bari14_Fly
Sunrider_Fly

חומצה פולית – זה רק טבעי

מאת: רון הולצמן
זמן קריאה: 2 דקות
מחסור בחומצה פולית יכול לגרום למומים, אנמיה ודיכאון - וזו רק רשימה התחלתית. הכירו את המזונות והתוספים הטובים ביותר שיעזרו לכם למלא את החסר

חומצה פולית טבעית צילום: unsplash

Nikui_IN

ישנם מושגים שמוכרים היטב כמעט לכולם. חומצה פולית הוא אחד מהם. מי לא נתקל בזה בחייו? בין אם גבר או אשה. אולי נתקלתם בשם הנפוץ יותר- B9, אך מדובר באותו גורם חשוב כל כך לכולם.

אבל, קיימת החומצה הפולית הסינטטית, שאותה ניתן לקבל בכל בית מרקחת ולעומתה, החומצה הפולית קיימת במגוון רחב של מאכלים, אזי היא מגיעה בצורתה הטבעית והיעילה לאין שיעור – מן הטבע.

ישנן סיבות רבות מדוע חשוב לקבל כמות נאותה של חומצה פולית. אולי החשובה ביותר היא צמיחת תאי הגוף  והתחדשותם. מאמר שפורסם ב – New York Times הצביע  על חומצה פולית כעל אחד הרכיבים החשובים ביותר ומחקרים רבים אחרים, מצביעים על קשר בין היעדר חומצה פולית למצבים נפשיים כמו דיכאון.  חומצה פולית שכאמור, ידועה גם בשם ויטמין, B9  מסייעת לגוף לבצע פונקציות חיוניות רבות, כולל ביוסינתזה של נוקליאוטידים בתאים, סינתזת דנ"א ותיקון, יצירת כדוריות דם אדומות ומניעת אנמיה. חומצה פולית גם מעודדת התפתחות עוברית נורמלית. למעשה, חומצה פולית, סידן, ברזל נחשבים זה זמן, השילוש הקדוש של מצב בריאות טרום לידתי. מחסור של ויטמין B9 אצל נשים הרות יכול להיות בעל השפעה שלילית משמעותית על התפתחות המוח של ילדים שטרם נולדו.

למרבה המזל, מזונות רבים הם באופן טבעי מקורות טובים לחומצה פולית. דיאטה מתוכננת היטב צריכה ויכולה לשמור על המערכת שלך מאוזנת היטב עם הרמה הנדרשת של ויטמין נחוץ זה.

מזונות מומלצים

בעוד חומצה פולית טבעית (FOLATE) וזו הסינטטית עשויות להיות משווקות ללא אבחנה, ההשפעות המטבוליות שלהן יכולות להיות שונה בתכלית. חומצה פולית  טבעית, FOLATE כאמור, היא הצורה הטבעית, הבאה מן החי של ויטמין B9 שנמצאת במגוון של מזונות צמחיים ובעלי חיים. חומצה פולית מעובדת, היא  המתכון הסינתטי של ויטמין זה, נמצאת בעיקר בתוספי מזון משומרים. גוף האדם הוא מיומן יותר בקליטת החומצה הפולית  הטבעית ומסוות את הרמה הנדרשת לו באופן טבעי על ידי הוצאת העודפים באופן טבעי – בשתן.

המזונות הבאים, הם דוגמה למקורות טבעיים של חומצה פולית. ליד כל אחד מצוין הערך היחסי של החומצה הפולית בו. הערה חשובה: הרמה היומית המומלצת היא 400 מק"ג. זה לא מעט אם אתם לא אכלני פירות וירקות מתמידים. שימו לב שאתם משלבים בין סוגים שונים של מזונות כדי לקבל ספיגה מקסימלית. אם אתם לא בטוחים שאתם צורכים מספיק חומצה פולית טבעית – תמיד אפשר להעשיר את התזונה בתוסף תזונה טבעי.

ירוקים

פירות עסיסיים

שעועית, אפונה, עדשים ושאר ירקות

משפחה זו עשירה מאד בחומצה פולית, והערכים נעים בין 100 מק"ג בשעועית ירוקה ל 300 מק"ג בעדשים.

קיימת שורה ארוכה מאד של מקורות טבעיים נוספים ומומלצים מעוד בחינות, כמו אבוקדו, במיה, נבטים, זרעים גרעינים ובוטנים, כרובית, סלק, תירס, סלרי, גזר, קישוא.

תוספים מומלצים

מזונות רבים אם כן, מכילים חומצה פולית טבעית. אך אם צריכה של מזונות אלו אינם כוס התה שלכם, או שאתם חוששים שסיבות אחרות ימנעו מכם להגיע לרמה הצריכה המומלצת, מומלץ להשלים את החסר מתוספי תזונה המכילים חומצה פולית טבעית בלבד, במיוחד אם אתן נשים בגיל הפריון שמתכננות הריון או נמצאות במהלכו.

מידע נוסף על חומצה פולית

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו