PassoverFocus_Fly
PassoverFocus_Fly

תעזבו את העגבניה שלי

מאת: ד"ר דורית יוסף, (N.D) נטורופתית ומרצה בתחום הקוסמטיקה הטבעית
זמן קריאה: 2 דקות
כמה מאיתנו מקפידים לבדוק שהמוצר שקנינו לא עבר הנדסה גנטית? ידעתם למשל שלעגבניה מהונדסת מחדירים גנים של דגי מים קרים על מנת שתשרוד בקור?
supherb_IN

אני בטוחה שכמוני גם אתם מבלים זמן רב בקריאת תוויות על גבי אריזות המזון בניסיון לבצע את ההחלטות הבריאות ביותר. אבל כמו שכולנו יודעים, אסור להאמין לכל מה שכתוב על תוויות המזון. חלק מן המידע מוסתר וחלקו פשוט כתוב בצורה כל כך לא בהירה כך שהצרכן הממוצע פשוט לא מבין מה מכיל המוצר שהוא קונה.

המודעות התזונתית שהלכה והתגברה בשנים האחרונות הובילה רבים מאיתנו לפקוח עיניים ולחפש את כל ה-E למיניהם – חומרי השימור וחומרי הטעם והריח. אולם דווקא נושא חשוב כמו הנדסה גנטית מקבל קצת פחות תשומת לב אצל אותם צרכנים בבואם לרכוש מוצר כזה או אחר.

אבל הבעיה היא לא רק אצל הצרכנים, שחסרים את המודעות לחפש את עניין ההנדסה הגנטית על גבי האריזות. רבים מהמוצרים פשוט אינם מציינים האם הם מכילים חומרים שעברו הנדסה גנטית או לא.

בארצות הברית חתמו בשנה האחרונה כ- 43,000 איש על עצומה שתחייב את איגוד המזון והתרופות לפרסם הודעה על גבי כל אריזה שמכילה מזון שעבר שינוי גנטי. מזונות מהונדסים מופיעים יותר ויותר על מדפי הסופרמרקטים ואנחנו פשוט לא יודעים עליהם. לצערי, בארץ נושא ההנדסה הגנטית טרם עלה לסדר היום הציבורי.

מהם צמחים מהונדסים?

צמחים שעברו הנדסה גנטית או בשמם טרנסגנים הם צמחים שבהם שונה הקוד הגנטי (DNA) על ידי השתלת קוד שונה שנלקח מצמח או בעל חיים  ובכך תכונותיהם שונות מהצמחים המקוריים. דוגמה לכך היא העגבנייה שהונדסה גנטית כדי לשרוד בקור עז ולצורך העניין הוחדרו לה גנים מדגים שחיים במים קרים.

בעשור האחרון יש מחלוקת נרחבת לגבי המזונות המהונדסים. אל מול החברות הביוטכנולוגיות שעוסקות בהנדסת המזון שאנחנו אוכלים עומדים אנשים שמודאגים לא רק מההשפעה המזיקה של צריכת מזונות אלו אלא גם מהפרת המערכת האקולוגית הכרוכה בכך.

אז מה הן הסכנות שבמזון המהונדס?

ראשית כמובן אלרגיות. ארגונים סביבתיים שונים כמו גרינפיס הראו כי מזון מהונדס עשוי לעורר אלרגיות למזון. ארגוני בריאות מצאו כי בעשור האחרון חלה עלייה חדה במספר האנשים שמפתחים אלרגיה למזונות שונים. מזון אחד מהונדס שהופסק השימוש בו בגלל הוכחה חד משמעית להתפתחות אלרגיה הוא צורה חדשה של פולי סויה שפותחה לתזונת בעלי חיים . האלרגן הועבר בשוגג מאגוזי ברזיל לתוך פולי הסויה במטרה לשפר את איכות מזון זה במיוחד עבור העופות.

שנית, התנגדות לזיהומים ויראליים או חיידקיים. מומחים היום חוששים מפני גנים שעברו הנדסה גנטית ושייצרו עמידות לאנטיביוטיקה ובכך ייצרו קושי להתמודד עם זיהומים שונים שעלולים להתפתח במערכת בעיכול האנושית.

מול טיעונים אלו מתגוננים תומכי המזון המהונדס בפיתוח חקלאות מזינה יותר, אפקטיבית באופן הגידול ובכך שהיא מייצרת מזון זול יותר ונגיש.

חשוב כי ההחלטה לגבי צריכת מזון מהונדס תהיה חלק מהשיקולים הרבים אותם אנו לוקחים לגבי בריאותינו ובריאות בני ביתנו. פרסום על גבי תוויות המזון גם בארץ יאפשר לנו טווח החלטה רחב יותר. זכותנו לדעת מה אנו אוכלים.

איך יודעים האם מזון עבר הנדסה גנטית או לא? חפשו את על גבי התוויות כיתוב מפורש שהאומר כח מזון זה לא עבר הנדסה גנטית, GM

הנה סרטון קצר שיכניס אתכם לעניינים:

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו