PassoverFocus_Fly
Laisha_Fly

רמת ברזל נמוכה בדם: סיכון לאירוע מוחי

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D
זמן קריאה: 2 דקות
מחקר חדש: מחסור בברזל בדם מעלה את הסיכון לאירוע מוחי מאחר והוא גורם לדם להיות סמיך יותר. הכירו את המזונות הטבעיים שיעלו לכם את רמת הברזל בדם

צילום: Pixabay

Laisha_In

מחקר חדש שנערך בבריטניה מצא שמחסור בברזל בדם מעלה את הסיכון לאירוע מוחי מאחר והוא גורם לדם להיות סמיך יותר. המחקר שפורסם בכתב העת הרפואי PLOS ONE: מדענים מאימפריאלי קולג' בלונדון  סקרו מחקר מוקדם יותר שמצא שמחסור בברזל בדם הינו גורם סיכון לאירוע מוחי בשל קרישי דם קטנים המפריעים לזרימת הדם אל המוח. תופעה זו מתרחשת אצל מבוגרים וילדים כאחד. כדי לברר את הסיבה לכך, המדענים בדקו 497 חולים במחלה תורשתית נדירה הגורמת להתפתחות מופרזת של עורקים בריאה.

אנמיה

צילום: Pixabay

החוקרים הסבירו שעורקי דם בריאים מסוגלים בדרך כלל לסנן קרישי דם קטנים לפני כניסתם למערכת העורקים הכללית, אבל אצל חולים במחלה הזו, קרישי דם כאלו נשארים לעיתים בעורקים ומגיעים אל המוח. כל שנה מתים מיליוני אנשים מאירוע מוחי. החוקרים מצאו שלאנשים בעלי רמה בינונית-נמוכה של ברזל בדם,  יש סיכון כפול לסבול מאירוע מוחי בהשוואה לאלו שהם בעלי רמת ברזל נורמלית בדם, שהיא 7-27 מיקרומול לליטר דם.

בעקבות בדיקות נוספות מצאו החוקרים שמחסור בברזל עלול להגביר את ההיצמדות של לוחיות הדם וכך נוצרים קרישי דם.  לפי נתונים של משרדי בריאות בעולם, בכל שנה מתרחש אירוע מוחי אצל 15 מיליוני אנשים על פני כדור הארץ – 6 מיליון מתוכם מתים.  לדברי ד"ר קלייר שובלין מצוות המחקר בבריטניה,  "אם יש מחסור בברזל בדם, לוחיות הדם נוטות יותר להיצמד ולייצור קרישי דם, מה שעלול לגרום לאירוע מוחי, אבל נושא זה טעון מחקרים נוספים". החוקרים מתעתדים לבדוק אם מתן תוספי ברזל (כך שרמתו בדם תעלה לנורמה) תפחית היצמדות של לוחיות הדם ואת התחלואה באירוע מוחי. לדברי החוקרים, בתהליך היווצרות פלאקים בכלי הדם מעורבים עוד גורמים ויש לבדוק עד כמה איזון רמת הברזל בדם יצמצם התרחשויות של אירוע מוחי.

הסיבות למחסור בברזל בדם

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כ- 30% מכלל אוכלוסיית העולם סובלים מאנמיה – רובם מאנמיה של חוסר ברזל. בירקות, בעיקר ירקות עלים, יש כמות נאותה של ברזל. ניתן לקבל ברזל גם מתוספים שלו, אבל מקור טוב יותר הוא מזונות עשירים בברזל ויש די כאלו גם במזון צמחוני.

כפי שנכתב בMedical News Today :, הסיבות העיקריות לאנמיה הן אובדן דם, תפריט דל ערך והפרעות בקליטת ברזל מן המזון. תופעה אחרונה זו שכיחה אצל חולים הסובלים ממחלת קרוהן או מצליאק. חוסרים בוויטמין C ובמינרל נחושת אף הם תורמים לאנמיה של חוסר ברזל.  מבחינה זו, לנחושת יש תפקיד קריטי.

מזונות צמחיים עשירים בברזל

אנמיה

צילום: 123RF

מרבית תבליני העלים והזרעים עשירים בברזל, אם כי אוכלים מהם כמויות קטנות למדי. יחד עם זאת הם יכולים לספק חלק מצריכת הברזל הדרושה. באשר למזונות שאינם תבלינים, כמויות ניכרות של ברזל, לפי סדר יורד, יש במזונות הבאים: פיסטוק חלבי, שומשום מלא, מולסה, גרעיני אבטיח, חלמית, אגוזי קשיו, צנובר ושקדים. כאמור, ירקות עלים ירוקים כהים מכילים אף הם ברזל בכמות שיכולה לתרום לאיזון כמויותיו בדם.

ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, מתוך החוברת תזונה פלוס מס' 93

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. נורית כהן

    מאכלים עשירי ברזל

  2. נורית כהן

    ויטמין די מאכלים עשירים

  3. ד"ר עזרא מור N.D

    רעיון מעולה תמשיכו לפרסם כתבות מקצועיות לבריאותינו. בהצלחה

  4. מיקי

    אם כל הכבוד לכתבות על בריאות אולי ניתן לבחור כותרת אחרת קצת פחות מפחידה ומאיימת , זה לא בריא!

  5. חלבני יובל

    האם את האגוזים קשיו ופיסטוק צריכים לקלות? ומה הם סוגי ירקות עשירים בברזל שניספג ולא מוצא מהגוף ללא ערך ?

  6. רחל בן חרות

    תגובה/שאלה