחלואה כרונית נמצא שוב ושוב במחקרים על מחלות דם, סרטן וסוכרת.

במקביל, מחקרים אפידמיולוגיים רבים חשפו כי לצמצום צריכת מוצרים מהחי השפעה הפוכה: נשים וגברים שתזונתם עשירה בירקות, בעלים ירוקים, בפירות ובאגוזים (ומינימום בשר אדום ומוצרי חלב) נמצאים בסיכון נמוך לפתח מחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלה שצורכים מעט מזון מהצומח ומהרבה מוצרים עם שומן מהחי.

שומן טוב אגוזים

יותר אגוזים, פירות ועלים ירוקים בתזונה עושה טוב גם למוח שלנו. צילום: pixabay

 

במחקר חדש משנת 2017, חוקרים באוניברסיטת קולומביה מצאו כי משתתפים שתזונתם צמחית ברובה היו בעלי סיכון נמוך להידרדרות קוגניטיבית במהלך שש שנים, בהשוואה לצרכני תזונה אמריקאית טיפוסית.1

למה הבשר פוגע במוחנו?

מדוע ההבדלים במצב הבריאותי כה חדים? מה בבשר גורם להשפעות שליליות אלו?

המחקר לאורך השנים מראה שכולסטרול ושומן רווי בבשר, בביצים ובמוצרי חלב קשורים מאוד לניוון הטיפוסי המתרחש במחלת אלצהיימר.2 נפרט כמה ממצאים עיקריים:

 

מוח

צילום: PEXELS

 

אכילת בשר=אלצהיימר?

לאורך כל המחקרים המרשימים הללו שקישרו באופן ישיר בין כולסטרול וצריכת שומן רווי לבין תחלואה ניוונית של המוח, נמצאו עדויות גם לכך שצריכת בשר הגבירה גורמי סיכון רבים למחלת אלצהיימר, כולל לחץ דם גבוה, טריגליצרידים גבוהים, דלקתיות גבוהה ורמת כולסטרול LDL ("רע") גבוהה. גורמי סיכון אלה קשורים גם לתחלואה של כלי דם ולב (קרדיו-וסקולרית).

המשמעות היא שהמחקר לגבי תזונה ובריאות מערכת כלי הדם והלב יכול לספק תובנות לגבי מזונות שמשפיעים על בריאות קוגניטיבית.

שינוי קטן יכול להוריד את אחוז התמותה ב-12%

במחקר בולט שפורסם בכתב העת Journal of the American Medical Association בשנת 2016, חוקרים בחנו דפוסי תזונה של 131,342 משתתפים ממחקרי בריאות אחיות (שבוצעו בין השנים 1980 לבין 2012) ומחקר מעקב אחר בעלי מקצועות רפואיים (שבוצע בין השנים 1986 לבין 2012).6 החוקרים מצאו כי החלפת חלבון מהחי בחלבון מהצומח הביאה להפחתה בתחלואה קרדיו-וסקולרית ובסוכרת סוג 2. מסקנות הסקירה של הממצאים היו:

גם במחקר בריאות נשים באיווה נמצא קשר הפוך בין צריכת חלבון מהצומח ותמותה קרדיו-וסקולרית – אכילת יותר צמחים תרמה לפחות תחלואה של כלי דם ולב – כלומר, כאשר הנבדקים החליפו חלבון מהחי בצריכת חלבון מהצומח, הם חוו פחות מקרי מוות ממחלות לב וכלי דם.7 כמו כן, מחקר משנת 2003 שפורסם בכתב העת "מטבוליזם" חשף כי נבדקים שהחליפו אכילת בשר בירקות ובחלבון מהצומח, חוו בממוצע ירידה של 61 נקודות בכולסטרול LDL ("רע") תוך שבועות ספורים.8 מחקרים אלה ואחרים הראו כי צריכת חלבון מהחי, ובמיוחד כולסטרול ושומן רווי, פגעו במערכת כלי הדם והלב באותן דרכים שבהן נפגע המוח.

 

המוח שלנו זקוק לשומן

אך לא כל שומן גרוע. שומן חיוני והכרחי לבריאות המוח. יותר מ-60 אחוז מהמוח מורכב משומן, והמוח משתמש בשומן באופן קבוע בתהליך בנייה וחידוש של תאים ושל מבנים תומכים חיוניים אחרים. החלק המכריע הוא סוג השומן שמעכלים. שומן רווי מהחי מגדיל את הסיכון לאלצהיימר, כפי שמחקרים מוכיחים. אולם, שומנים מהצומח, כמו שומנים חד ורב בלתי רוויים הנמצאים באגוזים, בגרעינים, בזרעים, באבוקדו ובזיתים, נמצאו כקשורים לסיכון מופחת לדמנציה ולאלצהיימר. חומצות שומן מסוג אומגה 3 (הנמצאות באגוזים, בזרעים, באצות ים ובדגים) חיוניות במיוחד לתפקוד המוח.10 מולקולות אלו הן חלק בלתי נפרד מצמיחת המוח ומיצירת מוליכים עצביים ונמצאות בבסיס פעילות נוגדת דלקתיות וקרישה. מטופלים במחלת אלצהיימר נוטים להיות בעלי רמות נמוכות של חומצות שומן מסוג אומגה 3 בדם. במחקר משנת 2014 שבוצע ב-USCF נמצא כי נבדקים בעלי רמה גבוהה של אומגה 3 בדמם היו בעלי מוחות פחות מכווצים לאחר תקופה של שמונה שנים.11 מחקר המעקב של פרמינגהם באוניברסיטת בוסטון גילה כי בקרב נבדקים עם רמות גבוהות יותר של חומצות שומן מסוג אומגה 3, תהליך ההידרדרות הקוגניטיבית איטי במידה ניכרת.12 ניסוי אקראי מבוקר הראה כי חומצות שומן מסוג אומגה 3 שיפרו את התפקוד הקוגניטיבי, גרמו לפחות כיווץ מוחי ושימרו מבניות מוחית טובה יותר (במיוחד בחומר הלבן) בקרב מבוגרים בריאים לאחר שישה וחצי חודשים של שימוש בתוספי אומגה 13.3.

 

הכתבה מתוך הספר של הוצאת פוקוס – אלצהיימר ובעיות זיכרון – מניעה, טיפול ותקווה והוא מתפרסם לקראת כנס מוח בריאכנס שנתי של רוטרי ישראל – גישות חדשניות מניעה וטיפול שיחול בתל אביב. 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו