Thymoquin_Fly
supherb_Fly

תזונה אנטי דלקתית מונעת

מאת: איילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה והרבליסטית קלינית
זמן קריאה: 7 דקות
ד"ר ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה, משלב ניסיון רפואי קליני עם רפואת צמחים, תזונה טבעית ותוספי תזונה תוך כדי עבודתו במערכת הבריאות. האם הרפואה המערבית מתחילה להקדיש לתזונה את המקום הראוי לה?
supherb_IN

ד"ר ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה, משלב ניסיון רפואי קליני עם רפואת צמחים, תזונה טבעית ותוספי תזונה תוך כדי עבודתו במערכת הבריאות.

הוא מצר על כך שהרפואה המערבית איננה מקדישה לתזונה את המקום הראוי לה ואינו מבין כיצד יתכן שלימודי התזונה אינם חלק ממסלול לימודי הרפואה.

כמובן שכל היושבים באולם מסכימים אתו ללא עוררין.

מחלות לב וכלי דם, סוכרת, סרטן, אלצהיימר, דלקות מפרקים, מחלות מעי
דלקתיות, מאחורי כולן גורם משותף אחד – דלקת המאפשרת להן להתפתח בגוף.

התהליך הדלקתי הוא הדרך של הגוף להגן על עצמו מפני "פולשים" אליהם הוא שולח את תאי מערכת החיסון.

תאים אלו מפרישים ציטוקינים, הגורמים לעליית חום, אודם מקומי ועוד המיועדים לעזור למערכת החיסון להתגבר על הפולש.

הבעיה מתחילה כשתהליך זה איננו נפסק בזמן אלא ממשיך והופך למצב כרוני בגלל תזונה מעודדת דלקת המקובלת בעולם המערבי.

רבים סובלים מדלקת תת קלינית הקיימת בגופם באופן קבוע הוא מדגיש.

התקפי לב, סרטן, אלצהיימר ודלקת

ה-LDL המכונה ה"כולסטרול הרע" גורם לנזק רק אם הוא מתחמצן ושוקע על דפנות העורקים וזה קורה רק אם יש דלקת כלומר, התקף לב נגרם בשל דלקת. שימו לב בבדיקות הדם למדד הנקראCRP. ערכים גבוהים יכולים להעיד על גורמי סיכון להתקפי לב.

מחלת האלצהיימר קשורה גם היא לתהליך הדלקתי וסרטן יתפתח אם יש דלקת למשל בחולי אולצרטיב קוליטיס, אותו עיקרון מתאים גם לאסטמה, בעיות בפרוסטטה ועוד.

השמנה היא בעצם דלקת

השומן הבטני מפריש ציטוקינים שהם חלבוני דלקת. לכן השמנה בטנית נחשבת לגורם סיכון למחלות כמו סוכרת או מחלות לב וכלי דם. כשיש מצב דלקתי בגוף קשה לרדת במשקל והתהליך הדלקתי מפריע לתהליך חילוף החומרים. תזונה אנטי דלקתית תסייע מאד לירידה במשקל.

שומן טראנס פוגע בבריאותנו

ד"ר ויינפאס מסביר על הנזק הנגרם ע"י שומן טראנס שלמרבה הצער נמצא במזונות מתועשים רבים. לחם, עוגות, עוגיות, חטיפים ומאפים למיניהם כרכיב זול ומאריך משמעותי של חיי המדף.

הוא מעודד את הקהל לקרוא היטב את התוויות על גבי המוצרים. שומן טראנס שהוא מעשה ידי האדם הינה מולקולה זרה לגוף שאינו יודע כיצד להתמודד איתה. היא גורמת לעליית ה-LDL הכולסטרול ה"רע" ולירידת ה-HDL הכולסטרול ה"טוב" וידועה כמעודדת דלקת.

כידוע, ממברנות התאים שלנו שלהן תפקיד משמעותי בהגנה על התא, בנויות מחומצות שומן. לכן עדיף לספק לגוף חומצות שומן בריאות מהן יוכל לבנות את הממברנות ולא שומן טראנס או שמנים מעופשים ומחומצנים.

אומגה 3 אומגה 6 ומה שביניהן

אומגה 3 ואומגה 6 הינן חומצות שומן חיוניות שהגוף איננו יכול לייצר בעצמו והן חייבות להיות כלולות בתזונתנו. את חומצת השומן אומגה 9 מייצר הגוף מאומגה 3 ו-6 או מקבל מהתזונה.

חשוב לשמור על יחס נכון בין אומגה 3 ו-6 ושתיהן נחוצות לתפקודו התקין של הגוף. למרבית הצער בתזונה המודרנית יש יותר מידי חומצות שומן מסוג אומגה 6 ופחות מידי אומגה 3.

חומצות שומן מסוג אומגה 6 מייצרות תהליך דלקתי שעלול להפוך לחריף מידי ואף לדלקת כרונית אם יש יותר מידי אומגה 6 בתזונה. שומן רווי מהחי מכיל חומצה ארכידונית ולכן גם הוא מעודד דלקתיות.

חומצת שומן מסוג אומגה 9 מסייעת לפעילות האנטי דלקתית של חומצת שומן מסוג אומגה 3 והיא מצויה באבוקדו, שמן זית, אגוזי מקדמיה, ושקדים.

תזונה אנטי דלקתית – מוצרים מהחי

אם צורכים בתזונה מוצרים מהחי חשוב מאד לחשוב על תזונתם של בעלי החיים מהם אנו ניזונים. אם הם אכלו עשב שהוא מקור לאומגה 3 הרי שבשרם יכיל יותר אומגה 3 ופחות אומגה 6.

אך, אם הם הוזנו בדגנים, כמו שמקובל בתעשיית המזון הרי שבשרם יכיל כמויות גדולות של אומגה 6 מלבד חומרים אחרים מעוררי דלקת הנמצאים במזונות מהחי ממילא.

הבשר המתועש רווי בחומצות שומן מסוג אומגה 6 וכ"בונוס" יש בו גם אנטיביוטיקה המשמשת כמאיץ גדילה, תרופות שונות, הורמונים, חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, רעלים מהסביבה ומתכות כבדות, לא מעורר תיאבון במיוחד אם חושבים על זה בצורה כזאת.

בבשר העוף הפופולארי כל כך בארץ אמורים להיות כ-8% שומן ולכן הוא נחשב לבשר רזה יחסית אולם, היום יש בו כ-23% שומן ולא כולו נמצא רק מתחת לעור!
במחקרים נמצא קשר בין צריכת בשר עוף והשמנה.

כמו כן נמצאו בו כ-30% יותר קדמיום מהמותר בתקן מה שעלול לגרום לנזק לכליות ולמערכת העצבים. בבשר עוף מצויים הרבה חיידקי אי-קולי וסלמונלה אשר מושמדים בטמפרטורה מעל 165 מעלות.

כשרוחצים את העוף מפזרים את החיידקים במטבח ולכן לא מומלץ לרחוץ עוף אלא להרוג את החיידקים בבישול. נמצא קשר גם בין צריכת עוף לסרטן שלפוחית השתן.

מוצרי חלב

חלב הפרה מיועד לעגל שאמור לגדול מהר כדי לא להפוך לטרף קל. החלב מלא בהורמוני גדילה (IGF) ומחקרים הראו קשר בין צריכת חלב לסרטן הערמונית ולסרטן השחלות.

היום חולבים גם פרות הנמצאות בהריון והחלב שלהן מכיל הורמוני מין נשיים הגורמים להתפתחות מינית מוקדמת אצל בנות צעירות וירידה בפוריות אצל גברים.

בנוסף מציין ד"ר ויינפאס כי בארץ סובלים רבים מאי סבילות ללקטוז והחלב נחשב לאלרגן ידוע. מכל הדיון בנושא מוצרים מהחי עולה מסקנה פשוטה אחת: חלבון מן החי גורם לדלקת.

פחמימות מזוקקות, חומצות שומן ודלקת

משקאות ממותקים, לחם לבן ומאפים גם הם מעודדים דלקת. כולם מזונות עתירי פחמימות פשוטות הנספגות במהירות לדם. רמות הסוכר בדם עולות במהירות והלבלב מפריש אינסולין המכניס את הסוכר לתאים.

רמות הסוכר יורדות שוב בחדות ושוב תיווצר תשוקה למתוק ורעב במעגל אין סופי. גם רמות גבוהות של אינסולין בדם גורמות לדלקת בגוף. הן גורמות לחומצות השומן מסוג אומגה 6 להפוך לחומצה ארכידונית ממנה נוצרים פרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים הידועים כמחוללי דלקת.

בנוסף כשאוכלים מוצרים המכילים קמח לבן מתדלדלים המאגרים של ויטמיני B בגוף והגוף לוקח אותם מן המוח ומאיברים נוספים.

היחס בין אומגה 3 ואומגה 6

מה שיכריע את הכף לכוון תזונה דלקתית או אנטי דלקתית יהיה היחס בין אומגה 3 לאומגה 6 בתזונה. במזון מעובד ומתועש, בחטיפים ובממתקים יש כמות גדולה מאד של אומגה 6, כנ"ל גם בשמנים מזוככים שעוברים תהליכי חימום ואינם חפים מחומרים כימיים המשתתפים בתהליך הפקת השמן.

סובלים מציפורניים דקות ושבירות, נשירת שיער, תשישות כרונית? יכול להיות שהתזונה שלכם מעודדת דלקת. יומן תזונה יעזור לברר אם אתם צורכים יותר מידי חומצות שומן מסוג אומגה 6.

ולהמחשה הנה דוגמה קטנה: לתשומת לב כל מי שאוכל במקדונלדס- היחס של חומצות שומן מסוג אומגה 6 ואומגה 3 במזון זה הוא 30:1 במקום 6:1.

ד"ר מיכאל ויינפאס בכנס אוכלים בריא 6

ד"ר מיכאל ויינפאס בכנס אוכלים בריא 6

לסיכום נראה שהגורמים ש:מדליקים אותנו"- שומן טראנס, עודף משקל, שומן רווי מהחי, בשר, ביצים ומוצרי חלב, מזון בעל ערך גליקמי גבוה, תזונה דלה בויטמינים ומינרלים ומזון מתועש כמובן.

תזונה אנטי דלקתית, צמחי מרפא, אומגה 3 ורעלים מהסביבה

פירות, ירקות, ירקות שורש, דגנים מלאים, קטניות, נבטים, אגוזים, זרעים ופירות יער יעזרו לבנות תזונה בריאה ואנטי דלקתית. פירות וירקות מכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים (אנו זקוקים ל-30 ג' סיבים ביום), נגדי חמצון ופיטוכימיקלים הפועלים בסינרגיה.

ליקופן המצוי בשפע בעגבניות טוב למניעת סרטן הריאות והפרוסטטה, בטא קרוטן בעל הצבע הכתום טוב לחיזוק מערכת החיסון והראיה, אנטוציאנינים המצויים בשפע בפירות יער ידועים כנוגדי סרטן וסוכרת, הירקות הלבנים עשירים בתרכובות גופרית וקוורציטין וטובים למערכת החיסון, הורדת כולסטרול וסילוק רעלים, כלורופיל ולוטאין הנמצאים בירקות הירוקים וחשובים לבריאות העין.

אם נביט בתפריט היומי נוכל לדעת בקלות מה רמת הדלקתיות בגוף על פי התזונה ונוכל גם להיעזר בבדיקת דם פשוטה כמו שקיעת דם – ESR. קצב שקיעת הכדוריות האדומות תלוי ברמות הדלקתיות בגוף.

תמיד חשוב לדאוג למערכת עיכול בריאה כי יש לה תפקיד מרכזי בבריאותנו ולזכור שמחלות סיסטמיות רבות מתחילות במערכת העיכול.

צמחי מרפא מסייעים בהורדת רמות דלקתיות בגוף למשל כורכום (2,000 מ"ג ביום), אחד הצמחים היעילים ביותר לטיפול במחלות דלקתיות.

לאנשים בריאים מומלץ להשתמש בו בשגרה כתבלין ואם יש בעיות רפואיות כתוסף מרוכז. הכורכום משמש גם כנוגד סרטן, מטפל ביעילות במחלות דלקתיות של מערכת העיכול, דלקות מפרקים, אלרגיות ורמות שומנים גבוהות בדם ונחשב לנוגד חמצון עוצמתי.

חשוב לזכור לא לתת אותו למי שנוטל קומדין. צמח אנטי דלקתי נוסף הוא הבוסווליה (שרף של עץ הלבונה) המשמש כטיפול יעיל למחלות מעי דלקתיות, גאוט ומחלות מפרקים.

תה ירוק המכיל את ה-EGCG נוגד חמצון ודלקת ואונקריה, צמח פרואני מחזק את מערכת החיסון, אנטי ויראלי ואף מסייע לטיפול בחולי איידס. פורמולת צמחים תותאם ע"י המטפל לצרכיו האישיים של כל מטופל ותיתן מענה מתאים לבעיות מהן הוא סובל מבלי לגרום לשלל תופעות לוואי בלתי רצויות הנגרמות בד"כ ע"י תרופות.

חלק מצמחי המרפא היעילים ביותר נמצאים דרך קבע אצלנו במטבח: שום (2 שיניים ביום) הידוע כקוטל חיידקים, אנטיביוטיקה טבעית, מנקה את העורקים ונוגד דלקת, קינמון, עליו ניתן לקרוא גם כאן, המסייע לשיפור חילוף החומרים, מוריד רמות סוכר בדם ונוגד דלקת ופלפל שחור המסייע לספוג טוב יותר את החומר הפעיל שבכורכום – הכורכומין.

אומגה 3 מוזכרת כאחד מרכיבי התזונה האנטי דלקתיים וידועה כמסייעת בטיפול במחלות אוטואימוניות, מחלות דלקתיות, הפרעות קשב וריכוז ועוד. מדובר אולי באחד התוספים שהמקור להם יותר שנוי במחלוקת כיום.

מי לא מתמודד עם השאלה האם לקחת אומגה 3 ממקור דגי או צמחי?

למרבית הצער האוקיינוסים מזוהמים ובדגים יש ריכוזים גדולים של רעלים מהסביבה: מתכות כבדות, חומרי פלסטיק למיניהם, PCB'S, כספית, קדמיום, חומרי הדברה ועוד.

דג שצבר רעלים כל חייו מכיל כמות לא קטנה של רעלים ומתכות כבדות. מצד שני בדגי ים יש גם סלניום שאמור לנטרל אותם.

דגי בריכה לעומתם חיים בסביבה נקייה יותר אולם הם אוכלים דגנים ובשרם עשיר בחומצות שומן מסוג אומגה 6. מאחר ורקמת השומן היא רקמה הצוברת רעלים אנו ניצבים בפני הדילמה המתמדת האם לאכול דגים?

האם לצרוך אומגה 3 ממקור דגי? האם הגוף שלנו יכול להמיר את חומצות השומן מסוג אומגה 3 ממקור צמחי למצבם הפעיל הזמין לגוף שלנו? האם לצרוך חומצות שומן מסוג אומגה 3 בתוסף או ישירות מהמזון?

ד"ר ויינפאס מתייחס לשאלות הלא פשוטות הללו ומשאיר לנו את הזכות להחליט בעצמנו.

אומגה 3 ממקור צמחי – כן או לא?

אומגה 3 נמצאת בצומח כ-ALA אותה הגוף צריך להמיר לצורה הפעילה הזמינה לגוף. טוענים שנשים ממירות כ-10% והגברים ממירים כ-5% בלבד מהאומגה 3 המצויה בצומח  הזמינה לו במזונות כמו אגוזי מלך, זרעי פשתן, זרעי צ'יה, זרעי מרווה מרושתת, עלים ירוקים וריכוז גבוה במיוחד ברגלת הגינה (ריג'לה).

זכרו לשמור את האגוזים והזרעים במקרר או בפריזר, השמנים הבריאים שהם מכילים מתעפשים בקלות בחום ושמנים מעופשים מזיקים למוח. מצד שני הם אינם מכילים מתכות כבדות כמו הדגים.

רצוי לצרף למשוואה הזו גם תוספים כמו כורכום, סלדרין וקוורציטין הידועים בתכונותיהם האנטי דלקתיות ונוגדות החמצון. אומגה 3 נמצאת בצורת EPA באצות אותם הדגים אוכלים והם ממירים אותה ל-  DHAאותה לוקחים כאשר צורכים אומגה 3 מדגים.

אומגה 3 בצורה האקטיבית הפעילה שלה הנמצאת בדגים זמינה לגוף ואיננה צריכה לעבור המרה. על קצה המזלג, הדגים המומלצים לאכילה הם דגי מעמקים למשל הרינג, אנשובי, פורל, סלמון וטונה.

דג מטוגן איננו נחשב למזון אנטי דלקתי כי הטיגון הורס את תכונותיו הטובות. ואם אתם מבולבלים לגמרי זכרו: הדרך הטובה ביותר היא קודם כל להפחית בצריכה של חומצות שומן מסוג אומגה 6.

תוספי תזונה

ד"ר ויינפאס מדגיש כי תזונה בריאה היא הבסיס לבריאות טובה ועליה יש לשים את הדגש. לצערנו המזון כיום אינו מכיל מספיק ויטמינים ומינרלים ולכן אינו פוסל את השימוש בתוספי תזונה כאשר יש צורך.

פרוביוטיקה – מסייעת לטיפול בבעיות מערכת העיכול, אלרגיות, מעי דליף ובעיות רבות אחרות.תוכלו לקרוא עליה בהרחבה גם כאן

קוורציטין קומפלקס – קוורציטין מצוי בשום, בצל ועירית והוא משמש כנוגד דלקת, אנטי אלרגי, אנטי היסטמין טבעי, נוגד חמצון, מנטרל רעלים ואנטי ויראלי.

פיקנוגנול – המופק מענבים, תה ובעיקר מקליפת עץ אורן מיוחד הגדל במערב צרפת, משקם כלי דם נפולים (טחורים, דליות וורידים) ומסייע לטיפול בדלקות חריפות בנוסף להיותו נוגד חמצון עוצמתי.

ברומלין – אנזים הנמצא באננס, משפר עיכול, נוגד דלקת וטוב לבעיות במפרקים.

חומצה אלפא ליפואית – מסייעת לאיזון רמות סוכר בדם ומסייעת לטיפול בנוירופתיה סכרתית.

סלדרין – מפחית כאב, מסייע בטיפול בבעיות מפרקים ויעיל לטיפול בכאבי גב.

פטריות המרפא – כידוע הסטטינים הראשונים הופקו מפטריות מרפא והן משמשות לטיפול במגוון מצבים ומחלות.

גנטיקה או תזונה

רק 2% מהגנים שלנו יבואו לידי ביטוי וחשוב לזכור שהתזונה שלנו משפיעה על תהליך זה. למי שקיבל מהוריו גנטיקה פחות טובה חשוב ביותר להקפיד על תזונה בריאה על מנת לעשות כל מה שניתן כדי שגנים אלו לא יבואו לידי ביטוי.

תה ירוק, נבטי ברוקולי, שום, בצל, מוזכרים כמזונות בריאים וכמובן לא לשכוח פעילות גופנית מתונה על בסיס יומי מורידה רמות CRP בדם. חשוב לא להעמיס על עצמנו יותר מידי סטרס ולנסות "לזרום" עם החיים.

לסיום הוא חוזר ומדגיש: חשוב לקדם תזונה בריאה ואנטי דלקתית, לעשות שימוש מושכל בצמחי מרפא ובתוספי תזונה, זכרו כי הבריאות של כל אחד בידיו הוא ועליו לדאוג לה ולטפח אותה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו