Sunrider_Fly
himalayaKrem_Fly

מדריך לאכילת פירות

מאת: נירה שניידר, יועצת תזונה, M.A. בתזונה הטבעית, מומחית לריפוי טבעי, מרצה בכירה במכללת רידמן
זמן קריאה: 4 דקות
הפירות יפים וטובים לבריאות בתנאי שהם נצרכים בצורה נכונה. כשהם נאכלים בשילובים לא נכונים ובזמנים לא טובים הם בקלות יכולים להיות אפילו מזיקים. ט"ו בשבט הוא הזדמנות טובה ללמוד איך נכון לאכול פירות

צילום: 123RF

Nikui_IN


בט"ו בשבט חוגגים את תחילתה של השנה החקלאית, הטבעית של מיני וסוגי עצי הפרי. ואכן, המנהג העיקרי בחג זה, בקהילות שונות, בתפוצות ובארץ הוא אכילת פירות. אם כך, זה הזמן ללמוד את הדרך הנכונה והבריאה לצרוך אותם, על מנת להפיק מהם את מלוא התועלת הקולינרית, התזונתית והבריאותית.

הפירות יפים וטובים לבריאות בתנאי שהם נצרכים בצורה נכונה – אחרת הם מזיקים.

האדם הוא יצור אוכל פירות מטבעו. הפירות הם המזון הטוב ביותר לאדם. המבנה הביולוגי של הגוף מתוכנת ומיועד לאכילת פירות. סוגי הפירות השונים אמורים להוות את עיקר מזונו של האדם. ואכן, שלל צבעי וגווני הפירות המושך את העין, מראם שובה הלב, ניחוחם המשכר, טעמם הערב והעונג שאכילתם מסיבה, נועדו למשוך את עין האדם אליהם ולגרום לו לצורכם.

הפגישה הראשונה של האדם עם טבע הבריאה הייתה עם העץ: "וייטע אלוהים גן – בעדן מקדם וישם שם את האדם אשר יצר" (בראשית, ב' 8). הפירות מכילים תערובת מופלאה של רכיבים תזונתיים טבעיים, טהורים, עשירים, מגוונים וזמינים. הם מכילים שפע של מינרלים וויטמינים, נוגדי חמצון, חלבונים, וחומצות שומן חיוניות. יש להם תפקיד משמעותי בשמירה על חיוניות ועל בריאות הגוף, באספקת חומרי תזונה ואנרגיה גופנית זמינה ובהאצת תהליך ניקוי הגוף מרעלים.

אנרגיה היא תנאי הכרחי לתפקוד תקין של הגוף ומערכותיו. תהליך העיכול צורך כמות עצומה של אנרגיה שהיא הגבוהה ביותר מזו הנדרשת ליתר פעולות הגוף. פעולת האכילה הפשוטה לכאורה, מנצלת חלק גדול מאד ממאגרי האנרגיה הזמינים לגוף. הרגשתו הטובה של האדם תלויה במידה רבה ביעילות תהליך העיכול. כל המזונות ויהיו אלה המזונות החיוניים והמזינים ביותר, לא יועילו אם תהליך העיכול לא יפעל בשיאו.

זמן עיכול: כחצי שעה

לפירות יש תרומה משמעותית בהגדלת כמות האנרגיה הזמינה של הגוף, היות והם אינם צורכים אנרגיה רבה לעיכולם. מצב זה מפחית את העומס ממערכת העיכול. זמן שהייתם בקיבה קצר מאד – עשרים עד שלושים דקות, לעומת סוגי מזון מרוכזים אחרים השוהים שם כמספר שעות. אנרגיית הגוף שנחסכה בעיכול הפירות, מנווטת לבנייה, להחלמה, לריפוי, להרזיה ולניקוי חומרי הפסולת מהגוף.

הפרי הוא בעל תכולת המים הגבוהה ביותר מבין יתר המזונות. הם מכילים שמונים עד תשעים אחוז מים. למים תפקיד משמעותי בהאצת סילוק חומרי הפסולת הרעילים המצטברים בגוף. מלבד היותם סייעים לניקוי הרעלים הם גם אינם משאירים חומרי פסולת בתהליך עיכולם.

בפרי הנצרך באופן נכון יש את היכולת לנטרל את עודף החומציות שנוצר בגוף ועל ידי כך, לסייע לו להפוך לגוף בסיסי. תפקוד אופטימאלי של הגוף זקוק לסביבה בסיסית, שהיא המפתח לבריאות טובה.

קלוריות הפרי – כאשר הוא נצרך בצורה נכונה – הן מאיכות מעולה ואינן גורמות לעלייה במשקל.

למעשה, הן מזרזות את תהליך ההרזיה באופן שבו הן מספקות את כמות האנרגיה הדרושה להסרת עודפי המשקל. איכות הקלוריות חשובה יותר מהכמות שלהם. קלוריות הבאות ממזון מעובד או ממזונות בצירופים לא נכונים משאירות משקל עודף של חומרי פסולת רעילים.

אז איך צורכים נכון פירות?



אכלו פירות על קיבה ריקה בלבד

כאמור, הפירות עוברים דרך הקיבה ומשם ישר למעיים להשלמת תהליך עיכולם. הימצאות סוגי מזונות אחרים שם מעכבת את המעבר וגורמת לפירות לשהות זמן ממושך בקיבה. כאשר הפרי בא במגע עם תערובת המזון המצויה בקיבה כל התערובת מתחילה להתקלקל, להירקב, לתסוס ולהפוך לחומצה. זוהי הסיבה לתחושת אי הנוחות הגופנית, צרבת או בחילה לאחר אכילת פרי או שתיית מיץ לאחר הארוחה. במקרים הללו יש נטייה לתלות בפרי את האשם ולא בעיתוי הלא נכון של צריכתו.

ואילו אצל אלו שאינם חשים רע לאחר צריכת הפרי לאחר הארוחה, אין זה מראה שאינם מזיקים לעצמם אלא מראה על יכולת הסתגלות גבוהה שבאה על חשבון הבריאות. אם כך, יש להמתין לפחות שעתיים שלוש אחרי אכילת מזון מרוכז כמו דגן, קטניות, פחמימות לפני אכילת פרי. במקרה של אכילת בשר, עוף, דגים יש להמתין 6-4 שעות. כאשר אוכלים פרי, יש להמתין 20-30 דקות לפני אכילת כל סוג מזון אחר (אחרי אכילת בננות, תמרים ופירות יבשים אחרים יש להמתין כשעה).

כל סוגי המזונות ויהיו אלה הטובים ביותר, לא יועילו אם תהליך העיכול לא יצליח. איזו תועלת ניתן להפיק מצריכת רכיבי תזונה חיוניים, אם בסופו של דבר הם נרקבים ותוססים במערכת העיכול? מזון שמתקלקל אינו מעביר רכיבי תזונה לדם ובמקום זאת הוא מקבל רעלנים.

אכלו פירות טריים בלבד

אין כל תועלת תזונתית או בריאותית באכילת פירות שעברו תהליך עיבוד כלשהו כמו חימום, שימור, בישול, או אפייה. לפרי אופי רגיש באופן מיוחד, כל תכונותיו המועילות נהרסות בתהליך עיבוד כלשהו לרבות האנזימים הנחוצים לעיכול הפרי עצמו. הגוף מסוגל לנצל את הפרי לתועלתו רק כאשר הוא נצרך בצורתו הטבעית. אגסים אפויים ברוטב יין עם קינמון, פאי תפוחים, אננס משומר – כל אלה ודומיהם לא רק שאינם תורמים מאומה לבריאות ולחיוניות הגוף, אלא שהם מזיקים באופן בו הגוף נאלץ להשקיע אנרגיה עצומה על-מנת לנטרל את חומציותם ורעילותם ולסלקם מהמערכת, וכך גם לגבי שתיית מיצי הפירות. גם אלה חייבים להיות טריים בלבד. המיצים הנמכרים בבקבוקים עוברים תהליך של פיסטור אשר הופך אותו לחומצה. את המיץ יש ללגום מלא הפה, ולהניח למיץ לשהות מעט בפה ולהתערבב עם הרוק לפני בליעתו.

תפוח
תפוח. המאוזן שבפירות
צילום: D.Sharon

אכלו פירות בשעות הבוקר

משעת הקימה עד הצהריים זהו הזמן האופטימאלי לאכילת הפירות ולשתיית מיציהם. ניתן לאוכלם לפני ארוחה אך לא לאחריה. הסיבה העומדת מאחורי אכילת פירות בלבד בשעות הבוקר קשורה לתגבור יעילות תפקודי מחזורי הגוף.

משעה ארבע לפנות בוקר ועד שלוש בצהריים הגוף מנווט את מרבית האנרגיה שלו לתהליך הניקוי. זהו מחזור הניקוי. בפרק זמן זה, הגוף אינו זקוק למזון כלל, הוא ניזון עדיין מהמזון של היום הקודם ובוודאי שאינו זקוק למזון מרוכז כמו ביצים, לחם, גבינות ודייסות. כך שבמידה ורוצים לאכול, יש לאכול פירות בלבד. האגוזים למיניהם והשקדים נחשבים מבחינה בוטנית אף הם לפרי. פסק הזמן בין ארוחת פרי אחת לשנייה הוא 31 דקות.

אין לאכול פירות בין הארוחות


אין לאכול פירות בין הארוחות היות והקיבה עדיין עסוקה בעיכול הארוחה הקודמת.

אין לערבב פירות חמוצים עם פירות מתוקים

אכילת פירות שטעמם מתוק כמו בננה, תפוח, אגס אין לערבב עם פירות שטעמם חמוץ כמו תפוזים ואשכוליות – צירוף זה יוצר תסיסה, מגביר את חומציות הגוף ומקשה על פעולת העיכול.


אכלו אבטיחים ומלונים בארוחה נפרדת


לא רצוי לאכול אבטיחים ומלונים עם כל סוג פרי אחר. אבטיחים ומלונים מתפרקים מהר מאד ושוהים בקיבה לדקות ספורות בלבד. כאשר הם באים במגע עם מזון אחר השוהה בקיבה, גם אם זה פירות אחרים, נוצרת ריאקציה כימית העלולה לגרום לגזים ולאי נוחות.

אבטיח
אבטיח. אוהב להיאכל לבד
צילום: puamelia-cc-by

אכלו את הפרי בעונתו

כל פרי בעונתו הוא מושלם לצריכה. הוא מכיל את רכיבי התזונה שלהם זקוק הגוף באותה עונה, ערוך לעיכולו. זה אומר שיש להימנע למשל מפירות קפואים, מפירות ששהו בקירור, או מאלו שיובאו ממדינות אחרות. איכות פרי זה ירודה ומערכת העיכול לא ערוכה לעכל אותו.

שני מתכונים מפתיעים מפירות העונה, פשוטים להכנה וערבים לחיך

פודינג שוקולד

כוס אבקת קקאו אורגנית
אבוקדו בשל, מקולף וחתוך לקוביות (אבוקדו נחשב כפרי מבחינה בוטנית)
10 תמרים מסוג מג'הול, מושרים ל- 30 דקות
3 כפות נקטר אגבה

להכניס את כל החומרים לבלנדר ולערבל. לצקת לצלוחית קטנה ולהגיש.
אם הטעם מר מדי ניתן להוסיף אגבה נקטר.

פאי תפוחים רואו

לשכבת הבסיס
3 כוסות שקדים לא קלויים
כוס תמרים מסוג מג'הול מושרים ל- 30 דקות

למילוי
7 תפוחים, מקולפים וחתוכים לקוביות קטנות
בננה, מקולפת, פרוסה לעיגולים דקים
כוס תמרים, מושרים ל – 30 דקות
כוס כוס צימוקים, מושרים ל- 20 דקות
כפית קינמון
מיץ מלימון אחד

להכנת הבסיס:

להכניס שקדים ותמרים למעבד מזון, עד לקבלת תערובת אחידה.

לשטח בתבנית פאי עגולה ולהדק.

להכנת המילוי:

לערבל את כל המרכיבים במעבד מזון.
לצקת את תערובת המילוי על שיכבת הבסיס ולהגיש.

שייק פרי העונה

בננות בשלות
תפוח אדום
אגס אדום
כף חמאת שקדים
כוס חלב שקדים
3 כפות מייפל סירופ
כפית תמצית וניל נוזלית

מכניסים לבלנדר, מערבלים ושותים

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. אני

    אבטיח לבד, פירות לא כקינוח אחרי הארוחה, ולא בין הארוחות, ולחכות שעה בין פרי לפרי…. בקיצור: אז מתי כן לאכול פירות?

  2. אלון

    שבהם כן מעורבבים פירות עם עלים ועוד רכיבים שונים (שמן קוקוס, צ'יה…)

  3. יעקב אגלמז

    לפחמימות מורכבות לוקח כשעתיים עד ארבע שעות להתעכל. בזמן זה לא רצוי לאכול פירות.

    כן אפשר לאכול ארוחה שלמה של פירות עם ירקות עליים (גם בשייק) וגם לסירוגין (תפוח ואז מלפפון וכו').

    שמן קוקוס – היתרון היחיד שלו, שהוא לא מגיב לחימום. פרט לכך, אין באמת סיבה לצרוך שומנים מופרדים. רצוי אבוקדו, אגוזים, זיתים (ביתיים).

  4. מיכל

    שיקים שמורכבים מפירות ועלים ירוקים?
    תפוח זה פרי מתוק? תמיד חשבתי שתפוח זה פרי חמוץ..

  5. אורן

    אני לי מתיימר להבין הרבה בתחום. אבל קשה להאמין שהטבע יצר כל כך הרבה מגבלות סביב אכילת פירות.
    בפרט היות וחיות רבות אוכלות סוגים שונים של פירות בשעות שונות ובלי לחכות בין לבין…

  6. נירה שניידר

    בין מנת פרי אחת לשנייה יש לחכות כ 20- 30 דקות ולא שעה. את הפרות רצוי לאכול משעות הבוקר עד 12 בצהרים. לדוגמא, תפוח ואגס ב 08:00
    ב 08:30 בננה, ב 09:00 תפוז
    וכך הלאה עד 12 בצהרים.
    כמובן יש להקשיב לצרכי הגוף.

  7. נירה שניידר

    רצוי לקרוא שוב את הכתבה
    זה מוסבר שם. בנוגע לפירות לאכול אותם משעות הבוקר עד ל 12 בצוהרים. זה הזמן המתאים ביותר.

  8. ענת

    מהמחקר שעשיתי הבנתי שמותר רק תפוח, אגס, פומלה ואשכולית, לא הבנתי למה, הרי גם הם מתוקים ויש בהם סוכר?! למה אותם אפשר ואת האחרים לא? אני כבר יותר משנה נמנעת משאר הפירות וממש קשה לי…

  9. יוליה

    הפתרון לקנדידה הוא לא המנעות מאכילת פירות אלא מהמנעות באכילת שונמים. כן קנדידה ניזונה מסוכרים שנמצאים בפירות וזה אכן תפקידה במערכת הדם. עם זאת אכילת שומנים מונעת ספיגה של הסוכרים בגוף (השומן הוא כמו פלסטיק בדפנות הווריד) ולכן הם נשארים בדם מה שגורם לקנדידה לפרוח. לכן, הפסקה של צריכת שומנים תאפשר לסוכרים להספג בגוף ולקנדידה המיותרת "למות ברעב".
    מי שרוצה מידע נוסף מוזמן לקרוא את הספק של דר. דאגלס גראהם "801010 diet" יש גם הרצאות שלו ביוטיוב.

  10. רותי

    שלום
    רציתי לשאול כמה זמן צריך לחכות בין אכילת סלט לאכילת פרי
    הרי בעיקרון גם עגבניות ומלפפונים הם פירות מבחינה בוטנית.. הכלל הזה רלוונטי לכל סוגי הפירות? גם פירות כמו דלורית, קישוא, דלעת וכו׳…

    תודה