Laisha_Fly
Thymoquin_Fly

זהירות, מתכות רעילות

מאת: איילת אופיר, מטפלת בכירה באיורוודה ובצמחי מרפא
זמן קריאה: 6 דקות
כולנו מודעים לנזקים הנגרמים לנו מסיגריות, אלכוהול, זיהום אוויר או תזונה לקויה אבל כמה מאיתנו מודעים לסכנה מסתימות האמלגם השוכנות בתוך הפה שלנו? איילת אופיר חזרה מבועתת מההרצאה
PassoverFocus_IN

אנטימון, בריום, ביסמות, ארסן, צסיום, תליום, תוריום, כל אלו ועוד רבים אחרים הם שמות של מתכות רעילות העלולות להצטבר ברקמות גופנו ולגרום לתוצאות הרות גורל. ייתכן וקדמיום, אלומיניום, כספית, בדיל, עופרת, ניקל ואפילו אורניום נשמעים לכם יותר מוכרים? הרשימה עוד ארוכה, ולמרבה הצער כמעט כולנו סובלים מהרעלת מתכות כבדות כזאת או אחרת.

יום שישי, שמונה וחצי בבוקר, תיאטרון גבעתיים. קהל שוחרי הבריאות ומספר לא מבוטל של רופאי שיניים, התקבצו בתיאטרון גבעתיים לעוד מנה של מידע חשוב ביותר מבית מדרשו של עדיאל תל אורן. ידעתי מראש שהסדנה הזו תקלקל לי את מצב הרוח אבל לא ידעתי עד כמה…

סתימות האמלגם, שהוצאו מחוץ לחוק במדינות רבות, הן הגורם מספר אחת להרעלת כספית.

מחקרים הראו קשר ישיר בין מספר סתימות האמלגם ושטח הפנים שלהן לבין רמות כספית גבוהות ברקמות הגוף.

כולנו מודעים לנזקים הנגרמים לנו מעישון סיגריות, שימוש באלכוהול וסמים, זיהום אוויר או תזונה לקויה אבל כמה מאיתנו מודעים לסכנה העצומה הנשקפת לבריאותנו מסתימות האמלגם הכסופות השוכנות אחר כבוד שנים רבות ממש בתוך הפה שלנו?

בעצם כמה מן הגורמים המסוכנים ביותר לבריאותנו מסתתרים היכן אם לא ממש בתוך הפה שלנו – השער אל מערכת העיכול והגוף כולו. קחו למשל את סתימות האמלגם המכילות כספית. חשבו לרגע – מחוץ לפה שלנו הכספית נחשבת לפסולת תעשייתית רעילה ביותר ויש פרוטוקולים מאד מדויקים כיצד להיפטר ממנה, אז מה לעזאזל היא עושה בתוך הפה שלנו ממש? ולמה בישראל משתמשים עדיין בסתימות האמלגם שהוצאו משימוש על פי חוק במספר לא מבוטל של מדינות ושמים אותן עד היום בשיניים של הילדים שלנו?

אל תכעסו על רופאי השיניים

 

בואו לא נכעס על רופאי השיניים. גם מהם הוסתר המידע החשוב הזה והם עצמם נמצאים בסיכון גבוה הרבה יותר מאיתנו מאחר והם באים במגע עם החומרים הללו מידי יום במשך שנים רבות.

נחרדנו לשמוע ואף לצפות בסרטון מיוחד כיצד הכספית מתנדפת ללא הרף מן הסתימות, חודרת לרקמות ומצטברת בהן למשך שנים רבות. תהליך זה מוגבר ע"י חיכוך בלעיסה בזמן האוכל, בחום, שלא לדבר על לעיסת מסטיק. הידוק הלסת בלילה מתוך שינה מגביר עוד יותר את הדליפה של אדי הכספית הרעילים כמו גם פעולות יומיומיות כמו צחצוח השיניים, ומגע של מיץ לימון או חומץ.

חשוב להסיר את סתימות האמלגם על פי פרוטוקול מדוייק ואמצעי בטיחות, המוכרים היטב לרופאי השיניים הביולוגיים על מנת למזער נזקים למטופל ולרופא השיניים שלו. ד"ר תל אורן מקדם יוזמה שתאפשר הסמכה בארץ לרפואת שיניים ביולוגית דרך המרכז לרפואה פונקציונלית בישראל.

היגיינת הפה חשובה ביותר לבריאותנו ופגיעה בה עלולה לגרום למספר לא מבוטל של מחלות קשות וחשוכות מרפא: טרשת נפוצה, פרקינסון, ALS, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, פגיעה בראיה, ברשתית, סכרת, ופגיעה במערכת החיסון. הרעלת מתכות כבדות עלולה להיות הגורם לכל אחת מהמחלות הללו ולעיתים סילוקן מרקמות הגוף מעלים לגמרי את המחלות. קשה לחשוב על כך שמחלות כה קשות תקפו אותנו רק בגלל הסתימות שלנו.

כספית, חיסונים וחומרים משמרים

נושא כאוב המעורר מחלוקות רבות שהוזכר כמובן הוא נושא הכספית שבחיסונים. החומר שהוכנס לחיסונים כ"חומר משמר" נקרא טימרוסל – Thiomersal. הוא פותח ע"י קונצרן אמריקאי ענק בשם "איליי לילי" ונמצא גם בחיסונים נגד שפעת. לדבריו של עדיאל הטימרוסל הוא בעצם חומר פעיל שמעורר את מערכת החיסון לייצר נוגדנים ומשמש כחלק אקטיבי של החיסון. בתור שכזה עליו לעבור תקנים מחמירים יותר שלעולם לא היה עובר. לכן נרשם הטימרוסל כחומר משמר מאחר וקטגוריה זו מצריכה פחות בדיקות ואישורים ולא מחוייבת  לעמוד בתקנים המחמירים החלים על רכיביו הפעילים של החיסון.

היום משתמשים בחלק מן החיסונים באלומיניום (לא אידאלי אבל פחות מזיק). ד"ר תל אורן מדגיש את הצורך לבדוק שמות מסחריים שונים של הטימרוסל (קיים מידע ברשת) על מנת להיזהר מחיסונים המכילים כספית שמסתתרת תחת שמות גנריים שונים.

אינטרסים כלכליים, הטיית מחקרים והסתרת מידע חשוב מן הציבור מהווים למרבית הצער חלק בלתי נפרד מן המציאות. מחקרים בנושא הקשר בין כספית, חיסונים ואוטיזם בילדים שנערכו ע"י החוקרים גאייר וגאייר (geier) הוסתרו מן הציבור.

מה עושה לנו הכספית?

 

הכספית הינה נוירו טוקסין בעל השפעה ישירה על תאי העצב. היא פוגעת במעטפת התאים וגורמת לפגיעה קשה בתפקודם.

יש אנשים הסובלים מרגישות גנטית למתכות רעילות. מי שקיבל את הגנים הללו משני ההורים נמצא בסיכון יתר ללקות בדמנציה, אלצהיימר, פרקינסון ומחלות נוספות כתוצאה מהרעלת מתכות.

מדובר במגוון מחלות כגון עייפות כרונית, פיברומיאלגיה, השמנה, פגיעה בזכרון, דכאון, חרדות ובעיות רגשיות שונות, הפרעות קשב וריכוז, בעיות קשות במערכת העיכול והחיסון, אלרגיות, אסטמה ורבות אחרות. חשיפה לכספית עלולה לפגוע בתפקוד בלוטת התריס (האשימוטו) ובתהליך חילוף החומרים בגוף. בפעם הבאה כשתכנסו לתדלק זכרו כי ד"ר תל אורן ממליץ להשתדל לא לנשום את אדי הדלק, הם מכילים מתכת רעילה בשם טליום היכולה לגרום לסחרחורת בחילות ערפול חושים עד פגיעה במערכת העצבים.

הצטברות מתכות רעילות בגוף מגבירה את פעילות מערכת החיסון ומהווה טריגר למחלות אוטואימוניות. כספית ומתכות רעילות אחרות נחשבות לגורם מרכזי להתפתחות מחלות אוטואימוניות. ד"ר תל אורן מזהיר בהזדמנות זאת מ"מזונות על" ותוספים המכילים חלבונים מורכבים. צריכה עודפת של מוצרים עתירי חלבון כתוספים עלולה לזרז התפתחות של מחלות אוטואימוניות.

חיידקים טובים, רעים ומה שביניהם

 

הכספית פוגעת בפלורה הטובה של המעי, המזון שלא התעכל לגמרי נרקב ותוסס, גורם להתרבות של פטריות המפרישות רעלנים חזקים ונוצר מצב של דלקת תמידית במערכת העיכול. הפלורה הידידותית במעי עוברת שינוי גנטי כתוצאה מהמפגש עם הכספית.

הכספית גם מפריעה ישירות לאנזימים המעורבים בתהליך ייצור האנרגיה מפירוק הגלוקוז. בנוסף היא מרעילה מערכת שלמה של אנזימים המשתתפים בתהליך ייצור ה-ATP (מטבע אנרגטית של הגוף) במיטוכונדריות. בנוסף פוגעת הכספית בקשר בין ההמוגלובין לחמצן בכדוריות הדם האדומות. חוסר חמצן כרוני לרקמות הגוף מעלה את הסיכון להתפתחות סרטן, עייפות כרונית ותפקוד לקוי של מערכות הגוף כולו. אנשים המנקים את גופם ממתכות רעילות חווים שיפור ניכר ברמות האנרגיה ובתפקוד הקוגניטיבי שלהם.

גם אמצעי מניעה עלולים להכיל כספית

 

אמצעי מניעה, חמרי סיכה וקוטלי זרע עשויים להכיל כספית – הקפידו לבדוק את תכולתם. הכספית נספגת דרך רירית הרחם למחזור הדם ומשם במהירות לרקמות. כספית ועופרת משפיעות באופן ישיר על הפריון. הסיבה להפלות ספונטניות יכולה לנבוע מנזק שנגרם לעובר מהרעלת מתכות בשלבי ההריון הראשונים. נשים שבגופן הצטברה רמה גבוהה של מתכות רעילות נמצאות בסיכון גדול יותר להפלות חוזרות ונשנות ולפגיעה ביכולת ההשתרשות של העובר ברחם. הכספית מצטברת בשחלות ובאשכים, משפיעה על יכולת חלוקת התא ופוגעת ביכולת ה-DNA להגן על עצמו, מה שעלול לגרום למומים מולדים, נזק מוחי, פיגור שכלי, תסמונת דאון, לידת תינוק מת ועוד. לא סתם ממליצים לנשים הרות להימנע ממזון המגיע מן הים.

לא להוציא סתימות אמלגם בזמן ההריון

 

נשים שסובלות מבעיות פריון ומתקשות להכנס או להחזיק הריון חשות לא פעם שיפור ניכר במצבן אחרי פרוטוקול של ניקוי המתכות הרעילות וסילוקן מן הגוף. חשיפה לכספית בזמן ההיריון יכולה לגרום לפגיעה בתהליך התפתחות העובר ולמומים מולדים, לכן לא מומלץ כמובן להוציא סתימות אמלגם בזמן ההיריון. 

מה לא כדאי לאכול?

 

מזונות מהים מכילים כמויות מדאיגות של מתכות רעילות ולמרות שפעם נחשבו כמקור תזונתי חשוב אסור בתכלית לגעת בהם היום, במיוחד לא בזמן ההריון. זכרו כי חשיפה מרובה לחלבונים מורכבים מעוררת את מערכת החיסון. במיוחד אם מערכת העיכול התקשתה לעכל אותם עד הסוף ע"י פירוק החלבונים לחומצות אמינו, עלולה להיווצר דלקתיות המחלישה את מערכת החיסון ומתפתח מצב של מעי דליף.

 

מעי דליף יכול להיות הגורם להתפתחותן של פתולוגיות רבות. השילוב של החלבונים והמתכות הכבדות מעצים עוד יותר את התגובה החיסונית. גם חלבון מלא מאצות מיקרוסקופיות איננו מומלץ בדיוק מסיבה זו. ד"ר תל אורן מזהיר מ"מזונות על" ומעדיף תזונה בריאה שתספק את רכיבי התזונה הנחוצים. הוא מפנה אותנו לקרוא על עשרת המזונות המומלצים לשמירה על בריאות טובה ומדגיש את חשיבותם של ירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי, בצל ושום העשירים בגופרית. 

 גופרית מסייעת להיפטר ממתכות רעילות תודות ליכולתה להתחבר אליהן ולסייע בהוצאתן מן הגוף. מלח שחור גם הוא עשיר בגופרית ומכיל מינרלים חשובים אחרים, בשל היותו בן מיליוני שנים איננו מזוהם במתכות רעילות.

איך בודקים?

 

בדיקות הדם אינן אמינות מאחר והמתכות הרעילות המצטברות ברקמות, שוהות זמן קצר בלבד בדם.

בדיקות השתן גם הן אינן משקפות את מה שמתרחש ברקמות אלא רק את כמות הרעלים ששוחררו מן הרקמות דרך השתן או אלו שחדרו לגוף בימים האחרונים שלפני הבדיקה. בדיקה אמינה יותר משווה בין כמות המתכות הרעילות בשתן בבדיקה רגילה לכמותן אחרי "פרובוקציה" (בליעת חומר שלוכד מתכות רעילות ומוציא אותן מן הגוף). לדעתו של עדיאל בדיקות השיער אינן אמינות מספיק.

מים, פלואור וכלור

 

ד"ר תל שחר דיבר כמובן על הפלרת המים בישראל. נכון להיום אין מחקרים המוכיחים את היעילות של הליך זה והפלואור מחזק את השיניים רק במשיחה מקומית. הפלרת המים הוכחה כלא יעילה ואף מזיקה. בבליעה הפלואור הינו חומר רעיל מזיק וגורם לירידה ב-IQ. מחקרים מראים עלייה מובהקת בתחלואה במדינות בהן מפלירים את המים וחשוב לציין כי ברוב מדינות אירופה הליך זה כבר הוצא מחוץ לחוק.

 הפלרה מוסיפה מתכות רעילות למי השתייה – אכן אבסורד בלתי נתפש. אולי מישהו ירים את הכפפה ויזום משהו בנידון? בשל האמור לעיל ממליץ ד"ר תל אורן להימנע ממקלחות ממושכות וחמות על מנת להקטין את החשיפה לפלואור ולכלור שבמים, לשתות רק כשצמאים ולא להגזים בשתיית מים.

ניקוי ע"פ פרוטוקולים מסודרים

ניקוי הגוף ממתכות רעילות חייב  להיעשות בצורה מדוייקת. הוצאה לא מבוקרת יכולה לגרום לדלקת בגוף, בעיות נוירולוגיות ומוטוריות, ערפול מוח לצמיתות ואפילו למוות. את הכספית חייבים להוציא מהרקמות בפיקוח מקצועי צמוד. הטיפול משלב תוספים יחודיים התומכים בתהליך זה לפי שלביו השונים. יש חומר באתר של מ.ר.פ.י. ותמיד ניתן לפנות לעדיאל, הוא מבטיח לענות על כל השאלות ולספק אינפורמציה רלוונטית.

רפואת שיניים ביולוגית וחשיבות הטיפול הנכון בשיניים ובחניכיים

טיפולי שורש מסתבר מהווים סכנה אמיתית לבריאותנו. כשאוטמים את השורש שהומת קיים סיכון להתפתחות של בקטריות ומיקרואורגניזמים אנאירוביים המפרישים רעלים כה מסוכנים עד שטיפה מהם יכולה להרוג אותנו. רעלים אלו אמנם מופרשים לאט אבל הם דולפים החוצה דרך מערכת מסועפת של תעלות זעירות ומהווים נטל כבד על מערכת החיסון שלנו.

רעלים – מהחזקים הקיימים ביקום – אם כן נמצאים ממש בתוך הפה שלנו. רופאי השיניים הביולוגיים מתייחסים לבעיה זו. הם מזריקים חומרים רגישים לאור בין השיניים והחניכיים והורגים את הבקטריות ע"י הקרנת אור מיוחד. כמו כן יש להם פרוטוקולים שונים כיצד לשמור כמה שיותר על השן, לא לקדוח שלא לצורך ולהוריד ממנה את המינימום הנדרש של חומר. הם לא ממהרים לסתום חורים ולעיתים מחכים או מצפים את השן בחומרים מיוחדים השומרים עליה.

ובכן חברים, שמירה על היגיינת הפה קריטית מאד לבריאותנו. רופא השינים הביולוגי שישב לצידי המליץ בחום על שימוש ב- Water pik מכשיר המזרים סילוני מים דקיקים ומנקה היטב את המרווחים שבין השיניים והחניכיים. חשוב כמובן לא לשכוח לנקות בצורה נכונה עם חוט דנטאלי ולהקפיד לבקר אצל השיננית באופן סדיר לניקוי אבנית.

ד"ר תל אורן המליץ לשים מי חמצן למאכל לחיטוי במי השטיפה של הפה ואף המליץ על  ג'ל טבעי לשמירה על בריאות החניכיים בשם " "First Defense oral gel ועל שימוש במברשת שיניים רכה עם סיבים ההופכים לדקים בקצוות, לכוון אותם למפגש בין השיניים והחניכיים ולהקפיד לצחצח בעדינות.

רפואת השיניים הביולוגית נמצאת בחיתוליה בארץ. ישנם שני רופאים שעובדים במרכז: רופא שלמד בארה"ב ועובד בקליניקה בתל אביב ורופאה שלמדה רפואת שיניים הוליסטית ביולוגית בצרפת ועובדת בשיטה זו כבר 19 שנה בקליניקה ברמת גן.

ועוד כמה אנקדוטות קטנות: הקפידו להשתמש בדיאודורנט ללא אלומיניום, חומרי הדברה ודישון מכילים גם הם מתכות רעילות ולכן חשוב לצרוך מזון אורגני. לשאלה בנושא השתלות השיניים – עדיאל ממליץ להשתמש בזירקוניום (ולא טיטניום) ולהקפיד שהחומר ממנו עשויות הסתימות הלבנות לא יכיל ביספינול A.

 

איילת אופיר, מטפלת בכירה באיורוודה ובצמחי מרפא   ayeletoffir@gmail.com

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מיכל

    אפשר לשתות מים נקיים, שעברו תהליך של אוסמוזה הפוכה. המים האלו נקיים מכלור ופלואר (אני מקווה).
    ומה קורה עם מים לחקלאות? גם המזון שלנו (הצומח) מושקה במים מזוהמים…

  2. רופא שיניים

    סתימות לבנות מכילות ביספנול A תמיד. אמלגם מכיל כספית אורגנית אשר נבדקה במשך 150 שנה ונמצאה בטוחה לחלוטין להבדיל מכספית אנאורגנית.
    טיפולי שורש מטרתם השמדת חיידקים. אי ביצוע טיפול שורש במקרה צורך מסכן את האדם כיוון שמשאיר חיידקים אלימים בגופו.

  3. רופא שיניים

    הוצאת שם רע לרפואת שיניים גורמת לאנשים לפחד ולהזניח את שיניהם. הדבר פוגע בבריאותם מאוד ובודאות, פגיעה מורגשת. אנשים סובלים מפגיעה אסטטית, תפקודית ובריאותית בגלל חרדה מרופאי שיניים שלא לצורך. בגלל מאמרים כאלה…

  4. אחר

    אף אחד לא הולך נגדך או נגד מה שלמדת והדרך בה אתה מטפל – אנחנו פשוט רוצים לקחת את כולנו צעד אחד קדימה… אז הרשה לעצמך להרפות מהעקשנות ולהיפתח לידע חדש שיטיב איתך ועם מטופליך.

    תודה מראש !

  5. סילבי

    לא מזמן התפרסם שהנ"ל כבר לא מסוכן, איך זה שהרופא מזהיר מפנין ?

  6. חולה פיברומיאלגיה

    עברתי טיפול שורש בגיל מאוד צעיר + סתימת שורש, הסתימה החזיקה בערך 25 שנה
    כשהתחילו הבעיות בצילום התגלה כלי עבודה שבור שהושאר שם ונאמר לי שהיום כבר לא משתמשים בכלים האלה
    לפני כשנתיים עקרו את השן עם הסתימה ועשו שתל עם שן תותבת
    ללא שום קשר לפני שנתיים החמירו לי בעיות רפואיות שאני סובל מהן כבר 25 שנה
    ולראשונה קיבלתי אבחנה: "פיברומיאלגיה"
    מיקריות? לא יודע…
    כבר קראתי בעבר על מחקרים (בצרפתית) שטענו ש"פיברומיאלגיה" קשורה להרעלת מתכות כבדות
    זאת לא הפעם הראשונה שאני שומע את הטענות הנ"ל

  7. עידן

    שלום,
    אנו נציגים של מעבדות מחקר לבדיקות של מינרלים ומתכות כבדות.

    אשמח לעזור ולתת יעוץ בנושא
    http://Www.nhw.co.il