SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

נכנסתם לדכדכת חורף?

מאת: ליאור ניר, תזונה הוליסטית
בחורף יותר אנשים מדוכדכים וזוהי עובדה שקשה להתווכח איתה. דגנים מלאים ופעילות גופנית יומיומית הם אחת הדרכים לנצח את התופעה. ליאור ניר עם מתכון למרק קישואים שמחמם את הלב ולא מכביד את הגוף

על פי מספר רב של מחקרים, לאורך השנים ובמקומות שונים בעולם, נקבע כי למזג אוויר אין השפעה ישירה על מצב הרוח. אם כך, איך זה יכול להיות שכמעט כולם מרגישים כבויים בחורף?

אם תבקשו מילד לצייר יום עצוב, רוב הסיכויים שהשמים בציור שלו יהיו יהיו מעוננים ויהיו שם גם ברקים חזקים ואפילו בוץ.

בחורף יותר אנשים מדוכדכים וזוהי עובדה שקשה להתווכח איתה. הסיבה לכך שאנו מרגישים עייפות דכדוך ונטייה לחוסר מעש היא לא רק הגנטיקה האבולוציונית שלנו (האדם הקדמון היה צריך למצוא מקום מסתור מהרוחות והגשמים ולחפש בקושי רב דבר מה לאכול. הרגלים ישנים אלה מושרשים בגופנו ולכן כשהחורף מגיע והגשם יורד יש רצון עז להיות בבית, להתכרבל במיטה החמה ולהרגיש מוגנים) היא גם קשורה בתזונה שלנו בימי החורף.

בחורף קר יותר וטמפרטורת הגוף יורדת ועל מנת להתחמם ולעיתים אפילו מבלי שנרגיש אנו צורכים יותר פחמימות מהרגיל.

לרובנו יש לנו נגישות מהירה ונוחה יותר לפחמימות ריקות כמו אורז לבן, חיטה לבנה, תפוחי אדמה, ממתקים וחטיפים, מאשר לפחמימות מורכבות.

פחמימות פשוטות כידוע מתעכלות בגוף מהר יותר והופכות לסוכר. ולדבר הזה יש השפעה על גופנו ועל נפשנו: כאשר רמת הסוכר בדם אינה מאוזנת, עולה ויורדת כמו ברכבת הרים, הדבר דומה להרגשת שמחה מאוד גדולה ומיד אחריה דיכאון מאוד כבד, כמו אהבה עצמית ודיכוי עצמי,  כמו רצון לרקוד ללא הפסקה ומאידך חוסר רצון לקום מהספה.

רמת הסוכר הגבוהה בדם גורמת תחילה להרבה מרץ ושמחה ואז יורדת במהירות לרמה נמוכה  הגורמת לחוסר רצון וחשק, להרגשת ריקנות, להרגשת כבדות, לעלייה במשקל ומכאן גם לדימוי עצמי נמוך, לנפיחות ואי שקט שנגרמות מאכילה מוגזמת ולשאר בעיות עיכול נלוות.

בקיץ לעומת זאת אנחנו צורכים הרבה יותר ויטמינים ומינרלים דרך סלטים ופירות חיים, שנותנים  לנו מרץ, שמחה, בהירות בראש ובבטן.

בנוסף, ירידה משמעותית בשעות האור גם היא משפיעה עלינו פיזיולוגית. חוסר בוויטמין די המתקבל מקרני השמש משפיע על רמות הורמון הסרוטונין האחראי על מצב הרוח שלנו ואילו ירידה ברמת ההורמון באה לידי ביטוי  בעייפות, חוסר מעש, ביטחון עצמי ירוד ואף חרדות ודכאונות.

פחמימות מעלות את רמת הסרוטונין ולכן יש לנו יותר חשק בחורף לזלול מאפים! אך כאמור כדאי לאכול דגנים מלאים ומזינים, שירימו  את מצב הרוח, יחממו את גופנו וישביעו את קיבתנו.

גורם נוסף לעליה בהורמון הסרוטונין הוא פעילות גופנית ולכן מומלץ מאוד להניע את גופנו גם בימי החורף, לא רק על מנת לשרוף קלוריות אלא גם לשפר את מצב הרוח.

בחורף הקרוב, הכדור בידיים שלנו. הנה מתכון למרק קישואים עם אורז מלא, טעים, מחמם לבבות וקליל להכנה

מרק קישואים

החומרים:

5 קישואים
בצל גדול
שמיר
שום
כוס אורז מלא
מלח ופלפל

אופן ההכנה:

מבשלים במים את הקישואים, השמיר והבצל עד שהופכים לרכים.
במקביל ובסיר נפרד מבשלים אורז מלא לאחר שהושרה במים.
כאשר הירקות מוכנים ורכים דיו יש להכניסם למעבד מזון עם מעט מים מן הסיר ולהוסיף את השום  והתבלינים.
יש להגיש את האורז בקערה ולמזוג את המרק מעליו.
מומלץ בחום להוסיף, אפונה, ברוקולי ו\או סלרי.

בתאבון וחורף מאוזן לכולנו!

 

השאירו תגובה:
  1. מעין

    המאמר בקישור הבא מגדיר מהו דכאון, מפרט מה הסמפטומים לאבחון דכאון קליני, מעלה את הבעייתיות של תרופות נגד דכאון ומציג כלים מעולם היוגה והמדיטציה שעוזרים במניעה וטיפול בדכאון.
    http://www.simply-yoga.co.il/yoga-for-depression/

  2. ערפת

    הקישוא הוא פרי של ירק ובעל איכות מקררת,וכדי לאזן את טמפ' הגוף בחורף עדיף לאכול מזון בעל איכות מחממת.כל משפ' הדלועיים צריכה להאכל בקיץ,ואז יהיה איזון נכון יותר.