Laisha_Fly
supherb_Fly

תסמונת ADHD באופן טבעי

מאת: בטי נעים מטפלת בתזונה
זמן קריאה: 3 דקות
האם יש דרך אחרת? מסתבר שכן. ארבעה מרצים בכנס אוכלים בריא 6 ניסו לבאר את הנושא הרגיש - הפרעות קשב וריכוז ולתת אפשרויות לטיפול טבעי
Laisha_In

ביום שישי לקראת הצהרים, במהלך כנס אוכלים בריא 6, נכנסתי לסקר פאנל מומחים לטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז, הפרעות קשב וריכוז מאוד פופולריות היום בתוך בתי הספר, מורים שממליצים להורים לשלוח את הילד שלהם לאבחון שבעקבותיו מגיעה ההמלצה לקחת רטלין. מטרת הפאנל היא להציג גישה או דרך שונה לטיפול, ניתן לטפל ללא רטלין.

הגעתי לאולם הגדול שהיה מלא אנשים, כל אחד מגיע לשמוע את דברי המומחים מהסיבות שלו, היו מטפלים באולם, הורים שחווים את הנושא באופן אישי, סבתות שאולי רוצות לעזור לנכדים שלהם ועוד ועוד.

הראשון שעלה לבמה היה דר' דני קרת הוא הציג את הטיפול התזונתי ותוספי המזון לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, הוא שאל האם יש דרך אחרת? התשובה הייתה כן, אבל הקושי הוא במיידיות של התוצאות לעומת התרופות, קשה להתמיד בטיפול לאורך זמן, התרופה עובדת במהירות, בסופו של דבר שווה לנסות ולהלן עיקרי הדברים:

1. יש לעשות שינוי תזונתי להימנע מחומרי טעם וריח, חומרים משמרים, חומצה סליציאלית במזון, משקאות קלים, סוכר, גלוטן, מוצרי חלב, להימנע לפחות שבוע ולבדוק. כל אלו מחמירים בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות אצל ילדים.

2. יש לעשות דיאטת אלימינציה כדי לבדוק האם יש מזון מסוים שגורם או מעודד הפרעות קשב וריכוז.

3. למידה טבעית – פחות לחץ על הישגים והישגיות.

4. אכילת מזון טבעי, מזון מלא, פירות במקום קינוח, ירקות, אגוזים, שקדים.

5. ספורט, ספורט קבוצתי, מדיטציה, יוגה, טאי צ'י.

6. ליצור דפוסי שינה טבעיים.

7. להוסיף לתזונה תוספי תזונה כמו: אומגה 3 שמכילה חומצת שומן DHA שהיא חיונית מאוד לתפקוד המח, מינון של 600 מג' ביום למשך 16 שבועות הביא לשיפור הקריאה וההתנהגות של ילדים.

8. לבדוק מינרלים כמו ברזל, אבץ, המינרלים האלו משפרים מטבוליזם של דופמין שמאוד משמעותי ל ADHD

9. ויטמינים  B6,B1 מאוד חשובים לתפקוד המח.

השני שעלה לבמה היה ד"ר בועז רון שטען שהכל קשור להכל, נפש למערכת העצבים, למערכת ההורמונלית, למערכת החיסון, לא ניתן בטיפול להפריד ביניהם ויש לטפל בכל המערכות ביחד.

לטענתו שאדם מגיע עם דלקות חוזרות, הפרעות קשב וריכוז, דיכאון וכו' זהו קצה הקרחון ולא הבסיס שלו התרופות יעשו את העבודה מהר, סטרואידים, רטלין יטפלו בקצה הקרחון, אנחנו רוצים לטפל בחלק הנסתר של הקרחון, החלק שלא רואים אותו, טיפול אמתי מבפנים, טיפול בשורש הבעיה ולא בסימפטום שלה.

בעיות קשב וריכוז זה לא משהו פיזי מכאני, יש להסתכל בילד כמכלול, חשוב להבין שיש קשר בין כל המערכות בגוף ולכן הרטלין הוא לא הפתרון, רטלין זוהי תרופה פסיכיאטריות קשה, מתמכרים אליה, שמפסיקים את התרופה יש תופעות לוואי, הרטלין לוקח מהילד את החשק לשחק, לשמוח, לאכול בעצם להיות ילד.

אז מה עושים?

1. הטיפול בילד, הילד הוא לא הבעיה יש להתייחס לסביבה החיצונית, לבית, להורים כולם צריכים לשתף פעולה, הבית צריך לתמוך פיזית ורגשית, הרמוניה משפחתית, לשמור על תזונה, פעילות גופנית, שעות מסך (מספר שעות ותוכן צפייה), שעות שינה קבועות.

2. מבחינת הסביבה, היא מאוד לוחצת, הישגית, תחרותית, חברות תרופות מקדמות מכירת רטלין.

3. הילד, המערכת לא קשובה לילדים, לא בודקים את מצבו הרגשי, חברתי, פיזי של הילד, שולחים לאבחון ופותרים את הבעיה, הפרעות קשב וריכוז זה להבין מה עובר על הילד, מה קורה איתו, יש לבדוק מה מצבו של הילד.

4. לבדוק תזונה, בדיקת שמיעה, בדיקת ראיה, בדיקת מינרלים כמו אבץ, ברזל, בלוטת תריס, לבדוק את מצבו הנפשי, חברתי, רגשי של הילד וכמובן יש השפעה גם לגנטיקה ולסביבה.

5. ניתן לטפל בהפרעות קשב וריכוז דרך פרחי באך לפי הטיפוס של הילד.

הבאים בתור היו אבירם היכל וגדי בן לביא, הם הציגו את נושא התקשורת, ידע, מיומנות וערכים כל הדברים החשובים האלו שלוקים במערכת החינוך ויכולים למנוע בהחלט בעיות קשב וריכוז בקרב ילדים.

עיקרי הדברים:

בעיות רגשיות הן בעיות תקשורת עם העולם החציוני.
מיומנויות שכל ילד צריך לרכוש הם: 1. איך לתקשר – תקשורת, 2. איך ללמוד .
במידה ואין את שניהם חיוך לא מתקיים באמת.
מיומנות איך לתקשר מה היא כוללת?
מיומנות להסתכל בעיניים, לשלוט בתגובות, להיות נוכח, לסיים שיחה, לגרום למישהו לדבר.
איך משפרים זאת? דרך תרגול ואימון. הם הציגו מספר תרגילים שהם מלמדים, יש 8 תרגילים והם הציגו את חלקם.
דוגמא: תרגיל להיות שם ולהסתכל בעיניים בנוחות.
מה מקנה התרגיל? לא לברוח, לא להירתע, לא להתבייש, להיות פנים מול פנים.
מה עושים? יושבים אחד מול השני פותחים עיניים ומסתכלים אחד על השני.
מיומנות של איך ללמוד מה היא כוללת?

 

הכלי העיקרי שחסר בחינוך הוא השיטה של איך ללמוד, כשלא יודעים איך ללמוד יהיו תופעות של עייפות, סחרחורת, חוסר קשב וריכוז, שעמום, עצבנות, כאבי ראש.

1. צריך ללמד את הילדים כיצד להשתמש בחומר הלימוד שהם לומדים בבי"הס בחיים שלהם, הילדים של היום לומדים למבחן ולכן לאחר המבחן שוכחים הכל.

2. יש לעבור על כל המקצועות ולהסביר להם מדוע אנחנו לומדים את אותו מקצוע, איך הילד יוכל להשתמש באותו מקצוע בחיים שלו.

3. יש לטפל במחסומי הלמידה שגורמים לכל אותן תופעות שכתובות למעלה, המילה שאינה מובנה כהלכה, סימני פיסוק, סימני ניקוד, להסביר את שם המקצוע, (אלגברה), מילים שקשורות (מספר, ספרה, סכום ), לעבוד עם הילדים על כל המילים הללו כדי למנוע הפרעות קשב וריכוז.

אני חייבת לציין שהדברים האלו חשובים מאוד ויש לעודד בתי ספר, הורים, מסגרות שונות להתייחס למיומנויות, לערכים ולתקשורת כחלק מטיפול בהפרעות קשב וריכוז בילדים, הרבה יותר פשוט להיות מרוכזים, בעלי מוטביציה שמבינים מה רוצים מאיתנו.

בטי נעים

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו