Laisha_Fly
supherb_Fly

ריטלין עם מיץ ענבים?

מאת: סוזי כהן
זמן קריאה: 2 דקות
מרסקים כדורי קונצרטה וריטלין? נותנים לילד את הכדור עם כוס מיץ פירות? השילוב הזה עשוי להיות מסוכן, שימו לב ולמדו את מערכת היחסים בין התרופה למזונות שונים
In2024_Article

תרופות להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD)

דוגמאות: מתילפנידאט (Methylphenidate) כגון ריטלין (Ritalin) או קונצרטה (Concerta).
תרופות אלו מעוררות את מערכת העצבים מכיוון שהן מעלות את רמת החומרים המעוררים הטבעיים במוח. למרבה האירוניה, ה"ספידים" האלה מרגיעים את מי שסובל מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

תרופות אלו ניתנות לילדים (ומבוגרים) הסובלים מהפרעת קשב, בעיות התנהגות או היפראקטיביות כדי לשלוט בהתפרצויות ולשפר את הריכוז, המיקוד והלמידה. לעיתים, התרופות ניתנות לאנשים הסובלים מנרקולפסיה – נטייה קיצונית להירדמות פתאומית. ברוב המקרים, יש ליטול אותן בשלמותן, ללא לעיסה או ריסוק, שכן יש להן השפעה מושהית. מסוכן לחצות אותן ובכמה מקרים, חיתוכן גרם למקרי מוות (הקפידו תמיד לשאול מראש את הרוקח אם אפשר לרסק את התרופה).

אלו הן האינטראקציות השליליות בין תרופות אלו לבין מזונות שונים:

מיץ פירות: מיץ פירות מגביר את ייצור חומצת הקיבה ועלול להאיץ או להאט את ספיגת התרופה. כדי להימנע מהפרעה בספיגה, הקפידו על מרווח של שעה עד שעתיים בין נטילת התרופה לשתיית המיץ.

אלכוהול: בקרב חלק מהמטופלים, מתילפנידאט (החומר הפעיל בתרופות אלו) עלול לגרום לירידה בקואורדינציה, לסחרחורת ולנמנום. אלכוהול יכול להעצים את ההשפעות האלו ולכן אל תשתו ממנו בזמן הטיפול. כמו כן, אלכוהול מדכא במידה מסוימת את מערכת העצבים ואילו תרופות להפרעת קשב וריכוז מעוררות אותה. גם מסיבה זו כדאי לכם להימנע משתיית אלכוהול יחד עם נטילת התרופות.

ויטמין C: האינטראקציה של התרופות עם ויטמין C דומה לאינטראקציה שלהן עם מיצי פירות, שכן הוא מגביר או מחליש את השפעתן.

קפה, תה, משקאות מוגזים ושוקולד: כל מזון או משקה שמכיל קפאין עלול להאיץ את קצב הלב בדיוק כמו התרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז. הימנעו לחלוטין ממזונות ומשקאות מעוררים בזמן הטיפול. ההשפעה המשולבת עלולה להתבטא בעצבנות, חוסר שקט, בעיות שינה והפרעות בקצב הלב. אם אתם נמנים עם אלה שצורכים משקאות מוגזים באופן קבוע ואינכם מוכנים לוותר עליהם, הודיעו על כך לרופא המטפל, כדי שהוא יוכל לשנות את מינון התרופה בהתאם (בעמ' 73 תוכלו לקרוא על תחליפים אפשריים למשקאות מוגזים).

שרביטן סיני/אפדרין/Mahuang – מצוי בסוגים רבים של כדורי הרזיה שנמכרים ללא מרשם רופא, משקאות אנרגיה ותוספי תזונה. צמח זה מאיץ את קצב הלב ומעלה את לחץ הדם. נטילתו בשילוב עם חומרים מעוררים יוצרת שילוב מסוכן.

תפוז מריר: מצוי בסוגים רבים של כדורי הרזיה (כמו שרביטן סיני, אבל במידה פחותה).

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו