himalayaKrem_Fly
himalayaKrem_Fly

שניצל ברוטב נפט

מאת: עידו ניצן, תזונאי טבעי ומטפל בעיסוי רקמות עמוק
זמן קריאה: 2 דקות
עידו ניצן מאוד רוצה שתפסיקו לערבב נפט עם האוכל שלכם. או במילים אחרות: שתפסיקו לאחסן אוכל בתוך קופסאות פלסטיק. טיפים לשימוש בטוח
Thymoquin_In

לאחרונה נתבשרנו בחדשות כי משרד הבריאות מורה לבתי החולים להפסיק להשתמש בבקבוקים המכילים את הכימיקל ביספינול A להאכלת תינוקות מאושפזים ויילודים, בתוך כחצי שנה’ בשל "עיקרון הזהירות המונעת" ולא בשל הוכחות מדעיות חדשות, כך לדברי משרד הבריאות.

אולם בעוד שנושא בקבוקי התינוקות עולה מדי פעם לדיון ציבורי, וחלק גדול מההורים מודעים לנושא, הרי שאף אחד לא מפנה את הזרקור לבעיה הקשורה לכל בני המשפחה: כלי הפלסטיק הביתיים המשמשים לאחסון מזון. בייחוד אוכל מהסוג המבושל של אמא, ששולחת ערימות של קופסאות מלאות כל טוב לאחר ארוחת השבת.

מתוך הקופסאות התמימות למראה האלה זולגים לתוך האוכל כימיקלים שונים שמקורם בנפט, מסרטנים ומשבשי הורמונים למיניהם.

אם אנחנו ברי מזל ומקורם של הקופסאות מחברה אמינה בחו"ל, יהיה מוטבע עליהם קוד מיחזור. הקודים ממוספרים מ-1 עד 7 ומשמעותם:

1 .  terephthalate polyethyelene) PETE)
2 .  פוליאתילן בצפיפות גבוהה (HDPE)
3 .  ויניל, פוליוויניל כלוריד (PVC)
4 .  פוליאתילן בצפיפות נמוכה (LDPE)
5 .  פוליפרופילן (PP)
6 .  פוליסטירן (PS)
7 .  אחרים (כולל פוליקרבונט, acrylic, polylactic acid, fiberglass)

טיפים לשימוש בטוח יותר

1. מספרים 1,2,4,5 הינם הסוגים המתאימים יותר לשימוש לאכסון מזון.

2. מספרי 3,7 אינם מתאימים לאכסון מזון.

מספר 3 הוא פוליוויניל כלוריד (PVC), הידוע גם בשם ויניל. זהו אחד מסוגי הפלסטיק הרעילים יותר עקב נוכחותו של DEHA –  אחד מה plasticizers (מרככים) המשמשים בייצורו.

על פי הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב, לחשיפה ארוכת טווח ל-DEHA יש פוטנציאל לגרום למשקל גוף מופחת, מסת עצם מופחתת, לנזק בכבד ובאשכים וסרטן. ייצור ושריפת PVC גם משחרר דיוקסינים מסרטנים לתוך הסביבה ואל שרשרת המזון. למרות ש-PVC הוא לא הפלסטיק הנפוץ ביותר עבור מיכלי אחסון מזון, חלקם עשויים ממנו והוא משמש לעתים קרובות בניילון נצמד כדי לשפר את הביצועים.

אל תשתו מים שנשכחו בשמש ביום קיץ חם

מספר 7 כולל סוגי פלסטיק שונים אבל בעיקר פוליקרבונט. הבעיה עם פוליקרבונט שהוא מכיל ביספנול A . מחקרים הראו כי  BPA מזיק למערכת הרבייה של חיות המעבדה, משפיע על הורמוני הרבייה ויש לו השפעות בריאותיות רציניות אחרות. היכולת של BPA לגרום תופעות אלו נובעת מיכולתו לחקות את ההורמון האנושי אסטרוגן, וזה כבר נקשר לבעיות ערמונית וסרטן השד, התחלה מוקדמת של גיל ההתבגרות ומומים באיברי הרבייה.

3. למדו להימנע מפוליקרבונט (מספר 7) לשימוש במזון. פלסטיקים העשויים פוליקרבונט לרוב יהיו שקופים וקשיחים. פריטים נפוצים העשויים מפלסטיק זה הינם בקבוקי תינוקות, בקבוקי מים, קערות וכלי שולחן. (וגם הציפוי הפנימי בתוך פחיות מזון ומשקה, אגב).

4. אם אינכם רוצים להיפטר מכל כלי הפלסטיק שלכם, היפטרו מהישנים, במיוחד אלו ששחוקים מאוד או שרוטים. מיכלי פלסטיק ישנים נוטים לדלוף כמויות גדלות והולכות של רעלים ככל שעובר הזמן. השתמשו בהם כדי לארגן ולאחסן פריטים שאינם מזון.

5. הימנעו מהגשה ואחסון מזון חם או מזונות בעלי מרכיב שומני במכלי פלסטיק. מזונות אלו מקלים על ההעברה של רעלים מהפלסטיק.

6. לעולם אל תחממו במיקרוגל מזון במיכלי פלסטיק או שקיות פלסטיק המיועדות לשימוש במיקרו. "בטוח לשימוש במיקרוגל" פירושו שהכלי לא יתמוסס או יתעוות, אבל זה לא אומר שהוא לא ידלוף. חימום הפלסטיק מגביר את הפוטנציאל של זליגת הכימיקלים לתוך האוכל שלך.

7. אל תשתמשו בבקבוקי מים ומשקאות קלים שעמדו חשופים והתחממו בשמש או ששהו ברכב סגור ביום חם. לידיעת צרכני משקאות הדיאט: גם האספרטיים (הממתיק המשמש במקום סוכר) מתפרק בחום למרכיבים רעילים.

8. הימנעו משימוש בשקיות פלסטיק ומאריזת מוצרים בניילון נצמד.

9. הפחיתו את השימוש במזון המגיע מקופסאות שימורים. הציפוי הפנימי עשוי פלסטיק, והפחיות עוברות עיקור בחום גבוה. לחובבי הטיולים: אין לחמם פחיות שימורים על הגזייה.

10. זכרי כי אם הינך בהריון או מיניקה, כימיקלים כגון BPA עוברים דרך זרם הדם ישירות אל התינוק שלך.

11. במקום ערבוב פלסטיק (כלומר נפט) עם האוכל שלך, השתמש בתחליף אינרטי כגון זכוכית וקרמיקה לאחסון מזון. שימוש חוזר בצנצנות הוא גם ידידותי לסביבה. או שאולי הכי פשוט זה בכלל לאחסן בקערה מכוסה בצלחת.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו