supherb_Fly
Thymoquin_Fly

קדימה, להתחיל להזיע

מאת: ענבר רוגע, מנחת סדנאות לתזונה טבעית
זמן קריאה: 2 דקות
בטלה פיזית לעולם לא תאפשר גוף חופשי ממכאובים ומחלות, גם אם אותו אדם בוחר בתזונה הבריאה ביותר. ד"ר גיל יוסף שחר נתן בהרצאה שלו חופן טיעונים שישכנעו כל בטטה לקום בקפיצה מהכורסה ולהתחיל להזיע

צילום: 123RF

supherb_IN

מגיל אפס אנחנו לומדים לדקלם שספורט טוב לבריאות, אבל מי מאיתנו יודע להסביר למה בדיוק?  למזלנו, לא נדרש מאתנו להבין שכלית איך משפיע עלינו האימון הפיזי כדי ליהנות מהיתרונות שלו, אבל הרי לא את המשוכנעים באנו לשכנע. איך נגרום לדודתנו המבוגרת לעלות במדרגות ולא במעלית למרות המאמץ, את הבן המתבגר לבלות פחות זמן מול המחשב ויותר בחוץ עם הכדור, או את האישה העובדת לקחת כמה דקות להתמתח באמצע המשרד?

מי שהצטרף בשישי האחרון להרצאתו המעמיקה והמפורטת של ד"ר גיל יוסף שחר בתיאטרון גבעתיים קיבל מלוא החופן טיעונים שישכנעו כל בטטה לקום בקפיצה מהכורסה, לרוץ אל המחסן להוציא את האופניים השכוחים ולנסוע מיד למכון הכושר או היוגה הקרוב, כדי להרשם כמובן. ד"ר יוסף שחר משלב בהרצאותיו את הידע הרפואי המערבי העדכני יחד עם ציטוטים ופרשנות של תורת הרפואה של הרמב"ם, בה הוא מתמחה, וכך זכינו לגלות מפיו חלק מהסודות העתיקים כמו גם העכשוויים, של תוצאות האימון הפיזי הסדיר.

מתוך שפע המידע הקונקרטי שחלק איתנו יוסף שחר, ואותו דחס לראשנו כדרכו באינטנסיביות קולחת חסרת רחמים ויעילה למופת, אפשר לספר שהרמב"ם טען שהתעמלות סדירה, כזאת המאופיינת על ידי כך שהיא גורמת להזעה והאצת הנשימה, תמנע מראש את רוב המחלות – כלומר, הוא הכיר בכך שהזיעה היא מנגנון חשוב להפרשת רעלים מהגוף, ואילו מנוחת יתר, כלומר בטלה פיזית, לעולם לא תאפשר גוף חופשי ממכאובים ומחלות, גם אם אותו אדם בוחר בתזונה בריאה ביותר.

להימנע מהרמת משקולות

מחקרים בני ימינו מאשרים שפעילות גופנית סדירה מורידה בעשרות אחוזים את הסיכוי למחלות לב; בהרצאה פורטו המנגנונים בעזרתם עושה זאת הפעילות הגופנית, ביניהם חיזוק שריר הלב המספק למוח את הדם הנדרש לו, וייצור כולסטרול "טוב". בנושא המשקל התקין ואימוני כושר, טרח יוסף שחר לנפץ מיתוסים שגויים. מסתבר שאימון סדיר מביא לשריפת קלוריות מוגברת בזמן המנוחה שאחרי האימון דווקא, ולאימוני כוח וחיזוק שרירים יש דווקא תפקידים חשובים, ביניהם מניעת אובדן מסת שריר ועלייה במסת העצם (השומרת מפני אוסטיאופורוזיס), אך הרמת משקולות כבדות מדי באופן קבוע אינה מחזקת את הסיבולת: שריר הלב מתעבה ונחלש.

גיל יוסף שחר

אפשר גם במשרד מול המחשב

כדי להמחיש לקהל שגדש את האולם את יתרונות הפעלתנות הפיזית בצורה המיידית ביותר, הצטרפה הפעם להרצאה סמדר אייל, מנהלת בית הספר להתעמלות בונה עצם, והוסיפה נדבך מהנה לאירוע. בתחילת ההרצאה והחזרה מההפסקה תפסה את הבמה, והנחתה את הקהל בכריזמטיות משעשעת כיצד לבצע תרגילי מתיחות וחיזוק שרירים פשוטים ואפקטיביים: תרגלנו מתיחות המתבצעות בישיבה על הכיסא, כך שאפשר לבצע אותן בכל בית או משרד; ובנוסף מתיחות בסיסיות בעמידה, כולל הנפות ידיים וקריאה קצובה של שם האתר "איט – וול" בכל פעם שהעלנו והורדנו את ידינו.

פעילות גופנית משפרת ריכוז וזיכרון

אחרי החימום הפיזי הממריץ הרגיש כאילו קל יותר להתרכז בשטף המידע שזרם מד"ר שחר, וכנראה שלא בכדי, שהרי בדיוק הוסבר לנו כיצד התרגול הפיזי משפר את תפקודי המוח בדרכים שונות, ביניהן העלאת רמת האנדורפינים, הדופמין והסרוטונין במוח, מה שמביא לשיפור הזיכרון, הקליטה והורדת רמת הסטרס.

לעולם לא להתעמל לאחר האוכל

יחד עם המידע המפורט שסיפק יוסף שחר על הדרכים בהן מונעת הפעילות הספורטיבית אוסטיאופורוזיס, מונעת ומרפאת סוכרת, ומסדירה את מצב מערכת העיכול, הוא סיפק עצות רבות כיצד להתאים את הפעילות הפיזית להגעה לתוצאות הריפוי והבריאות המיטבית, וביניהן אזהרה לסיום: כדי להיכנס למשטר פעילות פיזית בלי להסתכן רצוי ללכת לבדיקת מאמץ לאחר גיל 30, להתחמם כראוי, ולבנות את האימון בהדרגה. וכדאי לאמץ את המלצתו החד משמעית של הרמב"ם, אף פעם לא להתעמל מיד אחרי האוכל, על קיבה מלאה.

היטיבה לסכם אחת המשתתפות בצאתנו מהאירוע, שתיארה את ההרצאה כ"מאורגנת היטב, נותנת כלים לנהל את הבריאות שלנו בעצמנו ועושה סדר בראש". הסכמתי איתה ועליתי על האופניים, מאושרת מתמיד לדווש ולהזיע כל הדרך הביתה.

ליצירת קשר עם ענבר רוגע

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. הירש הדסה

    לא השתתפתי בהרצאה, אך מסיכום ההרצאה היא נשמעת מאד מעניינת ומאתגרת. רציתי לשאול אם ניתן לקבל הקלטה של ההרצאה.
    תודה

  2. גיל יוסף שחר

    ההרצאה הוקלטה. נפיק ממנה בקרוב דיסק וניתן יהיה לרוכשו. עדכון על כך ישלח בניוזלטר של המרכז לרפואת הרמב"ם .