Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

תרומתם של אנזימי המזון לבריאות - 4 מזונות מומלצים

מאת: -
האנזימים שבגוף אחראים לכל תהליכי חילוף החומרים בתאים. אנזימים המתקבלים ממזון לא מחומם עוזרים בעיקר לעיכול המזון לגוף נותרים יותר משאבים לייצר את האנזימים המטבוליים המצויים בתאים

גם ירקות מוחמצים עשירים באנזימים, צילום: pixabay

supherb_IN

האנזימים המצויים בגוף אחראים למעשה לכל תהליכי חילוף החומרים בו. כאשר ניזונים במזון מבושל או מעובד, כל האנזימים שהיו בו טרם בישולו נהרסו ואלו מאוד חסרים לתפקודי הגוף ולבריאות. למעשה, כל מזון שעבר חימום של יותר מ- 46.5 מעלות צלסיוס נותר ללא אנזימים, שכאמור מאוד עוזרים לכל פעולות הגוף. בגוף עצמו יש כ- 3,000 אנזימים שונים שמעורבים בכ-7,000 פעילויות שונות. אנזימים המתקבלים ממזון לא מחומם וממקורות תזונתיים שונים, עוזרים בעיקר לעיכול המזון. כך, לגוף נותרים יותר משאבים לייצר את האנזימים המטבוליים המצויים בתאים ומעורבים בכל תהליכי חילוף החומרים בתאים עצמם. בלי פעולת האנזימים אין חיים.

למעשה, זהו אחד היתרונות שיש בצריכת מזון ללא בישול או חימום – הוא תורם לפעילות אופטימאלית של האנזימים אותם הגוף מייצר. מעבר לתנאי שכלל האנזימים שבמזון נמצאים רק כאשר הוא אינו מבושל, ישנם 4 מקורות מזון בהם יש כמות רבה של אנזימים והם במיוחד תורמים לבריאות. נושא זה יסקר להלן.

פפאיה – זהו פרי העשיר במיוחד באנזים פפאין, אנזים מפרק חלבון. אנזים זה תורם לפירוק חלבוני מזון לחומצות אמיניות – אבני הבניין של החלבון. מאחר ופרי הפפאיה עשיר בסוכר, כדי שהאנזים שבו יביא את מלוא התועלת בעיכול, עדיף לאכול אותו רבע שעה עד חצי שעה לפני אכילת ארוחה עשירה בחלבונים.

אננס – צמח זה מכיל תערובת מורכבת של אנזימים ואלו מופקים מגבעוליו. החשובים שבהם הינם אנזימים מפרקי חלבון המכונים ציסטאין פרוטאינאזות. אנזימים אלו עוזרים לא רק לפירוק חלבוני המזון – יש להם גם תכונות אנטי דלקתיות, כמפרקי קרישי דם בעורקים וכבולמי גדילה של סוגי סרטן מסוימים. חומרים אלו מצויים לא רק בגבעוליו של האננס אלא גם בפירותיו. כמו לגבי הפפאיה, גם אותו מומלץ לאכול לבדו, 15-30 דקות לפני ארוחה מכילת חלבונים.

פולן מאבקת פרחים – נחשב לאחד מן המזונות היותר מושלמים שיש עלי אדמות. הפולן מכיל את כל רכיבי התזונה הדרושים לאדם ויש בו מגוון רב של אנזימים מועילים כמו עמילז, קטאלאז, קוזימאז, ציטוכרום, דהידרוגנאז, דיאפוראז, דיאסטאז, פקטאז ופוספטאז.

ניתן לאכול אותו כשלעצמו או לערבב אותו עם מזונות בריאות נוספים. יש אנשים שאלרגיים לאבקת פרחים  ומוצר זה אינו מתאים להם.

ירקות מוחמצים – כבר מאז שחר ההיסטוריה אנשים החמיצו כרוב וירקות נוספים, וזאת הייתה הדרך העיקרית לשמר מזון לתקופות של מחסור, כמו למשל בחורף בארצות הצפון או בהפלגות ממושכות שהיו בעבר. מזונות מוחמצים הם ספק רב ערך לרכיבי תזונה רבים כולל אנזימים ובלבד שלא פסטרו אותם אחרי גמר תהליך ההחמצה שלהם. למעשה, יש בהם מגוון של חיידקים מועילים, פרוביוטיקה.  והם מהווים עזר חשוב מאוד לעיכול ולחילוף החומרים.

מזונות נוספים עשירים באנזימים הם – מלונים, מנגו, קיווי, ענבים, אבוקדו, דבש לא מחומם, מיץ ירק חיטה ומי אגוז קוקוס. ככל שמגוונים יותר בצריכת המזונות והתוספים המופקים מהם – כך ייטב. ככל שאוכלים יותר מזון לא מבושל, ממקור אורגני וכמה שיותר טרי (להוציא ירקות מוחמצים שנשמרים זמן רב), כך יהיו למזון כזה יותר ערכים בריאותיים.

מתוך המגזין "תזונה פלוס", גיליון 96

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו