Thymoquin_Fly
supherb_Fly

מה אנחנו יודעים על מחלות אוטואימונית ומה הקשר לבריאות המעיים?

מאת: ד"ר שולמית לוריא, בוגרת ביה"ס לרפואה של "הדסה" בירושלים ומומחית ברפואת המשפחה
זמן קריאה: 2 דקות
פסוריאזיס, זאבת וצליאק הופכים ליותר ויותר נפוצים. מה הסיבה לכך? התשובה היא שהכל מתחיל במעי. בואו להבין מה הגורמים לבעיות הללו ואיך המעי שלנו קשור להכל
In2024_Article

 

בשנים האחרונות אנו עדים למספר הולך ועולה של אנשים שסובלים ממחלות אוטואימוניות וכן – מגוון עצום של אבחנות מסוג זה: זאבת (לופוס), דלקת מפרקים שגרונית, פסוריאזיס,  צליאק, ועוד!

על פי דיווחים של ה – NIH (National Institute of Health), 23.5 מיליון אמריקאים סובלים מאחת המחלות האוטואימוניות, אך אחרים סוברים שהמספר קרוב יותר ל – 50 מיליון! ישנם לפחות 80-100 סוגים של מחלות אוטואימוניות, וכל יום מאובחן סוג חדש.

מה הגורם לעליה חדה כל כך במחלות אילו? מה השתנה כל כך בעולם המודרני?

מסתבר שיש קשר הדוק לגורמים סביבתיים. השימוש ההולך וגדל בחומרי הדברה, רעלים במים ובאוויר, שימוש גדל בתרופות כרוניות, אנטיביוטיקה, זיהומים ויראליים כרוניים, חשיפה לעובש, סטרס כרוני, ריבוי הולך וגדל של חיסונים והחשוב מכולם – השינוי בתזונה ובאיכות המזון – כל אילו ועוד, תורמים ככל הנראה לתופעה זו של מחלות אוטואימוניות.

 

המעי: המגן העדין של הגוף

המקום שנחשף ברמה הגבוהה ביותר לרעלים סביבתיים הוא המעי. המעי מורכב מאין ספור חיידקים שמווסתים ומגנים על השכבה הרירית. מחקרים מראים שכאשר קיים חוסר איזון בחיידקים אילו, מצב הנקרא: דיסביוזיס, הדלקתיות בגוף עולה ונוצר מצב המאפשר התפתחות תגובה אוטואימונית כגון: דלקת פרקים ראומטית, מחלת צליאק, סוכרת, טרשת נפוצה ועוד.

כאשר התפקיד המגן של השכבה הרירית של המעי נפגע (על ידי תהליכים דלקתיים או רעלים) וחדירות המעי נפגעת, נוצר מצב הנקרא "מעי דליף", המאפשר לרעלים, חיידקים וחומרים זרים להיכנס למחזור הדם.

כאשר מצב זה חוזר על עצמו שוב ושוב, עודף הרעלים מהווה טריגר להתחלתה של מחלה אוטואימונית.

קיים קשר ישיר בין סוג החיידקים שיש במעי – לא רק כמות החיידקים – לבין הסיכוי של הגוף לחלות במחלה אוטואימונית. ישנם חיידקים מועילים שמגנים על השכבה הרירית המגינה וישנם חיידקים מזיקים שמחלישים את פעילות המעי. היחס בין החיידקים המועילים לבין החיידקים הפחות רצויים ואפילו המזיקים, קובע את איכות החוזק החיסוני של המעי כנגד כניסה של גורמים זרים שונים.

כיצד ביכולתנו להשפיע על איזון זה? מה ניתן לעשות אם כבר הופר האיזון ונוצר מצב של מעי דליף? מה המנגנון שמתחיל מחלה אוטואימונית והאם ביכולתנו לשלוט עליו? שאלות אילו מטרידות כבר זמן רב את הרופאים הפונקציונליים ואכן, כבר נמצאה דרך לטפל באמת במצבים אילו, במקום רק לתת תרופות המחלישות את מערכת החיסון ובכך גורמות לבעיות אחרות ולא מרפאות את המחלה.

 

הכותבת שלומית לוריא תעביר הרצאה בכנס רפואה פונקציונלית- הדור הבא בתאריך 12.4 בתיאטרון גבעתיים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו