himalayaKrem_Fly
Nikui_Fly

הגבינה שהרימה להנחתה

מאת: - ייעוץ והדרכה לתזונה ואורח חיים עם התאמה אישית והסתכלות רחבה על צרכים ומטרות בגישת התזונה האינטגרטיבית
זהר צמח וילסון נטול הטלוויזיה הטריח עצמו לבית הוריו כדי לצפות בתוכנית כולבוטק בנושא החלב. עם איזה טעם הוא חזר הביתה ומה סבתא שלו הייתה אומרת על כך? נשמח לתגובות מכל הצופים בתוכנית.
bari14_In

לפני 17 שנים התנתקתי משידורי הטלוויזיה. ההתנתקות הזו התרחשה דווקא בניו יורק, דווקא בתקופה בה עבדתי כסופרוויזר במשרד פרסום. אולי זו קצת צביעות: הפרסומאי שקץ בפרסומות, אך האמת שגם התוכניות והמסרים שלהן כבר לא באו לי טוב. צפייה בטלוויזיה הרגישה כאילו חיברו לי כבל USB למוח ועכשיו מתכנתים אותי להיות נתין נאמן, כלומר צרכן בזבזן.

מטרת העל: הפיכתי לגוף נטול נשמה העסוק בזלילת שקיות ענק של חטיפים מול מסך שמשנה לשנה נעשה קופצני יותר, צעקני יותר, נוירוטי יותר. כמובן שכל מי שקורא עכשיו מילים אלו צופה אך ורק בנשיונל ג'יאוגרפיק ובערוץ המדע (זה מה שאומרים לי כל אלו שעדיין צופים בטלוויזיה).

כשהחלו להגיע אליי הודעות בדוא"ל ובפייסבוק שרפי גינת וצוות כולבוטק ישדרו תחקיר אודות מוצרי החלב הנמכרים בארץ, החלטתי לעשות מעשה טוב ולבקר את הוריי ואת מסך הטלוויזיה הענק שלהם. עוד טרם תחילת התוכנית אבי פרש לחדר השינה כדי לצפות במשחק כדורגל. אימי התכרבלה בשמיכה על הספה בסלון מול הטלוויזיה, מין ריטואל קבוע של "מול איזו תוכנית אירדם לי הלילה."

ככה עובדים עלינו

כשמופע האימים הכולבוטקי החל (זה לא משנה אם זה על חלב או על סדקים במדרכות, בכולבוטק זה תמיד יהיה מפחיד), הוצגו מרגרינה ומוצרים המתחזים לגבינות. המידע הוצג בצורה דרמטית עם תחושה של סנסציה. בקרב שוחרי הבריאות כבר עשרות שנים שהמידע הזה אינו חדש כלל. אפילו בתקשורת המיינסטרים המידע הזה כבר פורסם בעבר, כפי שעשתה יהודית יהב בכתבה שלה במדור הצרכנות של ידיעות אחרונות מינואר 2005, "גבינה ללא גבינה: ככה עובדים עלינו."

תוך זמן צפייה קצר, התברר שתוכנית כולבוטק אודות מוצרי החלב מתבייתת כמו טיל מונחה מטרה על איזו חברה בשם כפיר. אמרתי לאימא שלי שזה מרגיש לי קצת מוזר, שהתוכנית עוד תוציא את יצרני החלב הגדולים צדיקים גדולים. אימא שלי לא הגיבה, אז הבנתי שהיא השאירה אותי בודד במערכה מול המרקע בזמן שהיא כבר הייתה בעולם החלומות, בו פרות בריאות ומאושרות מסתובבות להן חופשיות באחו, מקשקשות בזנבן, ואוכלות עשב טרי.

המוצרים המתחזים לגבינה של חברות כמו כפיר הם ללא ספק נזק בריאותי. החלפת השומן מן החי בשומן מן הצומח עשוי להישמע בריא יותר מכיוון שבשומן מן החי יש כולסטרול. אולם תמו הימים של שנות השבעים בהם עם ישראל ביצע הגירה המונית מן החמאה אל המרגרינה. היום ברור לנו ששומן מן החי פחות מזיק משומן מן הצומח שעבר תהליכי עיבוד שהפכו אותו למשהו סינטטי ורעיל.

מיליארד סינים מוטעים

טוב עשה רפי גינת שחשף את המוצרים המזיקים והזולים הללו אשר רשתות השיווק כלל אינן מנסות להגן עלינו מפניהם. אלא שאז צצו על המרקע מרואיינים מתעשיית החלב. בהשוואה ליצרני הכאילו-גבינות, נציגי תעשיית החלב "האמיתי" נראו כמלאכים שבאו להושיע אותנו. הם דיברו על חשיבות החלב ואף הגדילה לעשות דיאטנית קלינית אשר ההוכחה שלה לגבי עד כמה החלב בריא וחיוני היא שממשלת סין החליטה לחייב כל ילד סיני לשתות כוס חלב ביום. האם הממשל הסיני שחוסם ערוצי מידע (גוגל, פייסבוק, יוטיוב, ועוד), יורה בסטודנטים מבני עמו, ומחסל כל זכר לתרבות הסינית הרוחנית והרפואית העשירה, האם הוא האורים והתומים הנושא את דגל הבריאות?

מחלבות בסין הן דבר חדש לחלוטין. השלטון הסיני פתח את הדלתות לרווחה בפני תעשיית החלב, בדיוק כפי שפתח אותן עבור תעשיית הסיגריות לאחר שהאחרונה בוזתה ונקנסה בארה"ב. הממשל הסיני מושחת ומרוויח על חשבון נתיניו. הסינים רגישים למוצרי חלב. מוצרי חלב מעולם לא היו בתרבות שלהם. בריאותם של הסינים הייתה טובה, בייחוד אצל הסינים שלא נחשפו למזונות המתועשים של המערב. ימים יגידו מה יקרה עם אותם ילדים סינים שממשלה דיקטטורית פוקדת על פיטומם בחלב. כל זה לא מנע מאותה דיאטנית קלינית להשתמש בנתון המפוקפק הזה כדי להאדיר את שמו של החלב.

ד"ר אריה אבני, רופא מומחה בכירוגיה כללית עם השתלמות בגסטרואנטרולוגיה ומחברו של הספר שוטי החלב, מספר שחברות ישראליות מקימות רפתות בסין. הוא מוסיף ואומר (בצחוק?) שכדאי ונתכונן בישראל לתביעת ענק של מיליארד סינים בעקבות הנזקים שיקרו להם מצריכת חלב.

יותר יפה מקוף

האם מוצרי חלב אמיתיים עדיפים על הכאילו-גבינות? סביר להניח שאצל מרבית האנשים הם יגרמו לפחות נזק. למוצרי חלב יש את הפוטנציאל להיות בריאים, אך זה דורש חשיבה ישנה-חדשה השונה לחלוטין מעולם הפחד שלנו מפני שומן וכולסטרול, חשיבה השמה דגש על איכויות. תוכניתו של רפי גינת התעלמה לחלוטין מהבעייתיות של מוצרי החלב בכלל ומוצרי החלב התעשייתיים בפרט. מרבית החלב בישראל מקורו בפרות שאינן ניזונות מהמזון הטבעי והטוב ביותר עבורן ועבור החלב – עשב. במקום זאת הן ניזונות ע"י דגנים ותרופות. החלב האורגני זכה לזלזול במסגרת התוכנית: הוכרז שאין הבדל בינו לבין החלב הרגיל. זכות התגובה לא ניתנה לנציג של המשקים האורגניים, המקפידים על הימנעות משימוש בהורמונים וחומרים מזיקים נוספים.

נכון לישראל של ימינו, אם חפצים במוצרי חלב מבעלי חיים הניזונים מעשב, הדבר אפשרי לרוב אך ורק ממוצרי חלב צאן (עזים וכבשים). שווה לבדוק על הקופסאות או בפנייה ישירה ליצרן כדי לדעת במה האכילו את העדרים.

כל הנושאים החשובים הללו לא הועלו כלל לדיון במסגרת כלבוטק. אני שמח שהתוכנית שודרה והעלתה את המודעות בסוגיית השומן הצמחי הסינטטי, אך גם נותרתי עם טעם של חלב מקולקל, ההרגשה שמישהו כאן הרים להנחתה עבור מישהו אחר, מישהו עליו סבתי ז"ל הייתה אומרת "יותר יפה מקוף זה עדיין לא יפה."

 

צרו קשר עם זהר צמח וילסון



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
    1. מעיין

      מסכימה אם כל מילה שלך.
      חברה לא הפסיקה לציין בפני את התוכניות וכמה שאני חייבת לראות..
      אז ראיתי, ולא חידשו לי דבר, ובעיקר באמת מרגיש כאילו החברות הגדולות אפילו מימנו את הבדיקה ב"מעבדות היוקרתיות והטובות ביותר בעולם"…והיקרות גם!.
      תמשיך לעשות חייל.. ואנחנו נמשיך לחיות את חיינו נטולי השמועות..

    2. בטי

      ורפי גינת טוב בזה, הוא לעולם לא היה מעז לשלוח למעבדה מיוחדת בצפון צרפת מוצרי חלב של החברות המובילות. חוץ מזה המשיכה שלו למרגרינה שכבר אי שם בשנות השמונים הוצאה להורג דיי עלובה.

    3. אנונימית

      כל מי שמתעסק בנושא ומכיר את הלך הדברים גם מאחורי הקלעים, ראה איך בבירור יש אינטרסים ברורים לכל התכנית. מתי אפשר יהיה לראות תכנית לא ממומנת. חבל שזה עובד ככה!

    4. שרה חמו

      כמו בטלויזיה, גם ד"ר אריה אבני יצר מסע הפחדה כנגד דברי חלב בלי קשר לאיכותם, בניגוד להתיחסות הזהירה של זהר צמח. ד"ר אבני עלול להיות אחראי לחוסרים תזונתיים אצל אנשים שהצליח להפחיד ממוצרי חלב בכל צורה שהיא. הוא שפך את התינוק יחד עם מי האמבט כשלא יצר הבחנה באיכות דברי החלב (אורגניים או של עיזים) ולא הבחנה בין שתיית חלב שהוא קשה לעיכול בגלל סוכר החלב לבין גבינה ויוגורט שהם קלים לעיכול, וחשובים ביותר למניעת חוסרים תזונתיים ולמניעת מחלות כולל סרטן.

    5. חלבנית

      חבל שגם רפי גינת לא מעיז לגעת בגדולים והחזקים. ולא יורד לעומקם של דברים. התוכנית העלתה למודעות ההמונים חלק מהאמת, ומה עם זה שחלב שמפוסטר פיסטור על – כמו כמעט כל החלב שנמכר היום, אין בו כמעט ערכים תזונתיים ?

    6. שירה אילן

      לצערי לא ראיתי את שתי התוכניות אבל ממה שכן זכיתי לראות – גם אני יצאתי עם טעם רע בפה, כאילו משהו נשאר פתוח…
      התוכנית הייתה מעין פרסומת אחת גדולה חלקם יצאו בחיוב חלקם זכו לאגרוף מחץ מהאיש הגדול. כמו שזוהר אמר – הם לא חידשו הרבה דברים לאותם אנשים שבריאותם יקרה להם והם מודעים למה נכנס להם לפה ולגוף. אבל המודעות בהחלט חשובה.
      עכשיו מישהו אחר צריך להרים את הכפפה ולהמשיך משם. להראות את האמת.

    7. אורלי יריב

      מה שכתבת בכתבה היתה דעתי המדויקת בזמן הצפייה בתוכנית רפי גינת מושחט ומשליט טרור לפי מה שבא לו ולא מביא מידע אמין לצופיו שממש מושפעים מדבריו ,בכתבה הזאת הוא הילל חברות מסוימות כמו תנובה או תלמה שעושות נזק ללקוחות שלה ואני מדברת מניסיון הגוף שלי לא קולט יותר מוצרי חלב
      כל הכבוד צריך לתת לך את הבמה לספר לעם על כל השקרים שמאכילים אותנו

    8. ורד נחמיאס

      מדהים, אילו מניפולציות ואיזו דממגוגיה זולה, מופעלות כאן על הקהל הרחב, באמצעות תוכניות כמו כלבוטק או אורלי וגיא בע"מ, שאמורים לתמוך בטובתו של הציבור. לצערינו,מסתבר, שהטריקים הזולים אכן עובדים! והכל פועל בשיטה של "הפוך על הפוך" בסופו של דבר,מה שנשאר בראשם של רוב הצרכנים, היא המסקנה הההפוכה מזו המתבשקת! נכון, מדובר כאן בתהליך של שינוי תבניות מחשבה ופיתוח המודעות בקרב הציבור ומטבע הדברים, אכן טוב שהנושאים הללו עולים לסדר היום, אבל חשוב להכות בברזל בעודו חם ולהגיב בצורה עניינית ואפקטיבית, בכל הזדמנות, בכדי לתת מענה לשקרים הללו ולמזער ככל הניתן את הנזקים. אז שוב תודה על התגובה בעניין.

    9. המחלקה המדעית מועצת החלב

      בארץ, השימוש בהורמונים מגבירי ייצור חלב נאסר כבר לפני שנים רבות. ההורמונים המותרים לשימוש הם רק בעלי מספר רישוי וכאלה שאינם מסוכנים לבני אדם ואינם מופרשים בחלב או בבשר. משרד הבריאות בארץ וארגוני הבריאות ברחבי העולם ממליצים מאוד על צריכת חלב ומוצריו. מוצרי חלב נחשבים כנכס תזונתי המשפר את כלל התזונה ומונע מחלות.
      צריכת חלב ומוצריו משפרת את האיכות הכוללת של התזונה היומית ומסייעת בהשגת הכמות הרצויה של רכיבי תזונה חיוניים, מעבר לסידן.החלב מספק לגוף רכיבי תזונה חיוניים כמו: חלבון איכותי, אשלגן, מגנזיום, ויטמין D, ויטמין A וויטמינים מקבוצת B וכמובן סידן.

    10. זהר

      למי שמסתתר מאחורי השם המפוצץ "המחלקה המדעית מועצת החלב": למה הכוונה בביטוי "הורמונים בעלי מספר רישוי המותרים לשימוש"? האם הפרה היא איזה רכב ששמים עליה לוחית רישוי? אם משרד הבריאות נתן אישור להורמון אז ההורמון בריא? הרי זה אותו משרד בריאות שגם נותן אישור לסוכרזית ולחומרים משמרים במזון. מה שפעם משרד הבריאות התיר, היום הוא כבר לא מתיר. ומה שהיום משרד הבריאות מתיר, בעתיד הוא לא יתיר. וכל השינויים המבורכים הללו אינן בזכות משרד הבריאות, אלא בזכות מודעות צרכנית הולכת וגוברת. מועצת החלב תשכיל יום אחד להבדיל בין חלב נוזלי לבין גבינות קשות, בין מוצרי חלב מפוסטרים לבין כאלה שאינם מפוסטרים, בין מוצרי חלב מפרות אוכלות עשב לבין מוצרי חלב מפרות המואכלות בדגנים. עד אז ייטב לצרכן שלא לשים את בריאותו בידיים של גופים כגון משרד הבריאות או מועצת החלב, ובוודאי שלא בידי גופים עם שמות מפוצצים כגון "המחלקה המדעית של מועצת החלב."

    11. זהר

      התגובה "החלב ומוצריו חיוניים לבריאות תקינה" נכתבה ע"י חברת יחסי ציבור מסחרית בשם "לניאדו תקשורת שיווקית." בנוסף למועצת החלב, על לקוחותיה של אותה חברת יחסי ציבור נימנות גם החברות שטראוס ועלית. כלומר זו חברה שתפקידה הוא בין היתר לרומם ולפאר שפע מוצרים לא בריאים ע"י שליחת דיקלומים מוכנים מראש. החדשות הטובות הן שהצרכנים מתחילים להתעורר ולא לבלוע פתיונות של משרדי יחסי ציבור. דרך אגב, מחקר מראה שככל שהמוצר פחות בריא, תקציב הפרסום שלו גדול יותר. מה זה אומר לנו כשמוצרי החלב זקוקים ליחצ"ן בתשלום.

