bari14_Fly
Sunrider_Fly

סגול עמוק: מיץ סלק במקום קפה

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת "תזונה פלוס"
זמן קריאה: 2 דקות
מה דעתכם על מיץ סלק במקום הקפה של הבוקר? חוקרים גילו שהמיץ בעל צבע הארגמן משפר את זרימת הדם למוח ומגן מפני התפתחות אלצהיימר

צילום: Pixabay

Thymoquin_In

אלצהיימר היא מחלת זקנה שלמרבה הצער הופכת עם השנים ליותר ויותר נפוצה. עד לא מזמן הניחו חוקרים כי הסיבה העיקרית לאלצהיימר היא נזק התנוונותי במוח. לאחרונה הדעה המתגבשת היא שהסיבה העיקרית הינה הפרעות והפחתה בזרימת הדם אל המוח.

עד היום היו לרפואה דרכים מועטות בלבד לטיפול במחלה זו. למרבה הצער אין ממש תרופה  שעוזרת. על כן הטיפולים התזונתיים וההוליסטיים מבטיחים יותר, ובחלקם גם מקיימים. ידוע כיום שמחסור בוויטמין D הוא סיבה מובילה לדמנציה (אלצהיימר) כמו גם לשלל מחלות נוספות. מדיטציות ואומנויות לחימה כמו צ'יקונג וטאי צ'י עוזרות אף הן להאט הידרדרות גופנית, מנטאלית ופסיכולוגית אצל הסובלים משלבי דמנציה ראשוניים בגיל מבוגר.

המחקר מצא: מיץ סלק משפר את זרימת הדם למוח

כעת חוקרים מצאו כיוון חדש. מתברר ששתיית מיץ סלק משפרת אצל מבוגרים את זרימת הדם אל המוח ובכך מאיטה או מונעת התקדמות של מחלת אלצהיימר ודמנציות אחרות.

מחקר שנערך בעניין ופורסם בעיתון המקצועי Nitric Oxide Biology and Chemistry בדק כיד מרכיבים תזונתיים השפיעו על זרימת הדם במוחם של אנשים בני 70 ויותר. במהלך 4 ימים נתנו לכל אחד מהם לשתות כשתי כוסות מיץ סלק לארוחת בוקר. בימים השני, השלישי והרביעי ערכו להם בדיקות MRI על מנת לבדוק את מצב זרימת הדם למוח.

בהשוואה למצבם של המשתתפים לפני הניסוי, שתיית מיץ סלק שיפרה במידה משמעותית את זרימת הדם באונה הקדמית של המוח, זו שנפגעת כשיש מחלת אלצהיימר או דמנציות אחרות.

המרכיבים הבריאותיים של הסלק

המרכיבים המצויים במספר מזונות צמחיים כמו סלק, תרד, סלרי, כרוב ומספר זני חסה, הופכים בעזרת הבקטריות במעי לניטריטים ואלו הופכים לניטריק אוקסיד – חנקן חמצני, שמרחיב את כלי הדם ומשפר את זרימת הדם, גם אחרי אוטם או היצרות בעורקים וגם במצבי היפוקסיה, חוסר חלקי של חמצן. זרימת דם משופרת עוזרת לחמצן להיכנס בעיקר למקומות בהם יש חוסר חמצן.

בעבר כבר נערכו מספר מחקרים שהראו ששתיית מיץ סלק מפחיתה יתר לחץ דם ומשפרת ביצועי ספורטאים במידה כזו ששום מרכיב אחר לא גרם לה. המחקר הנוכחי הוכיח שמיץ סלק משפר גם זרימת דם למוח ובכך מסייע, כאמור, בשמירת כשרים מנטאליים וקוגניטיביים בגיל הזקנה.

ידוע כיום שדיאטה שמכילה כמות רבה של ירקות ופירות, רצוי אורגניים, עוזרת להאט את תהליכי הזקנה לכל סוגיהם – גופניים, נפשיים וקוגניטיביים. למיץ סלק, כמו גם לאכילת ירקות מכילי ניטרטים כמו סלרי, כרוב וחסה, יכול להיות תפקיד חשוב בשמירה מפני הידרדרות תפקודי המוח.

מקורות וקריאה נוספת

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
https://www.naturalnews.com/beets.html

https://www.healingfoodreference.com

ניתן לפנות לד"ר מרדכי הוכברג במייל amh1@bezeqint.net

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אסתר

    הבעיה עם מחקרים מסוג זה היא מגה-דוזות. כדי להגיע להרחבה של כלי דם במוח צריך אולי לשתות חצי ליטר של מיץ סלק ביום. בכמה סלקים מדובר? בכמה ק"ג סלק לארוחה אחת? זה נשמע לכם הגיוני? – לי לא. כמו שלא נשמע לי הגיוני לאכול כמות כזו של גזר / דבש / לחם בארוחה אחת. בנוסף, החוקרים עשו בדיקת MRI כי התעניינו בהרחבת כלי הדם במוח. האם הרחבה שכזו טובה גם לעורקי הלב והכבד? לוורידים? האם יש השפעות נוספות למיץ סלק, שלא נחקרו במחקר זה? (נראה שכן…). בנוסף, סלק מכיל למיטב ידיעתי אוקסלאטים, ויש אנשים שאוקסלאטים מתיישבים אצלם במפרקים. ובנוסף, יש אנשים שלחץ הדם שלהם עלול לרדת מאוד כתוצאה מהרחבת כלי דם קיצונית שכזו. לסיכום – מחקר שמוכיח השפעה מסוימת, בעזרת שימוש במגה-דוזות, הוא אולי מחקר חשוב, אבל לא צריך לאמץ אותו כדרך חיים. השפעה של מיץ סלק בכמויות כאלה לאורך זמן עלולה להזיק וחבל שכותב המאמר לא ציין זאת אפילו ברמז.