Nadar_Fly
Nikui_Fly

בריא, ממריץ, ממוחזר: מה חדש בקפה?

קפה ירוק יעזור לנו להיות רזים? קפה DRIP הוא בריא וטעים יותר? הקפה הוא חלק מחיינו כבר אלפי שנים, אבל התחום לא מפסיק להתחדש ויש אפילו מי שמכנים חלק מסוגי הקפה "מזון על". האם אכן מדובר בתוספת בריאה לתזונה ומה חדש בתחום?
Nikui_IN

קפה – טוב או שאולי הקפה מזיק לבריאותנו? הטענה הרווחת היא שצריכה מתונה של קפה טובה לבריאות, אז מה חדש בתחום? מתלבטים אם לשתות? תוכלו לקרוא על 21 סיבות לשתות קפה.

קפה ירוק עוזר לרדת במשקל?

השמנת יתר ועודף משקל נחשבים לאחת מהמגיפות הקשות של שנות האלפיים. תמצית של פולי קפה ירוק הוא אחד המוצרים הבריאים והיעילים לתמיכה בירידה במשקל.
מיצוי קפה ירוק מרוכז פי 8 מקפה ירוק רגיל הוא מכיל סיבים תזונתיים רבים המייצרים תחושת שובע ותורמים לחילוף החומרים התקין.
מחקרים רבים שבוצעו בצריכה של פולי קפה ירוק מדווחים שתוספת יומית של תמצית משקה שהוכנה מפולי קפה ירוק מסייעת לגוף להפחית את השומן בגוף ופרוק השומן שמצטבר כבבד בהמשך לדיאטה מבוקרת.
את ההשפעה החיובית של שריפת השומן אנחנו מקבלים מהשילוב של הקופאין והחומצה הכלורוגנית. הקפאין גורם לגוף להאיץ את חילוף החומרים והחומצה הכלורוגנית מפרקת שומן שקשה לפירוק שיושב בכבד..

החומצה הכלורוגנית היא המרכיב החשוב במיצוי של הקפה הירוק, השימוש הוא בפולים שלא עברו קלייה. חשוב לציין שתהליך הקלייה מוריד את כמות החומצה הכלורוגנית, אותה חומצה שמעכבת את השחרור של אנזים הנקרא G6P, עיכוב  שמייצב בצורה משמעותית את רמות הגלוקוז (סוכר) בדם, ולכן  מיצוי קפה ירוק יעיל מאוד לסכרתיים. בנוסף לתועלת בהפחתת המשקל ואיזון טוב יותר של רמות הסוכר.

על פי מחקרים שפורסמו בחוברת Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity Journal, תמצית פולי הקפה הירוק יכולה להיות התוסף הראשון בתחום של השמנת יתר שמביא תוצאות.

במחקר שפורסם לאחרונה ב-LA Times, קיבלו המשתתפים תוסף של פולי קפה ירוק והיו במעקב במשך 12 שבועות. בממוצע, ירדו המשתתפים מעט מעל 7 ק"ג. כ 16% מסך כמות השומן הגופי וירידה של 10.5% ממשקלם. והחשוב ביותר הוא, שהמשתתפים לא שינוי דבר בתזונה היומית שלהם ואורח החיים.

במחקר נוסף שנערך באוניברסיטת סקרנטון שבפנסילבניה, ערכו ניסוי של דיאטת קפה ירוק – ניתנו לקבוצה של אנשים הסובלים מעודף משקל כמוסות קפה ירוק, במינונים של שלוש פעמים ביום לפני הארוחות. התוצאות היו שהמשתתפים איבדו כ 10 אחוז ממשקל גופים מבלי לשנות את הרגלי האכילה המקוריים שלהם. נתון נוסף שהוצג הוא שנרשמה ירידה של ע 15% ברמת השומן בגוף, נתון שטענת המחקר קשה מאוד להשיג ע"י פעילות גופנית בטווח הזמן המתואר.

מחקרים נוספים הראו את השפעה של החומצה כלורוגנית לא רק כמעכבת את הספיגה של שומנים מהמעיים, אלא גם משפעלת את קצב חילוף החומרים של השומנים בכבד. זה הודגם בצורה משמעותית עם רמות נמוכות יותר של טריגליצירידים בדם לאחר צריכת החומצה. מחקר לאחרונה גילה שפוליפנולים של קפה, משפרים את המאזן האנרגיה ומפחיתים את יצור חומצות השומן, ועל ידי כך מעכבים את הצטברות השומן בגופינו.

לסיכום: עדויות ממחקרים אקראיים, מצביעים שהצריכה של תמצית פולי קפה ירוק יכולה לעודד ירידה במשקל.

המידע על הקפה הירוק באדיבות ספירולינה פול לייף.

 

קפה משפר את האווירה במשרד?

סגולות בריאותיות, מרזה ומטפל באין ספור מחלות ובעיות. לא, אנחנו לא מדברים על חסה, אלא על הקפה השחור אותו אנו שותים כל בוקר.
אז לכל מכורי הקפה, הנה כמה העובדות שלא ידעתם על סגולות הקפה:

ישנן אינספור אגדות על מוצא הקפה. מספרים על רועה שמצא עיזים מאושרות במיוחד וגילה שהן אוכלות מפולי הקפה שהותססו. מספרים על ציפורים שהתחילו לעוף במהירויות אדירות והיריעה קצרה מלהכיל.
אך על דבר אחד כמעט ואין ויכוח בין המומחים: הקפה הוא למעשה סוג של סופר פוד. אחד ממזונות העל הנגישים ורבי התכונות ביותר שמוכרים לנו.

מחקרים בשנים האחרונות מגלים לנו שלקפה שלל תכונות שמגנות על מי ששותה אותו בקביעות, כאשר מדברים על צריכה של בין 2-4 כוסות ביום בכדי להיקרא צרכן קפה קבוע. כמובן שמדובר על קפה נטו, ואם את נוטים לפוצץ אותו בשמונה כפיות סוכר, אז השפעת הסוכר למשל, קצת פחות רצויה.

הוכח למשל כי שתיית קפה מקטינה את הסיכוי לסוכרת מסוג 2 ב-25-50%. כמו כן שתייני קפה קבועים הם בעלי סיכוי נמוך בכ-  65% (בכפוף לגורמים שונים נוספים) ללקות בפרקינסון, ועד   50% סיכוי מופחת ללקות באלצהיימר ומחלות דמנציה אחרות. תכונות העל האלה מיוחסות ליכולת של הקפה לחסום רצפטורים שונים במוח ולגרום להעלאה של דופמין, אדרנלין ועוד הורמונים. בטווח קצר תופעה זו גורמת לעלייה באנרגיה ובעירנות, כפי שכולנו יודעים, קפאין לא? אבל בטווח ארוך יש לחומרים אלה ולזרימתם באופן טבעי, יכולת לשפר את הזיכרון ולבטל תהליכי התנוונות שונים שמיוחסים למחלות שמקורן במוח.

ואם שמירה על המוח זו תכונה נהדרת, מה לגבי הלב שלכם? כאן מדובר בבשורה של ממש. הקפה הרי ידוע כמעלה את לחץ הדם ב-3-4%, תופעה שגורמת בין היתר לאנרגטיות וערנות. אלה שהעלאת לחץ הדם היא שולית למול העובדה שהקפה גם מגן על הלב ובסופו של דבר מחקרים מגלים כי שותי קפה סובלים בכ-20 אחוז פחות מהתקפי לב מסכני חיים.

קפה גם מגן על הגוף שלכם מסוגים שונים של סרטן. תכונה זו מיוחסת לאנטי אוקסידנטים שבקפה, מילת קסם בסופר פוד. למעשה הקפה שלנו הוא בעל אנטי אוקסידנטים יותר מכל פרי או ירק אחר המוכר וזמין לנו בשוק.

הפרי המדהים הזה, שבניגוד לתפוז לא מזוהה עם ויטמינים רבים, דווקא עשיר בויטמינים בצורה לא רגילה. שתיית כוס קפה אחת ביום מספקת לגוף 11 אחוז מצריכת ה-V12 המומלצת, 6% מצריכת  ה-B5, 3% מצריכת המגנזיום והפוטסיום הדרושים לגוף ואפילו 2% מהניאצין הדרוש לגוף ביום. תכפילו את התפוקות האלה ב-5-6 כוסות ותגיעו למשקה שסוגר לכם במקרים רבים 50% מתפוקת ויטמינים חיוניים הדרושים לגוף.

אבל כל זה בטל בשישים, כי מחקר חדש של הפסיכופרמקולוג׳י ג׳ורנל היוקרתי מוכיח כי במשרדים בהם יש ריבוי של שותי קפה, ישנה אווירה נעימה, פתוחה וקבוצתית יותר המסייעת לעובדים ולארגון בו הם עובדים. כלומר, כשאתם יוצאים להפסקת הקפה החמישית שלכם ביום, תזכירו לבוס שלכם כי אתם בעצם עושים את זה בשבילו ובשביל העסק שלו!

המידע על תועלות הקפה לבריאות באדיבות חברת הקפה לנדוור.

 

קפה עוזר להשביח גפנים? נספרסו 

לראשונה בישראל: יין שצמח על קומפוסט קפה ממוחזר, פרי שיתוף פעולה סביבתי של חברת נספרסו ויקב הרי גליל

שיתוף הפעולה הסביבתי של חברת נספרסו ויקב הרי גליל, שיצא לדרך בסוף 2017, מניב תוצאה ראשונה  ומרגשת בדמות יין סוביניון בלאן מכרם משגב עם שגפניו גדלו על קומפוסט קפה ממוחזר. במסגרת שיתוף הפעולה מעבירה חברת נספרסו ליקב הרי גליל, ללא עלות, את כל הקפה המתקבל מתהליך המחזור של הקפסולות בישראל. הקפה הממוחזר מגיע לחברת  גרין-קומפוסט והיא מעבדת אותו לקומפוסט ייחודי.

תמונה באדיבות נספרסו

 

נספרסו העולמית משקיעה למעלה מ 25 שנים בתכניות סביבתיות החל משלב גידול הקפה ועד למחזור הקפסולות. בישראל כל לקוח המעוניין בכך מקבל שקית אטומה לאיסוף הקפסולות, אותה הוא יכול למסור בבוטיקים, או לשליח שמגיע אליו הביתה.  הקפסולות העשויות אלומיניום, חומר הניתן למחזור אינסופי, נגרסות במערך המחזור של החברה במודיעין, האלומיניום מועבר לתעשייה, מותך ומשמש לייצור מוצרים חדשים, ושאריות הקפה מועברות ליקב הרי גליל, יקב בר קיימא הראשון בישראל, לטובת דישון אקולוגי.

קפה הוא חומר בעל תכונות המסייעות לשיפור מבנה הקרקע והעשרתה במינרלים. ניתוח של הקפה הממוחזר של נספרסו, שנערך במעבדה ע"י פרופ' מיכה רביב, הצביע על ערכי דישון גבוהים, ותכולת חנקן גבוהה במיוחד. מומחי הכרמים של היקב מסבירים כי קומפוסט המכיל רכיבים טבעיים בלבד, עשיר במינרלים, תורם לחיוניות הגפנים ולגידול ענבי יין איכותיים. תוצאות המיזם בדמות בקבוק יין ראשון, ותוצר הענבים, הוביל את שתי החברות להחלטה להמשיך את שיתוף הפעולה ולהרחיב אותו לכרמים נוספים.

בקבוק היין הראשון שמושק משיתוף הפעולה הינו סוביניון בלאן 2018 מכרם משגב עם- יין לבן יבש של הרי גליל, מענבי סוביניון בלאן שגדלו על מצע של קומפוסט מקפה ממוחזר. ליין צבע בהיר טיפוסי, ארומות בולטות של פירות טרופיים כגון אפרסק לבן, פיג'ויה ופירות הדר. ביין מורגשת היטב תחושה של מינרליות יחד עם חומציות מאוזנת, אשר מוסיפים לו מורכבות ומרקם של סוביניון בלאן טעים ומרענן.

מה המחקרים אומרים על קפאין?

טופז דרזנר, דיאטנית ראשית של שומרי משקל העניקה לנו נתונים מעודכנים על הנושא:

מי לא מתחיל את הבוקר עם כוס קפה כדי להעיר את כל תאי הגוף שעדין לא התעוררו.  יש כאהל המסתפקים בכוס אחת של נס קפה חלש וכאלה הזקוקים לפחות לשתי כוסות קפה חזק לפני שאפשר לדבר איתם.

מה יש בקפה שאי אפשר בלעדיו? האם הוא בעל יתרונות בריאותיים? האם ניתן לשתות ממנו כמה שרוצים?

את הקפה מכינים מפולי קפה. בפולי הקפה ישנם מגוון חומרים שהמוכר ביותר הוא הקפאין. בנוסף יש בפולי הקפה גם נוגדי חמצון בשם פוליפנולים וחומרים נוספים. כל אלו תורמים ליתרונות וחסרונות של משקאות המכילים קפאין.

את הקפאין ניתן למצוא בטבע לא רק בפולי קפה. קפאין נמצא גם בפולי קקאו, בעלי תה ופרי הגוארנה. ולכן כל המשקאות ומהזונות המבוססים על צמחים אלו מכילים קפאין. קפאין מוסף באופן מלאכותי גם למשקאות כמו קולה ומשקאות אנרגיה וקיים בתרופות מסוימות.

הקפאין נספג דרך מערכת העיכול ומגיע אל המוח שם מגביר מגוון תפקודים קוגניטיביים.  זמן קצר לאחר צריכת הקפאין מרגישים ערניים ומרוכזים יותר, הזיכרון משתפר ואפילו זמן התגובה מתקצר. פעולת הקפאין במוח גורמת להפרשה מוגברת של חומרים מעוררים. נמצא שהשפעתו של הקפאין אינה זהה אצל כל בני האדם ותלויה בשונות גנטית במבנה הקולטנים. כך ניתן לראות אנשים שהקפאין משפיע עליהם בצורה מוגברת וכאלה שפחות. גם מהירות פירוק הקפאין בגוף מושפעת מהמבנה הגנטי ואצל חלק מהאנשים הפירוק מהיר יותר והשפעתו של הקפאין תהיה קטנה יותר ואצל אחרים הפירוק יהיה איטי יותר וניתן יהיה לראות קשר להשפעות פחות טובות של הקפאין. שתיית קפה בשעות אחה"צ אצל אנשים המפרקים קפאין בצורה איטית בד"כ ישפיע על יכולת ההרדמות שלהם.

קפה

יותר חסרונות או יתרונות לקפה?

 

יתרונות הקפאין

Article | OPEN | Published: 24 June 2019

Caffeine exposure induces browning features in adipose tissue in vitro and in vivo.

Scientific Reportsvolume 9, Article number: 9104 (2019)

  1. ישנן יתרונות לקפאין גם אצל ספורטאים בעיקר באימוני כוח במינונים גבוהים יותר ובלקיחת תוסף ולא בשתיית קפה. – להתאמת תוסף ותפריט מותאם מטרות ספורט יש לפנות לדיאטן/נית המתמחים בתחום.
  2. עשוי להשפיע לטובה לסובלים מעצירות בשל תרומתו לתנועתיות של מערכת העיכול.

 

חסרונות הקפאין

 

ישנן אוכלוסיות שלהן יש צורך בהקפדה יתרה של כמות קפאין יומית אם בכלל כמו נשים בהריון ונשים מניקות, אנשים הסובלים יתר לחץ דם מחלות לב וכליות ועוד. במקרים אלו יש להתייעץ עם רופא מטפל ו/או דיאטנית.

 

ומה עם צריכת קפאין בילדים?

מקורות הקפאין של הילדים לרוב היא משתיית קקאו ( לרוב ממותק במשקאות השוקו ), משקאות קולה ואכילת ממתקים על בסיס שוקולד. ישנם ילדים כמו מבוגרים שאפילו כמות קטנה של קפאין תגרור אחריה עליה מוגברת בערנות, עצבנות, חוסר שינה ולעיתים עליה בחרדה. המזונות המכילים קפאין המותאמים לילדים יש גם כמות סוכר גבוהה שגם היא כשלעצמה יכולה להוביל לעליה בערנות ותופעות נוספות לא בריאות כאחת מהן היא עליה במשקל, פגיעה בשיניים ועוד…ולכן יש להגביל את צריכה הקפאין למינימום בילדים ובהחלט להורדה של שתייה מתוקה מכל סוג. ניתן לתת לילדים שתייה חמה של חליטות צמחים וקפה על בסיס עולש.

 

מהי הכמות המומלצת ביום של קפאין לאוכלוסיה כללית בריאה?

הכמות היומית המומלצת של קפאין היא בין 300-400 מ"ג קפאין ביום. כאשר כוס קפה מכילה בממוצע כ- 100 מ"ג קפאין. ההמלצה היא כ- 3 עד 4 כוסות קפה ביום. נמצא שבכמויות של מעל 600-700 מ"ג קפאין יש גירוי של מערכת העיכול ותחושה של אי נוחות ושלשולים.

האם קפה משתן?

בעבר גרסו שקפה משתן ולכן אין לשתות הרבה קפה כדי למנוע מצבי התייבשות. בעשור האחרון התפרסמו מחקרים רבים המראים ששתיית קפה בהתאם להמלצתו המקובלות אינן תורמות לאיבוד נוזלים משמעותי הדורש השלמת נוזלים למניעת התייבשות. מכיוון שהמלצות השתייה לאוכלוסיה מבוגרת הן בין 2-2.5 ליטר ביום שהן כ- 10 כוסות של 250 מ"ל או 15-16 כוסות חד פעיות של שתייה קרה. כמובן שלא ממומלץ שכל צריכת הנוזלים היומית תהיה משתייה קפה. בכל מקרה יש לשתות עוד לפחות 6-8 כוסות מים ביום על מקסימום כמות הקפה היומית המומלצת לשמירה על בריאות הגוף.

האם קפה מרזה?

קפאין משפר את קצב חילוף החומרים ומשפר את זמינות חומצות השומן לניצול אנרגיה. מחקרים החדשים בודקים גם את רמת יעילותו של הקפאין כרכיב בודד בשיפור המטבוליזם ברקמת השומן החומה. ואכן כל אלו עשויים לשפר במידת מה את קצב הירידה במשקל. אך צריכת קפאין בלבד ללא שינוי בתזונה לא תגרום לירידה במשקל. אכילה של כמות אנרגיה גבוהה יותר מכמות האנרגיה היומית המתבזבזת בעיקר באכילה של סוכר לבן וקמח לבן תגרור אחריה עליה במשקל למרות שתייה צריכת קפאין בהתאם להמלצות. אין כיום הוכחות והמלצות של צריכת קפאין התורמות בצורה משמעותית לשיפור תהליך הירידה במשקל. אמנם קפה ומאפה זה טעים אך התרומה לתהליך ירידה במשקל היא הפוכה.

טופז מסכמת: "לקפה או יותר נכון לקפאין יתרונות בריאותיים כל עוד שותים בכמות מומלצת יומית של 3-4 כוסות ביום. הקפה מעורר ויכול לעזור בריכוז וביצוע מטלות במהלך היום. מומלץ לצרוך קפאין משתיית קפה עם מעט חלב ללא סוכר או עם ממתיק מלאכותי כדי לשמור על המשקל ולמנוע עליה ברמות הסוכר. לילדים יש להגביל את צריכת הקפאין ע"י הגבלת כמות הממתקים היומית בעיקר אלו המכילים שוקולד ולמנוע שתיית משקאות ממותקים. אוכלוסיות נוספות צריכות להתייעץ עם גורם מטפל".

קפה עם אפס פגמים?

ארקפה משיקה בימים אלה את הדור החדש של הקפה ,עם שני משקאות חדשים  (קר וחם), בשיטות חליטה ייחודיות המדגישות את הטעמים הטבעיים של פולי הקפה. הדור החדש של הקפה, מתאפיין בקפה חד זני, איכותי ונדיר ,הגדל בחוות הגידול הטובות והמיוחדות בעולם עבור ארקפה.

חוות גידול המתמחות  ב specialty coffee- תו תקן עולמי המבטיח תנאי גידול, ייבוש ומיון אופטימליים ומחייב לאפס פגמים בפולי הקפה.

החברה השיקה לאחרונה את COLDY – הדור החדש של הקפה הקר.

קפה איכותי העובר תהליך חליטה איטי ומוקפד עד מיצוי כל הטעמים הטבעיים שלו. עשוי בשיטת חליטה במים קרים וסינון דרך פילטר ייחודי, הממצה את המתיקות הטבעית של פולי הקפה ומאפשרת ליהנות מקפה קר עשיר בטעמים, ללא חלב, סוכר או ממתיקים מלאכותיים. מעבר לטעמים המיוחדים הגשת הקפה מהווה חוויה ייחודית, כשהקפה מבוקבק בבקבוקי זכוכית . בחלק מבתי הקפה  מוגש הcoldy  עם nitro   עם קצף וטקסטורה אוורירית.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו