himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

אומגה 3 ימית או צמחית? מבחן השוואתי מפתיע!

מאת: - מומחיות רחבה ומוצרים ושירותים באיכות הגבוהה ביותר, בשקיפות, בהוגנות ובאהבה
כולם יודעים שהיא טובה לבריאות, אבל איזו אומגה 3 הכי בריאה? סקרנו עבורכם את המחקרים העדכניים ביותר כדי לעשות בחירה מושכלת

אומגה 3

Sunrider_Article

אודות מחברי המאמר: הצוות המדעי של אומגה 3 גליל- גיא בן צבי מייסד ומנהל מדעי ואליסה דונקל מהנדסת מזון BSc.

החודש ערכנו מבחן השוואתי בין אומגה 3 צמחית לאומגה 3 ימית כדי לשאול ולהבין אחת ולתמיד- מה ההבדל?

ובהזדמנות זו ניסינו גם לעשות סדר בנושא שמעסיק צרכני אומגה 3: הזמינות הביולוגית של תוספי אומגה 3 בהשוואה בין אתיל-אסטר לטריגליצריד.

המבחן ההשוואתי שערכנו מפריך הנחה זו ומפתיע בתוצאותיו: אומגה 3 ממקור ימי בצורת אתיל-אסטר גם זולה יותר וגם יעילה יותר.

 

סיכום תוצאות המבחן ההשוואתי:

תועלת:

עלות תועלת:

 

המלצה:

 

על אומגה 3 בקצרה

אומגה 3 הינה תכונה המאפיינת חומצות שומן חיוניות. במזון יש את שלושת חומצות שומן העיקריות בקבוצה זו והן חומצה איקוספנטנואית (EPA), חומצה דוקוסהקסנואית (DHA) וחומצה אלפא-לינולנית (ALA).
ALA מצוי בצומח במקורות כמו זרעי פשתן ומרווה מרושתת (צ'יאה) המכילים 18-68 גרם ALA לכל 100 גרם זרעים [1] ולכן מקור זה נקרא אומגה 3 צמחית.
המקור העיקרי של EPA וDHA הוא ימי – דגים, צדפות ואצות מסוימות [2] ולכן היא נקראת אומגה 3 ימית. יש לציין כי דגים אינם מייצרים אומגה 3 אלא מקבלים אותם מפלנקטון ואצות שהם אוכלים בים, לכן דגי בריכות מכילים רמות נמוכות יחסית של אומגה 3 [3].

 

אתיל-אסטר או טריגליצריד?

חומצות שומן אומגה 3 יכולות להגיע קשורות (אסטר = קשר) בשתי צורות:

אסטר של גליצרול (גליצרול- סוג של סוכר) ואז הן נקראות "טריגלצריד" או אסטר של אתנול (אתנול- אלכוהול טבעי) ואז הן נקראות "אתיל-אסטר". שמן דגים אתיל-אסטר (הסוג של אומגה 3 גליל) הוא הנפוץ ביותר בעולם ויש לכך מספר סיבות:

יש לציין ששתי הצורות (טריג ואתיל אסטר) בטוחות לשימוש ובעלות זמינות ביולוגית גבוהה ולכן יהיו יעילות בהעלאת אינדקס אומגה 3 וביעילות הקלינית (אם כי עדויות שבידינו הן רק מצרכני אתיל-אסטר). כמו כן שתיהן רגישות לחימצון, כמו כל אומגה 3 כולל אומגה צמחית, ולכן חשוב שישמרו בקירור.

 

מה יעיל יותר אומגה ימית או אומגה צמחית?

ALA אינה מנוצלת ע"י גופנו אלא עוברת המרה ל EPA+DHA ביעילות משתנה כתלות בשונות גנטית בין האנשים. בעלי יעילות המרה גבוהה מאוד יכולים להגיע ל20% המרה [4-5]. בממוצע דורש גופנו כ 30 מ"ג של EPA+DHA מדי יום, לכן מי שיעילות ההמרה אצלם נמוכה יזדקקו לכמות עצומה של ALA או לחילופין לצריכה ישירה של EPA+DHA. האנשים בעלי יעילות ההמרה הנמוכה הם הרגישים ביותר לסבול ממחסור באומגה 3.

 

מהי הדרך היעילה והמשתלמת ביותר להעלאת אינדקס אומגה? בדקנו ומצאנו:

בחנו מדדי אינדקס אומגה 3 של 20 צרכני אומגה 3 קבועים (מעל 3 חודשים ברצף): 10 צרכני אומגה 3 צמחית (מרווה מרושתת, ALA) לעומת 10 צרכני אומגה 3 ימית (EPA ו  DHA, שמן דגים מסוג אתיל אסטר). בדיקות הדם בוצעו באמצעות ערכות הבדיקה הביתיות ופוענחו על ידי מעבדת אומגהמטריקס בגרמניה. במקביל חישבנו את העלות הכספית היומית הממוצעת עבור כל נבדק, בהתאם למחירי השוק. ניתן לראות את ההשוואה המלאה בגרף זה:

 

השוואת ממוצעי אינדקס אומגה 3 ועלות צריכה בצריכה קבועה צמחי מול ימי

האם יש קשר בין האינדקס למינון היומי של אומגה 3 בתזונה?

הגרפים שלהלן מראים את התלות של אינדקס אומגה שנמדד בדם במינון היומי. ניתן לראות כי אצל צרכני שמן דגים ישנה עליה באינדקס כתלות במינון היומי בעוד שבצרכני אומגה צמחית אין תלות כזו.

ממצא מענין נוסף בקבוצת צרכני המרווה המרושתת היה שבעלי אינדקס אומגה נמוך במיוחד (4% ומטה) היו הצמחונים והטבעונים, בעוד אכלני הדגים היו בעלי אינדקס קרוב לממוצע הישראלי. ממצא זה מחזק את המסקנה שלאומגה צמחית אין השפעה על האינדקס (כלומר זמינות ביולוגית נמוכה).

 

כיצד אינדקס אומגה 3 קשור למצבי הבריאותי?

בוצע מספר גדול מאוד של מחקרים על אינדקס אומגה 3 כמנבא תחלואה לבבית. על סמך מחקרים אלו נקבעה המלצת סף מינימלית לאינדקס אומגה 3 כהגנה מפני תחלואה לבבית, טרשת עורקים ושבץ לב פתאומי. התחום המומלץ להגנה מפני תחלואה לבבית הוא 8-12% כאשר הסף המינימלי הוא 8% [6-8]. לאור נסיון השנים האחרונות נראה שלמניעת תסמינים כגון הפרעות קשב וריכוז ומיגרנות דרוש אינדקס גבוה יותר בסביבות 10%. מחקרי אינדקס אומגה 3 מתקיימים כל הזמן ותוצאות נוספות צפויות להתפרסם בעתיד.

 

מה מראה המחקר בישראל על הקשר בין אינדקס אומגה 3 לאיכות החיים?

במחקר שנערך במחלקה הפסיכיאטרית בבי"ח זיו בצפת [9] נמצא אינדקס אומגה 3 התחלתי עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ממוצע של 4.4% (נמוך מאד) לעומת ילדים המאושפזים בבית החולים, כלומר חולים אך ללא הפרעת קשב בממוצע של  5.1% (נמוך). ממוצע של 503 נבדקים אקראיים בישראל מצא כי ממוצע אינדקס אומגה 3 בישראל הינו כ  6.4% (גבולי).

33 ילדים בקבוצת המבחן קיבלו אומגה 3 ימית משמן דגים מסוג אתיל אסטר במינון של 100 מ"ג/לק"ג גוף ביום. לאחר 3 חודשים נמצאה עלייה חדה באינדקס במקביל לירידה (הטבה) במדדי קשב וריכוז (על פי אבחון פסיכיאטרי).

מסקנות:

א. העלייה החדה באינדקס מצביעה על הזמינות הביולוגית הגבוהה של אומגה 3 ימית.

ב. מחסור באומגה 3 נמצא קשור להפרעת קשב וריכוז.

ג. העלאה של אינדקס אומגה 3 שיפרה בצורה משמעותית את מדדי הפרעת הקשב

הגרף הימני מציג אינדקס אומגה 3 ממוצע בילדי ADHD, קבוצת ילדי ביקורת ו503 נבדקים ישראלים אקראיים.

הגרף השמאלי מציג אינדקס אומגה 3 בילדי ADHD בזמן אפס, לאחר 3 חודשים ו6 חודשים של צריכת שמן דגים במינון מנורמל

תסמיני קשב וריכוז הנמדדים ע"י מדד CGI-S הנקבע ע"י פסיכיאטר אשר בדק את הילדים. המדד נקבע בתחילת הניסוי, לאחר 3 חודשים ולאחר 6 חודשים של צריכת מינון מנורמל של שמן דגים.

 

שורה תחתונה:

מה יעיל יותר:

מה משתלם יותר כספית:

איך אדע כמה אומגה יש לי בגופי?

אינדקס אומגה 3 הוא המדד המקובל כיום למדידת אומגה 3 בגוף ובתזונה. הוא מודד את אחוז ה EPA+DHA בתאי הדם האדומים (האריטרוציטים). בשל אורך חייהם של תאי הדם האדומים ניתן להסיק מהם על המצב התזונתי של הנבדק בשלושת החודשים האחרונים שלפני הבדיקה. לעומת זאת בדיקות הנסמכות על רמת האומגה 3 בפלזמה (סרום הדם) מושפעות מן התזונה ביום-יומיים האחרונים ולכן אינן מהוות מדד יציב. בדיקת אינדקס אומגה 3 ניתן לבצע בבית באופן עצמאי ופשוט.

 

בדיקת אינדקס אומגה 3 על ידי דקירה קלה באצבע, כמו בדיקת סוכרת ביתית.

המלצה:

 

*הטבה מיוחדת לגולשי פורטל Eatwell – צנצנת של 100 קפסולות אומגה 3 חינם ברכישת בדיקת אינדקס אומגה בעלות 350 ₪. שווי ההטבה 100 ₪ . בהזמנה טלפונית בלבד. יש לציין שהגעתם דרך פורטל Eatwell. בתוקף עד סוף מרץ 2020.

 

אומגה 3 גליל שקוף שזה טרי

טור דעה אישית: האם אומגה 3 מדגים אינה יעילה ואף מזיקה? אופיר פוגל, נטורופת.
גילוי נאות- אופיר פוגל הינו נטורופת עצמאי ואיך קשר עסקי כלשהו בינו לבין אומגה 3 גליל

הפורטל לתזונה בריאה Eatwell משמש כערוץ פרסומי ואין הוא ממליץ על מטפל כזה או אחר ואינו נושא באחריות כלשהי למוצר/שירות שניתן ע"י חברה או בעלי המקצוע המפורסמים באתר או בכלל.

צרו קשר עם אומגה 3 גליל



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו