Nikui_Fly
bari14_Fly

חיים בריאים ונטולי-חיטה

מאת: ד"ר ויליאם דיוויס, M.D.
זמן קריאה: 3 דקות
בדומה לניסיון לנקות את בגד הים שלכם מחול, ייתכן שתתקשו להשתחרר מההרגל לאכול מזון נפוץ זה, שנדמה כאילו הוא נצמד לכל פינה, סדק וחור בתזונה של העולם המערבי
bari14_In

בדומה לניסיון לנקות את בגד הים שלכם מחול, ייתכן שתתקשו להשתחרר מההרגל לאכול מזון נפוץ זה, שנדמה כאילו הוא נצמד לכל פינה, סדק וחור בתזונה של העולם המערבי.

לעיתים קרובות המטופלים שלי נבהלים כשהם מבינים מהי מידת השינוי שעליהם להכניס בתכולת הארונות והמקררים שלהם, ובהרגלי הקנייה, הבישול והאכילה שלהם. "לא נשאר לי מה לאכול! אני אמות מרעב!" רבים גם מבינים ששעתיים ויותר, ללא מוצר מחיטה, גורמות לתשוקה שאינה יודעת שבעה ולחרדת גמילה. כשמדריכים ב"שומרי משקל" מחזיקים בידיהם של משתתפים שבוכים משום שהפחיתו רק קילוגרם אחד ממשקלם בשבוע האחרון, אפשר להבין מה משמעות הוויתור על חיטה לאנשים מסוימים.

תאמינו לי, זה כדאי. אם הגעתם עד לכאן, אני מניח שאתם לפחות שוקלים להתגרש מבת-זוג לא נאמנה ופוגעת זו. העצה שלי: אל תפגינו רחמים. אל תחשבו על זמנים טובים שביליתם יחדיו לפני עשרים שנה, כשעוגת שיפון ולחמניית קינמון ניחמו אתכם אחרי שפוטרתם ממקום העבודה שלכם, או על עוגת שבע השכבות המקסימה שאכלתם ביום החתונה שלכם. חשבו על המהלומות שספגה הבריאות שלכם, על הבעיות הרגשיות שסבלתם מהן, על הפעמים שבהן התחננה לפניכם החיטה שתקבלו אותה בחזרה, משום שהיא באמת השתנתה.

תשכחו מזה. זה לא יקרה. אין אפשרות לשיקום, רק סילוק מוחלט. חסכו לעצמכם את התיאטרון של בתי דין לענייני גירושים. הכריזו שאתם נקיים מחיטה, אל תבקשו דמי מזונות לעצמכם או לילדים, אל תסתכלו לאחור ואל תיזכרו בזמנים הטובים. ברחו!


החזיקו מעמד למען הבריאות שלכם

שכחו כל מה שלמדתם על "דגנים מלאים בריאים". במשך שנים אמרו לנו שהם צריכים להיות המרכיב העיקרי בתזונה שלנו. השקפה זו אומרת שדיאטה עתירת "דגנים מלאים בריאים" תהפוך אתכם למלאי-חיים, פופולאריים, טובי-מראה, סקסיים ומצליחים. אתם תיהנו גם מרמה בריאה של כולסטרול ופעילות סדירה של המעיים. חסכו בדגנים מלאים ותהיו חולים, תסבלו מתת-תזונה ותיכנעו למחלת לב או סרטן. יזרקו אתכם מהקנטרי קלאב שלכם, לא יתנו לכם להצטרף למועדון הבאולינג והחברה ממש תנדה אתכם.

במקום הדברים האלה, כדאי שתזכרו שהטענה שגופכם זקוק ל"דגנים מלאים בריאים" היא סיפור בדיוני טהור. דגנים, כגון החיטה, הם חלק הכרחי בתזונת האדם בדיוק כמו כשם שעורך דין לתביעות קטנות הוא חלק הכרחי ממסיבת יום שישי שלכם.

הנה תיאור של אדם רגיל שחסרה לו חיטה: הוא רזה, עם בטן שטוחה, יש לו רמה נמוכה של טריגליצרידים, כולסטרול HDL (טוב) גבוה, רמה נורמאלית של סוכר בדם, לחץ דם תקין, הרבה מרץ, הוא ישן היטב ופעילות המעיים שלו תקינה.

במילים אחרות, אם אתם נורמאליים, רזים ובריאים, סימן שיש לכם "תסמונת מחסור בחיטה".
בניגוד לדעה המקובלת, כולל זו של התזונאי החביב עליכם, לא מתפתח חסר בגלל הימנעות מחיטה – בתנאי שמחליפים את הקלוריות החסרות במזונות הנכונים.

אם תמלאו את החלל שהושאר על-ידי החיטה בירקות, באגוזים, בבשרים, בביצים, באבוקדו, בזיתים, בגבינות – כלומר, במזון אמיתי – הרי שלא רק שלא תפתחו חסר תזונתי, אלא גם תיהנו מבריאות טובה יותר, ממרץ רב יותר, תישנו טוב יותר, תפחיתו ממשקלכם ותשתחררו מכל התופעות האנורמאליות שדיברנו עליהן. אם תמלאו את הפער בצ'יפס, בחטיפי אנרגיה ובמשקאות מפירות, הרי שבעצם החלפתם קבוצת מזונות בלתי-רצויה אחת בקבוצת מזונות בלתי-רצויה אחרת; לא השגתם הרבה. ייתכן אפילו שתסבלו ממחסור בכמה מרכיבים תזונתיים חשובים, וגם תמשיכו עם החוויה הייחודית של העולם המערבי – תשמינו ותחלו בסוכרת.

 

חלופות מתאימות לחיטה

לכן, סילוק החיטה הוא הצעד הראשון. הצעד השני הוא מציאת חלופות מתאימות, כדי למלא את פער הקלוריות הקטן; זכרו, אנשים שנמנעים מחיטה צורכים בצורה טבעית ובאורח לא מודע 400-350 קלוריות פחות ליום.

אמנם תזונה, אשר בה אתם נמנעים מחיטה אבל מגדילים בצורה פרופורציונאלית את הכמויות של מזונות אחרים, כדי למלא את הפער, היא לא הבחירה המושלמת, אבל היא טובה בהרבה מאותה התזונה שמכילה חיטה. במילים אחרות, סלקו את החיטה ואכלו קצת יותר מהמזונות האחרים שנשארו בתזונה שלכם: אכלו מנה גדולה יותר של עוף אפוי, שעועית ירוקה, ביצים מקושקשות, סלט כרוב וכן הלאה. אתם עשויים לגלות רבות מהתועלות ששוחחנו עליהן כאן. אולם אחטא בהפשטת-יתר אם אטען שכל מה שנדרש הוא לסלק את החיטה. אם המטרה שלכם היא בריאות אידיאלית, חשוב ביותר שתקפידו על המזונות שאתם בוחרים ושבאים למלא את הפער שנוצר על-ידי הרחקת החיטה.

אם תחליטו להרחיק לכת מעבר לסילוק החיטה בלבד, אתם חייבים להחליף את הקלוריות שאיבדתם במזונות אמיתיים. שימו לב שאני מבחין בין מזון אמיתי לבין מוצרי מזון מעובדים, מזוהמים בקוטלי-חרקים, שעברו הנדסה גנטית, שמלאים סירופ תירס עתיר-פרוקטוז, שמוכנים למאכל, וכאלה שכל מה שצריך לעשות הוא להוסיף להם מים; כל אותם מוצרים שהאריזות שלהם נושאות דמויות מסרטים מצוירים, ספורטאים ועוד תעלולי שיווק אחרים.

זהו קרב שיש להילחם בו בכל החזיתות, מאחר שאנחנו נתונים בלחצים חברתיים עצומים שלא לאכול מזון אמיתי. הדליקו את הטלוויזיה ולא תראו פרסומות למלפפונים, גבינות תוצרת בית או ביצים אורגניות מתרנגולות חופשיות. אתם תוצפו בפרסומות לצ'יפס, לארוחות קפואות, למשקאות

קלים ולכל שאר המזונות המעובדים שעשויים ממרכיבים זולים ושמחיריהם גבוהים מאוד.
הרבה מאוד כסף מוּצא על דחיפת המוצרים שאתם צריכים להימנע מהם. חברות-ענק ממלאות את המדפים בסופרמרקטים בדגני בוקר, בחטיפי בריאות, בקרקרים, בגלידות ובעוגיות. המוצרים מוצבים במקומות אסטרטגיים בגובה העין והם שולטים בטלוויזיה ביום ובלילה. הם תופסים את שטחי הפרסומות בכתבי-עת ובעיתונים. תעשיות המזון משלמות גם תמורת רוב "המחקרים" שמבוצעים על-ידי תזונאים ומדעני תזונה, הן תורמות למשרות באוניברסיטאות ומכללות והן משפיעות על התקשורת. בקצרה – הן בכל מקום.

הרחקת החיטה אולי לא נוחה אבל היא בהחלט בריאה.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. תמירה

    קניתי את הספר וקראתי אותו, הסופר ממליץ לאכול בשר ומוצרים מהחי, וכן להוריד את כמות הפחמימות למינימום, כולל פירות, בקיצור – פליאו…

  2. מיכאל

    שתי דעות מנוגדות. אשמח לשמוע ביתר פירוט את הסיבות לדעות ההפוכות