אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

מזון על, מזון העתיד

מאת: דורית יוסף (N.D) נטורופתית ומרצה בכירה בתחום הקוסמטיקה הטבעית
מהם מזונות על? במה הם תורמים לבריאותנו? דורית יוסף החליטה לחקור את הנושא החם היום בתזונה לעומק ותספק לנו הגולשים סדרת כתבות בנושא בליווי מחקרים ומקורות להעשרה. והפעם על אצת הספירולינה.

כנטורופתית אני נמצאת במסע מתמיד לחפש אחר אפשרויות תזונה שיספקו בריאות מרבית עבורי ועבור המטופלים שלי. רבים מאיתנו נמצאים במצב של בריאות קלושה וסובלים מכאבי שרירים ופרקים, מצבי רוח משתנים, בעיות הורמונאליות ובעיות עור שונות. אני מאמינה גדולה בהאמירה "אתה מה שאתה אוכל" – "you are what you eat", משמע כל מה שאתה מכניס לפה משפיע על הלך המחשבה, הגוף והרוח.

 יצאתי לחפש אחרי ה-מזונות לבריאות מרבית. אנו זקוקים למכלול מרכיבים בתזונה שלנו שכוללים: חלבונים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון), שמנים "טובים", חומצות אמינו חיוניות, ויטמינים, אנזימים, קו אנזימים, חומצות שומן חיוניות ועוד מרכיבים רבים לכלול בתזונה ובסדר יום מערבי וצפוף.

ידוע שתזונה שתכלול שום, ברוקולי, סויה, שקדים, אגוזים וסלומון, כל אחד ממזונות אילו יספק לנו מרכיב אחד מרכזי וחשוב לצרכים היומיומיים שלנו.

אבל אני בחיפוש אחר מזון ייחודי, מזון שיועיל באופן מיוחד לבריאותנו והוא – מזון על (Super Foods).

מהם "מזונות על"?

בעידן שלנו, בו ניתן להשיג מזונות שונים מכל קצוות העולם, ניתן לחפש ולהשיג את המזון העל, אותם מזונות שמכילים מספר רב של מרכיבי תזונה ייחודיים לא אחד או שתיים בולטים. אנחנו מחפשים את אילו שיספקו מקור אמין ומלא של חלבון במינימום קלוריות ובלי שאריות של שומן טרנס או שאריות תרופות וריסוסים, יחזקו את המערכת החיסונית, ינקו את הכבד, יספקו מרכיבים אנטי אייגינג, יכילו כמויות גדולות של אנטי אוקסידנטים ומינרלים.

חיפשתי ומצאתי…"מזונות על"- מזונות שמכילים מספר רב של מרכיבי תזונה. צריכה יום יומית של אחד או מספר "מזונות על" יספקו לנו כמות יפה של ויטמינים, אנזימים וכל הדרוש לנו כדי להיות בשליטה מלאה על בריאותינו. "מזון על" הוא שילוב בין מזון לתרופה ויש בו את היכולת להגביר את כוח החיות הטבעית והאנרגיה של הגוף.

בין מזונות העל נמצאים:

אכתוב סדרה של כתבות בנושא היתרונות התזונתיים של כל אחד ממזונות העל.

בכתבה זו בחרתי להתמקד באצת ספירולינה, שאני באופן אישי מאוד אוהבת ומפיקה תועלת משמעותית מהצריכה שלה ברמת הערנות, חיוניות, חדות מחשבה ומצב רוח מרומם.

האצות היו על כדור הארץ זמן רב לפני בני האדם, הן מספקות מקור הזנה אמין גם לאדם וגם לחיה. אני נוהגת לכנות אותם "הקולוסטרום של הטבע", המזון הראשוני שמספק שפע של ערכי תזונה ויתרונות בריאותיים.

על אצת הספירולינה

ספירולינה היא אצה חד תאית ממשפחת האצות הכחולות ירוקות, צורתה המיקרוסקופית היא של סליל לולייני. מרכיביה (cyanobacteria) ייחודיים וממקמים אותה בין החי לצומח. מכיוון שהספירולינה נחשבת מזון שלם היא מהווה מקור תזונתי עשיר עבור בני אדם ובעלי חיים.
הספירולינה גדלה באופן טבעי באגמים טרופיים וסובטרופיים ברמת חומציות נמוכה (ph8-11).

יתרונות תזונתיים:

לספירולינה רכיבים תזונתיים רבים ולכן מיוחסת לה הגדרה של מזון שלם.

חלבון

ספירולינה מכילה כמות גדולה של חלבון בין 55%-71% ממשקל האצה היבשה. מדובר בחלבון מלא שמכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, בהשוואה לבשר בקר שמכיל רק 22% חלבון. החלבון המלא שבספירולינה אינו כולל שומן רווי או שאריות של כימיקלים, תרופות ואנטיביוטיקה שנמצאים ברוב החלבון שמקורו מן החי.

חומצות שומן חיוניות

ספירולינה עשירה בחומצות שומן מסוג:

GALA-גמא לינולאית, חומצת שומן חיונית מקבוצת אומגה 6
ALA- אלפא לינולנית מקבוצת אומגה 3
SDA סטארידונית, אומגה 3
DHA + EPA מסוג אומגה 3
וחומצה ארכידונית AA.

ויטמינים

האצה מכילה ויטמינים:  B1,B2 ,B6 ,B9 ,B3, ויטמין D, ויטמין C וויטמין E.

על פי מחקרים היתה בעיה לאמוד את הזמינות הביולוגית של ויטמין B12 ולכן נקבע על פי איגוד התזונה האמריקאית כי אין להסתמך על ספירולינה כמקור בלעדי ל- B12 פעיל.
נתון זה מתייחס לספירולינה בלבד, לאצות אחרות יש כמות יפה של ויטמין B12 לכן כדאי ומומלץ לשלב צריכה של אצות שונות, דוגמת הכלורלה והנורי (כן, אותו נורי של הסושי)

מינרלים

ספירולינה היא מקור עשיר לאשלגן, סידן, כרום, נחושת, ברזל, מגנזיום, זרחן, סלניום, נתרן ואבץ. ספירולינה מכילה פיגמנטים הכוללים  chlorophyll, כלורופיל בפיגמנט ירוק  ו- phycocyanin שנותן את הפיגמנט הכחול, כמו גם בטא קרוטן ונוגדי חמצון שונים.

מן המחקרים

יתרונות הספירולינה הוא במגוון רחב של טיפול בעיות בריאות וביניהם: ירידה במשקל, היפר אקטיביות, כולסטרול גבוה, סרטן, חיזוק המערכת החיסונית ועייפות.

על פי מחקרים הגיעו למסקנות הבאות:

אלרגיות

במחקר שפורסם ב- 2009 נקבע כי ספירולינה הראתה תוצאות מבטיחות בטיפול בתגובה אלרגית וקדחת השחת, סימפטומים הכוללים: נזלות, התעטשויות, שיעולים וגירודים .

כולסטרול

במחקר שנערך ב- 2007 אשר בו 36 מתנדבים לקחו 4.5 גרם של ספירולינה ליום לתקופה של 6 שבועות, הראו תוצאות המחקר שינויים לטובה בכולסטרול ובלחץ הדם.

סרטן הפה

ספירולינה יכולה לתת הגנה מסוימת כנגד סרטן הפה. על פי מחקר קטן שהתבצע על אוכלוסייה שנוטה ללעוס טבק ונמצאו בה נגעים טרום סרטניים. אוכלוסיה זו קיבלה תוספת של ספירולינה למשך 12 חודשים. חלק מן הנבדקים
(44 במספר) קיבלו מנה יומית של ספירולינה וחלק מהנבדקים (43 במספר) קיבלו מנה של פלסבו. בסוף תקופת המבחן  אצל 20 מתוך 44 הנבדקים שקיבלו ספירולינה הנגעים נעלמו.

בריאות הלב

התגלה כי ספירולינה מסייעת למנוע נזק ללב שנגרם על ידי טיפול כימותרפי בשם doxorubicin ובנוסף היא משפרת את חומרת הנזקים משבץ, משפרת תנועה ואת יכולת הזיכרון וכושר הלמידה של נפגעי שבץ.

ילדים ומתבגרים

ספירולינה נמצאה יעילה לילדים הסובלים מתת תזונה. באופן כללי אני מאוד ממליצה על שילוב של אצות בתזונת ילדים בכל שלב בהתפתחות, האצות יספקו התפתחות מוחית תקינה ולכן יסייעו לילדים הסובלים מלקויות למידה. אני במיוחד ממליצה על שילוב אצות בתקופת גיל ההתבגרות, זמן בו גוף המתבגר זקוק ליותר מרכיבי תזונה. מניסיוני הוספה של אצות בתזונת מתבגרים מסייעים להרגיע את הטמפרמנט הסוער האופייני למתגברים ומאפשר להורים ולילדים לעבור את תקופת ההתבגרות בשקט יחסי.

אזהרות

ספירולינה מכילה פנילאלנין ולכן אינה מומלצת לאנשים הסובלים מהפרעה מטבולית גנטית בשם פנילקטוניריה
(PKU Phenylketonuria).
מרכיב תזונה זה עשיר ומספק לאדם את כל המרכיבים החשובים לשמירה על בריאות תקינה ולכן ועדת המזון של האו"ם ב- 1974 הכריזה על ספירולינה כמזון העתיד.
ספירולינה הוצעה על ידי נאס"א כאחד המאכלים העיקריים הניתנים במהלך משימות חלל ארוכות טווח.

ניתן להשיג בקפסולות בבתי טבע או באבקה אורגנית בחיפוש באינטרנט אחר הספקים.

הכתבה הבאה תהיה על תותי גוג'י…

לבלוג של דורית יוסף, לחצו כאן

השאירו תגובה:
  1. ליאת

    הי דורית
    קראתי את המאמר שלך על אצת כלורלה באתר eatwell ויש לי שתי שאלות
    1. האם חולה היפותירודאיזם יכול לאכול אותה?
    2. באיזה מצב צבירה קונים אותה עבור ילדים על מנת שיאכלו?

    תודה
    ליאת

  2. ראומה

    כן השתמשתי תקופה של כחצי שנה , בספירולינה באבקה
    לפי המלצה של הנטורופתית שלי , השיפור באנרגיה , ובמראה העור , בפחות בכמיהה למתוק פשוט נפלא

    ממליצה מאוד
    רכשתי בניצת הדובדבן
    זה קיים בכל בתי הטבע

  3. דודו

    במידה ולוקחים את האצות כתוסף
    כיצד יודעים שלא נוצר בגוף עודף של מרכבי האצה: ברזל ,b12 ועוד.

    תודה

  4. אהוד

    ספירולינה ואצה ירוקה כחולה הן לא אצות, הן סוג של בקטריות (ההגדרה הבוטנית השתנתה מכיוון שאין להם גרעין תא). ומקה זה לא אגוז זה שורש.

  5. שאול

    רכשתי את המוצר ובמקביל ביררתי האם המוצר אכן בטוח לשימוש ואינו מכיל רעלים כגון מתכות כבדות המצויות במיים .לצערי עד היום לא קיבלתי תשובה נחרצת לגבי אמינות מקורות הגידול ולגבי איכות המוצר .האם יש דרך לקבל שם של משווק או יצרן שהמוצר שלו אכן מפוקח ע״י גורם אובייקטיבי.

  6. יאיר

    היכן מגדלים את האצות? האם קיים פיקוח על האיכות ? כל עוד נתונים בסיסיים אלו ישארו ללא מידע מסודר חישבו פעמיים לפני שאתם מכניסים מוצרים אלו לתפריט היומי שלכם

  7. דנה

    לאחר שבדקתי בכמה חברות, גיליתי שלחברת ג'מוקה יש ספירולינה מסוג פסיפיקה (האיכותית ביותר) הגדלה בחוף קונה בהוואי תחת תקנים מחמירים במיוחד

  8. מאיה

    הספירולינה של ג'מוקה מנסיון ומעיון מעמיק בחומר מקרא על היצרן והמקור היא הכי טובה
    מומלץ….

  9. תם

    ספירולינה כדאי לגדל בבית ולאכול טרי מדי יום. את מוזמנת להיכנס לכתובת האתר שכתבת בשאלתך, וללמוד כיצד לגדל בקלות ובמהירות.
    מגדלים, אוכלים, בריאים

  10. נתי

    שלום
    אני סובלת מתת פעילות של בלוטת התריס
    לוקחת ביום 0.50 מיליגרם אלטרוקסין
    האם היית ממליצה לי על הספירולינה?

  11. אבישי

    קניתי ספירולינה מחברת רק סםירולינה זה יותר זול אשמח אם תגידי את דעתך האם כדאי לקנות שם

  12. קניבל

    רציתי לדעת- האם בשר אדם הוא מזון על? תודה.