supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

בישול בריא - חלק א'

מאת: מיכל אשל דיאטנית קלינית, רופאה סינית ומנחת סדנאות בישול בריא
זמן קריאה: 3 דקות
כשהתבקשתי לכתוב סדרת כתבות על בישול בריא – לרגע אחד הרגשתי כמו מורה לשחייה, שאמורה לנסות ללמד שחייה בהתכתבות. מצאתי עצמי מתלבטת כיצד אוכל להעביר את חווית הבישול הבריא - הניחוחות, הצבעים, הטעמים המיוחדים, האווירה - מן המטבח אל הכתב. לשם כך, אבקש את עזרתכם הגולשים – אנא הפעילו את כל החושים ואת הדמיון, וצללו איתי אל מעמקי חווית הבישול הבריא.

צילום: 123RF

PassoverFocus_IN

לפני שנעסוק בבישול הבריא עצמו, בואו ננסה להבין תחילה מדוע חשוב לבשל בריא?
קיימת זיקה, בלתי ניתנת להכחשה, בין המזון שאנו מבשלים ומכניסים לגופנו, לבין איך שהחיים שלנו נראים ו/או ייראו בסופו של דבר בכל האספקטים.

ואני אסביר – תזונה לקויה תגרום, בסופו של דבר, לבעיות בריאות רבות – מחלות, השמנה, כבדות ועייפות, חולשה חיסונית (רגישות יתר לפטריות, חיידקים וזיהומים שונים), ותחושה כללית ירודה.

היא עלולה לשבש גם את האיזון המנטלי והנפשי, ולגרום לבעיות בזיכרון ובריכוז, חוסר ויטליות, מצב רוח ירוד, דיכאון ו/או מצבי רוח משתנים.
גם הפעילות המוחית יכולה להיפגע.

המשפט – "We are what we eat" מוכר לכולם.
ואני אוהבת להוסיף- "And we are also what we think"

זה נכון שאנחנו מה שאנחנו אוכלים, אבל אנחנו גם מה שאנחנו חושבים:

המזון והמחשבות שלנו הינם מקורות של הזנה, המשפיעים רבות על בריאות הגוף והנפש שלנו.

בבודהיזם מאמינים שהזרע שאנו זורעים ינבוט ויצמח, וייתן בסופו של דבר פירות בהתאם לטיבו; אם אנחנו חושבים מחשבות של כעס, ניתקל בהרבה מצבים מכעיסים, וחיינו יהיו מלאי כעס ותסכול. אם נזרע זרעים של חמלה ואהבה, נזמן אלינו אנשים טובים ואוהבים, וחיינו יהיו מלאי שמחה ואהבה.

על פי אותו העיקרון, מזון ירוד ומלא רעלים שנכניס לגופנו, יגרום להפחתת רמות האנרגיה בגוף וישפיע לרעה גם על נפשנו (מצבי רוח ירודים, רגשות רעילים, כגון: תסכול, מתח, כעס, קנאה וכו').
לעומת זאת, צריכת מזון איכותי לאורך זמן, תעודד בריאות פיזית, אנרגיות טובות, תחושות של חיוניות ומוטיבציה, ומצב רוח נפלא.

כיום כבר ידוע לכול, כי אורח חיים בריא מביא איתו בריאות פיזית, מנטלית ונפשית. נשאלת השאלה – כיצד עוברים לאורח חיים בריא?

ובכן, אחד הצעדים הראשונים הוא – מעבר לבישול בריא.

בישול בריא – לעבור לאורח חיים בריא בדרך הקלה והנעימה ביותר.

פעמים רבות שינוי אורח חיים ותזונה מתחיל בהתנסות חיובית בבישול בריא. אנשים מבשלים בריא, טועמים ומופתעים לגלות עד כמה מזון בריא יכול להיות גם טעים.

בהזדמנויות שונות, נתתי למטופלים שלי לטעום מאכלים בריאים שבישלתי. החוויה החיובית והטעימה סייעה להם להתגבר על ההתנגדות לתפריט החדש, ולערוך שינויים במטבח ובחיים מתוך רצון אמיתי.

בישול בריא

כאשר מצליחים לצרף את בני הבית לתהליך, להלהיבם, ולקבל את תמיכתם, הדבר מקל מאוד על המעבר לבישול בריא. אולם לא תמיד הדבר אפשרי, וחשוב לזכור, כי לא ניתן, וגם לא כדאי, להביא אנשים לעשות שינוי בעל כורחם, ושלא מרצונם החופשי.

לפעמים הדברים קורים באופן טבעי; אנשים נחשפים לתהליך שאתם עוברים. במשך הזמן הם מבחינים גם בתוצאות, ופתאום גם הם רוצים להצטרף לדרך.

הפוטנציאל הגדול ביותר להשפעה יכול להיות דרך המטבח הביתי – כשאנו מתחילים לבשל תבשילים בריאים וטעימים, פעמים רבות, לשותפינו למטבח ו/או לחיים מתחשק להצטרף למסע אל הבריאות והאיזון… שכנוע דרך הקיבה ובלוטות הטעם!!!

כשמדובר על בישול בריא, חשוב לתת את הדעת לשאלות הבאות:
מי מכין עבורכם את ארוחותיכם? והאם אותו אדם אמון על עקרונות הבישול הבריא?
המצב המומלץ ביותר הוא שאתם עצמכם תהיו אחראיים על תהליך הכנת המזון שלכם מתחילתו ועד סופו (בחירת חומרי הגלם, הבישול, ההגשה וכד').

בדרך זו תהייה לכם שליטה רבה יותר על המזון שאתם מכניסים לגופכם – תדעו בדיוק ממה הוא מורכב, כיצד הוכן ומהי איכותו.

הכנת המזון, גם תחבר אתכם פיזית ורגשית למזון ולכך, יש חשיבות גדולה!
אם אתם בעמדת השפעה במטבח שלכם – יהיה מצוין אם תבחרו להרחיק מהסביבה שלכם את המזונות המזיקים והמפתים. זה יקל עליכם מאוד להתמיד בדרך.

גם ילדיכם ירוויחו בגדול אם תתרגל/י להשתמש לצורך בישול, למשל בשמנים בריאים, ובחומרי גלם איכותיים.

אצל חלק גדול מהאנשים קיים מיתוס שאוכל בריא הוא אוכל לא טעים. האמת היא, שברוב המקרים, כשלומדים לבשל בריא ומגוון – אפשר ליצור ארוחות בריאות עם טעמים נפלאים!!!

אנשים המגיעים לסדנאות לבישול בריא עוברים, על פי רוב, שינוי מהותי ביחסם למזון בריא. הם מופתעים לטובה, נהנים מהתבשילים, וממהרים ליישם את המתכונים במטבחם הביתי.

למפגש הבא הם כבר מגיעים עם סיפורים וחוויות על המאכלים שהספיקו לבשל, על ההיענות המשפחתית, וכדומה.

כשהם לוקחים על עצמם לבשל ארוחה על טהרת הבריאות לאורחים שבאים לבקר, בשורת הבריאות הולכת ומתפשטת, ומופצת הלאה; האורחים מופתעים לגלות שהארוחה שהם אכלו, בנוסף לטעמה הנפלא, יכולה גם לשפר את בריאותם ומבקשים את המתכונים, וכך הלאה, וכך הלאה.

להזין את עצמכם ואת היקרים לכם במזון בריאות זו חוויה נפלאה, המאפשרת לכם למלא ולהתמלא באנרגיה טובה של ריפוי, הזנה ואהבה.

מעגל הריפוי ממשיך, ומשפיע על עוד ועוד אנשים….
כשאנו מוזנים טוב יותר, אנו כמובן הופכים בריאים יותר, מסופקים, מאוזנים, ומאושרים יותר!

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו