supherb_Fly
Laisha_Fly

לאכול לפי הטיפוס

מאת: ד"ר ערן מגון, רופא M.D.
זמן קריאה: 2 דקות
מה צריך לאכול אדם רגזן עם פתיל קצר ומה מתאים לטיפוס רחפן? סדנת הבישול האיורוודית של ד"ר מגון ודנית אליאב במסגרת אוכלים בריא 4 תיתן לכם את התשובות

צילום: pixabay

Thymoquin_In

הבסיס לכל דבר בחיים הפיסיים והמנטליים הוא בריאות טובה של הגוף והנפש, בלעדיהם קשה לתפקד בצורה אופטימליות ולהביא איזון לחיי היום יום.

לפי האיור-ודה לכל אחד ואחת יש את "טיפוס הגוף נפש" הייחודי לו ולה (טבע מולד – prakrity). על פי אבחון הטיפוס ומידע נוסף המתקבל בשיחה עם המטופל, מותאם מסלול טיפול אישי המורכב מצמחי מרפא, תזונה, אורחות חיים וטיפולי איזון וסילוק רעלים (pancha karma).

האיור-וֵדה היא שיטת הרפואה העתיקה בעולם, מקורה בתת היבשת ההודית והיא בת אלפי שנים. פרוש המילה איור-וֵדה בסנסקריט הוא "ידע-החיים". מטרת האיור-וֵדה היא לשמור על בריאות טובה, למנוע מחלות, להפחית את הסבל ולרפא מחלות קיימות. בכך מהווה האיור-ודה מדע רפואה טבעית מצד אחד ומדע לאורח חיים בריא מצד שני. בנוסף, תורמת האיור-וֵדה לאיזון נפשי ופיזי ולהגשמת הפוטנציאל הקיים בכל אחד ואחד.

בבסיסה של האיור-וֵדה קיימת ההנחה כי בכל דבר בעולם קיים שילוב בין חמישה יסודות: מרחב, אוויר, אש, מים ואדמה. האדמה מסמלת את החוסן הקיים בכל דבר חומרי, המים את הכוח המלכד ביקום, האש את כוח השינוי, האוויר את התנועה והמרחב את התווך בו נעשה השינוי.

כל אחד הוא יחיד ומיוחד

האיור-ודה מאמינה שהכול בא מן הטבע, כולל בני האדם, וכל אדם מורכב גם הוא מחמשת היסודות, בשילובים שונים. מטרת הטיפול האיור-ודי הוא יצירת איזון בין חמשת היסודות החומריים והרוחניים והנחלת אורח חיים שאינו סותר את הטבע.

על סמך חמשת היסודות יצרו המאסטרים הקדומים של האיור-ודה את תאוריית שלוש ה"דושות" (תכונות, איכויות) – ואטה, פיטה, קאפה, שבעזרתן מאבחנים את טיפוס הגוף-נפש של כל אדם.

המטפל האיור-ודי מבצע אבחון מקיף (דיאגנוזה) של מצב המטופל ובתום האבחון, ישלב המטפל תוכנית בהתאמה אישית למטופל הכוללת תזונה מאוזנת, שימוש בצמחי מרפא, שינוי אורחות חיים, טיפולי גוף וטיהור פנימיים, יוגה, מדיטציה ועוד.

בשונה מהרפואה המערבית, האיור-ודה מאמינה כי כל אדם הוא ייחודי מן הבחינה הנפשית-רוחנית, מן הבחינה הפיזית-אנטומית ומבחינת אורח חייו. בהתאם לכך, היא מתאימה טיפול ייחודי לכל אדם ואדם; וייתכן אף מצב בו שני אנשים יסבלו מאותם סימפטומים בדיוק, אך כל אחד יקבל טיפול שונה לחלוטין. האיור-ודה מאמינה כי היסודות הרוחניים באדם הם דומיננטיים ובעלי השפעה מכרעת על הגוף ולכן היא מטפלת גם ביסודות אלו, וכך נוגעת בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים.

בשנים האחרונות תופסת האיור-וֵדה מקום מרכזי בין הרפואות המשלימות בעולם, כמדע רחב ושלם של בריאות ורפואה טבעית.

הנה מתכון לאורז בסמטי מתובל עם "הפתעות"

חומרים
1 כוס אורז בסמטי מסוג משובח
2/3 כוס צימוקים
1/2 2 כפות גי
4 כפות אגוזי קשיו לא קלויים
תבלינים: 1 כפית זנגויל,1/3 כפית מוסקט, 1/3כפית הל ו 1/3 כפית קינמון.
2 כוסות  מים

אופן ההכנה
יש לשטוף את האורז.
לטגן קלות את הקשיו, לאחר כדקה יש להוסיף את הצימוקים והתבלינים לטיגון קל נוסף. להוסיף את האורז השטוף ולהמשיך בעוד טיגון קל תוך כדי ערבוב.
להוסיף את המים ומלח לפי הטעם, להביא לרתיחה, להנמיך את האש לדרגה נמוכה, לכסות את הסיר במכסה ולבשל עד שהאורז רך (כ- 20 דק').

אופציה נוספת להכנה: לבשל את האורז עם התבלינים והמלח לחוד (עם מעט גי). לטגן לחוד את הצימוקים והקשיו בגי. ואז לשפוך את הקשיו והצימוקים על גבי האורז המוכן.


ד"ר ערן מגון, רופא M.D.
www.ayurveda-center.co.il
חלוץ רפואת האירוודה בישראל
מטפל באיורוודה מזה 25 שנה
ראש מגמת איורוודה בקמפוס ברושים אוניברסיטת ת"א
מנהל רפואי סניף רמת אביב ברשת מכבי טבעי

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. דינה שאול

    למה התכוונתם במתכון לאורז בסמטי 2.5 כפות גי – מה זה זה לא ברור לי אשמח אם תענו

  2. יגאל חודורקובסקי

    הכוונה לחמאה מזוקקת הנקראת גהי או סאמנה.
    יש בו הרבה מהחומצה החד בלתי רוויה הקרויה חומצה לינולאית, היא חומצת שומן חיונית שגוף האדם איננו יכול לייצר בעצמו. מחקרים מראים שחומצה זו מונעת סרטן, עד כה לא נמצאו לכך הסברים, אך ההשערה היא שהחומצה מחזקת את מערכת החיסון ומגנה מפני נגיפים.