    12. אפרת

      לגבי מה בריא ומה לא – אז יש שלל עדויות מארצות בהן לא צרוכים כלל, או מעט מאוד, מוצרי חלב, כי יש שעורים זניחים של סכרת נעורים ומחלות נוספות.
      אין שום עדות שמעידה על כך שזה בריא עבורך. מעבר לכך המון אנשים אלרגיים לחלב או אינם מסוגלים לעכלו, יש עדויות שהאחוזים האלו גדולים מתמיד (עקב התזונה המופלאה של הפרות? גרעיני כותנה, תחמיץ תפוזים וביסלי מקולקל? באמת תזונה איכותית).
      אישית אני אולכת ואוהבת מוצרי חלב. ברור לי שזה לא אומר שחלב הוא"נכס תזונתי", וודאי שלא עבור כל האוכלוסיה.
      בייחוד שרב מוצרי החלב הנרכשים הינםם מוצרים שעברו עיבוד רב – מעדני חלב עם אחוזי שומן נמוכים – קטסטרופה בריאותית.

      מעבר לכך, אם ההורמנים אינם מופרשים בחלב או בבשר (תנובה הרי גם משווקת בשר ויד ימין לא יכולה לירות ביד שמאל…)… אז באיזה חלק בגוף של הפרה בדיוק ההורמונים האלו מאוחסנים??? ברגע שאתם מודים שהפרות מקבלות אנטיביוטיקה, הורמונים ושלל תרופות – אתם מודים בכך שהדברים האלו עוברים למוצרי המופקים מהן.
      המון מילים נבובות וסיסמאות לא בדיוק משכנעות את הצרכנים בימינו.

    13. אשר לוי

      שלום לכולם
      ראשית אציג את עצמי כסטודנט שנה רביעית באירוודה.
      לדעתי יש לעשות הפרדה בין חלב ומוצריו ולפי היידע שיש לי לחלב יש ערך תזונתי מאוד גבוה והוא נחשב כסאטווי(טהור)מזין את הרקמות ,את המוח ,משמש כמוביל(אנופנה)לצמחי מרפא כמו למשל ברהמי שמשפר את הזיכרון ומעכב זיקנה חזק ביותר ועוד תכונות רבות וטובות.
      מצד שני החלב צריך להיות במיטבו וזה אומר : אורגני,שלא עבר תהליכים שונים שהורידו מערכו והשחוב ביותר נחלב מפרה בריאה שהזינה תחילה את ולדה ורק לאחר מכן ניתן להשתמש בחלב שנותר.
      כמובן שהמצב הזה הוא האידיאלי ביותר לצריכת חלב.
      חשוב לי לציין שבעבר גם אני הייתי נגד צריכת חלב מהסיבות הידועות ובעקבות לימודיי והיידע הרב שצברתי שיניתי את דעתי.
      מאחל לכולם חלב טוב ובריאות טובה…אשר

    14. גילה

      חושבים שהציבור מטומטם?
      איך אתם קמים בבוקר ומסתכלים במראה כשאתם כותבים דברים שאפילו אתם לא מאמינים בהם?
      רובוטים! צאו מההיפנוזה!

    15. אורית

      לאחר צפיה בחלק מהפרקים שנעשו על תעשיית המזון, כל מי שיש לו קצת שכל בקודקודו יכול להבין את המגמה הפרסומית שמוביל אדון גינת. המיץ הזה טוב והמיץ הזה לא טוב .(וכי יש מיץ תעשייתי טוב???) אותו הדבר לגבי כל השאר- מאוד מגמתי, אולי עם כוונות טובות , אבל הרבה פרסום, יחצנו"ת וכסף על הדרך. נחמד לחשוף שחיתויות לטובתינו אבל מדוע להלעיט אותנו גם בזבל תעשייתי?

    16. ירון

      זה עצוב לדעת שאדם כמו רפי גינת, ותוכניתו כלבוטק, שנחשבת לתוכנית תחקירים רצינית ואמינה מאוד בציבור עושה כזה מסע פרסום רציני לחברה אחת על חשבון חברה אחרת "על חלב" מבלי להגיד מילה על איכות החלב בארץ, סוגיו השונים ותרומתו/חסרונו לגופנו. הכותרת הייתה חלב, אבל התוכן שומן מהצומח. אז שלא יעבדו עליכם..