Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

הכנס לרפואה משלימה

מאת: שרי קפלן, נטורופתית והרבליסטית
זמן קריאה: 5 דקות
הכנס השנה עסק בטיפול בחולים מורכבים, בטיפול אינטגרטיבי בסרטן ובמטפלים עצמם. נראה ששילוב מרצים מתחומי הרפואה המשלימה נותן משטח המראה טוב יותר לכולנו
PassoverFocus_IN

את הכנס פתח ניסים אמון, שייעץ למטפלים להימנע מלפעול מהראש או מהרגש ולהתחבר איש איש על פי אמונתו לאקסיסטאנס על מנת להימנע משחיקה.

המטפלים שפועלים מהראש מתאפיינים לפי ניסים אמון, ביעילות, הגיון, תכנון מראש, יציבים, אחראים, לא מבטאים אהבה, יבשים, רציניים, "זקנים", לא ספונטנים.

המטפלים שפועלים מהרגש מתאפיינים ביצירתיות, צבעוניות, מתבטאים בחופשיות ברגש,רוקדים, מחבקים, נוגעים, אמפטים אבל לא יודעים לנהל זמן, לנהל כסף, אינם יעילים, מצבי רוח משתנים, נטייה לדרמות.

ניסים אמון, ממליץ למטפלים להימנע מלפעול מהראש כי אז צפויות להתעורר בעיות ותסכולים וגם לא מהרגש, אז צפוייה שחיקה אמוציונאלית. דרך המלך איפוא, הינה לחיות בשלום עם עצמנו ועם קיום כוח חזק מאיתנו. לעשות את ההשתדלות מצידנו תוך אהבה עצמית, אומץ, דאגה לרווחתינו על מנת שנוכל להוות צינור לכוח המרפא של המטופל.

אומגה 3, תה ירוק, כורכום ודבקון לבן בטיפול בסרטן

המושב הראשון בו השתתפתי שעסק בתבלינים, צמחי מרפא ותוספי תזונה בטיפול בסרטן.
ד"ר משה פרנקל היחידה לרפואה משלימה, מהמכון האונקולוגי בבי"ח מאיר, פורש בפנינו את נקודת המבט של המטופל האונקולוגי, המתמודד עם מחלה קשה ומסכנת חיים ומנסה להילחם על חייו ולסייע לעצמו בכל דרך. בין השאר הוא פונה לחנות טבע לרכוש תוספים שיקלו על ההתמודדות שלו עם הסטרס, היעדר התיאבון, העייפות והחולשה ועוד.

מסקר שנעשה על חולות בסרטן השד, נמצא שקרוב ל – 90% השתמשו בתוספי תזונה. רבים מהחולים לא מיידעים את הרופא על נטילת תוספים. הרופאים שאינם בקיאים בתגובות בין תוספים לתרופות לרוב מעדיפים לתת הנחייה למטופלים להימנע מלצרוך אותם.

מאחר ומרבית חולי הסרטן מחפשים מזור ברפואה המשלימה, קיים צורך אמיתי בשיפור התקשורת. דיון פתוח בין המטופלים והרופא ומטפלים מוסמכים חשוב על מנת לבנות אמון עם הרופא, להפחית שימוש בתוספים חסרי תועלת ולהעצים את החולה ומשפחתו.

אומגה 3 וטיפול בסרטן

ד"ר פרנקל סקר מחקרים אחרונים על תוסף אומגה 3 ועל צריכת דגים או שמן דגים בטיפול בסרטן.  מחקרי מעבדה הראו עיכוב חזרת סרטן בחיות מעבדה, מחקרים אחרים הראו סיוע במצבי כחקציה, עיכוב תאי סרטן הריאה, הפחתת סיכון לסרטן הערמונית, סרטן השד, סרטן הקולון.

ד"ר פרנקל ממליץ לצרוך תוסף אומגה 3 שיחס חומצות השומן EPA/DHA יעלה על 1:4 לטובת EPA מאחר ותוספים ביחס כזה הוכחו כמפחיתים דיכאון וחרדה. מומלץ גם שתוסף אומגה 3 לא יעלה מעל 3 גרם ביום, מאחר ואז הוא מתערב במנגנוני קרישת הדם.

תה ירוק לטיפול בסרטן

שרון בר גיל, נטורופתית והרבליסטית קלינית, העניקה לנו לגימה קטנה מסגולות התה הירוק בתחום הטיפול בסרטן. מדובר כאמור על הצמח Camellia sinensis כשהחומרים הפעילים, להם מייחסים את התכונות הרפואיות הם הפוליפנולים ובמיוחד קטכינים, ה-EGCG הוא המפורסם שבהם על סגולותיו הרפואיות.

התה הירוק מכיל חומצה אמינית פחות מוכרת בשם L-theanine, התורמת להרגעת הסטרס והעלאת התפקוד הקוגנטיבי. במחקר נמצא גם שבסוג מסויים של כימותרפיה בשילוב עם L-theanine גרם לקיטון משמעותי יותר של גידולים.

תה ירוק נחשב לבטוח לשימוש וללא תופעות לוואי משמעותיות. בד"כ במינונים גבוהים יתכנו כאבי ראש, בחילות, שילשולים וחולשה, על חלק מהם ניתן להתגבר על ידי בשתיית התה בלוויית מזון.

השימוש בתמצית התה על כל מרכיביו הוכחה כיעילה יותר לעומת השימוש במרכיב ה- EGCE בלבד ואילו לקפאין יש תפקיד מאוד חשוב.
מה מכילה כוס תה ירוק ? (כ-5 גרם של חליטה) מכילה 240-300 פוליפנולים, 100-120 גרם של EGCG.

באיזה סוגי סרטן הוכחה יעילותו של התה הירוק?

במטא אנליזה נמצא ששתיית 4-5 כוסות תה ירוק הקטינה ב-50% הישנות של סרטן קולון. לעומת זאת, בסרטן הערמונית נרצה להשתמש בתה ירוק רק במקרים מאוד התחלתיים אבל במצב מתקדם או מחלה מטאסטתית – אין השפעה קלינית משמעותית. גם בתחום של סרטן הריאה, אין מספיק מידע על מנת להמליץ על צריכת תה ירוק למניעה או טיפול.

תה ירוק הוכח כיעיל במריחה חיצונית על העור, במניעת כוויות  באיזורים שעברו הקרנה וכן ארבע כוסות תה ירוק ביום מקטינות את הנזק ל-DNA  אצל מעשנים.  יש לזכור שמרבית המחקרים הם על 600 מ"ג ומעלה. קיימים גם מחקרים על סינרגיה בין הכימותרפיות והתרופות לתה ירוק, ביניהן הטומקסיפן. קיים גם מידע על סינרגיות בין תה ירוק ומרכיבים נוספים כמו כורכום.

צמחי מרפא

כורכום – מתבלין לתרופה

יניב מורציאנו, נטורופת והרבליסט קליני מחברת ראן צמחים, סקר בקצרה את סגולותיו של הכורכום, הלא הוא ה-Curcuma longa. כורכום שימש שנים כצמח מרפא ותבלין. במסורות השונות כמו הסינית והאיורוודית, תמיד השתמשו בו כחלק מתערובות עם מרכיבים פעילים כמו פלפל שחור וזנגביל. בניגוד להיום, תמיד עשו שימוש בצמח השלם ולא בודדו ממנו מרכיבים מסויימים.

במחקר המודרני למעשה משתמשים בתרכובות פוליפנוליות מהצמח. הפוליפנול העיקרי הוא הכורכומין – אותו פיגמנט המעניק לכורכום את צבעו הצהוב. כהרבליסט, חשוב ליניב מורציאנו לציין שהוא מתקשה להתייחס למרכיב אחד מהצמח כאל תוסף תזונה בהתאם להגדרה שלו, אלא יותר נוטה להתייחס אליו כתרופה.

היום לפי המחקר יודעים שלכורכומין תועלות של נוגד דלקת, נוגד חמצון, מוריד רמות כולסטרול ושומנים בדם, משקם ומגן על הכבד מסייע לטיפול בדלקות מפרקים גם ניווניות וגם ראומטיות ואף יכול לסייע בטיפול בסוכרת. הכורכומין משפיע גם על טיפול ומניעה של מחלות ממאירות באמצעות השפעה על שיעתוק של גנים על עידוד אפופטוזיס.

התמציות שמצויות בשוק היום מכילות כרוכומין כמעט טהור בד"כ בלוויית פפרין, מרכיב מהפלפל השחור שידוע כמשפר את זמינותו הביולוגית של הכורכומין. היום ידוע שגם עיתוי נטילת הפיפרין משפיע בצורה דרמטית על שיפור זמינותו, דהיינו יש לצרוך אותו כחצי שעה לפני הכורכומין כדי להגיע לספיגה מקסימאלית של האחרון.

מנגנון הפעולה הפרמקולוגי של הכורכומין מובן בחלקו – מעכב ייצור של פרוסטגלנדים ולויקוטריאנים  (חומרים אנדוגנים שמעוררים את תהליך הדלקת בגוף) ע"י עיכוב אינזימים מסויימים המעורבים בתהליך הדלקת (COX ו- LOX).

בנובמבר 2012 נערך ניסוי קליני על פעילות של כורכומין בטיפול דלקות מפרקים ראומטית בהשוואה לתרופה נוגדת דלקת ידועה, קבוצת הניסוי שקיבלה כורכומין השיגה שיפור משמעותי יותר בהשוואה לקבוצת המחקר שקיבלה תרופה, ללא תופעות לוואי משמעותיות, בנוסף ידוע שלכורכומין יש פעילות נוגדת חמצון מאוד משמעותית, גם במניעת חמצון של שומנים. כורכומין מוריד גם כולסטרול ומעלה כולסטרול טוב. מניסיון קליני של מורציאנו, לכורכומין גם השפעה חיובית על כבד שומני.

בשנים האחרונות יש עבודות רבות שנעשו על פעילות של הכורכומין בעיכוב סוגי סרטן שונים כמו סרטן המעי הגס, תריסריון, קיבה, עור, שד וערמונית. היום נבדקת גם השפעת כורכומין על התפתחות ושגשוג הליקובקטור פילורי המקושר גם הוא לסוגי סרטן במערכת העיכול.

לסיכום, מורציאנו משתף בדילמה שלו כהרבליסט קליני האם לעשות שימוש בכורכומין הטהור עתיר המידע המחקרי או בתמצית השלמה של הצמח, עליה מתקבלים משובים חיוביים רבים מהרבליסטים קלינים בתחום, בייחוד בתחום של דלקת מפרקים.


הדבקון הלבן שמסרב כמו תאי הסרטן להיכנע לחוקי הטבע

ד"ר מוטי לוי, ראש שירותי בריאות כללית משלימה, שיתף אותנו במידע על צמח נוסף לטיפול בסרטן, בו הוא משתמש באופן אישי כבר כ-15 שנה ורואה תוצאות מדהימות.
מדובר בצמח טפיל. קיימים כ- 1400 סוגים כאשר ה- Viscum album הוא השימושי ביותר.
צמח דביק, המתרבה באמצעות צואת ציפורים.הוא צומח פנימה אל תוך העץ עצמו, תהליך שלוקח שנים.

הצמח נמצא בשימוש כצמח אנטי סרטני קרוב ל-100 שנה. הדבקון הלבן ייחודי בהשוואה לצמחים טפילים אחרים מאחר והוא נעדר תכונה הקרויה גיאוטרופיזם, המאפשרת, גדילה של השורש במקרה של נפילה, אל כיוון האדמה, ולחלק העליון לצמוח מעלה. בנוסף, בניגוד למוכר בעולם הצומח, הפירות מבשילים דווקא בעונת הסתיו, בה אנו מורגלים לראות שלכת ולא פריחה.
באופן סימבולי הדבקון הלבן הוציא את עצמו מחוקי ממלכת הצמחים. ניתן לעשות הקבלה לתאי סרטן, שגם הם סוג של פרזיטים שאינם מצייתים לכללים של מערכת החיסון ומכאן הגיעה ההכרה בדבקון הלבן כצמח אנטי סרטני

המרכיבים הפעילים החשובים בדבקון הלבן הם ה- viscotoxinss והלקטינים. ניסו לבודד את שני המרכיבים הללו מהצמח וגילו שרק תמצית הצמח השלם השיגה את הפעילות הרפואית הרצויה.
הלקטינים הם אימונרגלוטורים – מווסתים מכוונים את מערכת החיסון לפעול יותר טוב ומעודדים אפופטוזיס בתאים סרטניים. הויסקוטוקסינים – מעודדים תאים ציטוטוקסים של מערכת החיסון.
עוד ממצא מעניין הוא שבחורף תמצית הצמח יותר ציטוסטטית, ובקייץ תמצית הצמח יותר ציטוטוקסית.

צורת המתן היעילה ביותר היא באמצעות הזרקה המהווה חסם לחולה. הסיבה היא שהחלבונים בבליעה נהרסים במערכת העיכול. ניתן גם להזריק לתוך הגידול עצמו.
תגובת לא רצויות – קיימים מקרים נדירים של אלרגיה. לרוב מתרחשת תגובה מקומית שהיא צפויה ומתונה, עלייה טמפרטורת הגוף בחצי מעלה עד מעלה. במחקרים נמצא שהדבקון הלבן אינו רעיל או מוטגני, עם זאת רצוי להימנע ממתן שלו בטריסימסטר הראשון של ההריון.

ד"ר לוי, לא מצא אינטראקציות בין הצמח לתרופות, כולל כימותרפיה. באירופה אף נהוג להכניס תמצית של הדבקון הלבן לתוך האינפוזיה של הכימותרפיה.

הדבקון הלבן הוא צמח מאוד נחקר. נמצא שהדבקון הלבן יעיל בגידולים סולדיים ולא בסרטני דם כמו לוקמיה. קיימות עבודות על שימוש בצמח במניעה של  סרטן והארכת תוחלת החיים עד למספר שנים. בסקירות האחרונות שנעשו רואים באופן משמעותי שיפור באיכות החיים של חולים אונקולוגים הכולל הקמת החולה על הרגליים, שיפור נחישות החולה להילחם במחלה, שיפור בספירה הלבנה, הפחתת עייפות ותופעות הלוואי של הטיפול הכימותרפי.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו