Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

סטיביה – מגלים את כל האמת שמאחורי הקלעים

מאת: לאה רזניקוביץ, מקדמת בריאות ואחות
זמן קריאה: 4 דקות
למרות ההיסטוריה המפוארת של צמח הסטיביה, למרות ההוכחות המדעיות הרבות שהוא בטוח לשימוש ובעל תכונות ריפוי, סירבו לאשרו שנים רבות כממתיק. מדוע? והאם הוא מומלץ לשימוש?

סטיביה - האם העלים האלו בטוחים לשימוש? צילום: Pixabay

Laisha_In

פרק מתוך ספרי "רק לא דיאטה"

סטיביה (Stevia) הוא הממתיק היחיד בעולם שהוא טבעי לחלוטין ואינו מכיל כלל קלוריות. זהו שיח רב-שנתי הגדל באמריקה הדרומית ובמיוחד בפרגוואי.

כבר לפני כ- 1,500 שנה האינדיאנים הכירו אותו כצמח מרפא לסוכרת, ליתר לחץ דם, לבעיות חניכיים ולבעיות נוספות.

לפני כ 455-שנה החלו היפנים לבצע בו מחקרים מדעיים שאישרו שאכן לצמח הסטיביה יש יכולות ריפוי רבות, ביניהן איזון  רמת הסוכר בדם, הורדת ערכי לחץ-הדם, יכולות אנטי-בקטריאליות ועוד.

תוצאות מחקריהם הרבים של היפנים שיכנעו אותם מעל לכל ספק שלא רק שהחומר בטוח לשימוש, אלא שהוא אף משפר מצבי חולי רבים.

מאז שנות השבעים של המאה ה-20 מכניסים היפנים את הסטיביה כממתיק למוצרי מזון שונים, כמו גלידות, דברי מאפה, מסטיקים, משקאות קלים ועוד. צמח הסטיביה תופס למעלה מ-40% משוק הממתיקים ביפן.

סטיביה – מה עם תופעות לוואי? האם הוא מסוכן?

כבר 45 שנה מדווחים היפנים שאין כל תופעות לוואי שליליות כתוצאה מהשימוש הנרחב בסטיביה. גם בברזיל נערכו מחקרים רבים עם סטיביה שמתוצאותיהם ניתן ללמוד שיש לו השפעה חיובית על איזון רמת הסוכר בדם והפחתה בערכי לחץ הדם.

אנשי מקצוע במערב המתמחים בתרופות מצמחים (פיטו-פרמקולוגיה) מאשרים שאכן צמח הסטיביה בטוח לשימוש ובעל יתרונות מרפא ייחודיים.

למרות ההיסטוריה המפוארת של צמח הסטיביה, למרות ההוכחות המדעיות הרבות שהוא בטוח לשימוש ובעל תכונות ריפוי, ולמרות שבניסוי האמתי, האמין והארוך ביותר בעולם שבוצע על מיליוני בני אדם ביפן, לא נצפו כל תופעות לוואי שליליות – למרות כל זאת עד שנת 2008 ה-FDA, האיחוד האירופי ורשות הבריאות בקנדה סירבו באופן נחרץ לאשר את השימוש בסטיביה כממתיק בטענה ש"אין מספיק מידע על בטיחות השימוש".

נוסף על כל "הלמרותים" המשכנעים הללו מסתבר שבתקנון ה-FDA כתוב באופן שלא משתמע לשתי פנים כי אין בסמכותו לאסור שימוש של תוסף שנמצא כבר בשימוש רחב שנים רבות.

עד שנת 2008 השימוש בסטיביה בארצות-הברית היה מותר רק כתוסף תזונה ובשמו המלא:
Dietary Supplement – כלומר חומר המיועד להשלמת התזונה, בדומה לויטמינים. אבל אסור היה השימוש בו כתוסף מזון Food Additive, כדוגמת ממתיקים מלאכותיים. בעברית אין הבדל בין שני המושגים הללו.

מפתיע לראות שפתאום שלוש רשויות הבריאות הללו נעמדו על הרגליים האחוריות כדי "להגן עלינו" הצרכנים.

הגדיל לעשות ה-FDA ש"הגן עלינו" ממש בחירוף נפש ואסר על יצרני הסטיביה לא רק לשווק את הסטיביה כממתיק, אלא אפילו לרמוז שיש לה איזשהו קשר לטעם מתוק.

חברה בשם 'סטיביה' "נכשלה" בהקפדה על איסור זה. בחומר הפרסומי שהפיצה, נראה בקבוק משקה מוקף בצנצנות של סטיביה.  ה-FDA עט מייד על החברה ואסר עליה להמשיך להפיץ את החומר הפרסומי הזה, בטענה "שהאפקט הפרסומי מראה חומר ממתיק".

כלומר, חס וחלילה שמישהו יראה את הפרסום ויעלה על דעתו שאולי המשקה ממותק בסטיביה.

להיטותו של ה-FDA "להגן עלינו" הביאה אותו לעשות מעשה נוסף, שאותי אישית זיעזע והזכיר לי תקופות ומשטרים אפלים. בשנת 1998 הורה ה-FDA להשמיד 2,500 ספרים שעסקו בבישול עם סטיביה.

ההיגיון הפשוט מכוון אותי לחשוב שאם ה-FDA החמיר עד כדי כך עם הסטיביה, אז כנראה היתה לו הערכה רצינית שהחומר עלול להיות מסוכן לבריאות הציבור ולכן הוא נקט מדיניות של אפס סובלנות לגביו ולא לקח סיכון שהציבור ייפגע חלילה.

אם אכן כך הוא הדבר, כיצד ייתכן שה-FDA התיר את השימוש בסטיביה כתוסף מזון כאשר קיים חשד כבד כל כך למסוכנותו?! חובה היה על ה FDA-לאסור לחלוטין את השימוש בו.

סטיביה (Stevia)

סטיביה (Stevia)

חובה על כולנו הצרכנים להקים קול צעקה רמה ולשאול את ה-FDA את השאלות הבאות:

היכן היו הנחישות, הבקרה הקפדנית, חוסר הפשרות וחוסר הסובלנות עם חומר שחשוד כמסוכן, כאשר עמדה בפניכם סוגיית מתן האישור לממתיקים מלאכותיים ובראשם לאספרטיים? האם לגביהם היה ה-FDA "מספיק מידע על בטיחות השימוש"?

ההנחה של רבים בעולם היא שהתנהגותו התמוהה של ה-FDA בכל הקשור לסטיביה נובעת מלחצים כבדים שמופעלים עליו מצד יצרני הממתיקים המלאכותיים. הנחה זו קיבלה אישור מגורמים שונים מתוך תעשיית המזון.

ליצרני הממתקים המלאכותיים אכן יש סיבה טובה לחשוש מצמח הסטיביה, שהרי הם יודעים שיש לו פוטנציאל לכבוש את העולם כתחליף לסוכר שהוא טבעי,  בריא וללא קלוריות.

(ככל שתלך ותגדל מודעות הציבור בעולם לסכנה הטמונה בממתיקים המלאכותיים, כך יגדל המקום שתתפוס הסטיביה בתעשיית הממתיקים, עד שתשתלט עליה לגמרי).

סטיביה – מתן האישור כממתיק

כיצד קרה שבאופן פתאומי ומפתיע הסיר ה-FDA את התנגדותו הנחרצת רבת השנים למתן אישור לסטיביה כממתיק? ההיגיון הפשוט של הציבור התמים, המאמין שרק בריאות הציבור והאמת המדעית מנחות את התנהלות ה-FDA מביא אותו להעריך שהאישור ניתן כי הנה סוף סוף נמצאו ההוכחות המדעיות שהיו חסרות עד כה בדבר בטיחות השימוש בסטיביה.

ובכן, בתחום המקצועי המדעי הטהור לא השתנה ולא התחדש דבר. לעומת זאת בתחום האינטרסים הכלכליים של ה FDA-ותעשיית המזון התחדש דבר משמעותי מאוד.

במאי 2008 ארבעה תאגידים גדולים (Pepsi, Merisant, Coca-Cola, Cargil) הגישו ל-FDA בקשה להכיר בסטיביה כחומר בטוח לשימוש (GRAS), וזאת כדי שיוכלו לייצר משקאות ממותקים עם סטיביה.

תאגידים אלה קלטו את השינוי שחל בהלך הרוח של הציבור, את הגל של המזון הטבעי השוטף את אמריקה, והחליטו לרכוב עליו.

במצב החדש שנוצר, כשארבעה תאגידים ענקיים וחזקים עומדים מאחורי הסטיביה, ה-FDAהחליט שהסטיביה חייבת להיות בטוחה לשימוש. ואכן, תוך שבעה חודשים, ללא כל קושי ועיכוב, אושרה תמצית הסטיביה כממתיק.

אולם האישור ניתן עם מגבלות מסוימות שמטרתן לשמור על האינטרסים של ארבעת התאגידים הגדולים ולהקשות על יצרנים נוספים להשתמש בסטיביה כממתיק.

התנהגות ה-FDA בנושא צמח הסטיביה מוכיחה שוב, שהצרכנים האמיתיים שלו הם יצרני המזון ולא אנחנו הצרכנים הפשוטים. עליהם הוא מגן, לא עלינו.

שימוש בצמח סטיביה

קיימות ארבע אפשרויות לשימוש:

• צמח חי שניתן להשיג ברוב המשתלות ולגדלו בגינה או באדנית.
• עלים יבשים שניתן לרכוש בחנויות לממכר תבלינים.
• נוזל הנמכר בבקבוקונים עם מזלף.
• שקיות אבקה.

ניתן בקלות להכין לבד את ממתיק הסטיביה – פעולה המבטיחה לנו קבלת מוצר טבעי ללא חומרי שימור, בטחון שאין לנו במוצרים הקנויים.

להלן ההנחיות:

הכנת נוזל – לחלוט עלי סטיביה טריים או יבשים בכמות של כרבע כוס עלים וחצי כוס מים רותחים. לכסות הכוס ולהניח עד שמתקרר. לסנן ולשמור במקרר בתוך בבקבוקון זכוכית עם מזלף.

הכנת אבקה – לטחון  עלים יבשים עד לקבלת אבקה דקה. לשמור בכלי זכוכית.

טעמו של ממתיק הסטיביה מוערך כמתוק פי 300-200 מסוכר ולכן מספיקה ממנו כמות קטנה מאוד. היחס המקובל בין כמות הסטיביה לכמות הסוכר הוא:

סטיביה

חשוב מאוד למדוד במדויק את כמויות הסטיביה, ולכן כדאי להשתמש בכפיות מדידה מיוחדות. המתקה של כוס משקה עם סטיביה מעניקה לו טעם לוואי עדין שצריך להתרגל אליו.

לעומת זאת, תוצאות האפייה עם  סטיביה הן נפלאות, שכן, מרכיבי הטעם בעוגה מסתירים את טעם הלוואי העדין. שילוב הסטיביה באפייה מאפשר לי להפחית את כמויות המרכיבים המתוקים בהם אני משתמשת שהם בד"כ ממרח תמרים ביתי או דבש.

סטיביה – התייחסות לחולי סוכרת

המתקה עם סטיביה היא ההמתקה היחידה המותרת עבורם ללא הגבלה. בנוסף להשגת הטעם המתוק, נהנים חולי הסוכרת גם מהיתרונות הבריאותיים שנצפו במחקרים עם סטיביה כמו שיפור באיזון רמת הסוכר בדם וירידה בערכי לחץ הדם.

לאה רזניקוביץ היא מקדמת בריאות ואחות, מתמחה בהדרכות  אישיות לחולי לב, סוכרת, יתר לחץ דם, והדרכה לירידה במשקל, מחברת הספר "רק לא דיאטה"

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו