PassoverFocus_Fly
Thymoquin_Fly

איך לעודד ילדים לאכול בריא

מאת: ד"ר הגר שפר (N.D) מתוך הספר "מה ילדים צריכים לאכול" בהוצאת כנרת
זמן קריאה: 3 דקות
הורים רבים מוטרדים משאלות הקשורות לתזונת ילדיהם: מה כדאי שיאכלו כדי שיגדלו ויתפתחו כראוי? איזה תפריט כולל את אבות המזון? מאמר בנושא מאת ד"ר הגר שפר (N.D) מתוך הספר "מה ילדים צריכים לאכול" בהוצאת כנרת.
In2024_Article

ראשית, כדאי להסביר לילדים את חשיבותה של תזונה נכונה: הסבירו להם שכאשר הם יקבלו את כל אבות המזון ויאכלו אוכל בריא, הם ירגישו חזקים יותר ואנרגטיים יותר.

כתוצאה מכך, תהיה להם שפע של אנרגיה לשחק עם חברים, הביצועים שלהם בשיעורי הספורט ישתפרו, יהיה להם יותר קל להתרכז בלימודים, ואפילו ייקח להם פחות זמן להכין שיעורי בית. בנוסף, המראה שלהם ישתפר: השיער יראה בריא, העיניים בורקות, והגוף חטוב יותר.

ילדים בדרך כלל יאכלו ברצון רב יותר מזון שהיו שותפים בהכנתו. לכן, רצוי ככל האפשר לשתף אותם בבחירת המזון ובהכנת ארוחות. קחו אותם לקניות, החליטו איתם על התפריט השבועי, ושתפו אותם בבישול.

הוסיפו ירקות למאכלים מוכרים ואהובים על ילדיכם: לרוטב הפסטה, לאורז, לאוכל סיני ולתבשילים מוכרים אחרים. עודדו את ילדיכם לטעום מאכלים שאינם מכירים. אולם, אם הטעם אינו מוצא חן בעיניהם, אל תכריחו אותם לאכול. לאחר זמן מה ניתן לנסות שוב את אותו המאכל, אולי בצורת הכנה שונה.

השתדלו שרוב הארוחות תהיינה ארוחות משפחתיות משותפות. בארוחות כאלה ילדיכם יחשפו בדרך כלל לסוגי מזון רבים יותר, ואף ירצו לאכול את מה שאתם אוכלים. לכן, זה זמן מתאים להכניס מזון בריא לתפריט.  השתדלו להחזיק בבית בעיקר מזון בריא, ושיהיה כמה שיותר נגיש לילדים.

אצלנו בבית יש מנהג לשטוף את הפירות והירקות מיד לאחר הקנייה, ואז אין צורך לדאוג לשטוף אותם לפני האכילה. הילדים יודעים שהם יכולים להושיט את היד למקרר, לבחור ירק או פרי, ולאכול.  אל תקנו יותר מדי חטיפים וממתקים מעובדים ומשמינים. קשה מאוד לעמוד בפיתוי של פתיחת שקית חטיפים מלוחים, שוקולד, גרעינים ופיצוחים ולא לחסל את כולה בלי משים.

השתדלו להחזיק בבית תחליפים קצת פחות מזיקים ועתירי שומן, כמו מבחר מדליק של קרטיבים וארטיקים על בסיס שרבט, פופקורן למיקרוגל (ללא חמאה), יוגורטים, בייגלה (עדיף מקמח מלא) חטיפי בריאות וכדומה. אם התזונה בביתכם תהיה ברובה בריאה, זה מספיק. אין צורך להגזים ולאסור על הילדים לאכול מזונות מסוימים. הרי מים גנובים ימתקו.

פעמים רבות, האיסור גורם לנו לרצות עוד יותר לאכול מאותו מזון נכסף. לכן, הכול במידה ועם הרבה גמישות! חשוב שגם אתם וגם הילדים תרגישו שהתזונה הנכונה והבריאה היא חלק מחייכם, ושהיא מהווה אורח חיים טבעי אך לא נוקשה. מותר וכדאי לאכול לעתים גם ״שטויות״, ליהנות מארוחה עשירה ומפוצצת או מזלילה באחת מרשתות המזון המהיר, לחגוג ימי הולדת ואירועים ללא נקיפות מצפון ולזכור שפעם ב… הכול מותר. אם החלק הארי של התזונה שלכם יהיה בריא – זה מצוין!

אכלנים בררניים

נפתח בדברי הרגעה: הרבה אכלנים גדולים החלו את דרכם הקולינרית כאכלנים בררניים, הקרויים בלועזית ״פיקי איטרס״. מצב של אכילה בררנית יכול להיות זמני ולעבור מאליו, אך אין ספק שזהו סיוטו של כל מי שאחראי על תזונת הילדים.


חשוב מאוד שלא להפוך את הנושא לטעון ומעצבן, מצב שיכול לגרום לחיבור בין מזון, המהווה צורך בסיסי ויומיומי, לבין עצבים, כוח, שליטה ומניפולציות רגשיות. נסו שלא להפגין דאגה או כעס, לא להבטיח הבטחות, ולא להתנות תנאים הקשורים לאוכל.

אפשרו לילדיכם לטעום מזונות חדשים, ואמרו להם שזהו ניסיון קטן ושאם הם אינם אוהבים את הטעם, הם אינם חייבים לסיים, ואפילו יכולים לירוק את המזון שטעמו.  הגישו מזון חדש ביחד עם מזון אהוב ומוכר. הגישו את הטעימה בכמות קטנה, כרבע מגודלה של מנה רגילה של מבוגר, על מנת שלא להרתיע את הילד. בנוסף, מנה קטנה תיתן לילדכם אפשרות לסיים אותה ואף לבקש תוספת, במידה שהוא עדיין רעב.

כדי להפוך את המזון למפתה גם עבור האכלנים הבררניים ביותר, הגישו אותו בצורה מושכת ומיוחדת או באופן מצחיק ומבדר. למשל, את הירקות סדרו כפרצוף או כיער.  ארוחות משפחתיות יחשפו את הילדים למזון מגוון יותר, ויעודדו אותם לנסות מזונות שהם לא מכירים.

הגישו לילדים ארוחות הכוללות תפריט בריא ומזין, ואל תרגילו אותם לאכול ממתקים וחטיפים בתור ארוחה, גם כשזה הדבר היחיד שהם מוכנים לאכול – מי לא יעדיף לאכול ״שטויות״ במקום אוכל?

הציעו להם רק מזון ״אמיתי״, והסבירו להם שהם מזיקים לגופם כשהם אינם מספקים לו את כל החומרים הדרושים להתפתחותו.  גם בגיל צעיר, ילדים יכולים להבין את הקשר בין אכילה לבין התחזקות, ובין אכילה לבין צמיחה לגובה ולבניית שרירים, שיניים ושיער.

התאימו את ההסבר לגילם ולרמת הבנתם. אל תיכנעו ואל תחליפו מזון ״אמיתי״ בממתקים ובחטיפים – זה לא מזין, לא בריא ובוודאי שלא מספק לילדים את החומרים החיוניים להתפתחות תקינה. אם לא תהיינה לילד אפשרויות אחרות, הוא יאכל את הארוחה המוגשת לו. יש ילדים הסובלים מרגישות יתר חושית (היפר־סנסטיביות), שכוללת רגישות קיצונית לתחושה של סוגי מזון שונים בפה.

למשל, רגישות לאוכל רך ומחליק כמו ג׳לי וגבינות רכות, לאוכל גושי כמו גבינת קוטג׳ או מחית תפוחי אדמה ולאוכל חמוץ במיוחד. אם ילד אכן אובחן כסובל מרגישות יתר, אין להתעקש כי יאכל מזונות שמפריעים לו בחלל הפה, אלא ניתן להכין לו את המזון בצורה שלא תעורר את הרגישות.

מומלץ לפנות למרפאה להתפתחות הילד שבה אנשי מקצוע יכולים לסייע בטיפול בהיפר־סנסטיביות. יש לזכור כי לכל אחד יש טעמים החביבים עליו יותר, ואחרים החביבים עליו פחות. עם זאת, תמיד אפשר למצוא מאכלים מזינים שהילד אוהב, ואז, לצד מזון מוכר ואהוב, לגוון ולהוסיף בכל פעם משהו חדש.  אין זו משימה פשוטה, ולפעמים המצב ממש מתסכל.

אני נפגשת עם הורים רבים המשתפים אותי בסבלם. מניסיוני, בעזרת הרבה סבלנות והרעיונות שהוספתי, זה בהחלט אפשרי. בהצלחה ואל ייאוש!

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו