Sunrider_Fly
Nikui_Fly

ברפוד – מה זה הבאזז הזה?

מאת: רן כליף, מטפל ברפואה יפנית
זמן קריאה: 4 דקות
אני לא כזה אלוף בכתיבה על אוכל אבל בואו נראה אם אצליח לתאר בפניכם נאמנה את המסע מעורר החושים שעברתי בארוחת גורמה בריא שעשתה נעים בבטן וגם בלב
himalayaKrem_IN

לפני למעלה מעשר שנים נחת בקליניקה שלי בחור רענן וסקפטי. סיפר על ערימת בעיות בריאותיות, מיואש לחלוטין מהמערכת הקונבנציונאלית ולא מבין עדיין את הקשר בין מה שהוא אוכל לבין איך שהוא מרגיש אבל כן מבין שמשהו מאוד בסיסי לא עובד טוב.

לאחר שקיבל הנחיות תזונה "בלתי אפשריות" כהגדרתו, הופתעתי לגלות נכונות והתמסרות מצידו לדרך חדשה שהוצגה בפניו. אדם שהורגל שנים לבלוע כדורים סינטטיים אשר בצד יעודם הביאו עמם מגוון תופעות לוואי לא רצויות, קיבל לפתע על עצמו את האחריות על גופו ונפשו. חלפו השבועות והתוצאות לא אחרו לבוא ועימן גם שינוי פנימי עמוק שאת תוצאותיו אני "טועם" בימים אלה ממש.  כך קרה שלפני כחודש הוזמנתי לארוחת גורמה בריאה במיזם החדש של ערן ברמת אפעל. צירפתי את זוגתי שתחיה ונסענו, תוהים איזה ערב הכין לנו ערן..

התיישבנו אל שולחן האוכל הרחב יחד עם עוד אושיות מעניינות מעולם התרבות והרוח בארץ. שמחנו לגלות שיש גם לא מעט סלבס שהרעיון של ארוחת ערב על טהרת הבריאות זה משהו ששווה להם לצאת מהבית עבורו. עכשיו נעשה קפיצה קטנה בסיפור.

לאיזור הקינוח. לא שלא שווה להתעכב על המנות האדירות שהוגשו באותו ערב אבל אני לא צריך לספר לכם שאוכל בריא יכול להיות גורמה טעים מפנק חיך עם ניחוחות וטעמים משכרים ומעל הכל מוסיף תחושה של ויטליות ושמחה. מה שבעיקר רציתי לדבר עליו הוא החזון שנפרס לאוזנינו במקרה בשלב הקינוחים. לגמרי במקרה עם מוס השוקולדו. ערן סיפר לנו על החזון שעמד לנגד עיניו ושהביא אותו להקים את המיזם, לא לפני שהציג את הצוות שהוא קיבץ סביבו בדרכים מיוחדות.

החזון של ערן "להביא לחברה בריאה יותר ומתוך כך סבלנית יותר ושמחה יותר" נשמע כאמירה שנובעת מעמקי נשמתו, זה, או שאני הייתי כבר לגמרי מרוגש מהטעמים, האוירה ובעיקר לנוכח ההבנה שפרוייקט כל כך חשוב כזה יוצא לדרך. שמחתי לשמוע שערן רואה בקייטרינג גורמה בריא רק תחילתו של תהליך שמטרתו לבנות מרכזי בריאות ברחבי הארץ. מרכזים שיתנו מענה לכל מי שבוחר בתזונה כמקפצה ושינוי לחיים מאושרים ומאוזנים.

יש בוודאי לא מעט מטפלים שיזדהו עם האמירה הבאה שלי, יש רגעים בחייו של מטפל שיש בהם סוג של סיפוק עמוק והבנה שלעשייה שלנו, גם אם היא נקראת אלטרנטיבית או משלימה (וגם אם היא עדיין נתפסת כבגדר המלצה בלבד, למרות שאנחנו יודעים שהיא יכולה להיות משנת חיים), יש רגעים בהם אנחנו צופים מהצד כיצד תהליך שהתחיל כעוד מפגש טיפולי יומיומי מבחינתנו מהווה עבור אדם מסוים התחלה של דרך חדשה בחיים.

חשוב לי להבהיר דבר מה לגבי היופי שבקשר מטפל מטופל ברפואה המוגדרת "אלטרנטיבית". להבדיל ממפגש קצרצר עם רופא קונבנציונלי שבו מטופלים מקבלים מרשמים של חומרים סינטטיים שיוצרו במעבדות כימיות ונדרשים "לבלוע אותם כדי להבריא", המפגש עם הרפואה הטבעית מביא את המטופלים למרכז. אנחנו כמטפלים זורעים זרע ומדריכים את המטופלים לטפח אותו ולגדל אותו בעצמם והצמח שיגדל הוא לגמרי פרי עמלם. כך היה המפגש שלי עם ערן. מבחינתי זה היה רק עוד מפגש שבו זרעתי זרע לדרך לבריאות אחרת, אך היה זה ערן שלקח אותו לכדי פרי שהוא מעבר לבריאותו שלו ומהווה בשורה אמיתית לחברה בה אנו חיים. בשורה אמיתית שאומרת שהיופי שלנו מתחיל מבפנים, מהבחירות שאנו עושים – בתוכנו, בבחירה שלנו בחיים – במזון חי שיש בו חיים ושבאמת מזין אותנו. מזון שמקורו זהה למקורנו, ללא שינויים ומניפולציות  – אמיתי ופשוט.  החזון של ערן התחבר לי מאוד. מזה שנים אני רואה בגוף האדם יצירה מדהימה, חכמה וראשונית.

אנחנו איננו מרפאים את הגוף ואיננו יכולים לעשות כן בלי לפגוע בו, הוא עושה זאת בעצמו – בחכמה, בפשטות ומושלמות מזהרת. כל שעלינו לעשות הוא להניח לו לעשות כן! גופנו מעניק לנו חיים בריאים וזאת בתנאי שנעניק לו את חוק הטבע הראשון: מזון אמיתי, ראשוני, מזון חי. אני גורס שמזון חי הוא היחיד אשר מתאים לגופינו בהתאמה מושלמת – אינו צורך מאיתנו אלא מעניק לנו את יכולת הבניה, ההתפתחות ושימור כוח החיים של כל איברינו, יחד עם מיצוי מלא של הפוטנציאל שלנו בכל תחום. 

ברפוד

הטבע יצר עבורנו עולם מושלם ועלינו לזכור שאנחנו בניו, לא אדוניו.  אנו ניזונים מכוחותיו ועלינו לכבדו בבחירות שלנו – טבעונות היא צעד ראשון בהכרה זו. הבריאות היא לא מטרה נשגבת, היא המצב הקיומי היחיד שהטבע מכיר – בפשטות וללא מאמץ.

עד כאן החזון ועכשיו המציאות

אם באמת חשבתם שהדילוג לקינוח מוצדק אז לא הבנתם מה זה הברפוד הזה. זה צריך להיות טעים! זה המוטו שגרם לי להתרגש מהמיזם של ערן וזה המוטו שהדהד במהלך כל הערב, חווית טעמים בריאה שברובה היתה אוכל חי (אך לא רק) טעים טרי טבעי וכולו מהצומח. אני לא כזה אלוף העולם בכתיבה על אוכל אבל בואו נראה אם אצליח לתאר בפניכם נאמנה את המסע מעורר החושים שעברתי: ובכן זה התחיל במתאבנים (אלה שתפקידם לעורר בנו תיאבון) של כדורי מקדמיה – מעדיף לא לומר כדורי גבינה אבל אכן זה היה המרקם – כדורים בשלל טעמים הודיים, איטלקיים ואסייתים.. לא הורדתי את הידיים מהמגש.
לצידם הוצע ממרח שעועית בובאס וסלסלת עגבניות על לחם סוקה (ככה הם קוראים לפוקאצ'ה ללא גלוטן שהם פיתחו).

הבא בתור – מרק עדשים שחורות מונבטות. גיל הררי השף סיפר על תהליך ההכנה העדין שנועד לשמר את איכויות הירקות. אני עדיין מעדיף אותן חיות לגמרי אבל המרק מה לעשות היה טעים ועדין. מיד אחר כך הגיעו אחר כבוד בסט כלים מהודר הקציצות , טבעוניות לגמרי, עשויות עדשים עם פלפלים אדומים וזעתר ומנה נוספת של קציצות עדשים ופטריות. שתיהן הוגשו עם רטבים מעלפים. אחרי שחיסלתי את המנה שלי והתוספת שקיבלתי חמדתי עוד קציצה מצלחתה של זוגתי.

בשלב זה עדיין לא הרגשתי מלא מדי וכל מי שאוכל בריא יודע שארוחה בריאה אינה מעייפת את הקיבה.

ברפוד

במקביל לסדרת הטעימות הראשונות היתה אספקת סלטים סדירה, והיו שם להיטים. על שניים אתעכב, סלט מנגולד ורימונים עם קייל ברוטב אגסים  וסלט שורשים ופאפיה. כמה שהסלטים הללו מתוחכמים ככה הם טעימים. אני כבר הרבה שנים טבעוני והצלחתי להביא את רמת הסלטים בביתי לרמה גבוהה מאוד אבל אני מודה שהיו אלו סלטי אמן  ממש.

לפני שעברנו לעיקריות הוגשה לנו מנה מרעננת חיך – משהו לנקות את החיך מטעמים קודמים ולהכין אותנו למנה העיקרית – סורבה אגסים עם נענע שציונה מלמן השפית, הכינה לנגד עינינו בבלנדר בדקה וחצי. אוכל טעים בדקה וחצי – טוב שהם יודעים גם להכין את זה…

עברנו לעיקריות, ציונה סיפרה לנו על תבשיל השעועית בובאס בסגנון יווני שהיא פיתחה בהשראת ילדותה בדרום אפריקה. מבולבלים? גם אנחנו היינו אבל זה לא ממש משנה כי תבשיל השעועית הזה שהגיע עם רוטב קשיו לימוני היה הצלחה מסחררת בשולחן וכולנו בקשנו עוד..  מכיוון שהיתה זו ארוחת טעימות אז סיירת מנות עיקריות נוספת זרמה לשולחן ואני הייתי מסוחרר למדי בשלב הקינוחים.

ברפוד

את מרבית מתכוני הקינוחים כבר הכרתי אבל הצוות של ערן ידע לעשות אותם בסטייל, היה שם מוס שוקולדו (אותו לא ממש הכרתי והופתעתי לגלות שהוא נעשה מאבוקדו), גלידת אפרסמון, ומנות יפיפיות של עוגת תמרים ושקדים בשלוש שכבות עם תות וקיווי לצד עוגת פירות יער על קרם קשיו. חוץ מזה שהם יפות אני חושב שהן גם חכמות….

על הכותב:

רן כליף מנהל קליניקה לרפואה יפנית בתל אביב משנת 1992 בתחום התזונה והרפואה היפנית. הוגה ומייסד כללית רפואה משלימה בין השנים – 1996-2000 ואחראי על הקמתן של 12 קליניקות לרפואה משלימה בכללית והדרכת צוות של 300 מטפלים. מרצה בכיר בקורסים לבוגרים ברפואה משלימה בארץ ובעולם, מנהל התכנית ללימודי המשך ברפואה יפנית בישראל מטעם Kiiko Matsumoto, כיום רן הוא מהיחידים בעולם שהוכשרו ללמד את השיטה למטפלים נוספים. רן  טבעוני Raw Vegan  משנת 2001 ועושה מאז שימוש קליני בעקרון תזונתי זה למחלות רבות ובהצלחה רבה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו