Thymoquin_Fly
supherb_Fly

על נשים ונוגדי חמצון

מאת: ד"ר דורית יוסף, נטורופטית, מתמחה בקוסמטיקה טבעית
זמן קריאה: 2 דקות
מחקר חדש מציע כי נשים שצורכות מזון עשיר בנוגדי חמצון מקטינות בצורה משמעותית את הסיכוי לחלות במחלות לב, במיוחד אלו ללא היסטוריה משפחתית או רקע של אירועי לב קודמים

צילום: 123RF

Laisha_In

מחקר חדש מציע כי נשים שצורכות מזון עשיר בנוגדי חמצון מקטינות בצורה משמעותית את הסיכוי לחלות במחלות לב, במיוחד אלו ללא היסטוריה משפחתית או רקע של אירועי לב קודמים. המחקר מצא כי נשים ללא רקע במחלות לב,  שצרכו את המנה הגבוהה ביותר  של נוגדי חמצון, ממזונות כמו פירות וירקות, תה ירוק, דגנים מלאים ושוקולד, הקטינו את הסיכוי למחלות לב  ב- 17% מאלו שצרכו את המנה הקטנה ביותר של נוגדי חמצון.

אז מהם נוגדי חמצון?

נוגדי חמצון, אנטי אוקסידנטים (antioxidant), הם חומרים כימיים שמקטינים את הנזקים ואת תגובת השרשרת הכימית שגורמים הרדיקלים החופשיים. מולקולות בלתי יציבות שיציבותן הופרה, כי רדיקל חופשי אחר "גנב" להם את האלקטרון והפך אותו לרדיקל חופשי בעצמו.

בשנים האחרונות חוקרים ממקדים את נזקי הרדיקלים החופשיים בשורה ארוכה של מחלות, ובכללם, הזדקנות הגוף והאצת הזדקנות העור.

אנשים שזקוקים במיוחד לשפע של נוגדי חמצון:

• מעשנים
• ספורטאים
• נוטלים תרופות באופן קבוע
• חולים במחלות כרונית ואלה שנמצאים בקבוצת סיכון

על פי מחקר, שפורסם ב-Journal of the American Heart Association  שנבדקו בו 31,035 נשים ללא מחלות לב בעברן ו-5,680 נשים עם היסטוריה של מחלות לב, הותאמה להן תזונה עשירה בנוגדי חמצון, בעיקר מפירות וירקות,  שהמרכיבים המרכזיים בהם מונעים מחלות לב.

מחקר זה תואם את המחקרים הקודמים שכשלו בהוכחת יכולת התוספים התזונתיים, כמצמצמים את הסיכוי למחלות לב. הסיבה לכך יכולה להיות כי הם בדקו את יעילותו של נוגד חמצון בודד ובמינון גבוה, בעוד שמחקר זה בדק את צריכת שילוב של כל נוגדי החמצון ועוד אלפי מרכיבים בכמויות שנמצאות בתזונת האדם.

עקה חמצונית (סטרס חמצוני) היא בסיס המחלות, כאשר הגוף לא יכול לנטרל ולתקן פגיעה בתאים, עקב נזקי הרדיקלים החופשיים, והתוצאה היא דלקת ופגיעה במערכת הלב וכלי הדם.

רשת נוגדי החמצון

אם כן, מהם נוגדי החמצון המומלצים? ההמלצות האחרונות: נוגדי החמצון יילקחו כרשת של נוגדי חמצון, נוגד חמצון בודד אינו מספק הגנה מספיקה, מפני שהרדיקלים החופשיים הופכים אותו לסוג של רדיקלים חופשיים, ידידותיים יותר, אך בכוחו להזיק לתאי הגוף,  ולכן הוא זקוק למגוון  נוגדי חמצון להגנה מקיפה.

ויטמין C – שומר על הפאזה המיימית של הגוף

ויטמין E – שומר על המרכיבים השומניים בגוף מפני החמצון

בכוחה של החומצה אלפא ליפואית להגן גם על הפאזה המיימית, גם על הפאזה השומנית, כמו גם Q10, פלבנואידים  קרטנואידים ועוד.

זהו מחקר הגדול והמשמעותי מסוגו ומאשר את מה שחשבנו, כוח התזונה רב יותר  מכוח התוספים ונוגדי החמצון מהמזון, פירות וירקות,  מקטינים את הסיכוי לחלות במחלות לב, המחקר מדגיש שתזונה בריאה עשירה בנוגדי חמצון מהטבע.  נוסף לכך, באופן כללי, אנשים שנוטים לאכול בריא יותר נוטים גם לסגנון בריא.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. יהודה דינו

    שלום רב
    שאלתי מה המינון אשר יש לצרוך ליום כלומר מה הכמות שצריך לאכול אשר גם לא יזיק לגוף