ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

גילויים חדשים לגבי סוכר

מאת: בני נחמני, נטורופת ושף טבעי
בני נחמני בטורו החדש יחשוף בפנינו גילויים חדשים ביחס לפרוקטוז והשפעתו על העלאת חומצת השתן. בני יציג בפנינו מהם התחליפים המוצעים כיום בשוק לסוכרים ויציע לנו דרכים להפחית את צריכת הסוכר- המתוק הממכר.

לכולם כבר ידוע שסוכר מעובד אינו בריא ושצריך לשמור ולהישמר מכמות הסוכר בתזונה היומית.


ישנן כמה צורות של סוכר הנמצאות בשימוש בתעשיית המזון כיום:

• סוכר לבן/ חום: דו סוכר (ההבדל בין לבן לחום הינו מינורי, שניהם סוכר!)

• גלוקוז / דקסטרוז: חד סוכר (לענייננו שניהם אותו הדבר, סוכר)

• פרוקטוז: חד סוכר (סוכר פירות)

• high fructose corn syrup) HFCS): סירופ העשוי מעמילן תירס עם אחוז פרוקטוז גבוהה (55%)

• סירופ אגבה: חומר שזוקק מצמח האגבה ומכיל יותר פרוקטוז מ-HFCS.

פרוקטוז, לא מה שחשבתם!

 

במחקר שנערך באוניברסיטת קולורדו על ידי דר' ריצ'רד ג'ונסון, התגלה דבר מעניין, הפרוקטוז שעד היום האמינו שהוא בטוח יותר מסוכר רגיל מפני שאינו מעלה את רמות האינסולין גורם לשני דברים לא פחות מסוכנים, הפרוקטוז מעלה את העמידות לאינסולין ומעלה את רמות חומצת השתן בדם.

תחילת המחקר לא היה על פרוקטוז אלה מחקר על מזונות הגורמים לסינדרום המטבולי (סינדרום X) המתאפיין בהשמנת יתר, סכרת, יתר לחץ דם, עמידות לאינסולין, כבד שומני, טריגליצרידים גבוהים, סימני דלקת, ומחלות לב וכלי דם.

במהלך המחקר הוא גילה שלמטופלים עם לחץ דם גבוה והשמנת יתר יש רמות גבוהות של חומצת שתן והורדת רמות חומצת השתן גרמה לירידה של לחץ דם ב-87% מהמקרים.

מה מעלה את רמות חומצת השתן?

 

ידוע שבשר ומזונות עשירים בפורינים מעלים את חומצת השתן אבל למרבה ההפתעה מתברר שהדרך יעילה ביותר להעלות את חומצת השתן היא בצריכת פרוקטוז.
פרוקטוז הוא סוכר אבל העיכול והספיגה שלו שונה מיתר הסוכרים כמו גלוקוז למשל ולמרות ההבדל המטבולי נוצרת חומצת שתן. בעצם פרוקטוז גורם ליצירת חומצת שתן דקות ספורות מזמן העיכול.

מה זה חומצת שתן?



חומצת שתן זהו תוצר פסולת המיוצר על ידי הגוף באופן טבעי. רמות גבוהות של חומצת שתן מיוחסות למחלת הגאות (GOUT) אך ידוע כבר הרבה זמן שלבעלי לחץ דם גבוה, השמנת יתר, סכרת ומחלות כליה יש רמות גבוהות של חומצת שתן.

בעבר חשבו שרמות חומצת שתן גבוהות הן תוצר נלווה לסימפטומים שהזכרנו ולא הגורם, אך במחקרו של ד"ר ריצ'רד ג'ונסון התגלה כי זה יכול להיות גורם רציני בתהליכי ההתפתחות של הסימפטומים שהזכרנו כשרמות חומצת השתן מגיעים ל-5.5 מ"ג לדצ"ל או יותר. ברמה כזאת, חומצת שתן מיוחסת לגורם סיכון עיקרי להתפתחות יתר לחץ דם, סכרת, השמנת יתר ומחלות כליה.

לא לשכוח שחומצת שתן מיוצרת בגוף באופן טבעי ובעקבות כך יש לה גם תפקיד, היא מתפקדת כאנטיאוקסידנט (נוגד חמצון) וכפרואוקסידנט (מחמצן) כאשר נכנסת לתוך התא, לכן כשרמתה גבוהה נוכחותה בתוך התאים גבוהה יותר ונגרם נזק, כאשר רמתה נכונה היא פועלת כנוגד חמצון.

מה בין פרוקטוז לחומצת שתן?

 

בהצהרתו של ד"ר ג'ונסון הוא מסביר איך צריכה של פרוקטוז קשורה להעלאת רמות חומצות השתן:

"כשנותנים לחיות מעבדה פרוקטוז הם מפתחים סכרת, השמנת יתר וכבד שומני. ברב המקרים, אם אנו מורידים את רמות חומצת השתן, אפשר למנוע את המצבים הנ"ל ( אמנם לא את כולם), אזי הורדת רמות חומצת שתן יכולה להועיל לכמה תהליכים בהם פרוקטוז גורם למחלות. נקודה מאוד חשובה היא שאם לוקחים שתי חיות ומאכילים אחד בפרוקטוז ואת השני מאכילים באותו מספר קלוריות מגלוקוז, רק החיה שאכלה פרוקטוז תפתח השמנת יתר, עמידות לאינסולין, כבד שומני והיפרטריגליצרידמיה, סימני דלקת, יתר לחץ דם ומחלות כלי דם".

זה כולל גם בני אדם. ב-20 השנה האחרונות אנו רואים יותר ויותר מחלות כבד שומני, בעבודות שעשה דר' ג'ונסון עם חוקרים מאוניברסיטת DUKE  נמצא שאנשים עם מחלת כבד שומני שותים הרבה יותר משקאות קלים וצורכים יותר פרוקטוז מאנשים רגילים בקהילה.

מפני שרב המזון התעשייתי והמהיר מכיל- HFCS (סירופ תירס) בשל עלותו הנמוכה, אנו חשופים לרמות גבוהות של פרוקטוז. יתרה מזאת, בדרך כלל מזונות אלו מכילים גם גלוקוז. גלוקוז מגביר את העיכול והספיגה של הפרוקטוז, אזי מה שקורה זה שיותר פרוקטוז נספג, רמות חומצת שתן עולות, הפרוקטוז מעלה את ההתנגדות לאינסולין ומצד שני הלבלב מפריש אינסולין בגלל הגלוקוז, רמות האינסולין נשארות גבוהות בשל התנגדות לאינסולין שנגרם על ידי הפרוקטוז.
כאן אנו נמצאים על דרך המלך לסכרת, השמנת יתר, מחלות כליה ויתר לחץ דם.

אז מה עם הפירות?

 

נכון, פירות הם המקור הטבעי לפרוקטוז. אל לנו לשכוח שפירות הם מזון שלם המגיע הישר מהטבע עם ויטמינים, אנטיאוקסידנטים ושאר רכיבי תזונה מועילים המאזנים את נזקי הפרוקטוז, כמו-כן, בפרי יש הרבה פחות פרוקטוז מאשר בבקבוק משקה קל.
לא לשכוח שהפרוקטוז אינו "רשע" ופירות הם בריאים לנו אבל ברגע שצורכים יותר מידי פרוקטוז האיזון הביולוגי והכימי בגוף מופר ונסללת הדרך למחלות. התצרוכת היומית של פרוקטוז עומדת כיום על 70 גרם ביום שזה בערך פי 300 מההמלצה היומית, לכן חייבים לשים לב לכמות הסוכר הנסתר במזונות שאני קונים, כמעט בכל מוצר היום יש סירופ תירס או סוג כל שהוא של סוכר.
גם אם לא תשתו משקאות קלים (הם מכילים הכי הרבה פרוקטוז) ולא תאכלו פירות, עדיין תגיעו ל-25 גרם פרוקטוז ליום רק ממקורות סמויים במזון!

ממכר כמו קוקאין!

 

הורדת סוכר מהתפריט יכול להיות דבר מאוד קשה לרב האנשים מפני שסוכר ממכר בדיוק כמו קוקאין!
זה קשה אבל אפשרי, כאשר נותנים לגוף שבועיים של תזונה דלה בפרוקטוז הגוף עושה אתחול מחדש, מפני שככל שצורכים יותר סוכר, הגוף נעשה רגיש יותר אליו והמערכת המטבולית מעכלת וסופגת יותר ממנו. כשמורידים את הסוכר מהתזונה לתקופה של שבועיים המערכת המטבולית נרגעת מהמצב ההיפראקטיבי שנוצר מצריכת יתר של סוכר והגוף מקבל הזדמנות להתחיל מחדש.

איזה תחליפים יש?

 

ישנם תחליפים לסוכר שנשמעים או משווקים כבריאים אבל הם אינם כאלה, אני לוקח את ההזדמנות הזו לעשות קצת סדר בבלגן המתוק…

סוכר חום: סוכר לכל דבר ועניין, הרע במיעוטו. פשוט סוכר שעבר פחות תהליכי ייצור לכן מכיל עדיין מעט רכיבי תזונה חיוניים ובזה יתרונו היחיד.

דבש: מכיל בערך 55% פרוקטוז כמו סירופ תירס (HFCS) יתרונו בכך שהוא מוצר טבעי ושלם אבל שוב זהו סוכר לכל דבר ועניין ויש להמעיט בצריכה של דבש.

סירופ אגבה: החומר שנמכר בבקבוקים רחוק כמטווחי קשת מהצמח המוזכר, זהו חומר שזוקק מהפקעת של צמח האגבה ומכיל בסביבות 85% פרוקטוז, תהליך הייצור של הסירופ כולל כימיקלים מסוכנים, אנזימים מהונדסים גנטית ותהליכים הרסניים שלא מותירים רכיבי תזונה מועילים כלשהם. לומר שזה מוצר טבעי ובריא זה שקר גס!

המוצר המקורי שהוא טוב, מופק מהעלים של צמח האגבה בתהליך מאוד מסוים והמוצר האמיתי קשה מאוד להשגה כיום בשוק.

תחליפים סינתטיים: דוגמת סוכרזית, סוכרדיאט ודומיהם. אפשר להתווכח על בטיחותם של הממתיקים המלאכותיים אבל ההצטברות של התלונות על כל אחד ואחד מהממתיקים המלאכותיים לא מותירים שום מקום לספק לכך שהם לא טובים לנו בלשון המעטה.

סטיביה: אולי הממתיק היחיד שאני יכול להמליץ עליו, אבל כמו בכל דבר לא כדאי להפריז בשימוש

אז מה עושים?

 

הפתרון היחיד הוא לטפל במקור הבעיה ולא לנסות להשתיק סימפטומים על ידי סם חלופי. חייבים להוריד את צריכת הסוכר, צריכת סוכר מעובד אינו טבעי לנו ומפר את האיזון הביולוגי והכימי בגוף.
איכלו מזונות שלמים ומלאים, מגוון ירקות בכל ארוחה וחייכם יראו אחרת! 

בזמן שאתם משדרגים את חייכם על ידי שינויים וחידושים בתזונה שלכם תשקיעו זמן בללמוד כיצד לקרוא תוויות ולמצוא את הסוכר שמתחבא בכל מוצר, ככה תשלטו יותר בבריאות שלכם.

זכרו לחייך ולחשוב מחשבות טובות, נפש בריאה בגוף בריא ולהיפך!

בני נחמני

 

השאירו תגובה: