Sunrider_Fly
Nikui_Fly

ללמוד בישול בריא מהשף שמצליח להפתיע

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
חגית אריאלי שיינפלד הגיעה לקמפוס ברושים כדי ללמוד מצחי בוקששתר איך להכין אוכל בריא ומתוחכם. כל הרשמים ומתכון מפתיע ממתינים לכם כאן.

השף בוקששתר בקמפוס ברושים. צילום: חגית אריאלי שיינפלד

Nadar_IN

היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו? שאלתי את עצמי כשהוזמנתי לסדנת בישול טבעונית בקמפוס ברושים בהנחייתו של השף צחי בוקששתר. האם הגורו של ההמבורגרים עבר לצד השני של המתרס? הסירו דאגה מלבכם, מי ששמו נקשר לרשת הבשר וההמבורגרים BLACK, התרווד הורוד ההסטורית ו-TEMPLE BAR לא שינה את פעילותו העסקית וגם בלוטות הטעם שלו לא עברו טרנספורמציה, אבל הוא בהחלט עשה שינוי משמעותי באורח חייו.

"אני לא מאמין במטבח בריא בלבד" הצהיר השף בשעה שהעמיד תחת ידיו מנות מפוארות, מרהיבות עיניים ומעוררת תיאבון בגישה נטורופטית אינטגרטיבית. "אני מאמין שכל בן אדם צריך לקבל אופציות. לאנשים יש בחירה. כמו שכל הורה יודע, הכפייה היא חסרת תועלת". לכן בוקששתר סבור שההבדל נעוץ במינונים. "אדם שהולך למסעדה לעיתים רחוקות צריך ליהנות. לאכול מה שבא לו. שיהיה לו כיף…בעוד שאדם שמגיע למסעדה כל יום, צריך לבחור מה לאכול".

 

שף בכיר, סטודנט מתחיל

בניגוד למה שאולי אתם עשויים לחשוב, בוקששתר דווקא מעיד על עצמו שמאז ומעולם הקפיד על תזונה בריאה בבית. אבל את הדחיפה האמיתית למטבח הנוכחי שלו כיום (שעדיין מכיל מגוון שלם של מזונות מכל העולמות) העניקה ההחלטה לפנות ללימודי נטורופתיה בסוף העשור החמישי לחייו. "תמיד נתתי עצות לחברים במצבים בריאותיים שונים" אבל אחרי לא מעט שנים שהונחה ע"י האינטואיציה והניסיון, ביקש לצלול לעומקם של דברים ולהבין גם מה הרקע המדעי שמסתתר מאחורי הדברים. החיידק הזה שקינן בתוכו לא היה חדש ("הרבה שנים רציתי ללמוד נטורופתיה ומקצועות מגע"). למעשה הוא עמד בשערי מכללה מפורסמת כבר לפני כמה עשורים, אבל ברגע האחרון שב על עקבותיו. הפעם החליט לעשות שיעורי בית וחקר שוק שבסיומם בחר לבלות על ספסלי הלימודים של קמפוס ברושים, כתלמיד מן המניין בלימודי נטורופתיה. והוא מסיים את השנה השנייה ללימודיו.

קמפוס ברושים בתל אביב, המונה כיום כ-2000 סטודנטים הוקם כחלק ממוסד ללא מטרות רווח לפני כ 15 שנה. הוא מציע מגוון של מסלולי לימוד למטפלים הכוללים לימודי תעודה בנטורופטיה, רפואה סינית, צמחי מרפא, רפלקסולוגיה, טאי צ'י, פסיכודהרמה (פסיכולוגיה בודהיסטית)  ועוד. ונמצא תחת הפיקוח של קופ"ח מאוחדת, שלבוגרי הקמפוס ניתנת ההזדמנות והעדיפות להשתלב במרפאותיה עם סיום לימודיהם.

מי מגיע לכאן? אם תשאלו את עופר אפל – מנהל קמפוס ברושים, הוא יענה לכם בעיניים נוצצות שאנשים בטווח רחב של גילאים "25, 35, ואפילו 60 ו-70 שהמשותף לכולם שהם רוצים לעשות שינוי וכולם עוברים שינוי יחד במהלך הלימודים. לכן ההתרגשות בכיתות היא מדהימה".

"ככל שיהיו יותר אנשים שיעסקו ברפואה משלימה" אומר אפל, "תהיה לנו חברה יותר מאוזנת". יותר סובלנית ונתמודד עם פחות אלימות. תחושת השליחות הזו מלווה את הצוות של קמפוס ברושים לאורך כל ההתנהלות של המקום, ולכן הם מקפידים להיות מעורבים בפרויקטים חברתיים שונים כדוגמת פרויקט "שגרירים של בריאות" שמטרתו להנגיש אורח חיים בריא לילדים בבתי ספר יסודי באיזור. וכן ב"פרוייקט כתר" בפיקוד מרכז שמטרתו לגרום לאימוץ הרגלי תזונה וכושר טובים ביחידות השונות של צה"ל.

במקום מתנהלת גם קליניקה לתלמידי שנים ג' ו ד', הכוללת 12 חדרי טיפול, בהם עוברים כ – 400 מטופלים בשבוע, הזוכים לטיפולם המסור של הסטודנטים בליווי המרצים שלהם ובמחיר מסובסד.

 

סדנאות קיץ מרעננות וטעימות

את הסדנה העביר לנו צחי בניצוחה של הנטורופתית דנה שטיירמן, המשמשת כמרצה בכירה בקמפוס ומנחה סדנאות לבישול בריא לסטודנטים ולקהל הרחב. שטיירמן היא ממש אנציקלופדיה מהלכת של ידע אינסופי. החל בסגולות של מרכיבי המזון השונים, דרך מחקרים עדכניים וכלה ברקע ההסטורי והתרבותי הקולינרי של המאכלים המגוונים. במהלך הקיץ תתקיימנה בהנחייתה סדנאות לאוהבי הבישול הבריא ולאלו המעוניינים לגוון את המטבח שלהם עם מזונות בריאים יותר. והציבור הרחב מוזמן ליטול בהם חלק. לא חייבים להיות טבעוני או צמחוני כדי להתאהב בטעמים הללו. כשאוכל נעשה באהבה, עם חומרים איכותיים ומחשבה מעמיקה, אין ספק שהוא יהיה טעים.

פתחנו עם גספצ'ו מלון וגספצ'ו אבטיח מרעננים ומפתיעים, ירקות מוחמצים לצד ממרח שעועית שחורה על מצע של פנקייק כוסמת מעוטרת בקישוטים מעניינים . המשכנו להתענג על "ממרח חומש" – וריאציה של ממרח חומוס עשוי משעועית מש מונבטת שעברה חליטה קצרה שהוגש על מצע עלי אנדיב מתובל בגומסיו (מלח סומסום יפני) . גם המנה העיקרית  על קציצות חומוס בדלעת בשילוב עם אורז מלא, לצד קפיר (משקה חלב קווקזי המופק בהתססה) לא אכזבה והשאירה אותנו עם טעם של עוד. סיימנו בטעם מתוק עם מנת מלבי מייפל ופירות יער. לצד פרליני שוקולד, ללא נקיפות מצפון. בלי לספור קלוריות ובתחושת הודיה גדולה על הארוחה הבריאה והמשובחת.

ממתק בריא

צילום: חגית אריאלי שיינפלד

אגב מזון בריא, בוקששתר מספר שבמהלך לימודיו הבין שאין דבר כזה דבר בריא באופן אבסולוטי. "המשפט הכי נפוץ בלימודים הוא "למי זה בריא"?" הוא מספר. וברגע שהתחיל להטמיע את השינויים "מארוחה לארוחה התחלתי להרגיש טוב יותר". אם לשפוט לפי שמחת החיים והשלווה שאופפים אותו, אין ספק שהוא קיבל החלטה משמעותית ששינתה לא רק את חייו, אלא תחולל קסמים גם בחייהם של אנשים אחרים.

ואיך אפשר בלי מתכון מרענן שיסייע לנו לעבור את הקיץ בשלום?

גספצ'ו אבטיח

אופן ההכנה:

טוחנים את העגבניות עם השום, מוסיפים את האבטיח ותרכיז הרימון. מערבבים עם שאר החומרים ומצננים. מגישים על קרח.

גספצ'ו עגבניות

צילום: חגית אריאלי שיינפלד

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו