Sunrider_Fly
Nikui_Fly

10 יתרונות בריאותיים של החרוב

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
רובכם מכירים אותו בתור תחליף לשוקולד, אבל לחרוב יש לפחות 10 יתרונות בריאותיים שבזכותם כדאי לכם להכניס אותו לתפריט. גלו כיצד לשלב אותו במאכלים שונים

צילום: 123RF

Nadar_IN

לא תאמינו, אבל הפרי בעל הצורה המיוחדת שייך למשפחת הקטניות (FABACEAE). או ליתר דיוק, הוא קרוב משפחתה של האפונה. בדומה לה, גם הוא מגיע במתכונת של תרמיל סגור שאינו נפתח.

מקורו של עץ החרוב במזרח התיכון, צפון אפריקה ודרום אירופה אבל שורשיו מגיעים גם הרחק להודו הרחוקה ואף למיקרונזיה. עץ החרוב עשוי להתנשא עד לגובה של 12 מטר והוא ניחן במערכת מסועפת וחזקה של שורשים, שיש מי שטוען שבכוחם אפילו לנקב סלעים.

לא תמיד הכירו בערכו הרב. בתקופות רעב שימש להאכלת ברווזים, חמורים, פרות, עיזים, כבשים וכמאכלם של מיעוטי היכולת. המסורת מספרת על רבי שמעון בר יוחאי (מחלוצי הקבלה ומחברו של ספר הזוהר) ובנו אלעזר שחייהם ניצלו הודות לעובדה שניזונו מחרובים ומים בשעה שנסו על נפשם מפני הרומאים והסתתרו במערה בפקיעין במשך 12 שנה. במשך שנים היווה החרוב תחליף לסוכר בתרבויות עתיקות, טרם השימוש בסוכר קנים וסוכר סלק.

יש מי שנהג להשתמש בזרעים גם לצורכי מסחר, כיחידות משקל למדידת אבני חן וזהב. ובמאה ה 18 נהגו זמרי אופרה ללעוס תרמילי חרוב, משום שהאמינו שהם עשויים לסייע להם לשמר את קולם ולשמור על בריאות הגרון.

גם לחוני המעגל יש סיפור על חשיבותו של החרוב. יום אחד פגש חוני בדרכו אדם שנטע חרוב. שאלו חוני: כמה שנים יעברו עד שהעץ יניב פירות? ענה לו: שבעים שנה. שאלו שוב: האם ברור לך שתאריך ימים , שתזכה לאכול מעץ החרובים? אמר לו: אני הגעתי לעולם ומצאתי בו חרובים. כשם שאבותיי נטעו למעני חרובים, כך אטע גם אני לבניי.

וברוח הדברים הללו מלמדנו הרב קוק זצ"ל פתגם ייחודי לכבוד חודש שבט: 'חשק נטיעת אילנות נובע מחפץ הטבת הדורות הבאים, המובלט בתקפו בעץ החרוב'. ["מגד ירחים" (מאמרי ראי"ה ב)].

תחילתו של הפתגם דן בכל הנטיעות, שמקורן ברצון להיטיב לדורות הבאים. אמנם, ברוב הנטיעות אנו יכולים ליהנות מהפרות בעצמנו אבל ייעודם אף לדורות הבאים. לכן מוסיף הרב את החלק השני – 'המובלט בתוקפו בעץ החרוב' החרוב מסמל תרומה טוטאלית המוקדשת אך ורק לדורות הבאים, שכן הנוטע לא יזכה ליהנות כלל וכלל מהפירות.

המוסלמים נוהגים להכין מהחרוב מיץ חרובים במהלך הרמדאן. ואצלנו הוא משמש כאורח של כבוד בצלחת הט"ו בשבט. בתרבויות רבות הוא משמש מזה שנים כתחליף לקקאו ושוקולד, אבל יש המון סיבות טובות להפוך אותו לאורח של כבוד בתפריט שלכם ולא רק בחג האילנות.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אתכם:

מתכון עוגיות חרובים

מתכון בראוניס חרובים ואגוזי מלך

מי אמר שוקולד לא בריא?

 

חרוב – לא רק תחליף לשוקולד

1. דל בקלוריות (180 קלוריות ל-100 גרם) ובשומן ומהווה מקור לחלבון  ושלל ויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון כגון:  אבץ, אשלגן, זרחן, ויטמין K, ויטמין 2B  (ריבופלאבין), ויטמין 3 B (ניאצין) וויטמין E.

2. מסייע לבריאות העצם, השיניים והציפורניים – בשל תכולת הסידן הגבוהה שבו (352 מ"ג סידן ב 100 גרם). לצורך העניין, שתי כפות של אבקת חרובים מספקת 42 מ"ג סידן.

3. מכיל נוגדי חימצון חשובים בשם פוליפנולים ששמם נקשר במניעת סרטן, הגנה על בריאות הלב וכלי הדם, שמירה על לחץ דם תקין, סיוע לבריאות המוח, הפחתת תהליכים דלקתיים ועוד.

חרוב, בעל שלל יתרונות בריאותיים

צילום: pixabay

 

4. מקור לסלניום – מינרל החיוני לתפקוד בלוטת התריס, ייצור DNA ופעילות תקינה של מערכת החיסון (מסייע בהגנה מפני זיהומים ונזק חימצוני). כוס אחת של קמח חרובים מכילה 5.5 מק"ג סלניום, המהווים כ 10% מהתצרוכת היומית המומלצת.

5. עשיר בטאנינים (שגם הם משתייכים למשפחת הפוליפנולים) – אותם חומרים בעלי השפעה המסייעת בכיווץ ריריות וכן במוצילגים המסייעים לשיקום רירית המעי והקלה במצבי שילשול.

6. מתאים גם לסוכרתיים – עשוי לסייע במניעת תנודות ברמות הסוכר בדם והשפעתו על רמת הסוכר בדם מינורית יותר, בהשוואה לגלוקוז.

7. מקור לסיבים תזונתיים – שתי כפות של אבקת חרובים מספקות 5 גרם סיבים תזונתיים, המהווים 20% מהמינון היומי המומלץ. סיבים תזונתיים מסייעים לתחושת מלאות, מסייעים לשיפור פעילות מערכת העיכול (עצירות ושלשולים), איזון רמות הסוכר והכולסטרול בדם ועוד.

8. מסייע לטיפול באפטות וסיוע באיחוי פצעים.

9. מקל על בקיעת שיניים בקרב תינוקות.

10. סירופ חרובים משמש לטיפול במחלות כלי הנשימה (במיוחד ברונכיטיס).

איך לשלב את כל הטוב הזה בתזונה שלנו?

להוסיף לשייק עתיר ירקות, פירות ו/או חלבונים.

לשלב במאפים שונים כדוגמת לחם, עוגות, עוגיות ופנקייק.

לשלב עם יוגורט במקום סוכר.

להכנת משקה חם שיהווה תחליף לקקאו או קפה.

בנוסף, יש מי שמכין מהחרובים דבש ויין שרף.

כמות מומלצת לצריכה יומית 20 גרם אבקת חרובים למבוגרים ו-15 גרם לילדים.

ט"ו בשבט שמח.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. רויטל המר

    אבקת חרובים.
    שואלת.
    נדמה לי שהרמב"ם אמר שזה כמו חרב למעיים.
    עשה לי עצירות.
    אני רוצה לצרוך.
    איך אוכל לצרוך מבלי להינזק?
    תודה, רויטל