PassoverFocus_Fly
Thymoquin_Fly

אפייה בריאה מדגנים מלאים

מאת: דני וגלית מרשק
זמן קריאה: 3 דקות
אפייה בריאה היא אפשרית ואפילו מהנה. דני וגלית מרשק מספרים על החומרים האיכותיים ביותר, על הרכיבים הטובים ביותר ועל הגישה איתה כדאי לאפות בריא וטעים
Thymoquin_In

זה הכל התחיל אצלנו במטבח הבייתי, מאהבה גדולה לאירוח וחשיבות רבה לתזונה מיטיבה עם הגוף. היכולת לשלב בין שניהם הציתה בנו את הצורך להעביר את זה הלאה – אפייה בריאה היא אפשרית, היא טעימה ואפילו מפנקת.

לפני שאנחנו מכניסים לתנור, כדאי שנשים דברים על השולחן – אפייה בריאה אינה superfood. עם זאת, אורח חיים בריא מביא בחשבון מענה לצרכים פיזיים וריגשיים ואוכל בריא הוא אוכל שטעים לנו לאכול, איכותי, הוכן בהנאה ולרוב נאכל יחד – בחברה. אפייה בריאה נותנת מענה על השילוב של הצרכים האנושיים הללו.
אומנות האפייה הבריאה מתחילה מבחירה חכמה של חומרי הגלם. כדי להגיע לתוצאות מצויינות אין צורך בתחבולות – צריך לאפות עם חומרי גלם שאנחנו שלמים איתם וסומכים עליהם. לאורך הדרך הבנו שבאוכל בכלל ובמוצרים שלנו בפרט חשוב לדעת לא רק מה הם מכילים אלא גם מה הם אינם מכילים.גם סגנון ההכנה הוא פשוט – לקחת חומרי גלם טבעיים, איכותיים ומזינים ולהרכיב מהם עוגיות טעימות ומזינות.

אנו מאמינים כי השמירה על בריאות הגוף משתלבת עם השמירה על איכות הסביבה,לכן אנחנו לא משתמשים במוצרים מן החי, והמוצרים שלנו הם vegan friendly .

אז מה בכל זאת מבחין אפייה כבריאה יותר?

בואו נבחן את זה דרך המרכיבים המרכזיים של דברי מאפה: קמח, ממתיק, שומן.
הבסיס המרכזי של עוגיות הוא הקמח. אנחנו בוחרים לעבוד עם קמח מלא אורגני בטחינת אבני ריחיים – קמח חיטה וקמח כוסמין. קמח כוסמין הוא דרך מצויינת ליצירת מאפים קלים יותר לעיכול – הכוסמין פחות אלרגני מהחיטה, עשיר יותר בחמרים מזינים והוא מפחית את השימוש בחיטה שכל כך נפוצה בתזונה שלנו.אנחנו עדיין נתקלים מדי פעם באנשים שחוששים לעשות את המעבר מקמח לבן מעובד לקמח מלא והיינו רוצים לטעת באנשים את הידיעה שזה אפשרי – יתרה מכך, הספקנים לעיתים מערבבים בניהם – ואין בכך שום צורך. אפשר להגיע לתוצאות מדהימות עם קמח מלא! לעיתים יהיה הבדל בטעם אבל טעם, כידוע לנו, הוא עניין של הרגל.

מתוך הידיעה שאין חומר גלם מושלם – שלעיתים חומר גלם יכול להיות מצוין עבור אחד ואלרגני עבור האחר – ויתרה מכך, מחקרים יצודדו לעיתים בלהיט ואח"כ יסתרו זאת – אנחנו מאמינים גדולים בגיוון תזונתי.ראו בכך סוג של פיזור סיכונים. מהסיבה הזאת אנחנו לרוב משתמשים בשיבולת שועל כשחקנית מרכזית והיא מהווה כמחצית מכמות הקמח. אנחנו אוהבים אותה כי היא עשירה בסיבים תזונתיים חיוניים ובחלבון איכותי. ואת הגרנולה שלנו אנחנו מעשירים בזרעי צ'יה – דרך מצויינת להוסיף לתזונה אומגה -3 ממקור צמחי.

על שומנים בריאים באפייה

לפני שנתחיל לדבר על שומן רצוי באפייה בריאה נציין כי אנשים רבים חוששים לאכול שומנים מאחר שהם מקשרים אותם להשמנת יתר. אולם גופנו זקוק לשומנים כדי לשמור על בריאותו: השומן דרוש להתפתחות תקינה של המוח, להפקת אנרגיה, לספיגת שומנים ולתפקודים נוספים. המפתח לבריאות טובה הוא אכילה מידתית של שומנים מהסוג הנכון(שומן איכותי ממקור צמחי) והפחתה או הפסקה של צריכת שומנים מזיקים (שומן רווי או שומן טרנס).

השומן בעוגיות מגיע ממקור צמחי ולכן מכיל שומנים חיוניים – בעוגיות "כוסמין שוקולדצ'יפס" אנחנו מייצרים חמאה מאגוזי לוז וזה השומן של העוגייה, אין בה שומן נוסף. ב"חטיפי שומשום" אנחנו משתמשים בטחינה מלאה בלבד כמקור שומן ובעוגיות המרוקאיות משתמשים בשמן קנולה כתחליף למרגרינה/חמאה. שמן קנולה הוא השמן הצמחי הכי דל בשומן רווי וזה יתרון עצום.

להמתיק ללא ייסורי מצפון

ועכשיו לעניין ההמתקה –עכשיו אנחנו מגיעים לאזור אפור … האפשרויות שעומדות בפנינו הן ממתיקים טבעיים כגון סוכר ודבש, תחליפי סוכר (נגזרות של סוכר) וממתיקים מלאכותיים. נאמר בכנות שאין ממתיק מושלם, אנחנו מעדיפים לאפות רק עם ממתיקים מן הטבע: אם סוכר – אז סוכר קנים חום אורגני שעובר הכי פחות תהליכי זיקוק, משתמשים בסילאן תמרים ללא תוספת סוכר ודבש איכותי של מכוורת "צוקרמן".
לאחרונה הוצאנו סדרת מוצרים "ללא תוספת סוכר" שלצורך ההמתקה אנחנו משתמשים בסירופ אגבה אורגני – אגבה הוא ממתיק טבעיה עשוי מקקטוס שלו יתרונות בולטים: האחד בטעם, יש לו המתקה מאוזנת וכך אין את טעם הלוואי של תחליפי הסוכר למיניהם, והשני –  יש לו ערך גליקמי נמוך ולכן אינו מעלה את רמת הסוכר בדם באופן מהיר, כמוכן הוא טבעי בניגוד לתחליפים שהם כימיים.

כל תחום המוצרים ומוגדרים "ללא תוספת סוכר" נפוץ מאוד על המדפים עד לכדי מבלבל. ד"ר מיה רודמן, מומחית לתזונה מסבירה בכתבה בערוץ 2 למה לא כל מה שמוגדר "ללא תוספת סוכר" הוא בהכרח בריא או דיאטטי וזה בהחלט אתגר שלנו כצרכנים ללמוד לקרוא את התוויות ולבחור בתבונה.

וכמובן שאי אפשר לדבר על אפייה בריאה מבלי לחלוק מתכונים –

מתכון לפנקייק מושלם מקמח כוסמין

3 ביצים אורגניות
3 כפות סוכר חום אורגני/ כל ממתיק טבעי אחר
¾ כוס יוגורט טבעי כבשים/עיזים
50 גרם חמאת קוקוס נוזלית
¾ כוס קמח מלא כוסמין או חיטה
¾ כפית אבקת אפייה
גרידת תפוז (מומלץ! לא חובה)

אופן ההכנה: לערבב תחילה את המרכיבים הרטובים: ביצים,יוגורט,חמאת קוקוס עם הסוכר. לערבב את אבקת האפייה והקמח בנפרד ולהוסיף בהדרגה לתערובת הנוזלית. לטגן על אש נמוכה 2-3 דקות מכל צד. מומלץ להגיש עם יוגורט, טחינה ופירות חתוכים.

בהזדמנות זאת אנו רוצים להודות ליקום שאנחנו שייכים ל- 1/3מתושבי כדור הארץ שיכול לבחור מתי לאכול ומה לאכול. שמחים שגם אתם.

איפה ניתן להשיג: ניצת הדובדבן,אניס,שופרסל GREEN, עדן טבע מרקט,זמורה אורגני וחנויות טבע ברחבי הארץ.
המוצרים כשרים פרווה בהשגחת בד"ץ חתם סופר בני ברק

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. קמומילה

    אני באמת מאמינה לכם שאתם עושים את הטוב ביותר שאתם מאמינים בו ומוכרים מוצר איכותי. אבל בינינו: א. ביצים ודבש הם מוצרים מהחי (בהתחלה כתוב שאתם לא משתמשים). ב. אגבה הוא ממש לא ממתיק טבעי. לא סתם אין לו צבע וטעם לואי כפי שאתם מזכירים – הוא מופק בעיבוד כימי מהשורש העמילני של הקקטוס באותו תהליך בדיוק של סירופ התירס הידוע לשמצה, ויש בו המון פרוקטוז חופשי.

  2. שלי

    הלוואי והיה אפשר לקנות מוצרים שלהם ליד הבית שלי בראשון לציון…

סגור לתגובות.