Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

לואיזה נגד סרטן

מאת: שירה לוין
זמן קריאה: < 1 דקה
עוד סיבה לשתות החורף תה לואיזה: החומר המעניק את הארומה הלימונית בצמחי תבלין כמו עשב לימון, לואיזה ומליסה הורג תאים סרטניים
Thymoquin_In

לכל אחד יש איזה צמח אחד שהוא תמיד חוזר אליו, כמו אל בגד ישן ואהוב, שלא משנה כמה בגדים קנית אחריו, אף בגד לא יעשה לך את הדבר הזה שרק הוא יודע לעשות. ככה זה גם עם צמחים לתה. לא משנה כמה צמחים חדשים אפגוש על הדרך, אל טעמה המעט מריר של המרווה אני תמיד חוזרת. משהו כמו אקס מיתולוגי.

עד שהגיעה אל תיבת המייל שלי האינפורמציה הבאה: ציטראל (Citral), החומר שמצוי בצמחי חליטות נפוצים כמו לימון, לואיזה ומליסה הורג תאים סרטניים!

וזו כבר סיבה מספיק טובה לשחרר אקסים מיתולוגיים ולפנות מקום למשהו חדש. המחקר נערך בשנת 2005 בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון אבל לעולם לא מאוחר להיזכר בפרטים ולהכניס לסבב החליטות החורפי את אחד מהלימוניים. אז הנה הפרטים.

החוקרים מצאו שהציטראל גורם לתאי הסרטן "להתאבד" במנגנון הנקרא מוות תאי מתוכנן (אפופטוסיס, programmed cell death). עוד הם מצאו כי ריכוז הציטראל הדרוש להרג התאים הסרטניים הוא נמוך. כל מה שנדרש הוא גרם אחד בלבד של עשב לימון בכוס משקה.

החוקרים הוסיפו את הציטראל לתאים סרטניים ולתאים נורמליים שגדלו בתרבית בתוך מבחנות. החומר הוסף בריכוז הדומה לזה הנמצא בכוס תה סטנדרטית שניתן להכינה באופן הבא: חליטת גרם אחד של עשב לימון בכוס מים חמים.

איך עובד מנגנון ההרג של התאים הסרטניים? ממצאי המחקר מלמדים כי הציטראל מפעיל בתוך התא הסרטני מנגנון של הרס תאים עצמי שגורם לתא לפרק את הכרומוזומים הנמצאים בגרעין התא ולמוות של התאים הסרטניים. "בכל תא בגופנו" מסביר פרופ' וינשטין "יש תוכנית גנטית של מוות עצמי; כאשר תוכנית זו משתבשת, התאים מתחלקים ללא בקרה והופכים לתאים סרטניים. מנגנון זה מופעל בדרך כלל כאשר תא נורמלי מגלה שמערכות הבקרה שלו אינן מתפקדות כראוי, כמו למשל כאשר התא מזהה תקלה בהכפלת החומר הגנטי שנמצא בגרעין.

פשוט, לא?

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו