ecosap_vitamin c

Powered by WP Bannerize

Thyroid_book_focus

Powered by WP Bannerize

רגישות לגלוטן, צליאק ושיבולת שועל - מותר או אסור?

מאת: עדי כספי
אם אתם רגישים לגלוטן או חולי צליאק (דגנת, כרסת) – אז כתבה זו היא בעיקר עבורכם: בשיבולת שועל אין גלוטן. אז למה אומרים לכם שיש? מכמה סיבות שיש להתחשב בהן
צליאק ושיבולת שועל

מותר או לא? (123RF)

חולי צליאק רבים נמנעים משיבולת שועל כיוון שקיים ערפול מסוים סביב הימצאות או אי-הימצאות גלוטן בדגן זה. כתבה זו באה להסיר את הלוט ולהודיע שאין גלוטן בשיבולת שועל. יחד עם זאת יש כמה דברים שחשוב שתדעו לפני שאתם מתחילים להכניס אותה לתפריט:

1. פעמים רבות השדות בהם מגדלים שיבולת שועל הנם סמוכים לשדות בהם מגדלים חיטה, שעורה או שיפון, שבהם יש גלוטן. הקרבה הפיזית והרוח, המסיעה זרעים ממקום למקום, עלולות 'לזהם' בגלוטן את שדה השיבולת.

2. אם השיבולת גדלה באופן מבודד, אך במפעל היא עובדה על פסי ייצור או ליד פסי יצור בהם יש חיטה, שעורה או שיפון, הרי ששוב יש סכנה שהשיבולת שלנו התגוללה לה עם גלוטן.

3. מתוך כלל האנשים הסובלים מצליאק או מרגישות לגלוטן (והם מהווים כ-1% מכלל האוכלוסייה), יש כ-15% מתוכם, אשר רגישים לחלבון שיבולת השועל, חלבון זה נקרא אבנין (Avanin) ובמקרה שלהם, באמת אסור להם לאכול שיבולת שועל (ושימו לב, מדובר ב 15% מתוך אלו אשר סובלים מהמחלה שהם מהווים כ-1% מכלל האוכלוסייה).

(למי שתוהה בנוגע לטיבו של האבנין – הוא דומה מאד לגליאדין, שהוא המרכיב הבעייתי בגלוטן).

בארץ אין חקיקה מסודרת בנוגע לסימון על גבי האריזות ולכן לא ידוע איזה שיבולת שועל מכילה גלוטן ואיזה לא. זו הסיבה שנאמר לציבור הרגיש לגלוטן להימנע אף משיבולת שועל.

מה אפשר לעשות?

אם אתם מאובחנים כחולי צליאק או כרגישים לגלוטן – בהחלט ניתן להתייעץ עם הרופא שלכם ולבקש לבצע מעקב בעת צריכת שיבולת שועל (כזו אשר לא נחשפה לגלוטן מבחוץ – ועל כך בהמשך).

להתחיל עם כף ביום ולראות –  איך אתם מרגישים, טוב לכם? רע לכם? יש תסמינים? כואבת הבטן? וכו'. בהתאם ניתן להעלות את המינון בהדרגה, בליווי רופא, ולראות האם אתם רגישים לאבנין או לאו.

ואם אתם סתם רוצים להימנע מגלוטן?

שיבולת שועל

יכולה להיות נקייה מגלוטן (pixabay_dessuil)

לכם אין כל בעיה; אתם יכולים לקנות את שיבולת השועל שבתפזורת, עבורכם, כמות הגלוטן שם בטלה בשישים; שכן הגלוטן כאמור, אינו חלק מהשיבולת ואם נמצא שם, הרי שהגיעה כמות קטנה רק בגלל פס הייצור או השדה הסמוך.

אם אתם בעלי רגישות או חולים בצליאק, איזה שיבולת שועל מותרת לכם?

חפשו מוצרי שיבולת שועל עליהם כתוב כי הם ללא גלוטן. יש כאלו! הכוונה כאן שגידלו אותם בשדות הרחוקים מחיטה, שעורה ושיפון, כך שגלוטן לא נדד לשם ובמקביל כאשר עיבדו אותה, העיבוד נעשה על פסי ייצור נפרדים מהחיטה השעורה והשיפון, כך ששוב לא נוצר מגע בין השניים.

להלן מוצרים שאת חלקם ניתן למצוא על המדפים כאן בארץ וחלק ניתן להזמין מחו"ל הביתה (זה לא שונה מהזמנת בגדים מ-ASOS או ספרים מאמזון):  Bob – Red Mill, GF – Harvest, Natures Path, Holly's oatmeal

עכשיו אתם וודאי תוהים מה ההתעקשות הזו שלי, לגרום לכם לאכול שיבולת שועל, אז הרשו לי לספר לכם קצת על נפלאותיה!

בכוס אחת של שיבולת שועל מלאה וגסה (80 גרם, מנה יפה בהחלט) יש לנו כך:

291 קלוריות, שזה לא הרבה אם מתחשבים בכמות שיש לכם בצלחת וזה בכלל לא הרבה כאשר מתחשבים בכמות הסיבים התזונתיים (11.4 גרם, וההמלצה לאדם בוגר היא כ 25 גרם ביום) כמות הסיבים וכן הערך הגליקמי הנמוך יחד, תורמים לתחושת שובע לאורך זמן, הסוכר משתחרר באטיות ואין נפילות סוכר הדוחפות אותנו לנשנש קצת מכל הבא ליד בעת הישיבה היומית הארוכה שיש לנו במשרד.הסיבים התזונתיים שמעלים את תחושת השובע, אף יעלים לעיכול ולפעילות מעי תקינה! תזונה עשירה בסיבים אף תורמת לירידה במשקל ולשמירה על משקל תקין – שרובינו חולמים עליו.

ולא די בכל אלו, שיבולת שועל שומרת על בריאות קרדיו וסקולרית (לב וכלי דם), שומרת על לחץ הדם תקין, מפחיתה סיכון להתקפי לב ומחלות לב, סופחת אתה כולסטרול מסוג LDL ('הרע') ומיצי מרה מיותרים.

היא עשירה במגנזיום, סידן ואשלגן.

אחרונה חביבה אוכל לספר לכם, כי מחקרים אשר נעשו על תאים סרטניים מצאו כי לשיבולת שועל תכונות נוגדות גידולים סרטניים.

אז מה אתם אומרים? לא תכינו דייסת שיבולת שועל לארוחת ערב? קצת קינמון, קצת אגוזים ופרי חתוך יסגרו לכם פינה ויספקו ארוחה טעימה, בריאה ומזינה במיוחד.

עדי כספי – טיפול בסטרס: תזונה, צמחי מרפא & רפלקסולוגיה

השאירו תגובה: