Laisha_Fly
Thymoquin_Fly

כיצד להתאים תזונה באופן מושלם?

מאת: - מאמנת תזונה אינטגרטיבית, מומחית לreal food ומחברת הספר ״לאכול באמת״ - מסע קולינרי באמריקה, the real food version- 100 American favorite dishes
אמנם יש הנחיות כלליות למה בריא לאכול ומה כדאי לנו לצרוך בתקופות שונות בחיים, אך לפעמים לאכול בריא עושה אותנו חולים. בדיקה חדשה את הכיוון החדש בתזונה!

צילום: unsplash

PassoverFocus_IN

בתקופה האחרונה שומעים יותר ויותר את המושג תזונה מותאמת אישית, מה זה אומר בדיוק ולמה זה טוב לנו?

התזונה שלנו מורכבת לא רק מהמזון שאנחנו אוכלים אלה גם מהשפעות סביבתיות של החיים החברתיים, זוגיות, מקום מגורים, עבודה ועוד. מכיוון שהחיים דינמיים לפעמים התזונה משתנה, יש תקופות שאכילת קטניות תעניק לגופנו את האנרגיה הטובה ביותר ויש תקופות בהן אכילת לחם תהיה נחוצה יותר לגופנו.

אוי, מה נשאר לי לאכול?

בשנים האחרונות התפתחו בדיקות חדשות שיכולות לעזור לנו למצוא מה נכון עבורנו: בדיקות של אי סבילות למזון, רגישות למזון, בדיקת DNA שבודקת מה היכולת שלנו לקלוט ולעבד מזון ועוד.

את הבדיקות האלה הכרתי בערך לפני 17 שנה בארה״ב, במהלך ביקור שיגרתי במרפאה כחלק מבדיקות שגרתיות של בן זוגי, שזכה בעונג לעשות בדיקה כזאת. התוצאה הייתה דוח מסקרן של סוגי מזון שכיחים ורמת הרגישות שלו אליהם.

תוצאות הבדיקה שינו לנו חלק מהתזונה בבית; הפסקנו לאכול מזונות מסוימים והתחלנו לצרוך אחרים, ואחרי תקופה מסוימת הרגשנו בשינוי. בן זוגי חזר על הבדיקה עוד פעמיים והתוצאות היו מעט שונות.

לפני כשנתיים החלטתי גם אני לעשות את הבדיקה, זאת לאחר שהתחלתי לא ליהנות מהאוכל שאני אוכלת וכל שינוי שעשיתי לא עזר ברמה היום יומית. אני שאף פעם לא סבלתי מתופעות כאלה או אחרות למזון, ומקפידה מאוד על התזונה שלי קיבלתי תוצאות של  "אוי מה נשאר לי לאכול?"

תקופה מסוימת צרכתי באדיקות מזונות מותרים והתחושה הייתה טובה אבל מה עושים אחרי שלושה חודשים? החלטתי ללכת לפי תחושת הבטן שלי ולנסות לצרוך במינונים נמוכים, מזונות אליהם הייתה לי רגישות..

הדבר הבא

מתוך עניין וסקרנות התחלתי לחפש את הדבר הבא, הפתרון שיגיד לי אחת ולתמיד האם אני יכולה לאכול תפוח? קמח? קטניות? והאם התזונה שלי נכונה עבורי?

אחד המחקרים שאני עוקבת אחריו בתקופה האחרונה הוא המחקר של מכון ויצמן בנושא התזונה מותאמת אישית שמבוססת על החיידקים שלנו במעיים. זמן רב התלבטתי האם זה הפתרון, האם זו הדרך הנכונה עבורי ולמה לא לבצע בדיקה גנטית או את בדיקת הרגישויות שוב?

פירות ותבלינים יכולים להתאים לתזונה שלכם אבל לאו דווקא

יעשה לכם כאב בטן או לא?, צילום: unsplash

לגבי הבדיקה הגנטית – מנתונים שבדקתי עולה שאין מספיק מידע כיצד ניתן להשפיע על פעילותם של הגנים שלנו. כלומר אם יש לי גן שמעיד על נטייה לחסך של ויטמין מסוים אין זה אומר שזה אכן המצב ושאי אפשר לשנות אותו. בנוסף קשה לעקוב או למדוד שינויים בעקבות הבדיקה הגנטית. כלומר, גם אם הבדיקה בודקת לי רגישויות, לא אוכל לדעת כיצד לנטר את התזונה שלי מלבד ההרגשה הסובייקטיבית שלי.

לעומת שתי הבדיקות שהזכרתי לעיל, לבדיקה המבוססת על המחקר של מכון ויצמן, שאותו הזכרתי, יש תוצאות והמלצות פרקטיות שאפשר ממש ליישם. אין צורך להפסיק לאכול מזון מסויים, יש פירוט של מזונות מומלצים, מזונות פחות מומלצים והחשוב ביותר: איך ניתן לשלב בין המזונות הממומלצים והפחות המומלצים באופן שייטיב עם גופי. התוצאות מכוונות אותי ברמה היומיומית גם לגבי פרטי מזון בודדים וגם לגבי תפריט מורכב מראש.

לבדיקת התזונה המותאמת אישית של מכון וייצמן יתרון חשוב נוסף: מיקוד ואיזון רמות הסוכר בדם. איזון רמת הסוכר בדם הכרחית לגוף לתפקוד יעיל של הגוף, כך שהדם, הנושא את המזון לתאים שלנו יגיע אליהם מצב האופטימלי. בדיקה זו מאפשרת גם מניעת מחלות ובקרה על מדדים, בדיקות דם, משקל ועושים פעם אחת בחיים.

החלטתי – הבדיקה הוזמנה. הבדיקה מגיעה הביתה עם שליח (אפילו לא צריך להתאמץ). בשביל שיהיה לי יותר מעניין הלכתי במשך שבועיים עם מד סוכר רציף וכל 5 דקות בדקתי מה המצב (אין צורך לבדוק בתדירות גבוהה זה היה מתוך סקרנות של הכותבת). רק אחרי שבועיים של מחקר אישי על רמת הסוכר ותיעוד התזונה האישית בעצם עושים את הבדיקה.

והאמת, אחרי שגיליתי שסלט חסה פשוט מעלה לי את רמת הסוכר ושוקולד מוריד אולי אתחיל לאכול חסה עם שוקולד? מחכה לתוצאות. המשך יבוא.

צרו קשר עם Daily Real food – אפרת פטל



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו