Sunrider_Fly
bari14_Fly

קפה - בריא או לא? ומה חדש?

מאת: נעמה שיראזי, דיאטנית
זמן קריאה: 3 דקות
קפה - בריא או לא? דיאטנית עושה סדר + מה חדש (ואולי בריא?!) על המדף?
Nikui_IN

שתיית קפה היא הדרך המוצלחת ביותר לפתיחת היום אצל רבים. לעיתים שתיית הקפה מיוחדת: בבית קפה או בחברת חברים ומשפחה. במהלך היום הקפה מלווה אותנו בישיבות, בארוחות בייניים ובהפסקות. הוא משמש אתנחתא, נחמה או מקור אנרגיה להמשך היום. מנגד ישנו ציבור שלם, אשר ויתר על הקפה מתוך הנחה שבריא יותר בלעדיו, או מתוך רצון להימנע מקפאין.

הקפה קיים שנים רבות ומלווה מסורות ותרבויות בכל העולם, משמש סמל, מנהג וטקס. קפה הוא משקה המופק מפולי קפה שמקורם באחד מזני צמח הקפה. הפקת הקפה כוללת קליית הפולים וטחנתם לאבקה, ולאחר מכן חליטה או בישול של האבקה. ישנם סוגים רבים של קפה: שחור, טורקי, אספרסו, קפה ירוק ועוד.

הקפה מכיל קפאין, אשר אחראי על יכולת העוררות, שהיא התכונה המזוהה ביותר עם קפה. קפאין הוא חומר ממריץ,  אשר מעלה את לחץ הדם ומגביר את הדופק באופן זמני. משקאות עם קפאין כוללים גם תה, משקה קקאו וקולה. ניתן ליצור קפה ללא קפאין על ידי תהליך מיצוי, אשר בעבר כלל שימוש בחומרים מסוכנים, ולכן משקאות נטולי הקפאין נתפסו כפחות בריאים. כיום התהליך מתבצע בצורה בטוחה, ואין מניעה לצרוך קפה ללא קפאין.

 

עולה השאלה האם יש להימנע מקפאין או מקפה?

הראיות לכך ששתייה מתונה  של קפה בטוחה לבריאות, ואף מועילה מתגברות. קפה הוא בעל תכונות אנטי חימצוניות, אנטי דלקתיות ואנטי מוטוגניות שככל הנראה מספקות לו יכולות להגן על הבריאות שלנו.

בעבר הקו הכללי היה נגד שתיית קפה, וייחסו לו תכונות העלולות לפגוע בבריאות, אך במחקר מודרני ובהסתכלות מדוקדקת יותר בממצאים, נמצא כי ישנן גם תכונות מועילות רבות, וככל הנראה יתרונותיו גוברים על חסרונותיו.

מייחסים לקפה חשיבות בבריאות מנטלית ופיזיולוגית, והוא מקושר עם ירידה בסיכון למוות מכל סיבה ואפשרות להארכת חיים. שתיית קפה וקפאין בפרט ככל הנראה, מורידים סיכון למחלות לב וכלי דם וזאת על אף החשד, כי קפאין מעלה לחץ דם.

מחקרים שונים מצאו קשר בין שתיית קפה מתונה לבין יתרונות בריאותיים רבים, ביניהם – נמצאה קורלציה עם ירידה במרקרים דלקתיים וירידה בסיכון לשבץ מוחי ולסוגי סרטן שונים. הקפה מקושר כגורם מגן אפשרי מפני מספר מחלות כבד כולל כבד שומני לא אלכהולי (NAFLD), מחלת כבד עם שכיחות עולה בשנים האחרונות, ואף מאט את התקדמותה אצל אלו אשר אובחנו עם המחלה. מבחינה מטבולית נמצא קשר בין צריכת קפה להפחתה בחמצון LDL כולסטרול  וברמות שומן בדם, ירידה בסיכון לסוכרת מסוג 2, שיפור בהפרשת אינסולין והגנה מפני היפרגליקמיה. הקפה נצפה כמקדם ירידה במשקל לבעלי עודף משקל, ומפחית צבירת שומן בגוף.

קפה נחשב מאיץ מנטלי ומעורר, משפר זיכרון ומועיל לקוגניציה בטווח הרחוק. הקפה קשור בסיכון נמוך יותר להתפתחות דיכאון, ואף יכול לשפר בריאות נפשית. קפה המכיל קפאין עשוי להועיל במחלות אלצהיימר ודמנציה.

כמובן אין טוב ללא רע, ולקפה יש גם תכונות שליליות וסיכונים אפשריים: קפה יכול להחמיר חרדה, נדודי שינה, רעד וצמרמורות. קיימת סכנה לצריכת יתר, אך בכמות שהיא לא אפשרית, כ-100 כוסות קפה ביממה. בזמן הריון והנקה יש להגביל את צריכת הקפאין עקב יכולתו לחדור לשליה, ולעבור לעובר ובהמשך גם לחלב האם.

חשוב לציין כי המחקר על קפה שופע וגדוש ומצביע על אותן ראיות שוב ושוב. רוב המחקר הוא מהסוג המעיד על קשר אך לא מוכיח סיבתיות כלומר, אנו יכולים להסיק כי שתיית קפה מיוחסת גם לפחות תחלואות, אך לא בטוח כי היא הסיבה לירידה בתחלואה. בהחלט ניתן להסיק ממחקרים אלו, כי הבחירה בצריכת כוס קפה שנייה, שלישית ורביעית ביום ככל הנראה לא תהיה בחירה גרועה.

 

קפה בסגנון קטוגני

קפה בסגנון קטוגני. צילום: RF123

 

לסיכום, אין המלצה להתחיל לשתות קפה בקרב אנשים שאינם שותים, וגם לא קיימת המלצה להגברת צריכה בקרב השותים. אך אם אתם שותים קפה ונהנים ממנו ומתלבטים עד כמה אפשר לצרוך, ככל הנראה, אם תבחרו בצריכה מתונה, 4-6 כוסות ביממה, תישארו בטווח בטוח לבריאות, ואולי אף תזכו ליתרונות בריאותיים.

מאמר זה מתייחס לצריכת קפה בקרב אוכלוסייה בוגרת ובריאה, ואיננו מתאים לכל מצב בריאותי וכן איננו מתייחס לילדים.

הכתבה והמידע באדיבות נעמה שיראזי, דיאטנית חברת עמותת הדיאטנים בישראל – עמותת עתיד.

 

מה חדש בעולם הקפה?

בריא או לא? מה שבטוח הוא שתמיד יש סוגי קפה חדשים לטעום. אז מה חדש על המדף? אנו מרכזים לנוחותכם מידע על מוצרים חדשים אותן סיפקו החברות.

 

קפסולות האספרסו של קפה עלית מתחדשות בסדרת טעמים ייחודית

קולקציית קפסולות הקינוחים BY השף יוסי שיטרית .ללא סוכר או ממתיקים.

הסדרה החדשה מונה 3 מוצרים חדשים בטעמי קינוחים

סדרת הקפסולות החדשות פותחה לראשונה ע"י הפרזנטור של קפה עלית, השף יוסי שטרית, ובחתימתו. שטרית ליווה את תהליך פיתוח המוצר, שנעשה בשיתוף חברת טעמים שוויצרית הגדולה בעולם במטרה לפתח טעמים מותאמים לחיך הישראלי.

 

הטעמים מבוססים על המטבח ומקורות ההשראה ממנו של השף פרזנטור ומהווים חיבור לעולמו הקולינארי.

 

להשיג בחנות האונליין של קפה עלית  וברשתות השיווק.

כשרות: רבנות.

 

קולקציית השייקים של הרבלייף התחדשה בשייק קפוצ'ינו ללא לקטוז

הגוף זקוק לתזונה מאוזנת כדי לתפקד בצורה הטובה ביותר. אם אתם רוצים לנהל את המשקל שלכם בצורה בטוחה ונוחה או לשמור על המשקל שלכם, האבקה להכנת משקה יכולה לסייע לכם להשיג את מטרותיכם עם תוצאות לטווח הארוך.

חברת הרבלייף השיקה אבקת שייק קפוצ'ינו: עד 20 ויטמינים ומינרלים חיוביים, בתוספת עשבי תבלין.
9 גרם של חלבוני סויה וסיבים ממקורות בריאים.
בקרת קלוריות: בערך-217 קלוריות בכל שייק.
אאבקת המשקה מוכחת ומיוצרת מדעית ומספקת לכם את החומרים המזינים של ארוחה מלאה, מסייעת בהשבעת הרעב ובלוטות הטעם שלכם לבקרת משקל ולתזונה מאוזנת.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו