himalayaKrem_Fly
Sunrider_Fly

צמחים ומזונות לשיפור העיכול

מאת: עדן פלד, פסיכותרפיה הוליסטית, נטורופתיה והרבליזם קליני
זמן קריאה: 4 דקות
יש שפע מזונות, צמחי מרפא ותבלינים לשיפור העיכול לימי החג, השבתות ולימי חול עם פינוקים גדולים מכפי שניתן להתמודד. עקרונות האכילה, הרוגע וההודיה על המזון אינם פחות חשובים מהמזונות עצמם
Sunrider_Article

תקופות החגים, האביב ותחילת הקיץ הם תקופה נהדרת של חופשות, בילויים משפחתיים, בילויים חברתיים וזמן איכות. לכל אלו לרוב מתלויים פיתויים קולינאריים שונים, בין אם מדובר בארוחות גדולות בנות שלוש מנות, ומנות נוספות שמשתרבבות בין לבין, ובין אם מדובר בנשנושים שמותרים בשם אווירת החופש ושבירת השגרה.

אז מהי הבעיה כאן? אין שום בעיה, כל עוד אנו נשארים מאוזנים, הן מבחינת המשקל, הן מבחינת התחושות בגוף ובעיות הבריאות שעשויות לצוץ פתאום, והן מבחינת השפיות הנפשית ביחס לאלו.

תופעות לוואי עיכוליות שעשויות להופיע לאחר ארוחות חג

1. דיספפסיה (אי נוחות בטנית) – דיספפסיה תפקודית זו תחושת אי-נוחות בעיקר במרום הבטן.  הדבר עשוי להתבטא בכאב ואי-נוחות, בנפיחות, הרגשה של שובע ומלאות (לא תלוי בגודל הארוחה), גיהוקים, בחילות והקאות, תחושת בערה. זו הפרעה תפקודית נטולת סיבה כמו כיב, דלקת, גידול, או שינוי ביוכימי.

2. גזים – לרוב אלו גזים הנוצרים בשל בליעת אוויר (הקפידו על רוגע והרגלי אכילה). בנוסף קיים פעפוע גזים מהדם לצינור העיכול, ייצור של ידי חיידקי המעי ואף תגובה כימית בין חומר המכונה ביקרבונאט שהינו בסיסי לבין חומצת הקיבה.

3. אי סדירות ביציאות – שלשול עשוי לנבוע מקלקול קיבה עקב אכילת אוכל מקולקל או שאינו מוכר למערכת, מרגישות למזון (חוסר אנזימטי), מזון בטמפרטורה קרה שמקשה על עיכולו. עצירות עשויה להיווצר עקב אי שתיית נוזלים, אכילת סיבים מרובה ללא נוזלים, חולשת מערכת העיכול והפריסטלטיקה.
אז מה עושים, אתם שואלים? שומרים על עקרונות אכילה פשוטים שיעזרו לנו לעבור את ארוחת החג בקלות, ובנוסף לזה משתמשים בכל האמצעים שניתן כדי לתבל ולהוסיף לארוחה, ובמקביל, מפחיתים מהשפעותיה השליליות על הבריאות.

מזונות פשוטים לעיכול

ישנם מספר מזונות שיעזרו בשמירה על תפקוד מערכת העיכול בזמן האירוע:

קטניות מושרות או נבטוטים – קטניות הן חלבון צמחי איכותי, המכילות אוליגוסכרידים, פחמימות שאנזימי המעי אינם מפרקים. הפירוק הסופי נעשה על ידי חיידקי המעי והוא הגורם ליצירת הגאזים. לכן, השריה ארוכה, הנבטה ובישול ארוך יפרקו את הרכיבים האלו. הוספה של תבלינים סופחי  גזים שונים כמו זרעי הל, כמון, קימל, שומר, ספודידה הודית, שורש זנגוויל או אצת קומבו בזמן הבישול תעזור למנוע  גזים.  כמו כן, קטניות הן בעלות השפעה בסיסית, ויעזרו לשמור על מאזן חומציות תקין.

מים טהורים – ביכולתם של המים להניע את מערכת העיכול ואת הדם, וחיוניותם לבריאות גדולה משנראה. חשוב להקפיד על שתיית מים טהורים להבדיל ממיצים ממותקים בכמות מספקת. עם זאת, בארוחה עצמה, הקפידו לשתות בנפרד משעת האוכל. עודף נוזלים מנטרל את מיצי הקיבה ומקשה על העיכול. כשמזון מעוכל חלקית יורד אל המעיים,  נוצרים נפיחות, גזים, כאבים ועוויתות.

התופעות העיכוליות שאוזכרו עשויות להיווצר גם כן מחוסר הפרשת מרה, ולכן עלינו לגרות את הפרשת המרה באמצעות צמחי מרפא ומזונות כמו:

לימון – מנקה את הגוף מרעלים וממריץ הפרשת מרה.

שמן זית – גורם לכיווץ והצרה של כיס המרה ובכך מעודד הפרשת מרה. רצוי להשתמש באופן שגרתי אך בחשד לאבני מרה, יש להפחית משמעותית את המינון, שכן החומצה האולאית בכמות גדולה עשויה לעודד יצירת אבני מרה.

זרעי קצח – ידועים בסגולותיהם הרבות, ובעיקר בתרומתו לבעיות עיכול, ממריץ יצור והזרמת מיצי מרה ומנקז כבד משומנים, גזים, לניקוי הגוף ולפתרון טבעי לטיפול בתולעי מעיים.  הקצח עשיר בחומצות אמינו, חומצות שומן לניאליות, אומגה 6, חומצה אולאית ופלמיטית. יש בו תכולת מינרלים גבוהה: ברזל, אשלגן, סידן, נחושת, זרחן ואבץ וויטמיני B. כמו כן יש בו שפע סיבים, חלבונים ופחמימות.

אצות נורי – מכילה בין שפע הרכיבים התזונתיים שבה גם טאורין, חומצת אמינו המאזנת הפרשת מרה.

ומעבר לכך…

ירקות – עשירים בסיבים תזונתיים (בעיקר בקליפה), בשפע מינרלים וויטמינים ואינזימים בהיותם חיים (RAW).

בננה- עשירה בסיבים תזונתיים המשמשים כ- FOS, מזון לחיידקים פרוביוטיים.

אננס ופפאיה – שני אלה מכילים את האינזימים ברומליין ופפאין שתורמים לעיכול חלבונים. גם בפרי הנוני יש ברומלין אגב\ אך הוא נצרך בישראל בעיקר כתוסף מזון.

רימון – הוסיפו גרעיני רימון לסלט או שתו מיץ רימונים. הוכח כי מעבר לשאר תכונותיו של הרימון, קיים בו נוגד החמצון הספציפי לנטרול שקיעת LDL (כולסטרול) בעורקי הדם.

מזונות לשיפור העיכול

 

צמחי מרפא לשיפור העיכול

רצוי לשלב צמחי מרפא כולרטיים (מעודדים הפרשת מרה), כולגוגיים (המעודדים כיווץ כיס המרה), קרמינטיביים (סופחי גזים), ממריצי עיכול (סטומקיק) וכן הפטופרוטקטיב והפטוסטימולנט – מגני ומנקי כבד.

שן ארי – השינן הוא צמח שרצוי לבשל את השורשים שלו מספר דקות ולשתות לפני הארוחה ואף אחריה. הוא צמח מריר הממריץ ייצור  מרה והפרשתה ומשקם ומגן כבד. הוא מנקה את הגוף בשל היותו מנקז לימפתי, משלשל עדין ומשתן מטבולי (בעיקר העלים).

זרעי גדילן (בעלים ניתן להשתמש בסלט למאכל) – גדילן הוא צמח המגן על הכבד, מחזק ומשפר את תפקידו לסנן את הרעלים ולשנע את חומרי המזון אל תאי הגוף. הצמח עובד גם כמחדש (משקם) תאי כבד באופן מאוד ייחודי. המרכיב האנטי-הפטוטוקסי הפעיל העיקרי בגדילן הוא Silymarin שלמעשה זו קבוצת מרכיבים פעילים. מחקרים מסבירים את השפעתו בכך שהוא פועל על קרומי תאי הכבד, מביא לאיזון, וכך מונע כניסה של רעלנים ויראליים וחומרים נוספים. וכמו כן, הוא שומר על הכבד באמצעות נוגד חמצון חזק בשם גלוטתיון, ולוטאולין שממריץ מרה. בנוסף הוא משמש מצע לאוכלוסיית חיידקי המעי הפרוביוטיים, באמצעות המוצילגים (פוליסכרידים) שבו.

ארטישוק (קנרס) – עלי הארטישוק גם הם מחזקים את הכבד וממריץ הפרשת מרה. כצמח מאכל והן כצמח מרפא משמש הארטישוק לריפוי מחלות בכבד.  הצמח משלשל עדין ויעיל לשחרור שארי ארוחת החג, בטח ובטח אם מדובר ברעלים שהצטברו.

כורכום – שורש התבלין הנפלא שניתן להוסיף למזון (חשוב שיהיה טרי, גם אם כתבלין מיובש או טחון) מוסיף חן לכל תבשיל, ומעט מרירות שהיא זו המסמלת את סגולותיו להמרצת העיכול בין השאר. כורכום הינו בנוסף נוגד חמצון ונוגד דלקת.

קולאוס – מגביר את תחושת התיאבון. צמח מר הממריץ הפרשת מיצי עיכול: גסטרין, חומצה, אנזימים. השורש המריר מתקתק מחזק ומעודד הפרשת מרה.

אנג'ליקה סינית –  זרעי הצמח שימשו בעבר להכנת ליקר לשיפור העיכול, אם כי כיום אנו משתמשים בשורש הממריץ קיבה, ממריץ מרה, סופח גזים, ממריץ ומחמם.

 

 צמחי מרפא

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מ'

    אני סובל מכל התסמינים שהוזכרו כאן, אף על פי שאוכל בריא מאוד ומקפיד גם על פעילות גופנית מתונה.
    כאבי הבטן ושאר ה"מרעין בישין" חסרי החן תוקפים כמעט אחרי כל ארוחה (ולא מדובר רק על ארוחות חג כבדות וכד'). האם עלי לחשוש ממחלה חלילה או שאפשר להמשיך להסתפק בכינוי "מעי רגיז מאוד"…?
    אשמח אם אחד המומחים בנושא יביע את דעתו. תודה!

  2. עדן פלד

    רצוי לבדוק את התוכנה.. מקור הדברים… ולהגיע לאבחון שלם אצל איש מקצוע

  3. עדן פלד

    רצוי לבדוק את התוכנה.. מקור הדברים… ולהגיע לאבחון שלם אצל איש מקצוע

  4. עדן פלד

    רצוי לבדוק את התוכנה.. מקור הדברים… ולהגיע לאבחון שלם אצל איש מקצוע

  5. ענבל

    המעי הרגיז, זה בעצם סימפטום של חוסר עיכול. כנראה שאתה אוכל לא נכון – או צירופי מזון לא נכונים. כדאי ללכת למטפל בטבעונות קלאסית שיבדוק באופן יסודי את התזונה שלך.
    בהצלחה.