ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

BODY_B_FLYR

Powered by WP Bannerize

שזיפים טובים לעצמות

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
מחקר שבדק נשים בנות 55 מצא באופן חד משמעי כי אכילת שזיפים מיובשים מדי יום יעילה ביותר למניעת אוסטיאופורוזיס ושברים. התחילו כבר יום

במחקר משותף שנערך באוניברסיטת פלורידה ביחד עם אוניברסיטת אוקלהומה,  נחקרה יכולת אכילת פירות מיובשים שונים להאט או לבלום התפתחות של אוסטיאופורוזיס. פירות שנבדקו במהלך השנים היו תמרים מיובשים, צימוקים, דבלים  ותות שדה מיובש. לאף אחד מפירות אלו לא הייתה השפעה כלשהי על מהלך הידלדלות העצמות. לאחרונה, אותם חוקרים בדקו את היכולת מונעת אוסטיאופורוזיס של שזיפים מיובשים, אירופיים וגם ויפניים. הפעם התוצאות היו מעודדות יותר.

המחקר נמשך 12 חודשים ונטלו בו חלק שתי קבוצות של נשים מבוגרות. 55 נשים אכלו כל יום כ-100 ג' שזיפים מיובשים – 45 נשים בנות אותם גילאים אכלו 100 ג' תפוחי עץ מיובשים.

תוצאות המחקר הראו שאכילת השזיפים המיובשים  מנעה במידה רבה התפתחות של אוסטיאופורוזיס וגם שברים מסיבה זו.

אל תכבירו בסידן

מחלה זו שכיחה בעיקר אצל נשים. עם גמר תקופת המחזורים, רמת האסטרוגן  שהגוף  עצמו מייצר הולכת ופוחתת ואז יש סיכון מוגבר יותר לאוסטיאופורוזיס. ההנחה שמסבירה תוצאה זו היא ששזיפים מיובשים צמצמו את התהליך של פירוק העצמות. יש תרופות העושות זאת, אך הן פוגעות לא רק באוסטאוקלסטים, תאים  מפרקי העצמות, אלא גם באוסטאובלסטים, תאים בוני העצמות. אכילת שזיפים מיובשים לעומת זאת כלל לא פוגעת בתפקוד של תאים בוני עצמות.

אצל נשים אחרי תקופת גמר המחזורים, יש אובדן מסת עצם של 3-5% לשנה. אחרי גיל 65, מתרחש גם אצל גברים תהליך דומה.

עורכי המחקר מפצירים בציבור שלא לחכות עד שיקרו להם שברים אוסטאופורוטיים – חשוב להקדים תרופה למכה. ברור שביחד עם טיפול כזה יש לדאוג גם לבל  יחסר ויטמין D וכן מינרלים שונים. נטילת תוספי סידן בלבד רק מחמירה את המצב. יש לצרוך את כלל המינרלים הדרושים לבניית עצמות ואחד המקורות לכך הוא מעט מלח הימליה. הכמויות של ויטמין D שתוכלנה לשמר מסת עצמות צריכות להיות בין 5,000 יחב"ל (יחידות בינלאומיות) ל- 10,000 יחב"ל ליום.  מאחר ומעולם  לא נמצא אדם שניזוק עם נטילה קבועה של 10,000 יחב"ל ליום. כמות כזו של ויטמין D היא שוות ערך לחשיפה של חצי גוף, חצי שעה ביום, לשמש – דווקא לשמש של הצהריים, ובלי משחות הגנה. למעשה, מחקרים חדשים מגלים שמחסור בויטמין D הוא אחת מן הסיבות העיקריות לכל מחלות הציביליזציה.

השאירו תגובה:
  1. שושנה

    כיצד משיגים מלח הימליה,
    ואם אפשר לפרט יותר על הסגולות.
    תודה
    שושנה

  2. ענת

    שלום מרדכי, אני מאוד מעריכה את ידיעותיך בנושאי תזונה אבל חייבת להעיר שבשום אופן לא ניתן להסיק מסקנות ולהמליץ המלצות בנושא כה חשוב כמו אוסטיאופורוזיס על סמך מחקר אחד ויחיד, שנערך זמן קצר מאוד (12 חודשים בלבד למחלה מתמשכת וכרונית)ועל קבוצת נשים כה מצומצמת. אחת הסיבות העיקריות שבגללן רופאים ואנשים מתחום האקדמיה מתייחסים בזלזול לנושא הנטורופתיה היא בדיוק בגלל חוסר מקצועיות המתבטאת בהמלצות בסגנון זה.

  3. סיטרה

    מלח הימליה ניתן להשיג בחנויות טבע…אני קונה את זה בעדן מרקט.

  4. יהודית

    האם שזיפים מיובשים מכילים חומצה אוקסלית שגורמת לאוסטאופורוזיס?

  5. שירלי

    האם אלה אותם שזיפים?
    מה זה שזיפים יפנים או ארופאים? בשווקים מוכרים שחורים או מקסימום מקליפורניה, האם זה גם בסדר!? לתשובתכם אודה

  6. יוסף

    התשובה מחכה בסרט "Monty Python's Life of Brian (1979)"