Powered by WP Bannerize

אוכלים בריא

Powered by WP Bannerize

5 טיפים למניעת השמנת ילדים בחופש הגדול

מאת: ענת תבור, דיאטנית ילדים, שפית של אוכל בריא ויועצת קולינרית
החופש הגדול בפתח והורים רבים לילדים בעודף משקל מוצאים את עצמם לחוצים ממה שהולך לקרות. הם יודעים מניסיון של שנים קודמות שהקיץ הוא תקופה רגישה במיוחד לעליה במשקל
תזונה בחופש הגדול

צילום: 123RF

החופש הגדול בפתח והורים רבים לילדים בעודף משקל מוצאים את עצמם לחוצים ממה שהולך לקרות. הם יודעים מניסיון של שנים קודמות שהקיץ הוא תקופה רגישה במיוחד לעליה במשקל. נשמע מוכר? האם גם אצלכם זה כך ואתם חוששים שבמהלך הקיץ הילד שלכם שוב יעלה כמה קילוגרמים מיותרים נוספים?

כמו שאתם כבר יודעים, הורים רבים לילדים בעודף משקל מתקשים מאוד למצוא דרכים שיעזרו להם להימנע מאכילת יתר של ילדיהם במהלך החופשה הארוכה של הקיץ. בכתבה שלפניכם אספתי 5 עצות טובות, שמתבססות על ניסיון מעשי מהשטח כיצד אפשר להימנע מעליה במשקל במהלך החופש הגדול.

עוד מעט נראה מה הטיפים הכי חשובים בנושא אבל תחילה הנה הטיפ הראשון והבסיסי ביותר שחשוב מאוד ליישמו.

טיפ מס׳ 1: קיבעו לו״ז של ארוחות סדירות בכל יום

שגרת היומיום שונה במהלך החופשה. לרוב, מתעוררים מאוחר בבוקר, מדלגים על ארוחת הבוקר ונוטים לנשנש במקומה עד הצהריים או שיוצאים לפעילויות שונות מחוץ לבית ולא אוכלים ארוחה מסודרת במשך שעות ארוכות, דבר הגורם לאכילת יתר בהמשך.

מה כדאי לעשות?

דברו עם ילדיכם, הסבירו להם את חשיבות הארוחות הסדירות וקבעו איתם סדר ארוחות בזמנים מסוימים, בבית או מחוצה לו. גם אם יוצאים מהבית הקפידו לדאוג לקחת כריך או ארוחה קלה בכדי לא להגיע למצבי רעב גדול או לשפע של נשנושים לא מתוכננים. דבר זה גם יתרום לתחושת השובע ולהרגשה שיש ״סדר בבלגן״.

וזה עוד כלום לעומת הדבר הבא, שבלעדיו יהיה הרבה יותר קשה להתמודד עם עליה לא רצויה במשקל במהלך החופשה.

טיפ מס׳ 2: אל תוותרו על פעילות גופנית בכיף

במהלך חופשת הקיץ לא הולכים ברגל לביה״ס, אין שיעורי ספורט וגם חוגי הספורט למיניהם נגמרים. רוב הילדים לא ״יורדים למטה״ לשחק עם חברים בחצר כמו שהיה נהוג פעם. בנוסף לזה, ילדים רבים בעודף משקל לא נוטים לבצע פעילות גופנית מיוזמתם, כך שהחופש הגדול מהווה לרוב תקופת יובש מבחינת פעילות גופנית.

מה כדאי לעשות?

פעילות גופנית ילדים

צילום: 123RF

ראשית, חשוב מאוד שהפעילות תעשה בכיף ובשמחה ובשום אופן לא מתוך כורח ״כי צריך להתעמל בשביל לרזות״… תנו לילדיכם דוגמה אישית ועזרו להם בכך. צאו איתם לרכיבה על אופניים או לים ולבריכה, לכו איתם לגן השעשועים והפעילו אותם שם, שחקו איתם בכדור ובחרו שפע של פעילויות מהנות שאינן קשורות לישיבה ולפסיביות.

שנית, חפשו קייטנות שקשורות לפעילות ולספורט. אם תעבירו לילדים את המסר שספורט זה כיף ונהנים ממנו, הם לא ירגישו בהמשך חייהם שפעילות גופנית היא ״עונש״ הכרחי לשמירה על משקל ועל הבריאות. בררו איתם מה ההעדפות שלהם וחפשו חוגי קיץ וקייטנות מתאימות מתוך השפע הרב שמוצע בימים אלו.

הנה עוד שני טיפים מעשיים וקלים ליישום שיכולים לעזור בהפחתת הג׳אנק שילדיכם מכניסים לגופם.

טיפ מס׳ 3: החליפו חלק מהנשנושים המזיקים בנשנושים בריאים

במהלך חופשות, הילדים מחפשים נשנושים, גם בבית וגם בפעילויות מחוץ לבית כמו בבריכה. הנגישו עבורםנשנושים בריאים ככל האפשר, שידללו את כמות הג׳אנק שהם אוכלים.

מה כדאי לעשות?

מומלץ להשאיר על השולחן בבית פירות וירקות טעימים כך שהם יהיו נגישים עבור הילדים (ועבורכם) ויהוו תחליף לחלק מהנשנושים. על אף שפירות טעימים אינם זולים כלל וכלל זכרו שגם חטיפים ונשנושים עולים לא מעט, שלא לדבר על הבריאות שלנו שאין לה מחיר. קנו את הפירות הכי יפים, שטפו אותם והניחו במקום בולט. חיתכו לרצועות דקות מגוון של ירקות כמו גזר, פלפל ומלפפון ועגבניות שרי תמר טריות ומתוקות והניחו על צלחת מול הילדים.

את הממתקים והחטיפים שימרו הרחק מחוץ לטווח הראיה. תתפלאו עד כמה זה עובד!

טיפ מס׳ 4: המעיטו ככל האפשר בשתייה ממותקת

אחת מהמלכודות הכי גדולות של עלייה במשקל קשורה למשקאות מתוקים. כמה קל לגמוע כוס משקה ממותק שבו מסתתרת כמות גדולה ומיותרת לחלוטין של סוכר. כולם יודעים שבכוס קולה אחת יש 4 כפיות סוכר, אלא שלא לכולם ידוע שגם נקטר ומיץ סחוט טבעי מכילים בדיוק את אותה כמות הסוכר ולעיתים אף יותר מזה.

גם ה״שלוקים״ (שקיות מי סוכר קטנות קפואות) הן מלכודת סוכר! בכל אצבע קרח שכזאת מסתתרות לא פחות משתי כפיות סוכר.

מה כדאי לעשות?

תזונת ילדים

צילום: 123RF

ראשית, אם הדבר הראשון שהילדים יראו כשיפתחו את המקרר הוא שתיה ממותקת, סביר להניח שזה מה שהם ייקחו לעצמם. לכן, הקפידו שיהיו בבית מים קרים ונגישים, קרח ומי סודה למי שאוהב. אפשר גם להכין מגוון של חליטות צמחים טבעיות קרות מנענע, לואיזה, זוטא לבנה או מגוון של סוגי תה טבעי.

שנית, אפשרי להקפיא בשקיות קטנות או בתבניות קטנות של ארטיקים פירות טחונים במקום קרטיבים סינתטיים ועתירי סוכר. אפשרי גם להקפיא ענבים טבעיים כמו שהם וכך תקבלו ארטיק ענבים טעים ובריא במיוחד.

ושום כתבה בנושא לא תהיה שלמה ללא התייחסות לנושא האכילה מתוך שעמום במהלך החופשה.

טיפ מס׳ 5: עזרו לילדים להימנע מאכילה מתוך שעמום

בקרב אנשים רבים ובפרט אצל ילדים, אכילה מהווה עיסוק מהנה. ובאמת, אוכל הוא עיסוק כיפי, אלא שיש לעיסוק זה מחיר כבד, תרתי משמע, בפרט כאשר מדובר באכילת חטיפים ונשנושים. כאשר אין מספיק עיסוקים ואתגרים, אכילה משעמום מתחילה להיות הרבה יותר משמעותית מהרגיל.

אז מה כדאי לעשות?

חשוב למצוא עיסוקים ומסגרות מהנות, כך שהילדים לא יאלצו לבלות זמן רב מדי בחיפוש תעסוקה. עזרו לילדיכם בכך בכל דרך אפשרית. לדוגמה, רוב הילדים לא ייזמו בעצמם התקשרות עם חבר אבל אם תציעו להם לארגן זאת עבורם (דרך אמו של החבר), הם ישמחו מאוד להיפגש אתו. נסו לבלות יותר עם הילדים מחוץ לבית, עודדו אותם לפתח תחביבים שונים והראו להם שיש עוד הרבה פעילויות מהנות שאינן קשורות לאוכל.

השורה התחתונה

בבואנו לעזור לילדים לשמור על משקל תקין ולאכול מזון בריא יותר חשוב להיות רגועים, חיוביים ויצירתיים. רק כך נוכל באמת לעזור לילדינו לבצע שינוי לטובה מבלי להיכנס למאבקי כוחות מיותרים ומזיקים.

ענת תבור, דיאטנית ילדים, שפית של אוכל בריא ויועצת קולינרית

השאירו תגובה: