Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

ביקור בית- על גינת ירק אורגנית

מאת: עדי סוקול- קצירי, מאמנת תזונה ובריאות בגישה האינטגרטיבית
זמן קריאה: 5 דקות
הפעם בביקור בית, עדי סוקול-קצירי ביקרה בביתם של יערה ומתן במושב בני ציון. בשטח ביתם מתן הקים משתלה אורגנית שמהווה מרכז הדרכה ובית חם וגינת ירק קסומה ליד. נפגשנו לשיחה אינטימית על קיימות, אכילה עונתית ועוד.
himalayaKrem_IN

יערה (30), מתן (33) ומאיה בתם בת 3 חודשים, מתגוררים להם בכיף במושב בני ציון עם פאצ'ה ומיקה (כלבים) וחתול אפור בשם לוקו. יערה עוסקת בעיצוב במה ותפאורה כעצמאית. עובדת מהבית בעיקר בלילות כאשר מאיה ישנה. בשטח ביתם מתן הגנן, בעל משתלה אורגנית, מגדל שתילים אורגניים באהבה.

מתן בנה מרכז של הדרכות ובית חם בו הלקוחות המגיעים למשתלה נהנים מהייעוץ, ההדרכה והליווי האישי של מתן. גינת הירק המקסימה ליד המשתלה מדגימה את הפלא איך משתיל קטן נוצר צמח שמניב תגמול בצורת ירק/ פרי לצרכי המשפחה והשכנים שנהנים מירקות טריים.

נפגשנו לשיחה אינטימית על חקלאות אורגנית בר קיימא, על אכילה עונתית, על החיבור לאדמה המניבה חיים ועוד ועוד. נותרתי נפעמת מחוכמת החיים שנשאבת רק מהתבוננות וצפייה בטבע ועבודה עם החומר יחד עם הרבה אהבה לדרך ולעשיית טוב לאדם ולסביבה. כן ירבו כמותם. בינתיים אני זכיתי בידידים חדשים ושתילים לגינה האורגנית שלי. בואו לבקר.

מהיכן צמח הרעיון?

מתן גדל בקיבוץ גבעת חיים איחוד והתעסק באילוף ורכיבה על סוסים. חלק מהעבודה היתה כרוכה גם בגידול תרנגולות הודו בלולי הקיבוץ ובמהלכה מתן היה "לוקח חיים" באופן יומיומי. באותה תקופה גידול ירקות לא קסם לו. מתן מציין שלא היתה לו מודעות למזון בריא, אלא אכל בעיקר בחדרי אוכל בקיבוץ בהם לא נגע כמעט כלל בירקות שהיו דלים מאוד בטעם.

במהלך הצבא, מתן הפך להיות צמחוני. אחרי הצבא טייל, היה שנתיים באמריקה, נסע להודו ולבסוף הגיע לאירופה. באירופה ראה אנשים רבים מגדלים ירקות בשטח ביתם. הוא החל לשאול על כך ולהתעניין שכן הכיר שזו מלאכה רק של חקלאים. אמרו לו שזה מאוד פשוט וקל ולכן החליט לחזור הביתה ולנסות בעצמו.

לפני שש שנים התחיל מתן לזרוע זרעים וגידל גינה מופלאה בלי כל ידע מוקדם. הטעם של הירקות הטריים הישר מהגינה הדהים אותו והסב לו עונג. חברים ומשפחותיהם באו וראו כי טוב והזמינו אותו לבנות להם גינת ירק בביתם וכך הגיע לכ- 50 גינות משפחתיות.  בשל מחסור בשתילי ירקות אורגניים התקבלה ההחלטה להקים משתלה וכך מצאו את דרכם למושב בני ציון.

 מתן במשתלה שלו

"רוב המזון שלנו בבית מבוסס על הגינה", אומר מתן, "יש קישואים אז אוכלים קישואים". "ניזונים בעיקר ממה שיש בגינה באותה עת". בעוד אנחנו יושבים לקוחות קבועים נכנסים ולוקחים לעצמם שתילים מהמשתלה ומשאירים כסף בקופה. "לרוב האנשים החיבור למקום הוא טוב דרך עשייה טובה, יש יחסי אמון. אני נותן לאנשים תחושה של בית וזה עובד יפה. 90% מהלקוחות הם לקוחות חוזרים, שבעי רצון מהאיכות, מהיחס, מהליווי וההדרכה האישית".

יערה מתחברת לעשייה של מתן מהמקום של האוכל, חשוב לה הטעם של הירקות ישר מהשדה. היא אוהבת מאוד בשר אבל בבית כמעט ולא מכינה בשר. יערה ומתן הכירו דרך חברים במסיבה לפני כחמש שנים. יערה במקור מירושלים והרצלייה וגרה הרבה שנים בת"א בה מלצרה במסעדת יועזר בר יין. וכיצד העיסוקים משתלבים? מתי שיערה צריכה עזרה בתפאורה- מתן עוזר, ומתי שמתן צריך עזרה בגינה- יערה עוזרת. לכל אחד יש את העיסוק שלו ועדיין מצליחים להשתלב זה בעיסוקו של זה בייעוץ ועזרה. מבחינתם זה האידיאל בזוגיות.

הסלון של מתן ויערה

על צמחונות- כברת- קיימא

מתן מתאר את המעבר לצמחונות כהחלטה שלא כרוכה בתחושת ויתור. מציין כי אם ירצה לאכול חיה היה רוצה להרוג אותה בעצמו. מתן מודאג מהריחוק כיום בין הצריכה של המזון שלנו לבעלי החיים. "אנחנו אוכלים בשר בכמויות לא הגיוניות, מקבלים אותו ארוז, טחון ומעובד בצורה שרחוקה מהחיה. אם האדם היה עומד מול הרג החיה, מול ההתמודדות של "לקחת חיים" אזי משפחה היתה אוכלת תרנגולת פעם בשבוע ובחגיגות מיוחדות היו אוכלים חיה גדולה בשלמותה".

מכונת התפירה של יערה

אכילה עונתית- מה בדבר געגוע?

"מי שמגדל גינת ירק שם לב שאין את כל הירקות כל הזמן, יש עונות. גינה טובה יודעת להניב מגוון רחב של ירקות העונה, מסביר מתן. גזר לא מגדלים כל השנה, הוא לא גדל טוב בקיץ, גם לא פטרוזיליה וכוסברה, למרות שאומרים לנו שהזרעים טובים לגידול בכל השנה. הטבע מספק לבני האדם והחיות את מה שהם צריכים בכל רגע נתון.

בחורף יש בעיקר עלים, שורשים ופירות הדר שנועדו לחזק את המערכת החיסונית. הקיץ מאופיין בגידולי פרי שמקררים את הגוף, כמו: קישוא, פלפל, חציל, מלפפונים, עגבניות, אבטיח, תירס, דלעת. מתוך צפייה בתהליך הגידול המסקנה היא שאם אני חיה שאמורה להתקיים ממה שגדל בסביבה שלי, אזי אם נתבונן בציפור כדוגמא, הציפור תאכל בחורף ירוקים ובקיץ תאכל פירות כי זה מה שיש ועשבים לא טעימים בקיץ. ההבנה הזו מקנה הרבה שקט במובן הירקות שאנחנו אוכלים בזמן נתון". בקרוב יהיו בגינה עגבניות להם מתן ויערה מצפים כבר כמה חודשים. יש משהו מרגש בלצפות לירק שלא אכלת זמן מה.

תות מהגינה של מתן

סדר יום

האורח חיים של מתן ויערה השתנה עם הולדתה של מאיה. כיום הם עובדים בעיקר בבית וצריכים ללמוד להתנהל עם אוכל ביחד. איך לאכול ביחד כמשפחה, לתכנן מראש את הארוחות ולוודא שיש בבית חומרי גלם. לפני כן כל אחד אכל לבדו כשהיה רעב. מתן אוכל מעט מאוד, מסתפק בארוחה אחת ביום וגם לא גדולה. מסתפק באוכל בסיסי המושתת על דגנים, קטניות והרבה ירקות ופירות. תזונה מאוזנת יוצרת גם פחות חשקים לאוכל קיצוני כמו מתוק או מלוח.

ליערה לעומת זאת חשוב שיהיה לה טעים ומחפשת את "הביס המושלם". האסתטיקה והעיצוב חשובים לה גם באוכל. מתן זורם אחרת ואוכל כל דבר שנקלה בדרכו, הכל הולך וטוב. הרגלי האכילה שלהם הולכים באופן ישיר לאופיים. מה שמחזיר אותי לאותה מסקנה שניתן ללמוד הרבה על אנשים דרך התבוננות בצלחת שלהם ובאופן בו הם אוכלים.

המקרר של מתן ויערה

מתן ויערה פותחים כל בוקר עם יוגורט עם "גרנולה של רפאל", גרנולה ביתית אורגנית. בעבודה נוהג לנשנש מהגינה ישר לפה, או שאוכל ארוחת בזק כמו לחם טוב עם טחינה ועלים וירקות מהגינה. מתן ויערה מקפידים כעת על זמני ארוחות אבל פחות על מה הם יאכלו. אם יש כעת קישואים בגינה, יערה תכין מרק קישואים. מתענגים על הפרחים של העירית ופרחי חרדל בסלט, פרחי קישואים או מלפפונים קטנים. "חשוב לנו מה אנחנו אוכלים ומה מאיה אוכלת, יש לנו אחריות לבריאותה ותזונתה".

מזון מעובד הם לא חובבים- בסופו של דבר הם חוזרים לטעם האמיתי והאיכותי של מזון שלם קרוב לטבע. יש דיר עזים בבני ציון ולעיתים מקבלים קנקן חלב טרי לא מפוסטר וביצי חופש. מאמינים ביחסי מסחר וקנייה מעסקים משפחתיים קטנים. כיום פחות נוהגים לעשות כושר, העבודה של מתן כרוכה בעבודה פיזית קשה. מתן נהג לתרגל טאי צ'י ויערה תרגלה יוגה.

פרחי קישואים יקרים ונפלאים בטעמם

מהות החיים הטובים לצמח

מתן קונה זרעים אורגניים ממקום שהוא מכיר. הזריעה מתבצעת בעבודת יד בהקפדה ובאהבה. ישנה הקפדה יתרה בתהליך שכל החומרים יהיו טבעיים ואורגניים ללא כימיקלים. "שתיל טבעי שנקלט בגינה כצמח יהיה יותר עמיד בפני מחלות". משתמש בתרביות של חיידקים טובים (כמו EM) שעוזרות לגידול הצמח בתנאים טבעיים. "שתיל שמטופל מכיל תרבית חיה שמביאה רפואה לגינה, שמביא לחיזוק האדמה יחד עם הקומפוסט".

שתילי פלפלים אורגניים במשתלה של מתן

הבחירה באורגני

"הרציונל הוא פשוט: לא יתכן שאני אוכל עלה שזחל לא מוכן לאכול אותו ולכן שאני רואה חור בחסה אני רגוע. ללקוחות שלי זה פחות משנה אבל לי חשוב שהאדמה שלי תהיה טובה, בריאה ונקייה. האקולוגיה חשובה, להשאיר בריאות לדורות הבאים. האדמה בחקלאות קונבנציונאלית מתה. היא הפכה להיות מצע מנותק, מזינים אותה בהרבה כימיקלים. בהשוואה בגינה אורגנית רק נוצרים יותר ויותר חיים".

היחס לאמא אדמה

"האדמה היא דבר חיי, עם מיליונים של חיידקים בגרם, אנחנו דורכים על חיים לא על משהו מת. רוב המינרלים שהאדם צריך קיימים באדמה. דרך המגע עם האדמה בעור, דרך כפות רגליים חשופות, אנחנו סופגים את המינרלים. ומתן נוגע באדמה ובקומפוסט כל הזמן. ההימצאות בשמש והאוויר בחוץ גם היא סגולה לבריאות. אדם שעובד כל היום במשרד תחת תאורה ואוויר מלאכותי, מפסיד זאת. אני חי מתוך האדמה ולא מהסופר. אחת הדרכים שאני מצאתי כי טוב כדי להתחבר לסביבה היא לגעת באדמה, לעבוד איתה ולאכול ממנה ואז נסגר גם מעגל פנימי".

דחליל בגינת ירק של מתן

על קיימות

"חקלאות זו התערבות, להשקות במים זו התערבות אקולוגית. אנחנו שואפים למינימום התערבות בתא שטח קטן. אני מצפה לתגמול מהאדמה תמורת העשייה וההשקעה. אם אני משקיע שק של קומפוסט למטר אני רוצה לקבל תמורה. לשתילים טובים מספיק רק קומפוסט ואדמה. התשובה לקיימות יותר מהכל היא הבחירה בצמחונות. קיימות זה גם להביא ילדים ולהיות מסוגל לקיים את עצמי, חשיבות העשייה לצורך פרנסה".

החזון – לכל אדם פיסת אדמה

החזון של מתן הוא לחבר את המרכז שכבר נותן שירות ל- 1000-1500 גינות ירק פרטיות לגינות קהילתיות שיהיו בכל עיר (כמו שמקים כעת בכ"ס). לאפשר לאנשים נגיעה באדמה, כי מאמין שלכל אדם מגיע. בכ"ס למשל ניתן לשכור ב- 250 שקלים 100 מ"ר כולל קומפוסט ומים והדרכה וליווי כדי להניב מהשטח יותר ממה שהשקיע (אפשר גם לשכור 50 מ"ר ב- 160₪).

נשיונל גיאוגרפיק בגינה הביתית שלך

מתן מספר על חיות רבות שמגיעות לבקר, ביניהם: יונקים, ציפורי דבש, בזים, שלדג ודוכיפת, יונים וציפורים נודדות, זיקיות, חרדונים ונחשים, קיפודים וצבים ונמיות, שועלים וחרקים למיניהם. יותר ויותר חיות מגיעות לביקור כי טוב ונעים להם. החיות מאזנות את הבריאות אם יש מזיק אז יש ציפור שתבוא לאכול אותו. זה יוצר אכפתיות לסביבה ולאדם, זה יוצר אהבה והרמוניה.

מתן קורא לעצמו אנרכיסט אך גם סוציאליסט ובעיקר הוא יצרני, מביא חומר לעולם. מתן מציע לאנשים לפתח תחביב ולהקים גינת ירקות ביתית. זה פשוט וקל. "זה מביא הנאה לאדם, תנובה לאדם ותנובה לסביבה, כולם נהנים". מתן מציע לנו לחזור לבסיס, למלאכה הפשוטה, לעבודה בגינה. ומכאן מבינים דברים תוך כדי עשייה- דרך התבוננות ותצפית ולא מהספרים, כמו תודעה של שפע- אני שם שפע (קומפוסט) באדמה אני מקבל שפע והפוך". הצעה לעירונים- לשכור חלקת אדמה בעיר זה טוב לתזונה ולבריאות שלך ולחינוך של הילדים (ניתן גם לגדל על גגות!).

כרוב בערוגה של מתן, עלים של חורף

מתכון של יערה למרק קישואים ללא מים (אפשר לאכול גם קר):

מבשלים כמה קישואים גדולים ששכחנו לקטוף בזמן מהגינה בשמן זית וחמאה ותבלינים שאוהבים, ללא מים, עד ריכוך ומרסקים למרקם אחיד.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו